Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?
 
Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?

Det är ungefär de 2 boendeformer jag kan tänka mig. Hyresrätt i stan eller lantligt (egen gård) utan grannar.

Lantligt = inga grannar (+), lugnt (+), frihet att göra helt som man vill med trädgård och annat (+), vara utomhus utan mänsklig aktivitet inom synhåll (+), nära till skog utan samma mänskliga närvaro (+), bestämma helt över husets skötsel (+), möjlighet att ha djur (+)

Stan = slippa ha bil (+), nära till kultur (+), enkelhet med fastighetsskötande av annat (+), billig och enkel uppvärmning av bostad (+)

Har provat att bo i villa i förortsområde och aldrig igen. Inte många + kvarstår på min karta där.
Har provat att bo i bostadsrätt och den bostadsformen är nog den sämsta på min karta. Hög insats, minimalt inflytande. Men det beror såklart mycket på föreningen också.
 
Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?
Bäst: Lugnet :) . Jag får alltid känslan av att komma hem till ett paradis när jag stannar bilen vid mitt huset. Få bestämma allt (nåja, nästan allt ;) ) själv.

Sämst: ALLT är mitt eget ansvar. Jag kan inte ringa en hyresvärd om något krånglar, går sönder, läcker, osv, utan antingen måste jag fixa problemet själv eller betala (oftast dyrt) för det.
 
Bäst: lugnet och att kunna leva utan att alltid ta hänsyn till andra. Musik kl 03? Bara att dra på vilken volym som helst.

Sämst: Dyrt och dåligt internet.
Det sista gällde mig också fram till förra året när de grävde kilometervis fiber till oss som enda användare. Jag trodde det var en ekonomisk omöjlighet för mig att fixa; men det visade sig att det var enhetspris i anslutning för alla i kommunen. Så nu är det 500Mbit/s rakt in i huset.
 
Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?
Bäst är lugnet, helt klart. Slippa lyssna på vägbrus dagarna i ända och att lätt ta sig in i skogsområden. Dessutom har jag i år kunnat plocka kilovis med blåbär och vildhallon i mitt direkta närhet som ska lagras till vintern (15-20 kg bara vid tomtgränsen) 👌 snart kommer lingonen dessutom.

Sämst är nog avståndet till civilisationen. Det är lite meckigare att glömma någon ingrediens till middagen så man får lära sig att improvisera, planera osv. Är man ute i krogsvängen är det ju lite knepigare att komma dit/hem också.
 
Äh jag betalar typ 299:- månaden för trådlöst och funkar fint för att jobba och strömma film :)
Det där beror lite på var man bor någonstans, har jag märkt :p det skulle enligt kartan funka prima både på vår förra och förrförra adress. Det var skit så här provade vi inte ens 🤣🙈 drog in fiber istället då det som tur var drogs sådana linor här.
 
Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?

För mig är just hus på LANDET eller lägenhet helst i stan eller närförort de enda alternativen.
Jag har bott i villa i vanligt villaområde och jag hatar allt med det. Allt. Grannar. Statusjakt. Små jävla pyttetomter. Trafik. Usch

Hus på landet ger mig det lugn jag behöver - på något vis så gör mörkret att det blir tyst inuti också. Lite samma som att bruset i stan/lägenhet också tystnar mitt inre tjatter. Jag älskar mörkret och enskildhet. Minuset är att det i princip krävs bil när jag vill göra stadssaker
 
För mig är just hus på LANDET eller lägenhet helst i stan eller närförort de enda alternativen.
Jag har bott i villa i vanligt villaområde och jag hatar allt med det. Allt. Grannar. Statusjakt. Små jävla pyttetomter. Trafik. Usch

Hus på landet ger mig det lugn jag behöver - på något vis så gör mörkret att det blir tyst inuti också. Lite samma som att bruset i stan/lägenhet också tystnar mitt inre tjatter. Jag älskar mörkret och enskildhet. Minuset är att det i princip krävs bil när jag vill göra stadssaker

Du glömde en post:
Trädgårdsnazister

:grin:
 
Jag bor ju i bostadsrätt nu efter 9 år i hyresrätt (räknar bara med sen jag flyttade hemifrån). Flyttade över gatan till bostadsrätten för 5 år sedan. Trivs så bra i området. Nära till allt men relativt lugnt. Satt i styrelsen men hoppade av när jag blev erbjuden en till period eftersom jag inte ens sett mitt hus men visste att jag behövde flytta. Men jag trodde aldrig jag skulle våga på riktigt. Min bostadsrättsförening är rik, gräset och blommor och buskar och träd tas om hand. Gruset krattas så det ligger i exakt raka linjer. Avgifterna låga och trevliga grannar. Jag fick igenom ett förslag om att ha pallkragar på gården så alla som vill kan få odla vad dom vill.

Hyresrätt kan jag bara tänka mig om jag inte kommer ha råd med bostadsrätt eller annat hus. I min hyresrätt fick jag aldrig en ny toalett eller lagning på 9 år. Ibland fick jouren komma och hjälpa mig mitt i natten när det var totalstopp och nära att rinna över. Jag betalade mer än dubbla hyran där också mot nu.Dom la inga pengar på vår gård där staketet var trasigt på 5 ställen och inte klippa gräset, flytta trädet som hade knäckts och ramlat ner på gården, det bodde en hel del konstiga människor där. Ett riktigt drama att följa och hata, alltid ljud i huset ja dygnet runt faktiskt. Någon hade fest till ett på natten och då tog andra grannen över och körde till elva på förmiddagens och sen satte någon annan igång, många sådana upplägg som gjorde mig GALEN

Men tanken är att bo kvar länge nu, kanske till jag flyttar av ålder. Vet inte nu.
Jag har rätt rejält med ångest dygnet runt och desto fler människor desto värre blir det och jag har svårt att stänga av alla intryck så jag hoppas huset blir knappen som stänger av. Fast sen är jag ruggigt nervös över att klara allt ett hus behöver helt ensam. Men jag fixar det
 
Ja, det där var ett missat stort plus i mitt inlägg. Att bo på slutet av fraktalen, vägens ände, utan ett enda fordon som passerar är en lisa för själen.
Där jag bor är det tre hus förbi mig på en pytteliten väg så några mängder av bilar blir det inte, mitt hus ligger inte heller vid vägen vilket känns jätteskönt för att jag får yttterligare mer känsla av lugn och ro och avskildhet men mindre roligt i vinter när man ska bära tunga matkassar i snön på den lilla stigen till huset istället för att bara parkera på sin uppfart. Jag delar till och med uppfart med närmsta grannen vilket stör mig men det går inte att ändra om man inte röjer ner hela skogen framför mitt hus.
 
Vet inte om det låter underligt men... i och vid mitt hus är allt mitt eget. Jag kan klippa gräset eller låta bli. Jag kan strunta i rabatterna ett år och ingen klagar.

10 minuter till större mataffär och ytterligare 2-3 minuter till övriga affärer. Jag har grannar inom "skrikavstånd". Dvs om jag råkar ramla eller göra illa mig hör folk. Men ingen ser in. Skog på två sidor om huset. Gott om vadringsvägar.

Behöver jag hjälp finns det fina grannar. Vi stör inte varann. Men vi bryr oss.
 
Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo i hus och framförallt lite lantligt jämfört med lägenhet och bo i stan?
Bäst med hus på landet är att kunna föra vilket oväsen som jag vill när jag vill och samtidigt slippa andras oväsen.
Typ diska tvätta duscha och hundarna skäller.
Det är också härligt att bara kunna gå direkt ut på mark där jag kan sprida mina saker omkring mig.
Sämst med hus på landet är ansvaret och behovet av att alltid ha en fungerande bil p.g.a. bristen på kollektivtrafik.

Bäst med lägenhet i stan är att det bara är att bo och så kan man ägna sin tid åt något annat än bostaden. Dessutom så slipper man att hålla liv i en bil till varje pris och kan åka kollektivt istället.
Sämst är att behöva leva efter andras regler om när jag får köra diskmaskin tvättmaskin och duscha.

Jag kommer nog att satsa på en villa i någon liten by med mataffär och kollektivtrafik om jag skulle behöva flytta. Det ger parkeringsplatser till några bilar och förhoppningsvis ett garage till en motorcykel samt friheten med den personliga hygienen. Vill jag dammsuga mitt i natten så går det finfint.
Det ger även en viss frihet med att strö i alla fall litet saker omkring mig.

Internet fungerar numera bra på alla dessa ställen så det är inget som påverkar.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 056
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 981
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp