köpa häst!

S

saraac

jag ska köpa häst. Och jag undrar om man måste ringa någonstanns för att bekräfta att man köpt hästen annat än köpeavtal?

Sv: köpa häst!

Ja säger jag, du ska skicka in ägarbytesblankett till den rasförening som hästen har fått sitt pass ifrån.

Har den inget pass behöver du inte informera någon.

Men har den ett pass så är den registrerad till en viss person.

Med min arab fick jag skicka blanketten till SAHF t ex.

Sedan ett par år tillbaka MÅSTE hästen ha pass när den säljs.

Och som tidigare sagts: anmälan om ägarbyte görs till den förening som ställt ut passet.

..... och hur man gör anmälan om ägarbytet beror på vilken ras/förening som utfärdat passet.
Vissa lämnar ut ett ägarbevis som också fungerar för ägarbyte med passet, andra får man beställa speciella blanketter i samband med ägarbytet.

tack för svaren!

Troligtvis så blir de att köpa ett svenskt halvblod. Någon som vet den rasens hemsida? :)

den finns här http://asvh.se/ och när det gäller halvblod så ska ägaren ha ägarbeviset hos sig och det är på det som man gör ägarbytet. Det sker genom att man skickar in den underskriven av både säljare och köpare. Köparen får sedan ett klistermärke att sätta i passet som säger att köparen är ägare ett nytt ägarbevis och en räkning 150 kronor i avgift för ägarbytet.

Naturligvis är det många oseriösa hästägare som slarvar med detta. Jag tycker det är upp till köparen att kräva att passet är iordning, det kan ju bli en rätt saftig kostnad - att behöva skaffa pass till hästen.

Det håller jag helt med om. Har hästen inte pass får det dras av på priset som satts på hästen.

Tyvärr tycker nog många att det är "onödigt" och dyrt med pass - på samma vis som många även tycker det är dumt att vaccinera sina hästar. :crazy:

den finns här http://asvh.se/ och när det gäller halvblod så ska ägaren ha ägarbeviset hos sig och det är på det som man gör ägarbytet. Det sker genom att man skickar in den underskriven av både säljare och köpare. Köparen får sedan ett klistermärke att sätta i passet som säger att köparen är ägare ett nytt ägarbevis och en räkning 150 kronor i avgift för ägarbytet.

tack så mkt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 097
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama