Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm nu ska det bli spännande att se om jag får betalt för en vara...
Fick mail igår där en person frågade om varan fanns kvar? Svar ja. Då säger personen att den vill köpa den. Jag frågar om h*n har Swish och det hade den. Sen mailas det lite fram och tillbaka med en del frågor - men sista mailet från personen är: Men jag köper den! :)
Bra, säger jag, swisha till xxxxxxxxxxx så kan jag skicka imorgon fm, jag behöver de här uppgifterna från dig till avisering osv.

Sen är det tyst. :banghead:
Internetbanken fungerar väl inte i helgerna så du kan möjligen inte se något förrän i morgon (måndag)?
 
haha, lite mer gnäll.

Har ute en sökesannons efter en mycket specifik sak. Får ett svar idag och vi håller på att göra upp affären. Då hoppar någon annan in och försöker "cut the line" och köpa saken före mig - i min jäkla köpesannons!!! MORR! Gör din egen annons liksom!
 
Jag har satt ut en köpesannons och en människa svarar. Jag har skrivit en summa som jag tycker är lämplig och människan skriver att hon vill ha 200 kr till och sen frakt. Det blir inte långt ifrån vad en ny kostar. Och sen visar det sig att varan hon säljer dessutom är skadad... Och hon vill inte pruta. Eh ok, nej tack. Då bestämmer jag hellre en ny.
 
Jag stör mig på folk som försöker pruta det sista dom gör. Ni vet, först hela proceduren med "finns den kvar?" "tror du den passar på *hästras*?" "Kan du skicka bilder ur 15 olika vinklar?" ""...och mäta x, y och z?" "Ja men okej jag vill ha den!"
Man gör upp med betalningsform, fraktsätt osv. Och DÅ kläcker människan ur sig typ "Vad kan du göra på priset, jag vill inte betala mer än xx." Helt ok att försöka pruta om man vill, men ta då det i ett tidigt skede, så slipper vi båda slösa vår tid om prylen inte är prutbar. De två senaste prylarna jag sålt har det varit flera intressenter på och då kör jag först till kvarn, men om flera vill ha saken tänker jag ju inte gå NER i pris.
 
Internetbank, menar du som vanlig räkning då? det är ju inga problem, men annars är jag inte jättesugen på att registrera mitt vanliga kort på nätet.
Detta kanske är lite OT så ber om ursäkt, tänkte bara säga att om du har swedbank så har de en funktion som heter e-kort. Du skapar ett virtuellt kort med en bestämd summa som gäller under en viss tid, då kan du betala med kort via nätet utan att uppge dina "riktiga" kortuppgifter, väldigt bra om man beställer via t.ex ebay eller liknande.

Det finns säkert samma eller liknande tjänster hos andra banker också men har bara erfarenhet av swedbank själv :)
 
Tror jag blivit lurad jag också :cautious:
En liten summa, men själv grejen liksom. :meh:

Hade iofs en lite skum magkänsla men vågade chansa pga summan.. Hade dessutom redan köpt en grej tidigare och då fungerade allt.

Efter två veckor frågar jag om det är skickat.
Det var det ju:grin:
Nu efter några veckor till frågar jag igen.
Vederbörande skulle kolla med posten (igen...:grin:) och bad om adress då man inte har den kvar och så vidare och så vidare.

Gissningsvis har det jag betalt för inte ens lämnat hemmet ännu:angel:
 
Jag stör mig på folk som försöker pruta det sista dom gör. Ni vet, först hela proceduren med "finns den kvar?" "tror du den passar på *hästras*?" "Kan du skicka bilder ur 15 olika vinklar?" ""...och mäta x, y och z?" "Ja men okej jag vill ha den!"
Man gör upp med betalningsform, fraktsätt osv. Och DÅ kläcker människan ur sig typ "Vad kan du göra på priset, jag vill inte betala mer än xx." Helt ok att försöka pruta om man vill, men ta då det i ett tidigt skede, så slipper vi båda slösa vår tid om prylen inte är prutbar. De två senaste prylarna jag sålt har det varit flera intressenter på och då kör jag först till kvarn, men om flera vill ha saken tänker jag ju inte gå NER i pris.
Ja men ÅH vad jag blir irriterad. Hade en som höll på och krånglade med diverse bilder, mått och allt elände. Sen kryper det fram att priset är för högt. "Släpp dem för xxx så blir du av med dem". Öh? Blev vrång och sa nej. Sålde till nån annan, inte för nå mycket mer än vad hon bjöd, men inget krångel.
 
Ja men ÅH vad jag blir irriterad. Hade en som höll på och krånglade med diverse bilder, mått och allt elände. Sen kryper det fram att priset är för högt. "Släpp dem för xxx så blir du av med dem". Öh? Blev vrång och sa nej. Sålde till nån annan, inte för nå mycket mer än vad hon bjöd, men inget krångel.
Åh det är SÅ irriterande! Av principskäl så gör jag som du, säljer hellre till en icke-krångelpelle för bara lite mer än vad den krångliga ville ge, bara för att. Så mogen är jag:up::D
 
haha, lite mer gnäll.

Har ute en sökesannons efter en mycket specifik sak. Får ett svar idag och vi håller på att göra upp affären. Då hoppar någon annan in och försöker "cut the line" och köpa saken före mig - i min jäkla köpesannons!!! MORR! Gör din egen annons liksom!
Men du fick köpa saken eller sa du ifrån? Hur gick det?
 
Detta kanske är lite OT så ber om ursäkt, tänkte bara säga att om du har swedbank så har de en funktion som heter e-kort. Du skapar ett virtuellt kort med en bestämd summa som gäller under en viss tid, då kan du betala med kort via nätet utan att uppge dina "riktiga" kortuppgifter, väldigt bra om man beställer via t.ex ebay eller liknande.

Det finns säkert samma eller liknande tjänster hos andra banker också men har bara erfarenhet av swedbank själv :)
Den funktionen är underbar, använder den när jag inte vill använda mitt riktiga kort. Då kan det inte dras mer pengar från kontot än vad jag satt som summa på e-kortet. Känns så säkert från alla håll. :up::love:
 
Ja då blir det ju skicka lätt framöver.

Synd att schenker höjt priserna på lättare paket. Väljer hellre dem så slipper man in i matbutiken när det ska skickas.......

DHL ligger bättre i pris nu.

Skicka lätt hatar jag. Dyrt med tanke på att det inte är försäkrat, de inte tar ansvar om försändelsen kommer bort och skiten kommer till ombud - men där kan vem som helst hämta ut utan att legitimera sig.

Så man kan lika gärna skicka i de där
Blå färdigfrankerade kuverten känns det som.
 
haha, lite mer gnäll.

Har ute en sökesannons efter en mycket specifik sak. Får ett svar idag och vi håller på att göra upp affären. Då hoppar någon annan in och försöker "cut the line" och köpa saken före mig - i min jäkla köpesannons!!! MORR! Gör din egen annons liksom!

Jag sålde en huva här. Hade ett pris satt, 150 kr inkl frakt. En person nappar direkt annonsen kommer ut på FB. Jag ber personen skicka PM. En annan person tycker "jag köper den!" Men jag förklarar att första personen hann före.
Då kommer en tredje person och "jag köper den för 200 kr!"

Första personen fick köpa. Tycker det är så fult att försöka få en köpare att sälja till någon annan än utlovat genom att erbjuda mer pengar.
 
Varför skriver en "helst färg X" i en köpesannons om en inte kan tänka sig någon annan/liknande färg öht? Och varför då be om en bild på en vara som uppfyller samtliga kriterier men inte har exakt rätt färg?

Det ser ut som att hästen musklar sig ur de engelska sadlarna inom en snar framtid. Så jag svarade på en köpesannons: en sökte precis en sådan sadel (rätt märke, modell, sits, vidd och priset på min var ca 30% lägre än utsatt max även inkl frakt). Efter mycket om och men och bilder osv får jag beskedet att färgen (eller snarare nyansen) är fel, det är bara färg X som är intressant. Självklart är det upp till köparen vad hen vill köpa, men varför inte säga det från början bara när färgen framgick redan i första kontakten? Äsch. Tror att jag håller mig till att publicera egna säljesannonser.
 
DHL ligger bättre i pris nu.

Skicka lätt hatar jag. Dyrt med tanke på att det inte är försäkrat, de inte tar ansvar om försändelsen kommer bort och skiten kommer till ombud - men där kan vem som helst hämta ut utan att legitimera sig.

Så man kan lika gärna skicka i de där
Blå färdigfrankerade kuverten känns det som.
Ja men juste, DHL.. Har de samma system som schenker med paketlapparna? Och då antar jag att man skickar spårbart och försäkrat :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Tamråttor flyttar in
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp