Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, varför använder folk inte bra hovslagare?
Har varit och tittat på två hästar som båda såg väldigt tråkiga ut i fötterna.

Tror inte alla förstår hur viktigt det är med rätt hovvård. Har stått i ett stall med en hovslagare som vi valde bort då hon inte va bra. Valde en hovslagare som va betydligt dyrare vilket de andra i stallet tyckte va galet. Dom skulle ju aldrig kunna betala 1500 för en bra varmskoning... :meh: Trots att deras och hovslagarens egna hästar såg ut som skit i hovarna och drog av sig skor stup i kvarten..
 
Därför att vi som hästägare inte är utbildade hovslagare och kan generellt mindre om hovar än riktiga hovslagare. Precis som med veterinärer är det ju de som ska kunna.
Har man till exempel aldrig haft häst så är det ju kanske inte så himla lätt.
Jag håller med om att man oftast kan mindre om hovar än utbildade hovslagare. Det är därför jag undrar varför man inte använder just utbildade hovslagare?
 
För övrigt ser min häst alltid tråkig ut i fötterna utom möjligen den första dagen efter skoning. Jag har en skitbra, utbildad hovslagare men min häst har riktiga skithovar, på alla sätt.
 
För att det finns dåliga hovslagare?
Precis som det finns mindre duktiga hästägare så finns även mindre duktiga yrkesmän...
Så kan det ju vara. Men de hästarna vi var och tittade på var den ena skodd av ägaren själv och jag misstänker att så även var fallet med den andre vi kikade på.
 
Tror inte alla förstår hur viktigt det är med rätt hovvård. Har stått i ett stall med en hovslagare som vi valde bort då hon inte va bra. Valde en hovslagare som va betydligt dyrare vilket de andra i stallet tyckte va galet. Dom skulle ju aldrig kunna betala 1500 för en bra varmskoning... :meh: Trots att deras och hovslagarens egna hästar såg ut som skit i hovarna och drog av sig skor stup i kvarten..
Tyvärr är det kanske så. Vår hovslagare tar ungefär lika mycket. Hon jobbar vitt, är utbildad och värd varenda öre.
 
Jag håller med om att man oftast kan mindre om hovar än utbildade hovslagare. Det är därför jag undrar varför man inte använder just utbildade hovslagare?
Alla mina hovslagare har varit utbildad, även den som gjorde ett kasst jobb. Tog mig ett tag att bli så kunnig själv att jag såg att hon inte gjorde rätt. Även en hovis som skodde min kompis häst så att han blev halt flera månader var utbildad.

Utbildning är inte en garanti.
 
Alla mina hovslagare har varit utbildad, även den som gjorde ett kasst jobb. Tog mig ett tag att bli så kunnig själv att jag såg att hon inte gjorde rätt. Även en hovis som skodde min kompis häst så att han blev halt flera månader var utbildad.

Utbildning är inte en garanti.
Nej, det är det ju inte. Men chanserna att få en bra skoning ökar ju om man anlitar en utbildad hovslagare.
 
Själv ska jag snart sälja några täcken, är lite nojjig. Speciellt när jag läst om vilka krångel en del har.
Hur smidigt är det egentligen att skicka ett täcke på posten t ex. Det blir rätt skrymmande?
Funderar på att försöka ha avhämtning, ev att jag kan leverera om jag är i närheten via jobbet.
 
Har en sadel till salu hos en sadelförmedlare, allt har väl egentligen skötts ok men just nu känner jag mig gnällig över att det tar sån lång tid att få sadeln såld.

Funderar över om det kan vara till nackdel att sälja den hos en stor aktör som har hundratals olika sadlar ? Kan det vara bättre att lämna in den hos en mindre butik där kunderna har mindre att välja på och lättare ser MIN sadel? :)
 
Har en sadel till salu hos en sadelförmedlare, allt har väl egentligen skötts ok men just nu känner jag mig gnällig över att det tar sån lång tid att få sadeln såld.

Funderar över om det kan vara till nackdel att sälja den hos en stor aktör som har hundratals olika sadlar ? Kan det vara bättre att lämna in den hos en mindre butik där kunderna har mindre att välja på och lättare ser MIN sadel? :)

Kan inte svara på dig fråga direkt men jag hade min hos en mindre aktör som körde ut mest. Och ja det tog ju flera månader men jag fick den till slut såld och gjorde tom vinst efter hon fått sin andel. Så för min del va det värt väntan :up:
 
Kan inte svara på dig fråga direkt men jag hade min hos en mindre aktör som körde ut mest. Och ja det tog ju flera månader men jag fick den till slut såld och gjorde tom vinst efter hon fått sin andel. Så för min del va det värt väntan :up:
Jag lämnade in min sadel i januari :p
Lämnade även in en billigare sadel på ett mindre ställe, den blev såld i april fastän jag trodde att den dyrare skulle vara mer eftertraktad.
Jag kanske ska sänka mer, eller ha is i magen. Det är ju inte direkt säljarens marknad just nu.
 
har kommit fram till att det är för farligt att åka på loppisar:o man kommer bara hem med mer än vad man åkte dit med:banghead:.

Samma med reor.. Har ju inte ens en häst att handla till nu (har ju allt som behövs till mina sällskapshästar) men ändå har jag råkat köpt chaps och ridstövlar :angel: gjorde ju rätt fina kap dock :laugh:
 
Samma med reor.. Har ju inte ens en häst att handla till nu (har ju allt som behövs till mina sällskapshästar) men ändå har jag råkat köpt chaps och ridstövlar :angel: gjorde ju rätt fina kap dock :laugh:
jag missade inte en utan 2 utförsäljningar i fredags :cry: fick feber och orkade inte åka iväg då jag skulle jobba natten.. behöver ju inget egentligen men det är ju så roligt att handla sånt man inte behöver ^_^ spec när det är billigt!!
försöker förbjuda mig från att köpa ngt nu då jag inte har ngn ridhäst.. ändå så var det nära precis att jag köpte en klippmaskin bara för att det var 25% rea på den och man fick en trimmer på köpet :o.. totalt onödigt då jag klippt hästen en gång på 7år och hon nu är oridbar.. men.. vill ändå ha :( (måste vara ngt fel på mig..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 617
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp