Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag pms och letar säkerhetsväst på blocket och hästnet och stör mig så mycket på de som intr kan skriva ut storleken i rubriken utan bara säkerhetsväst, så man måste klicka upp och kolla på varenda jäkla annons.
Hur svårt kan det vara att skriva säkerhetsvöäst storlek vuxen s eller barn l tex..
Du vet väl att du kan söka på t.ex säkerhetsväst *storlek* så minskar du antalet annonser och slipper öda tid på att klicka upp alla. ;)
 
Köpte ett sto som var dräktigt, hon skulle stå kvar hos säljaren tills fölet var avvant. Jag var dum nog att betala större delen av köpeskillingen i förskott, säljaren var en "vän" till mig, trodde jag i alla fall. Enligt avtal skulle hon vara verkad avmaskad, stå kvar i samma försäkringsbolag vara och vaccinerad vid överlåtelsen. Detta betalade jag 5000 kr extra för. När jag till slut fick papperna på hästen och vi skrev över henne på mig flera veckor efter att jag betalt var hon mager, med bäransröta som jag akut fick ta ut hovlagare för att åtgärda och hon var inte avmaskad. Jag fick från det datumet och hela den månaden stå för alla foderkostnader och allt strö för både sto och föl. Slutade med att jag fick stå och göra allt jobbet, betala alla kostnader för fölet och hon vägrade låta mig flytta stoet och senare lämna tillbaka fölet. Sedan visade det sig att hon aldrig skickat in papperna om ägandebyte. Jag påtalade detta och hon skyllde på att avelsförbundet slarvat bort papperna. Jag bad vid flera tillfällen att vi skulle träffas och skriva på nya papper och döda handlingarna. Fick bara sms svar att hon minsann hade skickat in papperna. Till slut tröttnad jag, meddelade att jag nu gör en polisanmälan om bedrägeri. Då hade hon plötsligt tid att ses och fylla i papperna. Min sambo följde med och vi hade alla papper klara, behövd bara en namnteckning från säljaren. Då säger hon att hon var helt säker på att hon skickat in papperna och hade ringt avelsförbundet och de hade inte fått in några papper. Så då hade hon letat hemma och hittat papperna och skickat in dessa, igår kväll. Så hon hade minsann skickat in papperna. Snorkigt och otervligt.

Det jag lärt mig av detta är att aldrig lita på en vän när det gäller hästköp, ALDRIG
Hur väl man än tror att man känner en människa så lita aldrig på någon och betala aldrig något i förskott. Papper och pengar byter ägare vid överlåtelsen, samma dag som hästen ska flyttas. Köparen ska alltid skicka in papper om ägandebyte.
 
Jag håller på att sälja av de hästgrejer jag har kvar efter gammelmannen.
Och jag håller på att bli tokig!
Har lagt ut annonser på Hästnet och i en grupp på Facebook.
På Lokselen får jag många svar. Men så vill de mer bilder och det fixar jag. Sen vill de pruta... En vill att jag ska posta selen. Fast jag säger att det är dyrt. Selen väger runt 24 kg, då den är komplett med Hintertyg, Bjällerkrans och Tömmar.
Benlindorna vill en tjej pruta på oxå. Sen vill hon köpa för det priset jag vill ha. Bestämmer dag för hämtning - då kommer hon inte, för hon har inga pengar...
Mina Bot-paddar vill en köpa. Bestämmer dag - kommer inte heller...
 
Jag håller på att sälja av de hästgrejer jag har kvar efter gammelmannen.
Och jag håller på att bli tokig!
Har lagt ut annonser på Hästnet och i en grupp på Facebook.
På Lokselen får jag många svar. Men så vill de mer bilder och det fixar jag. Sen vill de pruta... En vill att jag ska posta selen. Fast jag säger att det är dyrt. Selen väger runt 24 kg, då den är komplett med Hintertyg, Bjällerkrans och Tömmar.
Benlindorna vill en tjej pruta på oxå. Sen vill hon köpa för det priset jag vill ha. Bestämmer dag för hämtning - då kommer hon inte, för hon har inga pengar...
Mina Bot-paddar vill en köpa. Bestämmer dag - kommer inte heller...
Undrar hur länge man ska ha annons ute innan man ger upp? Har ju Kaptenstallet i Funbo. Där kan man sälja hästgrejer tror jag
 
Jäkla skräp.
Köpt ett bett för 500:-. Jag bad om spårbar frakt och vi kom överens om att det skulle skickas med REK.

Nu när jag frågade efter fraktnummer så hade hon skickat som vanligt brev... :down:

Det finns ju en anledning till att jag ville ha det spårbart :meh:
 
jag är SÅ ointresserad av att sälja. Tycker inte att det stör speciellt att ha grejerna liggande, inte så till den grad att jag vill vräka bort det till lägstbjudande.

Men detta runtåkande/ovilja att betala frakt. jag kan ju inte både pruta ner priset till ett skämt och dessutom leverera till dörren.

Vad är ett rimligt pris på ett fullt funktionsdugligt men "gammalt" träns?
Vad är rimligt pris på damasker?
Nya fleecelindor av budgetmärke?
Fint tävlingsset i strl ponny?
Helt nya boots?
Tränsbett av olika material, storlekar och varianter?
 
jag är SÅ ointresserad av att sälja. Tycker inte att det stör speciellt att ha grejerna liggande, inte så till den grad att jag vill vräka bort det till lägstbjudande.

Men detta runtåkande/ovilja att betala frakt. jag kan ju inte både pruta ner priset till ett skämt och dessutom leverera till dörren.

Vad är ett rimligt pris på ett fullt funktionsdugligt men "gammalt" träns?
Vad är rimligt pris på damasker?
Nya fleecelindor av budgetmärke?
Fint tävlingsset i strl ponny?
Helt nya boots?
Tränsbett av olika material, storlekar och varianter?

Tränset - utan märkte typ max 100 kr om i gott skick.

Damasker utan märke - 100 - 150 beroende på modell Och skick. Om läder högre pris.

Fleecelindor utan märke - lönar sig aldrig sälja iom att frakten äter upp prisvinsten för säljaren. Men oaktat det så kanske 50 kr. Enklast om nån köper ngt stort med så man kan slänga lindorna i samma kartong.

Boots utan märke - Max 50 kr om gummi. Ngt mer om syntet. Men samma sak - frakten äter upp. se ovan.

Tränsbett av helt vanlig modell - typ 50 kr. Märkes dyrare. I någon speciell och efterfrågad modell dyrare. Vanliga tvådelade får du skänka bort i princip.
 
Svårt att ta bra bilder på en Loksele tex. Och hur lägger man ut texten på en sådan?
Har mycket grejer kvar än.

Fast jag har sett din annonsering. Och du säljer ju mer än loksele. Du skulle vinna på bättre bilder.

Man skriver lite mer bara. Tex inte "boots storlek S" typ. Utan "svarta gummiboots, kardborren bra, normala i storleken"

Vad gäller loksele så tex inte "loksele full, legat på nordsvensk". Utan "svart loksele storlek full. Legat bra på 15X cm nordsvensk. Lokor Y cm. Dragläder X cm (samt om ställbart). Lokträ fint, lädret bra och inga torrsprickor. Förvarats torrt men inte använt på X år"
Och då säljer du saker rena/putsade och visar bilder.
 
Fast jag har sett din annonsering. Och du säljer ju mer än loksele. Du skulle vinna på bättre bilder.

Man skriver lite mer bara. Tex inte "boots storlek S" typ. Utan "svarta gummiboots, kardborren bra, normala i storleken"

Vad gäller loksele så tex inte "loksele full, legat på nordsvensk". Utan "svart loksele storlek full. Legat bra på 15X cm nordsvensk. Lokor Y cm. Dragläder X cm (samt om ställbart). Lokträ fint, lädret bra och inga torrsprickor. Förvarats torrt men inte använt på X år"
Och då säljer du saker rena/putsade och visar bilder.
Ok. Tack.
Tror det blir lättare att åka med dem till Kaptenstallet i stället
 
Ingen aning. Det var min kompis som sa att vi kunde åka dit om jag inte blev av med grejerna

Du får kolla upp. De hade typ stopp och sen rea 50% på massa saker så kanske tar emot igen. OBS att du måste hålla koll på tiden, är det inte sålt på 3 mån och du inte hämtar sänker de priset med 50%. Efter fyra mån om fortfarande osålt övergår sakerna i deras ägo utan betalning.
 
Du får kolla upp. De hade typ stopp och sen rea 50% på massa saker så kanske tar emot igen. OBS att du måste hålla koll på tiden, är det inte sålt på 3 mån och du inte hämtar sänker de priset med 50%. Efter fyra mån om fortfarande osålt övergår sakerna i deras ägo utan betalning.
Öppet 2 oktober.
Och det andra har jag läst på deras FB
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 624
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp