Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
hur menar du nu? såg en tråd på facebook där säljaren först sagt vara för avhämtningspris och sedan "vara inkl frakt: x kr" varpå någon menade på i kommentarerna att frakten inte borde gå på så mycket utan 20 kr mindre.

bråkar man över 20 kr?
Det är principen inte penarna. Man gör inte upp om ett pris och sedan kommer på att man vill ha mer betalt. Anger man det från början eller avtalar om extratjänster (skicka) så kan man så klart ta betalt för dem.

Vad folk kommenterar om priset på frakt förstår jag inte vad det har med saken att göra, frakten kostar vad fraktbolaget anger.
 
Det är principen inte penarna. Man gör inte upp om ett pris och sedan kommer på att man vill ha mer betalt. Anger man det från början eller avtalar om extratjänster (skicka) så kan man så klart ta betalt för dem.

Vad folk kommenterar om priset på frakt förstår jag inte vad det har med saken att göra, frakten kostar vad fraktbolaget anger.
du får ursäkta min febriga hjärna men jag fattar fortfarande inte din poäng, vad du menar är rätt eller fel.

situationen är alltså inte att någon betalat 280 kr och sedan fick höra "men swisha 20 till" utan att personen fick en klumpsumma, 200 kr avhämtning eller 300 kr inkl frakt. där hoppade tredje part in och påpekade att frakten inte behöver kosta fullt 100 kr utan att det finns andra sätt att skicka som "bara" kostar80 kr
 
hur tänker ni med att göra extra pålägg på priset för frakt? om grejen i sig kostar 200 kr och fraktbolaget tar ut 80 kr i frakt, ok eller ofint av säljaren att lägga på nån eller några tior för besväret att skaffa fram emballage och ta sig till ombud?

Jag lägger ofta på några kronor för emballage. Mer än några kronor om det är en sadel eller sele som ska skickas - en flyttkartong kan lätt kosta 10-30:- - och det är jag helt öppen med. Skickar jag i postens färdiga emballage med porto så lägger jag inte på något.
 
Jag brukar inte ta något extra för emballage.
Men jag brukar spara på lämpliga kartonger så att jag har hemma ifall jag behöver skicka något.
Någon gång har jag behövt köpa flyttkartong till en sadel men tänker att en tjuga är så liten del i sammanhanget så det är inget jag skulle be köparen betala.

Men det har hänt mig att säljaren ville ha betalt för emballage och så kommer sadeln i en låda som använts både en och flera gånger.
 
du får ursäkta min febriga hjärna men jag fattar fortfarande inte din poäng, vad du menar är rätt eller fel.

situationen är alltså inte att någon betalat 280 kr och sedan fick höra "men swisha 20 till" utan att personen fick en klumpsumma, 200 kr avhämtning eller 300 kr inkl frakt. där hoppade tredje part in och påpekade att frakten inte behöver kosta fullt 100 kr utan att det finns andra sätt att skicka som "bara" kostar80 kr
Jag svarade utifrån första inlägget på ämnet där du undrade hur man ställer sig till att betala emballage och då svarade jag generellt och helt utan ha någon koll på dtt scenario.

I min värld så får man ta hur mycket betalt som man vill för vad som helst. Det är inga problem att ta betalt för emballage. Kommer man däremot och kräver betalt för emballage när man gjort upp om pris och frakt så tycker jag det är fel.

Jag förstår inte hur jag kan förklara det bättre, det känns som jag skrivit samma sak 3 gånger.
 
ska jag skicka med posten t ex så lägger jag på extra för körning, men brukar vara så jäklig att ska ngt skickas så vill jag ha det med dhl och postförskott, tryggare för mig som säljare och jag slipper köra iväg paketet då de hämtar på gården då vi har företags avtal med dem ^_^.
ska jag skicka ngt med posten så måste jag köra 1mil dit för att lämna och 1mil hem igen. så det tar jag 20kr extra för.
 
Nu är jag lite sur. Köper två små saker via Facebook. Dagen efter kommer de - ena kartongen är tom. Kontaktar säljaren som tycker jag får reklamera till posten. Jag svarar att det är avsändaren som ska reklamera och hen ska göra det. Av erfarenhet vet jag det bästa är att ringa. Nej det görs på nätet. Ber om hens adress så jag kan reklamera själv. Får inte adressen. Noll vilja från säljaren att diskutera. Jag tycker att vi får väl se om posten hittar varan annars får vi diskutera hur vi gör. Paketet var inte tejpat och därför dåligt packat. Säljaren undrar vad som finns att diskutera, hen har skickat minsann.

När jag inte får någon adress trots påstötningar och därför inte kan reklamera själv och säljaren läser mina medd men inte svarar så lessnar jag och har nu skickat ett medd att då gör vi det på det andra viset. Och att hen har tills på tisdag att ge mig hens adress plus ärendenummer på reklamationen eller se till jag har en ny vara. Annars kommer jag anse det är bedrägeri då hen inte medverkar och polisanmäla.

Det är inga stora pengar men själva grejen och uppförandet gör mig förbannad!
 
Köpte en grej på Tradera för ett tag sen, idag kom paketet, varan som skulle vara ny och oanvänd hade massa päls på insidan o tydliga smutsfläckar på utsidan. Blir så trött på folk!
 
Köpte en grej på Tradera för ett tag sen, idag kom paketet, varan som skulle vara ny och oanvänd hade massa päls på insidan o tydliga smutsfläckar på utsidan. Blir så trött på folk!
Samma här, köpte en gelpad, köparen skrev i nyskick. Det kom en skitig och hårig gelpadd.. Hur enkel som helst att tvätta, och den blev jättefin med ett såpabad, fast jag hade ju kanske önskat att den kom till mig i tvättat skick. Jag hade köpt den även om den inte var i nyskick, men att skriva så när det inte stämmer blir ju lite knas.
 
Samma här, köpte en gelpad, köparen skrev i nyskick. Det kom en skitig och hårig gelpadd.. Hur enkel som helst att tvätta, och den blev jättefin med ett såpabad, fast jag hade ju kanske önskat att den kom till mig i tvättat skick. Jag hade köpt den även om den inte var i nyskick, men att skriva så när det inte stämmer blir ju lite knas.

Har märkt att nyskick skiljer från person till person... I mina ögon är nyskick något som öht inte ser använt ut
 
Köpte en fin vas på tradera. Egentligen borde jag inte lägga pengar på sådant just nu men jag har letat efter en sådan vas ett tag så kände ändå att det var okej. Säljare med hundratals positiva betyg och endast en handfull negativa som dessutom var typ ett år gamla.

Öppnade paketet och där låg en helt annan vas (skitful dessutom). Mailade säljaren och sade att det säkert är ett misstag med tanke på de goda säljbetygen men får inget svar. Känns så jävla surt även om det "bara" rör sig om 250 kr, både för att jag verkligen ville ha vasen men även för att jag ju egentligen inte hade råd..

Men det är väl bara att acceptera läget antar jag, finns väl inte så mycket mer man kan göra än att lämna ett negativt betyg :(
 
Har en annons ute på en hästsak. Får ett mail för ett par dagar sedan där en undrar om den finns kvar och om jag kan skicka. Jag svarar att den är kvar och att jag skall kolla upp fraktpriset. Skriver efter några timmar hur mycket frakten blir och om hon är intresserad kan jag skicka snabbt. Personen är inte anträffbar. Blir så j'vla trött på folk som man kollar upp det ena efter det andra för och sen kan dom inte ens skriva. Nej tack, jag är inte intresserad längre.
 
@mooi

Bra att du anmälde. Riktigt fult gjort av personen!
Blev lurad själv på Tradera en gång och anmälde och det visade sig att hen var ökänd hos polisen. Dom hade ögonen på personen och bara väntade på att få bura in hen. Vi kollade upp sen och det låg massvis med skulder hos kronofogden. Så där fick vi inga pengar tillbaka.

Har varit ute för samma sak. Blev lurad på en sadel vilket jag polisanmälde. Min anmälan var det som behövdes för att det skulle gå till rättegång. Jag och 5 personer till vann målet men pengar tillbaka har jag inte ens bemödat mig om, fanns mycket större skulder som gått till kronofogden på den personen
 
Köpte ett par skydd för billig peng och de kom också otvättade.
Ok, fine, jag kan tvätta dem själv men Varför säger man inte att de är skitiga? Fast jag får väl skylla mig själv som inte frågade...
 
Svarade i förrgår på en annons på facebook, en tjej som sålde en hög med grimmor till vettigt paketpris. Sa att jag gärna köper om de finns kvar (11 timmar efter att hon lagt upp bilden, inga andra som svarat i den gruppen iaf), inget svar..
 
Köpte ett par skydd för billig peng och de kom också otvättade.
Ok, fine, jag kan tvätta dem själv men Varför säger man inte att de är skitiga? Fast jag får väl skylla mig själv som inte frågade...
...samt att ena sömmen till kardborren var trasig. Upptäckte det när jag skulle tvätta dem nu. Zzzz.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hovbensfraktur
  • Drömmen om en hästtransport

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp