Köpa häst redan???

I

indra76

Jag har tidigare ridit 7 år och maken 2-3 år, dock ett tag sedan, på vanliga hästar. Nu vill vi börja med islandshästar och planerar att börja på ridskola och drömmer om en egen häst som hela familjen kan rida på (har 4 barn).

Vi bor 500m från ett islandshäst stall med ridskola, så det vore perfekt att kunna ha hästen där. Nu visar det sig att de inom kort kommer ha platser lediga. Detta är i Stockholmsområdet, så jag tror inte att det vimlar om lediga platser i bra stall. Men vi hade väl inte tänkt köpa häst riktigt än egentligen.

Jag är dock spontan och tror att det nu säkert är meningen att vi ska köpa en redan nu om det finns plats. :smirk:

Makens syster har häst, min mammas sambo har barn som alltid haft hästar och vi känner andra som har islänningar i närheten, så hjälp kan vi få med just hästägandebiten. Men vi är inte vana med att rida islänning, är det dumt att lära sig efter hand med hjälp av ridskolan, alt kurser/privatlektioner?

Ja, vad tror ni? Tanken är en äldre häst som är kunnig, stabil och lugn och som alla kan rida på.

Sv: Köpa häst redan???

Eftersom ni båda ridit en hel del o hjälp finns tillgänglig kan jag inte tro att det skulle vara nå´n omöjlig grej.
Förutsatt att ni väljer rätt häst och går flitigt på lektioner!
En islandshästs gångarter kan ganska lätt bli "bortblandade" om man inte vet vad man gör, så därför är det viktigt att hitta en häst med möjligast klara, separerade gångarter och att ryttna lär sig skilja på dem o rida dem rätt. Tragglar man runt för sig själv är det fort hänt att både man själv o hästen lägger sig till med dåliga vanor och islandshästarna är tack vare sina extra växlar speciellt känsliga för "felaktig" ridning.
Men som sagt: med rätt häst och tillräckligt med hjälp skall det väl fixa sig. Bäst skulle det förstås vara om ni före köpet hann gå på en del lektioner o lära er grunderna i gångartsridning, men visst går det också att göra på den egena hästen.
Sen får man ju hoppas att det inte går som för oss när vi skulle köpa första hästen: vi skulle (också) köpa en äldre, säker, välriden valack (hade då själva ridit enbart 3 resp. 2 år) men kom hem med ett nyimporterat 6-årigt sto :D
Men nej - vi har inte behövt ångra oss en sekund, trots att man gjort misstag och framstegen blir ganska långsamma när både ryttare o häst behöver lära sig samtidigt. Men så länge det går framåt o inte bakåt får man väl vara nöjd :)

Min man köpte häst när han knappt ridit totalt 10 timmar :angel:
Nu hade ju jag redan egen häst, och var medveten om att jag skulle få träna den en del också.
Det gick jättebra, bara man har vett att be om hjälp och råd, samt att man läser på lite om allt möjligt, så man kan avgöra lite själv om man får dåliga råd.

Köper man en stabil välriden islänning tror jag inte alls att det är några problem att lära sig rida islandshäst på den. Särskilt om man tar lektioner osv.

SÅ stor skillnad är det inte.

Kör på tycker jag! :bump:

Ja, männen ska ju alltid göra det lite annorlunda:smirk:
Min sambo lärde sig rida på island några veckor när jag jobba där. Jag tog med en pålle hem som han red ibland. Och så plötsligt ville han ha egen häst:eek: Och självklart insisterade han på att köpa ett bitchigt, passigt sto som var den jag gilla minst när jag jobba med träning på den gården... De först åren lulla han mest runt i skogen med henne, mycket tölt och galopp, och en del grisepass:angel: Jag markarbeta henne ibland för att hålla koll på att han inte "förstörde" henne. Men nu så har ridningen tagit en ny vändning, han har börjat rida för instruktör, jobbar med dressyren och allt går sådär irriterande bra för dem...

Till TS:
Det jag vill säga är i alla fall att med lite sunt förnuft och mycket kunniga människor omkring sig så går det bar att köpa häst. Man måste bara vara ödmjuk och veta när det är dags att be om hjälp.
Den största risken med att skaffa en isis är att snart tycker ni inte det är nog... Så blir det en till. Och kanske en unghäst. Och en till barnen. Och så tar ni föl. Så sitter ni där om några år med en hel hög pållar :banana:

Tack för svaren! Nu verkar det som vi måste vänta lite ändå. Vår yngsta är bara 4 mån, så vi ska vara föräldrarlediga ett tag till och då är ekonomin inte på topp...tyvärr! Vill, vill, vill, men vi får börja rida på skola och hoppas att det finns plats i stallet när vi har mer stabil ekonomi.

Kändes som OK priser på stallet, en delad box gick på 1900:- och en egen 2200:-, då ingick foder och man har 2 fodringar per månad. Måste väl ändå vara rätt bra?

Får se om jag får fler svar eller får starta ny tråd, men vad kostar en häst per månad förutom stallhyra (försäkring, skoning, vaccinationer, etc)? Uppskattningsvis?

Vad det kostar skiljer ju sig jättemycket beroende på var man bor och hur mycket man tränar. Jag kan ju ge som exempel vad min kostar. Han rids inte så mycket just nu, detta är "skogsmullekostnader". När han tränas mer blir vissa grejor lite dyrare.

Stallhyra(lösdrift) + hö: 1400kr/månad (1200 på sommaren)

Övrig mat, vitaminer etc: 200-400 kr/månad

Försäkrad i 30 000+vet. försäkring: 200 kr/månad

Hovslagare: Just nu går han oskodd så ca 200kr för verkning varannan månad. (När han är skodd blir det ca 600 kr varannan månad.)

Vaccination: 500kr/år

Kolla tänderna: 500-2000 kr/år beroende på om någon åtgärd behövs.

Avmaskning/maskkoll: 500-1000 kr/år

Ny utrustning (saker som slits som grimmor mm): några tusenlappar per år. Kan såklart bli hur mycket som helst om man är prylgalen:D

Sedan kan man ju lägga hur mycket pengar som helst på att åka på kurser och träna för instruktör! Tänk på att det inte bara är kursavgift utan transporthyra, bensin, mm. Men det är ju så kul att gå kurs:D Ett tips är att åka på kurser utan hästen. Ibland kan man vara med som "teorideltagare" och bara lyssna och lära av de instruktioner som övriga deltagare får!

En annan viktig sak när man har häst är ju att man hela tiden har en buffert med pengar att använda om det händer något. För även om det går på försäkringen så måste man ju ändå ligga ute med kostnaden för veterinärvård ett tag.

Det behöver inte vara så dyrt att ha häst om man inte köper en massa onödiga prylar och om man har tränare på nära håll. Så att stalla upp hästen där det finns bra tränare kan vara ett ekonomiskt smart drag!

Så blev det för oss, plötsligt fanns plats o häst,det kändes som att Gud ville att jag skulle ha det:D Jag hade också "bara" ridit på ridskola innan, så jag bestälde hem massor av broschyrer från kommunen o Jordbruksverket om hästhållning innan vi slog till. Det har fungerat bra, mycket mer arbete och mycket dyrare än kalkylen sa - men också mycket mer glädje och kärlek.

Det finns mycket information överallt, och möjligheter till hjälp av proffs om man har råd/vilja/intresse så kan man lära sig. Sen är alla människor och hästar individer, så jag brukar försöka ta in kunskap brett. Böcker, människor osv. Även internet. Åtminstone en gång om året tar jag hjälp att kolla igenom häst och tänder.

Kan ju tillägga att min pålle har exem, vilket gör honom rätt dyr att äga...
Exemtäcken måste man har några stycken, de kostar väl ca 800-2000 kr/st beroende på kvalité. Så är det insektsmedel och andra preparat också som kostar.
Sådär lagom kul att ha exemhäst. Förra året köpte jag ett nytt exemtäcke (ett billigt "bara" 800 kr) när jag kom ut i hagen bara några dagar senare var det sönderslitet i småbitar... Bortom alla lagningsmöjligheter.
Att köpa exemhäst är aldrig en bra affär. (Min hade inte exem när jag köpte honom men eftersom han var importerad från island visste jag såklart att chansen var ganska stor)

Då verkar det kunna bli ca 1000:- extra per månad i snitt förutom foder och stallhyra. Bra att räkna med och förstås oförutsedda utgifter som kan dyka upp.

Har planer på att undvika ecsemhäst om det går. Köpa svenskfödd och någon som har några år på nacken, så minskar risken i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka