Köpa hund

A

Angely

Jag går lite i tankarna på att köpa mig en alldeles egen liten hund. Har haft hund hela mitt liv och för tillfället finns det dessutom två underbara saluki-tikar hos min mamma. Jag avgudar dessa två hundar men känner att det vore så kul med en helt egen hund. Detta är dock inte aktuellt förrän om ett år då jag har gått ut gymnasiet, och om jag får ha hunden hos mina föräldrar då jag planerar att bo kvar ett eller två år.

Dock till mina funderingar kring ras. Vad jag är ute efter är en liten, tuff hund som gärna ändå får vara kelen av sig. Pälsvården får inte vara av den extrema sorten, (Bichon frisé och liknande går med andra ord bort direkt.) men borsta lite då och då kan jag gärna göra. Hunden skall även fungera i ett stall då jag ofta kommer att ha med mig den dit. En extra fördel är naturligtvis om de inte skäller så mycket, men det är samtidigt inget större hinder.

Så, vad har ni för tips? Presentera gärna era egna småhundar med ras, bild etc. Bring it on, jag är så sugen på en liten hund! :) :banana: :D

Sv: Köpa hund

Aningsfull här på buke har ju en Dvärgpinscher och jag har helt kärat ner mig i den rasen. Så gudomligt söta.
Killen såg en bild på hennes hund och sa "DEEEEEEEEEEEEEN vill jag ha!".

En bild från SSPK's hemsida.
dvargpinscher.jpg

Jag går lite i tankarna på att köpa mig en alldeles egen liten hund. Har haft hund hela mitt liv och för tillfället finns det dessutom två underbara saluki-tikar hos min mamma. Jag avgudar dessa två hundar men känner att det vore så kul med en helt egen hund. Detta är dock inte aktuellt förrän om ett år då jag har gått ut gymnasiet, och om jag får ha hunden hos mina föräldrar då jag planerar att bo kvar ett eller två år.

Dock till mina funderingar kring ras. Vad jag är ute efter är en liten, tuff hund som gärna ändå får vara kelen av sig. Pälsvården får inte vara av den extrema sorten, (Bichon frisé och liknande går med andra ord bort direkt.) men borsta lite då och då kan jag gärna göra. Hunden skall även fungera i ett stall då jag ofta kommer att ha med mig den dit. En extra fördel är naturligtvis om de inte skäller så mycket, men det är samtidigt inget större hinder.

Så, vad har ni för tips? Presentera gärna era egna småhundar med ras, bild etc. Bring it on, jag är så sugen på en liten hund! :) :banana: :D

Min syster har en blandis 50% chihuahua 50% papillon. JÄTTEtrevlig. Jättebra psyke. Ingen typsisk knähund, älskar att vara ute i skog och mark och kan utan problem följa med på långturer i relativt högt tempo. Trivs bra i stallet och inte hästrädd. Mkt lekfull och älskar att sitta och gosa. Skäller ingenting inprincip!:banana::love:
BloggPhoto_213511midsommar.jpg

Photo_27239_473944.jpg

Photo_27239_310509.jpg

Senast ändrad:

Småhund vet jag inte riktigt om jag kan kalla min hund... Det är en shetland sheepdog.
Dem är väldigt tillgivna men ofta misstänksamma mot främlingar, så detta får man träna väldigt mkt när hunden är valp.
Dem har inte så farlig pälsvård som man kan tro; borstar du en-två gånger i veckan samt reder ut ev tovor snabbt så håller den sig väldigt fin!
Alla hundar kan ju passa i stall, under förutsättningen att de vänjs vid detta som små. Min hund blev "installad" :) som femåring, men det funkar helt ok ändå.
Han är ganska skällig och jag tror att rasen är det i allmänhet. Men dem är inte ettriga och gnäbbiga som vissa kan vara.

Här är en liten bild på buskraken! Han heter wille.
11474248.jpg

Lycka till med ditt hundköp! Det går säkert jättebra!

Hoppsan, det ser jag först nu, pucko mig, skriver där i stället! ^^

De är riktigt häftiga, har kollat lite på de! :D Isåfall skulle jag vilja ha en Black&Tan, blir ju en mini-dobermann! ^^ :D

Shelties har jag också funderat på, de är inte särskilt stora de heller. Runt det och neråt är väl vad jag har tänkt mig ungefär. Är bara lite rädd för att de behöver så extremt mycket aktivering, hur är det med det?

En dansk/svensk gårdshund kanske? De blir mellan 32-38 cm hög beroende på om det är en hane eller en tik. De är aktiva o tuffa hundar som även älskar kroppsvärme o mys i soffan eller sängen...

Här är min tik när hon var 12 veckor..
12vvackrastebrudenistan.jpg

Godis-sök inne..
Photo-0186.jpg

Älskar bus..
11vdragkamp.jpg

Ær du rædd før aktiveringen av en sheltie ska du nog inte skaffa en dværgpinscher. ;)
DP's ær otroligt tuffa små hundar som kræver sin ægare och kræver både fysisk och psykisk aktivering. Men ær man bara beredd att jobba med sin hund ær de otroligt trevliga och tacksamma just før att de orkar hur mycket som helst. Energin tar aldrig slut. Min ær som en evighetsmaskin i træningen. Kan vara lite jobbigt ibland, men gillar man som jag att arbeta med hunden ær det bara en førdel. :)

Min hænger utan problem med på timlånga ridturer, hær i Norge hængde hon med på flera timmars fjællturer varje dag utan problem, hon var den piggaste av oss alla nær vi kom hem, trots att hon sækert sprungit 10 gånger længre æn oss andra. :D Med andra ord en toppenras om man vill ha en liten hund att arbeta med. :)

Sen sover hon under tæcket varje natt och sover gør man bæst i mattes famn i soffan. ;)

10917050.jpg

Är det en släkting till Jackrusseln kanske? Såg rätt lik ut!

Och här är en till dvärgpinscherägare som bara kan instämma i det Aningsfull skrev, om du inte är intresserad utav att aktivera din hund en hel del så är dvärgpinscher inte rätt ras för dig. En ostimulerad dvärgpinscher är sällan en särskilt trevlig hund.

Är absolut inte ointresserad av att aktivera min hund, går gärna t.ex. agilitykurser med den. Men frågan är egentligen HUR mycket den måste aktiveras...

Alltså.. Det ær ju egentligen jættesvårt att svara på, eftersom att det ær olika før olika hundar æven av samma ras. Min ær ett energiknippe utan dess like brukar de flesta sæga som har rasen. :angel:
Men hon mår bæst om hon får vara ute och aktiveras 3-4 timmar om dagen. Då ær det varierat lydnad, agility, spår, viltspår, fystræning osv. Det ær svårt att gøra detta varje dag, vissa dagar får hon kanske nøja sig med bara en långprommis. Och ænnu værre om jag ær sjuk och hon måste nøja sig med rena rastningspromenader i några dagar, DÅ blir hon ett monster. :o :angel:
Sen sjælvklart klarar dom sig med mindre. Men då brukar dom inte bli så trevliga att ha att gøra med. Dom ær vældigt duktiga på att aktivera sig sjælva om inte matte och husse gør det. :devil: :D

Min stora är inte alls så krävande som Aningsfulls brud är, även om han är en energisk hund med mycket motor. Han älskar dock att träna och jag brukar försöka lägga in några rena träningspass i veckan, utöver det går han minst en långpromenad om dagen och aktiveras en stund varje dag. Ena dagen kan det dock handla om något så simpelt som att få leta reda på godis eller träna platsliggande medan jag diskar. Han klarar absolut av mindre aktivitet någon/några dagar om man är sjuk eller dyl. utan att klättra på väggarna. Min lilla däremot kommer nog utvecklas till att bli mer som Aningsfulls hund, för han är ett energikníppe utav stora mått. ;) :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 472
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 234
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18