Köpte ett sto som var dräktigt, hon skulle stå kvar hos säljaren tills fölet var avvant. Jag var dum nog att betala större delen av köpeskillingen i förskott, säljaren var en "vän" till mig, trodde jag i alla fall. Enligt avtal skulle hon vara verkad avmaskad, stå kvar i samma försäkringsbolag vara och vaccinerad vid överlåtelsen. Detta betalade jag 5000 kr extra för. När jag till slut fick papperna på hästen och vi skrev över henne på mig flera veckor efter att jag betalt var hon mager, med bäransröta som jag akut fick ta ut hovlagare för att åtgärda och hon var inte avmaskad. Jag fick från det datumet och hela den månaden stå för alla foderkostnader och allt strö för både sto och föl. Slutade med att jag fick stå och göra allt jobbet, betala alla kostnader för fölet och hon vägrade låta mig flytta stoet och senare lämna tillbaka fölet. Sedan visade det sig att hon aldrig skickat in papperna om ägandebyte. Jag påtalade detta och hon skyllde på att avelsförbundet slarvat bort papperna. Jag bad vid flera tillfällen att vi skulle träffas och skriva på nya papper och döda handlingarna. Fick bara sms svar att hon minsann hade skickat in papperna. Till slut tröttnad jag, meddelade att jag nu gör en polisanmälan om bedrägeri. Då hade hon plötsligt tid att ses och fylla i papperna. Min sambo följde med och vi hade alla papper klara, behövd bara en namnteckning från säljaren. Då säger hon att hon var helt säker på att hon skickat in papperna och hade ringt avelsförbundet och de hade inte fått in några papper. Så då hade hon letat hemma och hittat papperna och skickat in dessa, igår kväll. Så hon hade minsann skickat in papperna. Snorkigt och otervligt.
Det jag lärt mig av detta är att aldrig lita på en vän när det gäller hästköp, ALDRIG
Hur väl man än tror att man känner en människa så lita aldrig på någon och betala aldrig något i förskott. Papper och pengar byter ägare vid överlåtelsen, samma dag som hästen ska flyttas. Köparen ska alltid skicka in papper om ägandebyte.