köpa hästtankar....

mataii

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, om inte så är det fritt fram och flytta:)

Jag har världens beslutsångest just nu. Tidigare idag var jag och hälsade på min kompis hästs nya ägare, och tittade hur han hade det. I samma hage som han gick vääärldens finaste lilla arabskimmelsto. Jag föll pladask för henne och frågade lite om henne. Hon är just nu dräktig med en quarter, och ska föla i början av juni, och är TILL SALU!! I nuläget kostar hon 30 000 kr inkl. föl. Det billiga priset pga att hon ju inte är ridbar eftersom hon ska vara mamma i ett halvår-år framöver. Hon är 13 år gammal och har haft ett föl tidigare.
Den enda kontakt jag haft med henne är egentligen att jag gått med henne fram och tillbaka till hagen, och gosat lite med henne i stallet. jag har aldrig umgåtts med en sån lydig häst. Hon följde varje vink jag gjorde och lydde mig perfekt. Hon är en väldigt känslig häst, och rids utan problem med bara grimma. Hon är tydligen snäll som ett lamm under ridning och gör det man ber henne om utan protester. Hon är under i alla fall den här ägarens ägo mestadels westernriden, och där väldigt duktig. Inom den engelska ridningen vet jag inte så mkt om hennes kunskaper.....

Nåja, jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill med det här, men kanske ha lite tips?

Tycker ni det är ett bra pris?
Jag har länge funderat på att köpa häst, men inte riktigt känt att jag har tid, men sedan ca en månad tillbaka har jag fått jobb på ett turridningsstall och stuteri av rasen basjkir. Om jag skulle ha hästen där skulle det ju spara otroligt mkt tid. Det vore helt underbart!
Skon klämmer dock vid min tanke att plugga vidare till djurskyddsinpektör i höst, och då flytta till Skara. Frågan är då, ska jag fortsätta på mitt drömjobb och köpa häst, eller ska jag ge upp den tanken och plugga istället, då jag känner att jag inte riktigt har tid för häst och pluggande samtidigt??

Gaaah va luddigt det blev. Hoppas någon kan komma med ett glatt råd:)

Sv: köpa hästtankar....

Svårt att säga, men jag tycker att du ska satsa på hästen. Du verkar ju redan ha ett roligt jobb och det verkar ju vara ett bra pris på hästen. Så om det inte är något fel på henne så tycker jag att du ska satsa på henne (och fölet).
Lycka till iaf. :)

vaknade nyss, och jag har till och med drömt om henne:D Det enda jag har sett sen jag åkte därifrån är en liten vit polle framför varje öga..haha

Tack för rådet! Det var ett bra sådant ;)

Det andra jag funderar på är hennes storlek. Hon är 148, och jag är (håll i er) 176.. Kommer det se groteskt ut eller kan det fungera mån tro? Hon är av den kraftigare typen, och är väldigt bred över ryggen, vad jag kan se från marken. Dock kanske den högdräktiga magen förvränger hennes egentliga jag, det vet jag ju inte riktigt...

Det låter som att du blivit kär! :love: Av egen erfarenhet kan jag säga att en sådan häst kommer inte försvinna ur ditt huvud! Jag skulle slå till! Priset är inget att snacka om tycker jag.
Jag är för övrigt 174, har tre fjordingar som är 135-140, och tre araber som är 145-150. :D Helt ok! Låt oss veta vad du gör! :laugh:
Vill du sedan plugga så finns det säkert lösningar på det också!

//Camilla

Äh, så länge du inte ska ha hästen till något högre tävlande ser jag inte din längd som något problem.

Om du tillochmed drömmer om hästen vet du nog svaret själv på frågan om du bör köpa henne eller inte! :D

Ibland inträffar ju sånt där... Man blir förälskad, det säger klick osv. :love: Om du har träffat ditt livs häst och har möjlighet att få äga den- slå till! Andra praktiska problem kan man lösa sen, när de dyker upp!

Lycka till!

åh vilka bra svar alla ger! Jag känner mig säkrare och säkrare på att denna polle är den rätta! Ska nog åka upp nästa helg och titta på henne:love:

iih jag svävar som på moln just nu...jag bara måste ha henne!!!

lite uppdatering....jag har så gott som bestämt mig nu.
Jag var och tittade på henne idag igen. Gick en långpromenad med henne och hon är ju bara såååå mysig och väluppfostrad!
Hon är beräknad till att föla den 2 juni, så jag kommer inte hämta henne förrän i början av juli. Hur ska jag klara det????:laugh:

Här kommer en bild på underverket från promenixen idag.

IMGP2373.jpg

underbart vackert huvud på "din" häst.
jag säger som de som skrivit innan, hon är nog gjord för dig och du är :love: kär :love:
och priset var ju inget att tala om.
slå till om det känns rätt.
men vet besiktiga henne innan så att du säkert får en frisk häst...
Lycka till i ditt nya hästägar liv :)
och grattis i förskott :D

Ja visst har hon:love:
Frågan är om hon har lika fin kropp...vad tycker ni?;)

tjockefina.jpg

Självklart ska jag vet.bes. den lilla fotbollen, men hur gör man med föl? Besiktar man dom också? Någon som vet?

Om man besiktigar föl vet jag inte men se till att du har en bra försäkring som gäller när hon ska föla och även gäller fölet en tid. Sen får man väl försäkra fölet för sig. Kolla med försäkringsbolaget iaf. Om hästen är försäkrad nu så måste det vara bättre att ta över nuvarande försäkring så att du inte får någon karens.

Jätte söt pålle och visst är "fotbolls" magen vacker.;)
btw, ska hon ha tvillingar???

Tant Blandrastik höjer ett varnandes finger!

Du kan inte köpa en häst bara för att den är vacker och trevlig. Om du har tänkt att ha den som ridhäst, så måste den ju gå och rida också.
Vet. bes skriver du ju att du ska göra, så det är ju ok. Men eftersom du inte ska ha fölet, antar jag, så skulle jag vänta tills hästen är ridbar och prova den då. För 30 tusen är mycket för en "knähund".

Så, på med lite mer hjärna och lite mindre hjärta, om du inte råkar ha 30000 över förstås.

Jo jag ska behålla fölet, det ingår i priset så att säga. 30=båda just nu, desto längre jag väntar, desto mer går hon upp i pris.
Hon har god ridbarhet, och har fina tävlingsmeriter, mestadels i western, men även mycket engelskt dressyrriden på hemmaplan av dottern. Jag har sett henne ute på tävlingar och träningar för bl.a Per Larsson där hon skött sig finfint.

Men visst, jag håller med dig, det är lite som att köpa "grisen i säcken". Jag har bara provsuttit henne, inte ridit.. Men 30,000 för två hästar, varav fölet kan säljas för uppåt 30 när det är skiljt, är ju ingen jättesumma.

Ja det vore ju smart att bara ta över försäkringen hon har nu. Är det bara att ringa och skriva över den på mig helt enkelt?

Hehe nej tyvärr inte. Jag fågade om det möjligtvis var trillingar t.o.m så tjock som hon är, men det är bara en. Men den måste var stooooor:D

Prata med bolaget. Eftersom hon snart ska ha föl så är det nog dumt att byta bolag. Skulle det bli komplikationer så är det säkert bättre att behålla nuvarande bolag. Du kan ju alltid byta bolag sen i så fall. När jag köpte min häst var det inga problem att byta bolag utan karens men i om med att din häst ska ha föl så skulle jag inte chansa.
När jag sålde en häst ringde vi bara och förde över försäkringen på den nya ägaren. Den började gälla direkt så hästen stod på dom när den lämnade gårdsplanen.

Senast ändrad:

Min fundering är nog om du är intresserad av fölet, annars kanske ni kan avtala att du köper stoet och säljaren behåller fölet för att sedan sälja det separat. Det gör ju sitt på priset, och om du ändå inte är intresserad av fölet, dubbla stallhyror och allt annat i kostnads- och uppfostringsväg fölinnehav innebär kan det ju kanske vara idé att höra om det är en möjlighet...

Jag har funderat lite på det, och hört med säljaren, men det är hon inte intresserad av. Lyckligvis får jag ha dom på jobbet och betalar därmed inga stallhyror. Visst tillkommer det andra kostnader, men dom räknar jag med att få tillbaka vid ev. säljning, men om inte, så kvittar det. Det är inga jättesummor direkt. . .
Risken är väl att jag fäster mig så mycket vid den lille parveln att jag har kvar den:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 116
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 489
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar