Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi letar häst och hårdbevakar Hästnet.
I slutet på förra veckan poppade det upp en annons som verkade vara precis de vi söker medan jag satt och tittade.
Vi ringde direkt och bokade provridning.
Säljaren kunde inte förrän i slutet på veckan.
Det gick bra för oss men vi sa på skämt "bara ni inte bokar in någon annan innan oss"
Det skulle de givetvis inte göra, vi var de första som ringde på annonsen.
I slutet på veckan åkte vi och provred en supertrevlig häst. Den passade oss perfekt och vi sa att vi gärna köpte den.
Då kröp det fram att de ändå hade bokat in en provridning dagen innan och den tjejen hade bestämt sig för att köpa hästen.
Hon hade ringt samma morgon som vår provridning och meddelat detta.
Vi har alltså åkt 2 h enkel resa för att provrida en såld häst.
"När hon ringde och meddelade detta trodde vi att ni redan var på väg hit"
O_o:banghead:
Trodde de att vi skulle bli mindre besvikna om vi fick rida lite först innan de kläckte ur sig att de trots löfte ändå hade bokat in en annan spelulant innan oss??

Det verkar vara mycket lättare att hitta en tävlingshäst än en trevlig svenskfödd hobbyhäst.
*bitter och misströstar lite*
Hade samma problem. De går som smör de som är lite lagom utbildade, svenskfödda och trevliga. Men surt när du fått ett löfte.
 
Hade samma problem. De går som smör de som är lite lagom utbildade, svenskfödda och trevliga. Men surt när du fått ett löfte.
Visst är det svårt! Det gäller verkligen att hänga på hästnet och vara först på bollen.
Det är mest tävlingshästar till salu upplever jag. Mellanmjölkshästar verkar det vara brist på.
Hittade du någon till slut?
 
Nu har jag lite gnäll att bidra med! Jag började köpa hö av en ny bonde till min ponny i våras. Började med typ 7 stycken småbalar eftersom jag måste hämta med bil. När balarna började ta slut beställde jag lika många till, och fick svar att "Jajjemän, det ska vi ordna". 2 veckor senare var jag på sista balen och hörde av mig igen att vi måste ha mer foder nu, är balarna klara? Jag gjorde två kontaktförsök, inget svar så jag fick panikköpa av grannen istället. Detta var i maj. NU hör plötsligt bonden av sig, och meddelar att nu ska de packa småbalar av "mitt" parti om jag vill ha. Whaaaat dafuq?! O_o
 
Visst är det svårt! Det gäller verkligen att hänga på hästnet och vara först på bollen.
Det är mest tävlingshästar till salu upplever jag. Mellanmjölkshästar verkar det vara brist på.
Hittade du någon till slut?
Ja men av en slump och bra mycket mindre utbildad än jag tänkt. Ville ha en väl grundriden, alltså en som arbetar i en god form i alla gångarter och börjat med lite sidförande. Genomsnäll och schysst runt 7-8år. Inget extra och ville betala runt 80'

Hittade en 6 åring men bara inriden, mest i skogen med grimma. Stod i grannkommunen så chansade och åkte dit utan att ha sett film eller ens en bra bild.
Felriden det lilla som var gjort så fick börja om. Men genomsnäll och lättsam och priset var 25' så hade råd att ta bra hjälp med grundutbildningen. Idag 1,5 år senare är det nog en 100' kronors häst :love:
SWB med bra dressyrstam. Ingen skadehistorik. Förra ägaren visste inte vilken oslipad diamant hon hade. :D
 
Ja men av en slump och bra mycket mindre utbildad än jag tänkt. Ville ha en väl grundriden, alltså en som arbetar i en god form i alla gångarter och börjat med lite sidförande. Genomsnäll och schysst runt 7-8år. Inget extra och ville betala runt 80'

Hittade en 6 åring men bara inriden, mest i skogen med grimma. Stod i grannkommunen så chansade och åkte dit utan att ha sett film eller ens en bra bild.
Felriden det lilla som var gjort så fick börja om. Men genomsnäll och lättsam och priset var 25' så hade råd att ta bra hjälp med grundutbildningen. Idag 1,5 år senare är det nog en 100' kronors häst :love:
SWB med bra dressyrstam. Ingen skadehistorik. Förra ägaren visste inte vilken oslipad diamant hon hade. :D
Gratulerar, vilket klipp!! :up::)
 
Vi letar häst och hårdbevakar Hästnet.
I slutet på förra veckan poppade det upp en annons som verkade vara precis de vi söker medan jag satt och tittade.
Vi ringde direkt och bokade provridning.
Säljaren kunde inte förrän i slutet på veckan.
Det gick bra för oss men vi sa på skämt "bara ni inte bokar in någon annan innan oss"
Det skulle de givetvis inte göra, vi var de första som ringde på annonsen.
I slutet på veckan åkte vi och provred en supertrevlig häst. Den passade oss perfekt och vi sa att vi gärna köpte den.
Då kröp det fram att de ändå hade bokat in en provridning dagen innan och den tjejen hade bestämt sig för att köpa hästen.
Hon hade ringt samma morgon som vår provridning och meddelat detta.
Vi har alltså åkt 2 h enkel resa för att provrida en såld häst.
"När hon ringde och meddelade detta trodde vi att ni redan var på väg hit"
O_o:banghead:
Trodde de att vi skulle bli mindre besvikna om vi fick rida lite först innan de kläckte ur sig att de trots löfte ändå hade bokat in en annan spelulant innan oss??

Det verkar vara mycket lättare att hitta en tävlingshäst än en trevlig svenskfödd hobbyhäst.
*bitter och misströstar lite*
Fy så elakt !!
 
Vi letar häst och hårdbevakar Hästnet.
I slutet på förra veckan poppade det upp en annons som verkade vara precis de vi söker medan jag satt och tittade.
Vi ringde direkt och bokade provridning.
Säljaren kunde inte förrän i slutet på veckan.
Det gick bra för oss men vi sa på skämt "bara ni inte bokar in någon annan innan oss"
Det skulle de givetvis inte göra, vi var de första som ringde på annonsen.
I slutet på veckan åkte vi och provred en supertrevlig häst. Den passade oss perfekt och vi sa att vi gärna köpte den.
Då kröp det fram att de ändå hade bokat in en provridning dagen innan och den tjejen hade bestämt sig för att köpa hästen.
Hon hade ringt samma morgon som vår provridning och meddelat detta.
Vi har alltså åkt 2 h enkel resa för att provrida en såld häst.
"När hon ringde och meddelade detta trodde vi att ni redan var på väg hit"
O_o:banghead:
Trodde de att vi skulle bli mindre besvikna om vi fick rida lite först innan de kläckte ur sig att de trots löfte ändå hade bokat in en annan spelulant innan oss??

Det verkar vara mycket lättare att hitta en tävlingshäst än en trevlig svenskfödd hobbyhäst.
*bitter och misströstar lite*


För många år sedan körde vi 3.5 timme med bil och släp OCH "egen" veterinär för att köpa en nyss inriden 3 åring.

Provridningen gick superbra, hästen var helt perfekt som vi ville ha.

Våran veterinär besiktigade hästen och hon gick igenom utan problem.

När besiktningen var klar hade säljaren sålt hästen till en annan i stallet med motiveringen att nu slapp den flytta och att dom slapp besiktiga den för det var ju redan gjort :mad: :mad: : mad:

Gissa vi blev vansinniga, men det var bara att åka hem igen utan häst....

Som tur var blev veterinären lika arg så vi slapp betala besiktningen...


Åkte någon månad senare ånyo nästan 3 timmars enkel väg för att titta på en 4 åring som när vi kom dit inte gick att rida på då den hade anaplasmos och inte fick ansträngas på ca 1 år plus behövde mediciner.....

Hur djävla korkad är folk egentligen....
 
För många år sedan körde vi 3.5 timme med bil och släp OCH "egen" veterinär för att köpa en nyss inriden 3 åring.

Provridningen gick superbra, hästen var helt perfekt som vi ville ha.

Våran veterinär besiktigade hästen och hon gick igenom utan problem.

När besiktningen var klar hade säljaren sålt hästen till en annan i stallet med motiveringen att nu slapp den flytta och att dom slapp besiktiga den för det var ju redan gjort :mad: :mad: : mad:

Gissa vi blev vansinniga, men det var bara att åka hem igen utan häst....

Som tur var blev veterinären lika arg så vi slapp betala besiktningen...


Åkte någon månad senare ånyo nästan 3 timmars enkel väg för att titta på en 4 åring som när vi kom dit inte gick att rida på då den hade anaplasmos och inte fick ansträngas på ca 1 år plus behövde mediciner.....

Hur djävla korkad är folk egentligen....
Man slutar aldrig nånsin förvånas tror jag. Den ena människan värre än den andre.
 
Vi letar häst och hårdbevakar Hästnet.
I slutet på förra veckan poppade det upp en annons som verkade vara precis de vi söker medan jag satt och tittade.
Vi ringde direkt och bokade provridning.
Säljaren kunde inte förrän i slutet på veckan.
Det gick bra för oss men vi sa på skämt "bara ni inte bokar in någon annan innan oss"
Det skulle de givetvis inte göra, vi var de första som ringde på annonsen.
I slutet på veckan åkte vi och provred en supertrevlig häst. Den passade oss perfekt och vi sa att vi gärna köpte den.
Då kröp det fram att de ändå hade bokat in en provridning dagen innan och den tjejen hade bestämt sig för att köpa hästen.
Hon hade ringt samma morgon som vår provridning och meddelat detta.
Vi har alltså åkt 2 h enkel resa för att provrida en såld häst.
"När hon ringde och meddelade detta trodde vi att ni redan var på väg hit"
O_o:banghead:
Trodde de att vi skulle bli mindre besvikna om vi fick rida lite först innan de kläckte ur sig att de trots löfte ändå hade bokat in en annan spelulant innan oss??

Det verkar vara mycket lättare att hitta en tävlingshäst än en trevlig svenskfödd hobbyhäst.
*bitter och misströstar lite*

Men fy så fult!

När jag köpte häst i vintras höll jag på att få ett mentalt sammanbrott på säljare i allmänhet. Såpass att jag tillslut kastade alla principer överbord och vände mig till ett försäljningsstall. Där fick man iaf korrekt beskrivning, raka besked och inte en massa krångel bara för att boka in en jäkla provridning. (Varför säljer folk häst om de bara har tid att visa den tisdagar udda veckor innan kl 09.30??)
 
Herre min skapare.
Svarade på en annons om en vagn, 500:- under nypriset och säljaren vägrade att gå ner i pris. Varför skulle jag välja att köpa begagnat för att spara 500:-?! Okej om det rört sig om en vojlock, men vagnar kostar en del och en garanti från tillverkaren/återförsäljaren är värt mer än 500:-....
 
Annonserade ut ett regntäcke av dyrt fabrikat lite använt inga defekter får direkt napp av flera spekulanter, tar den första mailar 0 smsar fram och tillbaka i en v om olika fraktalternativ, väntar på betalning som upprepade gånger ska göras " ikväll". Frågar tillsist rakt ut ska du ha täcket el ska jag släppa det till ngn av de andra som vill köpa. Får tillsvar vill köpa men har inte 350kr just nu.., men skriv då inte *köper* :banghead: la ut täcket igen sålt 16 min senare och betalt och skickat inom 2 tim :D
 
Men fy så fult!

När jag köpte häst i vintras höll jag på att få ett mentalt sammanbrott på säljare i allmänhet. Såpass att jag tillslut kastade alla principer överbord och vände mig till ett försäljningsstall. Där fick man iaf korrekt beskrivning, raka besked och inte en massa krångel bara för att boka in en jäkla provridning. (Varför säljer folk häst om de bara har tid att visa den tisdagar udda veckor innan kl 09.30??)
Ja, det känns lite tröstlöst faktiskt. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta en medioker svenskfödd snäll ridhäst för runt 70'.
Det är nästan bara föl och tävlingshästar till salu känns det som och dyker det upp någon trevlig hobbyhäst så säljs de samma dag de kommer ut på annons.
Jag följde din hästletartråd och efter att du hittade din nya kompis via försäljningsstall så började jag fundera lite i de banorna också. Men det är min sambo som ska ha hästen och han vill inte anlita försäljningsstall och han vill absolut ha svenskfött. Han är inte så lätt att rucka på.. :D
 
För många år sedan körde vi 3.5 timme med bil och släp OCH "egen" veterinär för att köpa en nyss inriden 3 åring.

Provridningen gick superbra, hästen var helt perfekt som vi ville ha.

Våran veterinär besiktigade hästen och hon gick igenom utan problem.

När besiktningen var klar hade säljaren sålt hästen till en annan i stallet med motiveringen att nu slapp den flytta och att dom slapp besiktiga den för det var ju redan gjort :mad: :mad: : mad:

Gissa vi blev vansinniga, men det var bara att åka hem igen utan häst....

Som tur var blev veterinären lika arg så vi slapp betala besiktningen...


Åkte någon månad senare ånyo nästan 3 timmars enkel väg för att titta på en 4 åring som när vi kom dit inte gick att rida på då den hade anaplasmos och inte fick ansträngas på ca 1 år plus behövde mediciner.....

Hur djävla korkad är folk egentligen....
:eek::eek::eek:
Men vad är det för fel på folk???
Helt otroligt.
Jag fattar inte hur man kan ha så lite respekt för andra människor?
 
Hahaha har också sett den annonsen! Och undrat vilken värld den säljaren lever i.

Herre min skapare.
Svarade på en annons om en vagn, 500:- under nypriset och säljaren vägrade att gå ner i pris. Varför skulle jag välja att köpa begagnat för att spara 500:-?! Okej om det rört sig om en vojlock, men vagnar kostar en del och en garanti från tillverkaren/återförsäljaren är värt mer än 500:-....
 
Herre min skapare.
Svarade på en annons om en vagn, 500:- under nypriset och säljaren vägrade att gå ner i pris. Varför skulle jag välja att köpa begagnat för att spara 500:-?! Okej om det rört sig om en vojlock, men vagnar kostar en del och en garanti från tillverkaren/återförsäljaren är värt mer än 500:-....
Den personen har nog missbedömt marknaden lite grann... Jag köpte en "begagnad" DO 016 till min D.ponny för 5000:- under nypris. Den var bara använd 3-4 gånger och sedan stått under tak ett halvår... (ps det är inte vagnen på bilden. Jag har även en 016L till shettisen... Bästa vagnen ever!)
 
Hmm....vet inte om jag är överdrivet misstänksam eller om det är bluff på g? Fått 18 mailsvar från en och samma person på mina (18) annonser, dock skrivet på engelska med "svensk" mailadress... Det vore ju trevligt om det är ärligt och jag kan få iväg saker, men jag känner mig skeptisk..:cautious:
 
Mer gnäll!!
Köpte ett täcke på fb där det stog stl 145. Min syster hämtade det i grannstaden och tog hem det.

Hänger upp det på vädring och ser att det är storlek 155:eek::confused::banghead:

Dessa täcken är ngt små i storlekarna så det kan säkert ha använts till en 145 häst och bara varit ngt för stort. Men dehär vet jag ju om, min häst drar 140... Så 145 hade blivit bra.. Bara hoppas hon inte tältar i det :(
 
Mer gnäll!!
Köpte ett täcke på fb där det stog stl 145. Min syster hämtade det i grannstaden och tog hem det.

Hänger upp det på vädring och ser att det är storlek 155:eek::confused::banghead:

Dessa täcken är ngt små i storlekarna så det kan säkert ha använts till en 145 häst och bara varit ngt för stort. Men dehär vet jag ju om, min häst drar 140... Så 145 hade blivit bra.. Bara hoppas hon inte tältar i det :(
Samma sak höll på att hända mig. Var på jakt efter en ny sadel och hittade en annons med rätt bomvidd, tum (17"), färg och pris. Bad säljaren skicka bild på numreringen under kåpan och då visade det sig att tumstorleken inte var samma som säljaren påstått, utan den var 18" enligt märkningen. Jag ifrågasatte detta och fick till svar att "men jag tycker att den känns som en 17"." Jo visst, det är väl möjligt men för det så bör man väl ändå skriva ut rätt storlek i annonsen så är det upp till köparen att avgöra:mad:
 
Mer gnäll!!
Köpte ett täcke på fb där det stog stl 145. Min syster hämtade det i grannstaden och tog hem det.

Hänger upp det på vädring och ser att det är storlek 155:eek::confused::banghead:

Dessa täcken är ngt små i storlekarna så det kan säkert ha använts till en 145 häst och bara varit ngt för stort. Men dehär vet jag ju om, min häst drar 140... Så 145 hade blivit bra.. Bara hoppas hon inte tältar i det :(
Varit med som samma men vistelse att det var en storlek mindre. Säljaren hade haft det på sin 155 häst så jag hoppades att det fungerade på min som kan ha 145 i vissa täcken (fint och väldigt billigt täcke bot). Men nej det var skit litet i storleken, eller ja själva ryggen var ok, och bogen var ok men inte ok tillsammans.. Dvs hade man den så den låg bra över ryggen så gick den inte om i bogen, satte man den så den gick om i bogen så var den för kort i ryggen >_<
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 627
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp