Köpa hund!

H

hasselby

Går i hundköpar tankar! Men vet inte riktigt vad jag vill ha för ras! Har en bordercollie som jag har tävlat och tränat med. Men hon börjar nu bli lite gammal för det. Tror inte att jag vill ha en till bc, kanske schäfer. Jag vill ju ha en aktiv ras. Som även kan vara med i stallet. Tips?

Sv: Köpa hund!

Beror ju helt på vad du ska använda den till, om du vill ha en stor eller en liten hund osv.

Vad har du tänkt att träna/tävla den i?

Ja som sagt som denn förra vill jag träna tävla mest lydnad och agility.. Men annat med... Och ingen pytte hund.

Tjaa, jag ska träna och ev tävla i agility/lydnad med min långhåriga collie när han blir stor. Tränar hans morbror i lite agility och lydnad på hobbynivå nu för tillfället. Vill man inte ha långhårig är ju en korthårig variant något kanske? Av vad jag har hört är den lite med lik BC..

Jag vet en hel del Golden retrievers som är väldigt framgångsrika i både lydnad och agility. Stabil och trevligt ras enligt mig..

Men om du letar en "tuffare" hund, eftersom du var inne på BC och schäfer, så kanske Tollaren är någonting för dig? Mellanstor hund med mycket go i! Har haft en sådan, och den raser kräver MYCKET aktivering för att inte bli stressad/nervös, ungefär som BC.

Annars låter ju schäfern ganska lämplig. Varför tvekar du på en sådan?

Går i hundköpar tankar! Men vet inte riktigt vad jag vill ha för ras! Har en bordercollie som jag har tävlat och tränat med. Men hon börjar nu bli lite gammal för det. Tror inte att jag vill ha en till bc, kanske schäfer. Jag vill ju ha en aktiv ras. Som även kan vara med i stallet. Tips?

Australian Kelpie :love:
Lagom storlek, glada arbetsnarkomaner som är vackra att se på!

Köp en bruksterv!

Passar till allt du räknat upp och lika mycket till, mer fart i än en schäfer men mindre vek än en bc.

Jag är inte partisk:D:D men tvekar inte att skaffa en terv till. Du måste ha mycket till till att sysselsätta den i början bara, och tonårstiden är _lite_ansträngande, men sedan är det guld!

Och glömde säga att det är inte alls lika mycket problem med HD och AD som schäfer.

Jag vet en hel del Golden retrievers som är väldigt framgångsrika i både lydnad och agility. Stabil och trevligt ras enligt mig..

Men om du letar en "tuffare" hund, eftersom du var inne på BC och schäfer, så kanske Tollaren är någonting för dig? Mellanstor hund med mycket go i! Har haft en sådan, och den raser kräver MYCKET aktivering för att inte bli stressad/nervös, ungefär som BC.

Ja den e ju lite större än min lilla border! Men det är en sådan jag e innne mest på just nu..

Köp en bruksterv!

Passar till allt du räknat upp och lika mycket till, mer fart i än en schäfer men mindre vek än en bc.

Jag är inte partisk:D:D men tvekar inte att skaffa en terv till. Du måste ha mycket till till att sysselsätta den i början bara, och tonårstiden är _lite_ansträngande, men sedan är det guld!

Jojag efaktiskt uppvuxen med terv! Dom e fina som tusan.. E det en bra stallhund?

Oj oj vart lite dubbelt! De hundar jag e inne på e terv schäfer! Men jag hittade en blandras collie/terv! E Det helgalet? Jag vill igentligen inte ha någon blandis! Hur e det får man tävla med en sådan?

jag vet inte men jag tror att blandras collie/terv kan förstärka bägge rasernas veka sidor om du har otur, och då kan resultatet bli en räddaggressiv hund. Inte kul.

Min hund är tyvärr inte uppvuxen med hästar. Hon älskar att valla dem utanför hagstaketet (och de suckar åt henne :D) och följer med superbra när man rider ut, inget krångel eller vallande då. Jag har lärt henne höger och vänster också så jag kan dirigera henne även när jag sitter till häst.
Hade hon träffat hästar sedan hon var valp hade vi nog aldrig haft det minsta problem, nu kan jag störa mig på att hon blir så hysterisk av att de rör på sig i hage eller paddock, men är hon instängd går det ju bra.
När vi var ute i skogen häromveckan gick hon fint med husse fast han satt till häst, det såg jätteroligt ut, tur att hästen gillar hundar...:rofl:

Hon gillar också katter och våra höns jagar hon aldrig eftersom hon lärt sig att hon inte får. En bra gårdshund helt enkelt.:love:

Det behöver ju inte direkt bli det! men jag håller mig till renrasigt ändå! Får hem en schäfer om några veckor;)

Lycka till! Såå sött med schäfervalp:love:

Vi funderar också på schäfer som nästa hund faktiskt, men jag tycker det är så himla svårt att hitta en bra med en sund själ i en sund kropp. Det blir nog en bruksterv i stället, "turboschäfer" som jag brukar säga...:D

Ja deom e också fina... Men jag tror jag hittat rätt! Så himla trevliga föräldrar och ett annat syskon hade dom kvar från tidigare kull. det blir nog bra!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar