Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag missade inte en utan 2 utförsäljningar i fredags :cry: fick feber och orkade inte åka iväg då jag skulle jobba natten.. behöver ju inget egentligen men det är ju så roligt att handla sånt man inte behöver ^_^ spec när det är billigt!!
försöker förbjuda mig från att köpa ngt nu då jag inte har ngn ridhäst.. ändå så var det nära precis att jag köpte en klippmaskin bara för att det var 25% rea på den och man fick en trimmer på köpet :o.. totalt onödigt då jag klippt hästen en gång på 7år och hon nu är oridbar.. men.. vill ändå ha :( (måste vara ngt fel på mig..)

Du är inte ensam, är sugen på ny hjälm och väst men ja har ju ingen användning då jag inte har någon häst att rida och inte ens får sitta på hästryggen på 4v till minst pga operation..
 
man kan ju ha en hjälm till mycket mer än ridning ^_^ bra att ha när man cyklar, när man tömkör eller bara vill vara varm om huvudet ^_^.

Hahah sant iofs! Men vill ju ha främst en ny bra terränghjälm och har lovat att inte köpa en förrän jag har en häst att rida på :p
Ska iofs ringa på en häst idag dock så man kan ju hålla tummarna :angel:
 
En fundering bara gällande värdet på tjänster.

Om du är iväg till en anläggning med din häst och sedan inte får in den i transporten påväg hem, ber om hjälp av nån random. Får in hästen tillslut med bra hjälp, men bilen startar inte och går inte att kabla igång. Får inte tag i nån som kan hjälpa. Överväger att ringa bärgare. Hon som hjälpte till med lastning och kabling erbjuder då att köra hem er, 1,5 mil åt "fel håll". (Du, hästen och dina småbarn som är med)
Alltsom allt tar det ca 2,5h en helgkväll.

Vad är rimlig ersättning tycker ni?
Ingen alls kanske. Eller bara bensinpengar?
 
En fundering bara gällande värdet på tjänster.

Om du är iväg till en anläggning med din häst och sedan inte får in den i transporten påväg hem, ber om hjälp av nån random. Får in hästen tillslut med bra hjälp, men bilen startar inte och går inte att kabla igång. Får inte tag i nån som kan hjälpa. Överväger att ringa bärgare. Hon som hjälpte till med lastning och kabling erbjuder då att köra hem er, 1,5 mil åt "fel håll". (Du, hästen och dina småbarn som är med)
Alltsom allt tar det ca 2,5h en helgkväll.

Vad är rimlig ersättning tycker ni?
Ingen alls kanske. Eller bara bensinpengar?
Jag hade nog gett 500.
 
En fundering bara gällande värdet på tjänster.

Om du är iväg till en anläggning med din häst och sedan inte får in den i transporten påväg hem, ber om hjälp av nån random. Får in hästen tillslut med bra hjälp, men bilen startar inte och går inte att kabla igång. Får inte tag i nån som kan hjälpa. Överväger att ringa bärgare. Hon som hjälpte till med lastning och kabling erbjuder då att köra hem er, 1,5 mil åt "fel håll". (Du, hästen och dina småbarn som är med)
Alltsom allt tar det ca 2,5h en helgkväll.

Vad är rimlig ersättning tycker ni?
Ingen alls kanske. Eller bara bensinpengar?

Om det varit jag som behövt hjälp hade jag varit så j*vla tacksam! Vilken räddare i nöden liksom (fy fan att sitta fast någonstans med ungar i bilen, häst i transport och sen startar inte bilen)! En tusenlapp hade jag lätt stuckit åt personen (eller swishat, eller dykt upp dagen efter).

Om det varit jag som hjälpt till (och gjort det av egen vilja) hade jag inte sagt något annat än bensinpengarna.
 
Hur man än gör har man alltid röven bak... :meh:
Jag har en häst till salu, som av olika orsaker ligger i de lägre prisklasserna, strax över vad man brukar få ge för en travare eller någon triangelmärkt men promenadridbar häst.
Och det är märkligt att folk verkar tro att bara för att hästen inte kostar så mycket pengar, så innebär det med automatik att det är en snäll, okomplicerad nybörjarhäst för promenadridning - även om man uttryckligen skrivit i annonsen att det inte är det.
Kostar hästen för mycket så vill ingen ha den för att man begär ett överpris (eller mer än vad folk har möjlighet att betala) och är den för billig så hamnar den i samma kategori som travarna, om det inte är något fel på den. GAAAHHH!!

Hur gör man för att sälja en häst som är "för mycket" häst för "nybörjarna" (läs "yngre tjejer med en övertro på sin egen förmåga"), men inte tillräckligt bra för att vara intressant för proffsen?
 
En fundering bara gällande värdet på tjänster.

Om du är iväg till en anläggning med din häst och sedan inte får in den i transporten påväg hem, ber om hjälp av nån random. Får in hästen tillslut med bra hjälp, men bilen startar inte och går inte att kabla igång. Får inte tag i nån som kan hjälpa. Överväger att ringa bärgare. Hon som hjälpte till med lastning och kabling erbjuder då att köra hem er, 1,5 mil åt "fel håll". (Du, hästen och dina småbarn som är med)
Alltsom allt tar det ca 2,5h en helgkväll.

Vad är rimlig ersättning tycker ni?
Ingen alls kanske. Eller bara bensinpengar?

Hade också varit galet tacksam om jag fått den hjälpen i det läget, lätt 500:- och en blomma/flaska vin/lyxig choklad eller vad man nu tror att människan skulle uppskatta. Hade jag ställt upp med hjälpen och fått "ingen ersättning" alls, inte ens bensinpengar, hade jag nog blivit ganska kokt på den otacksamma varelsen.

Men jag tycker det vore otacksamt (och faktiskt snålt) att inte värdesätta tidsåtgången på 2 1/2 timme en helgkväll med en krona också, och bara strikt betala bensinen. Även om det ju är något bättre än inget så blir tre mil t o r inte så mycket stålars.
 
En fundering bara gällande värdet på tjänster.

Om du är iväg till en anläggning med din häst och sedan inte får in den i transporten påväg hem, ber om hjälp av nån random. Får in hästen tillslut med bra hjälp, men bilen startar inte och går inte att kabla igång. Får inte tag i nån som kan hjälpa. Överväger att ringa bärgare. Hon som hjälpte till med lastning och kabling erbjuder då att köra hem er, 1,5 mil åt "fel håll". (Du, hästen och dina småbarn som är med)
Alltsom allt tar det ca 2,5h en helgkväll.

Vad är rimlig ersättning tycker ni?
Ingen alls kanske. Eller bara bensinpengar?
500 kr tycker jag är fruktansvärt snålt, minst 1000 kr hade varit rimligare + bensinpengar. Oavsett om det tar 2,5 timme allt som allt, är det hennes allt som allt eller är det ditt allt som allt?
 
Jag hade nog gett 500.

Om det varit jag som behövt hjälp hade jag varit så j*vla tacksam! Vilken räddare i nöden liksom (fy fan att sitta fast någonstans med ungar i bilen, häst i transport och sen startar inte bilen)! En tusenlapp hade jag lätt stuckit åt personen (eller swishat, eller dykt upp dagen efter).

Om det varit jag som hjälpt till (och gjort det av egen vilja) hade jag inte sagt något annat än bensinpengarna.

Hade också varit galet tacksam om jag fått den hjälpen i det läget, lätt 500:- och en blomma/flaska vin/lyxig choklad eller vad man nu tror att människan skulle uppskatta. Hade jag ställt upp med hjälpen och fått "ingen ersättning" alls, inte ens bensinpengar, hade jag nog blivit ganska kokt på den otacksamma varelsen.

Men jag tycker det vore otacksamt (och faktiskt snålt) att inte värdesätta tidsåtgången på 2 1/2 timme en helgkväll med en krona också, och bara strikt betala bensinen. Även om det ju är något bättre än inget så blir tre mil t o r inte så mycket stålars.

500 kr tycker jag är fruktansvärt snålt, minst 1000 kr hade varit rimligare + bensinpengar. Oavsett om det tar 2,5 timme allt som allt, är det hennes allt som allt eller är det ditt allt som allt?

Jag själv hade aldrig tagit emot 1000 i det läget, och så tror jag fler känner. 500 och som nån skrev blomma och choklad tror jag mer på.

Då tänker jag inte helt galet :bow:
Det var alltså jag som var påväg hem från mitt stall när de ber om lasthjälp när jag ska åka med min bil från parkeringen, och ja, hästen gick in efter en stund men då krånglade bilen.:eek: Lagen om alltings jävlighet, stackarn!!
Det slutar med att vi lastar ur hästen och kopplar transporten på min bil, lastar hästen igen (så de fick lite gratis lastträningshjälp av mig också;)) jag får packa ur min bil där jag har hela mitt liv:o och lasta in ungar och mormor och mamma å så kör jag hem dem, fast jag egentligen ska åt andra hållet vilket dom visste.

Och jag kände mig som världens snålaste människa som ser ut såhär :confused: när hon säger "jag swishar 100kr för bensinen"

Alltså hade hon frågat innan hur mycket jag vela ha för besväret hade jag ju svarat att det räcker med bensinpengar, men ändå så blir jag så förvånad över hur lite hon värderade min hjälp, för det är så självklart för mig att man verkligen visar att man värdesätter hjälpen. Lättaste sättet att göra det är ju att betala, vilket jag själv hade gjort.

För mig hade det varit en mardröm att stå i hennes sits med barnen och hästen och inte få tag i nån hjälp. Därför hjälpte jag såklart. Hade rollerna varit ombytta hade jag inte kunnat betalat med alla pengar i världen över hur tacksam jag hade varit. :o
 
Jag själv hade aldrig tagit emot 1000 i det läget, och så tror jag fler känner. 500 och som nån skrev blomma och choklad tror jag mer på.
Jag tror mer på @Ketrawzc faktiskt, att om hon frågat hade det varit ok med bensinpengar, men aldrig att jag hade bjudit 500 kr för den hjälpen hon gav i den situationen. Det är skamligt och skamligt att swisha 100 kr utan att ens fråga vad hon ville ha. Jag hade inte hjälpt till en andra gång om samma tjej fick problem igen, då hade hon fått lösa det med bärgare istället. :cautious:
 
Jag tror mer på @Ketrawzc faktiskt, att om hon frågat hade det varit ok med bensinpengar, men aldrig att jag hade bjudit 500 kr för den hjälpen hon gav i den situationen. Det är skamligt och skamligt att swisha 100 kr utan att ens fråga vad hon ville ha. Jag hade inte hjälpt till en andra gång om samma tjej fick problem igen, då hade hon fått lösa det med bärgare istället. :cautious:
Precis så kändes det, knappast att jag hjälper till igen, fastän att det inte handlar om pengar egentligen. Men just grejen. Och då känner jag mig skittaskig som ens tänker så. Om hon verkligen visat hur evigt tacksam hon var och sagt att hon inte hade råd med mer eller vad som helst hade det känts bättre också.
Men reaktionen alla ger mig när jag berättar är samma som här: då fick du väl bra betalt. Och jag får nästan skämmas för hennes skull när jag måste svara "nja, 100kr för bensinen..."

Haha vad man ger sig själv lite dubbla signaler för det är ju trots allt ok med bara besinpengar ;)
 
Precis så kändes det, knappast att jag hjälper till igen, fastän att det inte handlar om pengar egentligen. Men just grejen. Och då känner jag mig skittaskig som ens tänker så. Om hon verkligen visat hur evigt tacksam hon var och sagt att hon inte hade råd med mer eller vad som helst hade det känts bättre också.
Men reaktionen alla ger mig när jag berättar är samma som här: då fick du väl bra betalt. Och jag får nästan skämmas för hennes skull när jag måste svara "nja, 100kr för bensinen..."

Haha vad man ger sig själv lite dubbla signaler för det är ju trots allt ok med bara besinpengar ;)
Om du har tur kanske hon känner av sitt samvete (eller läser här) och så får du en fin julklapp.
Men det där kanske hände för länge sedan så att det inte är aktuellt.
 
Jag köpte en pryl av en tjej på en lokal köpes/säljes/bytes-sida. Fler var intresserade efter mig, så jag tänkte att jag swishar betalningen direkt som ett tecken på min goda vilja, och så löser vi överlämnandet på något sätt. Kommer sedan på att jag har sett hennes namn i ett annat sammanhang, hon ska nämligen åka och hämta en soffa hos min granne. Jag nämner detta, att jag bor precis bredvid den hon ska köpa soffa av, och frågar om hon inte bara kan ta med sig min grej och ställa den på min trappa.
Jomen, det skulle hon visst göra. Jag åker till jobbet, kommer hem, trött på kvällen och efter halva middagen kommer jag på; var är prylen? Frågar min sambo om han har sett den och tagit in den, men nej.
Skickar ett sms, och då visar det sig att annat har kommit emellan. Jaha, okej, det kan ju hända, men man kan ju fortfarande skicka ett sms och säga det. Men hon lovar att hon ska åka förbi dagen efter. Den dagen kommer och går, jag frågar sambon om han tagit in nåt från trappan, men nej. Sms:ar igen och frågar varför hon inte lämnat saken som överenskommet? Nej ser ni, då hade bilen gått sönder, och så där höll det på i en veckas tid. Det var bilen och det var sjukdomar och inte en enda gång kom det ett sms som förklarade detta utan att jag fick fråga varför hon inte kommit igen. Reste sen på semester och skickade ett sms med vilka dagar jag skulle vara borta, men att hon fortfarande kunde lämna saken på trappen eftersom sambon skulle vara hemma. Inget dök upp.
Några dagar innan hemkomst får jag ett halvsnorkigt sms om att hon faktiskt vill mötas NU och göra överlämnandet, varpå jag får svara att jag som tidigare nämnts är på resande fot till XX/XX men att vi kan mötas efter det.
Nästan direkt när jag kommer hem så sms:ar jag och säger att kommande helg passar bra att mötas ca halvvägs mellan oss båda, men får aldrig något svar. Helgen kommer och går och jag kontaktar hennes mamma (som var den som mottog swishbetalningen) och frågar vad det är som pågår, varpå mamman inte har en aning (enligt henne själv,) men tycker att vi måste lösa det. Jag säger att helger är det som gäller om vi ska köra halva vägen var och mötas, vilket mamman inte svarar på.
Nästa helg närmar sig och jag får plötsligt ett ärende till en ort mycket närmare dem, de skulle inte behöva köra långt alls, vilket jag sms:ar och säger, varpå mamman svarar att det går inte, för att hennes dotter har min sak i sin bil och är ute och kör runt med den. Imorgon.
Ridå.

Jag har fått tillbaka mina pengar nu. :-/
 
Och detta var inte så mkt gnäll men en tjej la ut en mkt attraktiv grej till ett minipris, jag skrev "köper" först och kunde av olika anledningar inte hämta förrän några dagar senare. På de där dagarna hann många människor "köa" och vissa började buda högre men hon sålde ändå grejen till mig. Trodde aldrig hon skulle hålla den men så blev det. :)
 
Om du har tur kanske hon känner av sitt samvete (eller läser här) och så får du en fin julklapp.
Men det där kanske hände för länge sedan så att det inte är aktuellt.
De var härom dagen.

Vi får se. Jag blev bara så förvånad oxh funderade hur ni andra tänkt som ni vore i hennes situation ;)
 
Har fått de mesta av täckena sålda nu. Ett gav jag bort, eftersom ena bogspännet var paj. (Täcket funkade ändå).
Har varit till Kaptenstallet och lämnade in lite grejer. Få se om jag får något sålt. I sådana fall åker jag dit med resten.
Lite grejer kommer jag att ha kvar. Gammeltantens grimma och träns. Gammelmannens grimma, träns och hans sista täcke. Vet ej bara hur jag ska bevara det?:confused:
 
Tänkte på den här tråden när jag igår hittade en sadelgjord jag helt glömt av. Den var skitig och lortig och såg förjävlig ut... - Det var den sadelgjorden jag köpte av en tjej i en säljesgrupp på FB, blev så irriterad över att hon inte ens tvättat den så jag helt enkelt gömde undan den.
Hur som, jag borstade av den med vatten och diskmedel, två minuter och sen såg den ut som ny. Så svårt var det liksom
*varför gjorde jag inte det tidigare?*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 617
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp