Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
DHL är ju allmänt virriga och mitt sista alternativ om jag skulle skicka något. Föredrar Schenker, trist att de höjde priserna dock.
 
Inte hästrelaterat men måste få dela med mig av ett lyckat köp.

En person lägger upp en annons på Facebook. Jag frågar kort därefter vad hon vill ha för 2 av de par skor hon säljer, inklusive frakt. Får ett pris, Swishar, får bild på paketet och ska få kollinummer imorgon. Allt på ungefär en timme. Sjukt nöjd.
550kr för 2 par skor som är obetydligt använda och kostar BETYDLIGT mer än så nya är rätt nice.
 
Allmänt virriga? De är so far de enda som varken tappat bort eller försenat en försändelse till mig


Sist jag fick något skickat med dhl tog det 6 VECKOR och en tur, eller två, runt landet innan det dök upp knappt 3 timmars bilväg från avsändaren....

Så tack men NEJ TACK till dhl.

Fast PostNord är ännu knepigare....
Dom lämnar svärmors blöjor på paketutlämningen för företagare, fast det står att dom ska lämnas på trappen där hon bor 3 mil bort.
Hur tror dom att en gammal kärring som inte kan ta sej upp ur sängen själv ska hämta sina blöjor 3 mil bort ?

Samma sak gör dom med mina mediciner som posten alltid lämnat morfinet vid ytterdörren annars i brevlådan.
Nu ska allt, även utan morfinet, hämtas på samma ställe som svärmors blöjor.....
Så nu har jag fått avbeställa denna livsviktiga service som jag dessutom betalar extra för.....

Nobelpriset till den som kan fixa tillbaka postens service :mad:
 
Intressant! För jag jobbar på ett ställe som är ombud och kan säga att det i princip dagligen är något som strular med DHL. Posten och Schenker strular bara nån gång i veckan ;)
Jag jobbar också på ett DHLombud och det är aldrig strul hos oss. Det händer dock att folk kommer och efterlyser sina paket som dom faktiskt beställt för en vecka sen. Jo men har inte säljaren skickat paketet ännu så kan det tyvärr inte ha kommit fram till oss..
 
Jag jobbar också på ett DHLombud och det är aldrig strul hos oss. Det händer dock att folk kommer och efterlyser sina paket som dom faktiskt beställt för en vecka sen. Jo men har inte säljaren skickat paketet ännu så kan det tyvärr inte ha kommit fram till oss..
Så olika det kan vara! Har ni Posten och Schenker också?
 
Jag stör mig på folk som försöker pruta det sista dom gör. Ni vet, först hela proceduren med "finns den kvar?" "tror du den passar på *hästras*?" "Kan du skicka bilder ur 15 olika vinklar?" ""...och mäta x, y och z?" "Ja men okej jag vill ha den!"
Man gör upp med betalningsform, fraktsätt osv. Och DÅ kläcker människan ur sig typ "Vad kan du göra på priset, jag vill inte betala mer än xx." Helt ok att försöka pruta om man vill, men ta då det i ett tidigt skede, så slipper vi båda slösa vår tid om prylen inte är prutbar. De två senaste prylarna jag sålt har det varit flera intressenter på och då kör jag först till kvarn, men om flera vill ha saken tänker jag ju inte gå NER i pris.
Fast att pruta innan man ens vet om det är rätt pryl förstår jag att folk inte gör och inte heller innan de har totalpriset.
 
Fast att pruta innan man ens vet om det är rätt pryl förstår jag att folk inte gör och inte heller innan de har totalpriset.
Det beror ju lite på hur mycket man tänkt pruta. Och hur mycket man krånglar innan. Att lägga ganska lågt bud kan jag testa med ibland - men då göra en snabb affär och alltså inte be om bilder ur alla vinklar och olika mått.

bra pris vid snabb affär utgår jag ifrån gäller alla :D
 
När det gäller dhl, schenker, postnord osv. Jag tror det beror på vart i landet man bor. Jag har inte haft problem med några av dom här där jag bor.
Sist kom en levereans med dhl, jag jobbade när den skulle levereas hem, jag ringde och kollade om det gick att leverera den till mitt jobb, de kunde inte ändra inne på dhl, men hon la till i bokningen att chauffören skulle avisera, så ringde och frågade och han tyckte det var toppen att få leverera på mitt jobb istället när jag ändå inte var hemma för att kunna ta emot. Nu var det så turligt att leveransen låg på en slingbil som åker förbi mitt jobb, så bilen var ändå i närheten. Så jag har inget att klaga på. :up:
 
Det beror ju lite på hur mycket man tänkt pruta. Och hur mycket man krånglar innan. Att lägga ganska lågt bud kan jag testa med ibland - men då göra en snabb affär och alltså inte be om bilder ur alla vinklar och olika mått.

bra pris vid snabb affär utgår jag ifrån gäller alla :D
Innan man har uppgifterna kanske man inte vet vad man är beredd att ge :) eller ens om man vill ha produkten, men visst finns det strulpellar.
 
Innan man har uppgifterna kanske man inte vet vad man är beredd att ge :) eller ens om man vill ha produkten, men visst finns det strulpellar.
Ja så kan de vara. Men jag som säljare tänker som jag skrev ovan:d för mig är det det rimligt. Sen tänker ju alla inte lika, därför uppfattas väl vissa som strulisar fast det för dem är helt rimligt :eek:
 
hur tänker ni med att göra extra pålägg på priset för frakt? om grejen i sig kostar 200 kr och fraktbolaget tar ut 80 kr i frakt, ok eller ofint av säljaren att lägga på nån eller några tior för besväret att skaffa fram emballage och ta sig till ombud?
 
hur tänker ni med att göra extra pålägg på priset för frakt? om grejen i sig kostar 200 kr och fraktbolaget tar ut 80 kr i frakt, ok eller ofint av säljaren att lägga på nån eller några tior för besväret att skaffa fram emballage och ta sig till ombud?
Om man anger det från början är det helt okej, jag hade personligen backat om någon kommit med en smyhöjning av priset när man gjort upp det och så plötsligt kommit med embalagekostnad.
 
Om man anger det från början är det helt okej, jag hade personligen backat om någon kommit med en smyhöjning av priset när man gjort upp det och så plötsligt kommit med embalagekostnad.
hur menar du nu? såg en tråd på facebook där säljaren först sagt vara för avhämtningspris och sedan "vara inkl frakt: x kr" varpå någon menade på i kommentarerna att frakten inte borde gå på så mycket utan 20 kr mindre.

bråkar man över 20 kr?
 
hur tänker ni med att göra extra pålägg på priset för frakt? om grejen i sig kostar 200 kr och fraktbolaget tar ut 80 kr i frakt, ok eller ofint av säljaren att lägga på nån eller några tior för besväret att skaffa fram emballage och ta sig till ombud?
Jag tänker att det är helt okej, så länge det framgår redan från början att det är så. Det är inte gratis att skicka grejor och kanske kan vara ett sätt att uppmuntra avhämtning istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Färg
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp