Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag har funderat på om parafin olja kan vara bra för det :). har flera gamla saker jag hade velat dränka lite :p. har hört att parafin olja är det som sadelmakare och andra kunniga använder men aldrig använt det själv. bara haft ekololja (och det enbart för att det var det enda som fanns innan typ ;)), men senaste åren så har jag inte använt ngn olja alls, bara sadelbalsam. men några billigare läder här hade nog behövt ett oljebad.
Jag har hört andra som lagt läder i någon form av oljebad där läder formligen bara suger åt sig, men vet inte vilken slags olja de använt, men en sadelmakare borde ju veta. De är ju experterna inom läder tänker ja. :D
 
Jag har hört andra som lagt läder i någon form av oljebad där läder formligen bara suger åt sig, men vet inte vilken slags olja de använt, men en sadelmakare borde ju veta. De är ju experterna inom läder tänker ja. :D
det fungerar med de flesta oljor, har gjort med både olivolja och ekololja, tror ngn använt raps också. men det har bara varit för att återuppliva gamla begagnade lädergrimmor och de gamla ponny tränsen som bara är uppe som dekoration. ska man ha det på bruks saker så ska det nog vara bättre kvalitet på oljan.
 
det fungerar med de flesta oljor, har gjort med både olivolja och ekololja, tror ngn använt raps också. men det har bara varit för att återuppliva gamla begagnade lädergrimmor och de gamla ponny tränsen som bara är uppe som dekoration. ska man ha det på bruks saker så ska det nog vara bättre kvalitet på oljan.
Jo det är sant. Lättast är väl att underhålla lädret så man slipper hamna i den sitsen. Lädertvål och Läderbalsam~ :heart

Jag har smort upp en förbygel med martingal som jag har, använder den inte för den är för liten för hästen. Funderat på att sälja men inte kommit till skott än. Den fick ändå följa med när jag smorde det andra, då jag tänker att lädret mår bättre om man tar hand om det, även om jag själv kanske aldrig kommer använda den.
 
Har massor med saker att sälja men orkar inte. Så gnäller på mig själv :arghh:

Funderar på att skänka iväg en del så jag slipper ha det ståendes, men vart? Bara dumpa på närmsta ridskola?
 
Har massor med saker att sälja men orkar inte. Så gnäller på mig själv :arghh:

Funderar på att skänka iväg en del så jag slipper ha det ståendes, men vart? Bara dumpa på närmsta ridskola?
Jag skänkte bort en del till ridskolan jag rider på, när de skulle ha "hästens dag" med bland annat loppis och lotteri.

Var rätt skönt att bli av med sakerna och smidigt var det också. :up:
 
Satte ut flera annonser i dag med hästgrejer, en som svarade och ville komma förbi i morgon. När hon får adressen så ändrar hon sig pga att hon alltid kör fel i min stadsdel? O_o Och sen tackar jag för att hon iaf meddelade att hon ändrat sig, får tillbaks en lång harang om hur hon aaaaldrig hade svarat på annonsen om jag skrivit stadsdelen och inte staden i annonsen...
En annan ville att jag skulle skicka två schabrak (värda 150 kr) inklusive frakt för 200 kr...tror inte den frakten hade hamnat på 50 kr.:grin:

Så, det var mitt gnäll för i dag med säljannonser.:laugh:
 
Såg en sökes-annons i en av alla köp&sälj grupper jag är med i på fb. Det som söktes var ett schabrak som jag råkade ha två av i olika färger. Annonsören ville se bilder på mina, vilket jag fixade. Sen kom det frågor om storlek och pris. La de lågt i pris då jag gärna ville bli av med de snabbt, inkluderade även frakten i priset.
Får då svaret "jag har inga pengar nu men hör av mig när jag har fått och ser om de finns kvar" :confused:

Kan bli störd av folk som svarar på säljes-annonser och inte har pengar tillräckligt. Men att lägga ut en sökes-annons och inte ha pengar att köpa :confused::banghead:
 
Såg en sökes-annons i en av alla köp&sälj grupper jag är med i på fb. Det som söktes var ett schabrak som jag råkade ha två av i olika färger. Annonsören ville se bilder på mina, vilket jag fixade. Sen kom det frågor om storlek och pris. La de lågt i pris då jag gärna ville bli av med de snabbt, inkluderade även frakten i priset.
Får då svaret "jag har inga pengar nu men hör av mig när jag har fått och ser om de finns kvar" :confused:

Kan bli störd av folk som svarar på säljes-annonser och inte har pengar tillräckligt. Men att lägga ut en sökes-annons och inte ha pengar att köpa :confused::banghead:
Suck. Folk. :banghead:
 
har kört fiebings neatsfoot oil på läder, hört att det är bästa oljan då den är animalisk
Jag kör också den.
Hade turen att hitta flera flaskor på Tradera när ett företag hade utförsäljning :up:
Inte lika omständigt och dyrt som att behöva åka till hästsportbutiken i grannstaden för att beställa hem.
 
Neatsfoot oil (ren sådan, absolut inte den med mineralolja - det är typ mototolja med en skvätt neatsfoot oil...) är den enda oljan jag själv använder. Oljebad har jag dock inget till övers för, eftersom det är stor risk att lädret blir överfettat (och då glider fibrerna isär = lädret blir "töjigare" och försvagat) när en "dränker" lädret. Oljan tillför fukt, vilket kan behövas emellanåt (oftare på amerikanskt sadelläder, eftersom det inte är fettat i garvningen), men bör strykas på i tunna lager - det går fint att stryka flera gånger. Det var mina fem cent :p

Jag har börjat samla ihop ytterligare grejor som ska säljas av. En del, som hoppsadeln, ligger redan ute på annons. Den 25/9 är det stor loppis igen, då hoppas jag bli av med en del. Har inte orken att hålla på atm, men plånboken skulle må bra av att få in slantarna. Men jag skickade faktiskt iväg ett par prylar här i veckan: svarade på ett par sökesannonser på FB.
 
det fungerar med de flesta oljor, har gjort med både olivolja och ekololja, tror ngn använt raps också. men det har bara varit för att återuppliva gamla begagnade lädergrimmor och de gamla ponny tränsen som bara är uppe som dekoration. ska man ha det på bruks saker så ska det nog vara bättre kvalitet på oljan.

En liten varning angående oljebad är att det kan lösa upp sömmarna. Lädret blir finare, men sömmarna blir sämre. Dvs det finns en risk sömmarna släpper.
 
Alltså... Är det någon fördröjning i hästnets mailformulär eller är folk bara slappa och vill inte få sina sadlar sålda? Har mailat på flera sadlar, där mail är enda kontaktmöjligheten, utan svar :grin:
 
Fick mitt hackamore idag och lädret är okej!
Men återigen förundras jag över hur folk kan skicka iväg så sjukt skitiga grejer. :banghead:
 
Inte hästrelaterat, men...

Jag har lagt ut barnkläder på tradera.
Fick ett mail där en intressent tyckte att frakten - 32 kr - var dyr för en pyjamas.
Jag vägde, 170 gram. Plus skrymmande. = 6 frimärken = 42 kr .

Men egentligen, det jag förundras över, är varför man ens skriver ett mail och anmärker på att frakten är dyr när det gäller småsummor? Om man tycker frakten är dyr, ja då bjuder man inte.
Vad är dyrt förresten? Är 24 kr dyrt för att skicka en pyjamas? 14 kr?

Nä nu lägger jag mig, är nog trött eftersom jag irriterar mig så här mycket över småsaker :angel:
 
Håller på att sälja bil. En hör av sig, bestämmer tid samma kväll. 25 min efter avtalad tid hör hen av sig och frågar om de kan komma om en timme istället.

Ja vad som helst kan ha hänt. Men hen borde ju vetat lite tidigare att hen skulle bli sen, så jag slapp stå och vänta 25 min efter avtalad tid.
 
Ok tar tillbaka mitt senaste i lägg! :D
Bilspekulanten dök inte upp på nästa avtalade tid heller, utan skickade ett till sms 20 min efter nästa avtalade tid och skrev att de var sena, dyker upp "snart" och hoppades att det var ok. :eek:

Kommer tillslut 2h senare än från början avtalad tid.
Kollar så bilen har drag, pratar lite allmänt, FRÅGAR om den startar, prutar lite mer än jag hade tänkt, för över pengar och skriver på ägarbytet.

Dom startar alltså inte ens bilen haha! Öppnar inte ens en dörr! Frågar om de kan hämta den imorn för ingen var nykter nog att köra den.....

Det handlade om en billigare bil men besiktad med lite bra att veta och inte i helt felfritt skick och inte helt gratis.

:banana::banana:
 
Sålde en billig äldre bil i våras köparen försökte häva köpet 1v senare för den hade gått sönder. Vägrade såklart gammal bil ingen garanti de provkörde och skickade tack sms dagen efter för den fina bilen. Hotade m advokater jag svarade m kontakt uppgifter till min advokat sen har det vart tyst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 627
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 777
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp