Köpa datorpaket?

kamomillo

Trådstartare
Hej alla data kunniga!

Min son ska få en dator av sin morfar när han fyller 14 år, och den ska väl mest användas till att spela spel på, och lite läxor :devil:

Helst vill jag att det blir ett helt paket, bara plugga in i väggen och KLART! eftersom vi inte är så kunniga själv....

Men vad ska man tänka på?
Jag är totalt novis på detta, och behöver alla råd jag kan få!

* Jenny *
 
10-12 tusen, de är ju morfar som betalar :)
Spelen han helst spelar är typ sims, back packer, osv.

Vi kommer också att behöva ett speciellt ordbehandlings program, eftersom han har dyslexi.

Smart vore kanske att ha en skrivare till datorn :confused:
Så att han kan skriva ut ev. läxor :angel:

* Jenny *
 
Jag hade gått till el-gignaten eller likande. Där har de ju kompletta datorer där du får allt även operativsystem.
 
Det är inga krävande spel vilket är styrande vad gäller pris. Spelar man spel som Counter Strike (CS) behövs det mer resurser.

Nackdelen med en paketdator är att man inte får programmen som är i utan vanligtvis samlade återställnings cd.

Datorer ändrar sig snabbt och är ju gamla inom ett halvår därför kan det vara bra och veta om den är lätt att uppdatera. Paketdatorer från Siba eller Elgiganten är oftast billiga och tillräckligt bra för en normalanvändare.

Några förslag som jag tittade på:

FUJITSU SIEMENS SCALMP2800SF MED 17" SKÄRM 10 990:-
Intel Pentium 2,8 GHz, 512 MB internminne, 160 GB hårddisk, DVD-spelare och DVD-brännare.

PACKARD BELL IMEDIA7004 MED 17" SKÄRM 11 990:-
Intel Pentium 4 - 3,06 GHz processor, 512 Mb DDR minne och 160 Gb hårddisk. DVDRW och 128 MB Grafikkort

Sista exemplet skulle jag rekomendera för en dator under 12 000kr. Pentium processorn är att rekomendera om man inte vill slänga ut massor av pengar på den nyare.

Exempel som ger möjlighet till skrivare också:

PACKARD BELL MEDIA1808SF MED 17" SKÄRM. 9 990:-
Intel Celeron processor på 2,8 GHz, 512 MB internminne, 160 GB hårddisk och DVD-brännare.

En skrivare kostar ca 1500kr. Just nu kan jag rekomendera som exempel en multiskrivare (allt i ett) med finktioner skrivare/scanner/kopiator. Epson cx5400 för 1490kr färg är dyrt till alla skrivare idag.

Celleron är långsammare och jag rekomenderar inte det om man skall spela spel som CS. Många använder AMD datorer till sådana spel eftersom de är billigare än Pentium:

exempel:
Fujitsu Siemens AXP3000 med 17 tums CRT skärm
Processor: AMD AthlonXP 3000+
Internminne: 512MB DDR Hårddisk: 160GB
DVD-brännare: +RW+R (4/2,4/8/16/10/40x)
pris 11 990:-

Summering: Jag skulle rekomendera att titta på Elgiganten där mina översta exepel var. Dator två tyckte jag var intressant själv, men jag har redan en mycket bättre dator än den men den kostade också mycket mer.
 
Du kan få en bra dator från 5 tusen om du letar på nätet.
Tex. www.jmedata.se har färdiga paket.
En dvd brännare är inte nödvändig, hårddisk är billigt att köpa mera om blir fullt. Skärmen ska vara av hög kvalitet, den tittar man mycket på.
 
De är ju inte billigare än elgiganten.
jämförde med den jag köpte senast (ej på elgiganen). Lite bättre än detta förslag men i grunden samma:

JME Performance Intel P4 3,0/512MB/120HD/DVD+-RW/LAN/ATI9600XT/USB-2 9 995:-

Jag betalade 7 200:- och det var i november. Priserna borde väl gå ner under denna tiden?

Sen tillkommer det en skärm också? Det stod inget om dem i paketen. sen grundprogrammen och då hamnar man runt 14 000 på det paketet eller mer.

DVD brännaren spelar ju inte så stor roll. I elgigantens paket som jag visade på var den med. (värde ca 500kr. om man köper den löst ca 1000-2000kr)

Att betala 5000 för en dator är ju dumt när man räknar på 10 000 - 12 000kr man vill ju ha så bra paket som möjligt för en låg kostnad. Man vill ju inte behöva uppdatera i onödan...
 
Varför betala för överkapacitet som inte kan användas?
För det som den skulle användas till så räcker en 1000 MHz 256 M.
Skickar man 18 åringen att köpa bil så kommer dom hem med en Ferrari :)
Skitballt men så meningslöst.
 
Möjligt om man nu vet vad sim är.
Men slänga ut 10 papp på en barnleksak låter mysko.
 
ja om man bara skall spela backpacker, sims och ordbehandling räcker det ju med en 450mhz så det är dumt att diskutera på det viset du gör. ;)
 
Tusen tack alla :bow: :bow: :bow:

Jag har kollat med elgiganten, och dom skickar inget till mej, jag bor för avigt till...
Men jag ska kolla om någon kan "langa" en dator från Umeå :smirk:

Det är 36 mil dit enkel väg, så jag får förlita mej på vänner och bekanta...

Tusen tack i alla fall!
De är inte klokt va man kan få hjälp med här på buke :bump:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
974
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 000
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp