Köpa ettåring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppa
  • Startdatum Startdatum
H

Hoppa

Jag har hittat en ettåring efter chess som verkar väldigt intressant. Har tidigare köpt mina hästar när de varit 3år, så jag skulle vilja veta vad man ska kolla på när man köper en så pass ung häst? Ska gå hoppning dress o fälttävlan

Sv: Köpa ettåring

Stammen, framförallt mödernet. Hur ser mamman ut, vad har hon gjort, vad har syskonen gjort?

Är den visad som föl, vilka poäng fick den då?

Hur ser den ut? Bortsett från att de kan se ut som krattor som ettåringar kan du ju se lite hur den rör sig, balans, galopp osv.

En ettåring kan du faktiskt också höra om du kan få löshoppa om du vill.

De Chessavkommor jag har sett har varit ganska stora men rätt snygga. Hoppat bra.

/C

Jag tycker det är svårt att köpa åringar...
Eftersom de växer olika, så kan de se ut i princip hursomhelst!
Man kan ju se linjerna på dem i grova drag, men.. Nix, jag tycker det är svårt.
Våra, som trots allt har vuxit jämnt, har sett ut som skrutt, just som åringar. Gången de hade som föl, har försvunnit, för att återkomma lagom till tvåårsbetet...
Temperamentet ja. Jag tycker det är svårt med.
Ser man en flock åringar på bete, och jämför den med en flock tvååringar, så fullkomligen lyser ointelligensen ur ögonen på åringarna! De har ju inte hunnit lära sig vad som är farligt, och vad som inte är det.
Så om jag inte sett hästen som föl, så hade jag försökt se på äldre avkommor, om sådana finns. Och på stoet, och hennes prestationer.
Kanske någon annan, har bättre erfarenhet att bedöma åringar.
Lycka till!
mvh

Modern är e.Amiral ue. Martini. Vet att hon tävlat hoppning, men inte vilka klasser

jag köpte mitt sto osedd som åring... och hade jag inte sett en bild på hur hon såg ut som fölunge hade jag nog aldrig köpt henne! hon såg gräslig ut när hon kom hem :D . så som tidigare inlägg sagt; titta på fölbilder, bilder på stammen och dess resultat. fast något jag tycker du kan kolla är benställningen, det missade jag :angel:

Du ska kolla pa precis samma saker som nar du koper en oinriden 3-aring. Steg, benstallning, temperament, loshoppning och hur den ser ut rent allmant.
Du maste kunna se bortom overbyggdhet bak etc, det ar inte sa viktigt eftersom det jamnar ut sej. Men har hasten ett stort huvud som 1-aring, sa kommer den ha stort huvud som 10-aring. Spring upp hasten i trav och kolla sa att steget ar rakt i alla fall.

Loshoppningen behover ni ju inte overgora...alltsa inga stora hinder, det ar tekniken och forsiktigheten du framst vill se pa. Och tekniken sitter dar fran forsta dagen, den kommer naturligt. Visst man kan forbattra den, men finns den inte dar sa kommer den inte komma senare i livet heller.

1-aringar kan ibland se konstiga ut, och bete sej lite knepigt ocksa...men se bortom det och forsok att se hasten nar den utvecklats klart. Och sa ar det ju faktiskt sa att om du inte gillar hasten nar den ar 3-4 ar, sa gar den ju faktiskt att saljas vidare.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 774
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 935
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka