Köp av vuxen hund

Sv: Köp av vuxen hund

Du betalar en halv köpesumma + att säljaren/uppfödaren har rätt till en valpkull. Vissa skriver det också på det viset att de i stället för en valpkull tar en valp ur en eventuell framtida valpkull.

Man ska väl inte behöva betala till säljaren/uppfödaren när de tar en kull heller som jag förstått. De får rätten att ta en kull, inget mer.

Men var det om du(msjodin) tog en kull som det skulle betalas till förra ägaren? Det låter verkligen konstigt..
Om du köper hunden är det din hund och du får väl göra som du vill?

Ja, om jag tog en kull på tiken så skulle jag betala den gamla ägaren. Jag har mailat skk för å höra vad dom säger, men annars ska jag försöka få igenom att om det blir mindre än 3 valpar i kullen, så ska jag inte behöva betala nåt..

Fast man kan ju undra. Om nu hunden är så bra att avla på varför behåller inte uppfödaren henne?
Jag skulle aldrig gå med på att betala gamla ägaren några pengar.
Hon säljer hunden. Sen är det inte mer med det.
Varför skulle hon ha rätt till några extra pengar för?
Envisas dom med pengarna så skulle jag inte köpa den hunden.

Det är uppfödaren som också tycker att den gamla ägaren ska ha pengarna. Och uppfödarna hade kanske tänkt behålla henne, för vi har bara hört bakvägen att dom hade fått tillbaka henne, så dom har inte gjort nån reklam om att sälja henne.

*kl*

Jag förstår inte varför den tidigare ägaren anser sig ha rätt att få betalt för en kull som tas på en hund som inte är hennes längre???

Skriv inte pa ett sadant avtal!
Visst koper du en tik som ganska snart redo for att avlas pa, men om du har betalat over 6000:- for henne sa ska du verkligen inte behova betala 4000:- till.

Arligt talat sa hade jag vagrat att betala den gamla agaren for vad jag gor med en hund jag betalat och har i MIN ago. Nej, skarpning!!
Betalar du sa kommer bara fler personer att raka ut for samma sak. Koper du hunden sa koper du ocksa ratten att gora vad du vill med den, enligt lag. Men, skriver du pa ett avtal som sager att om du tar valpar pa den sa ska den gamla agaren fa 4000:- sa har du och agren/uppfodaren ett kontrakt och da galler inte kope-lagen langre.

*kl*

Jag tror att du har fallit för den här hunden redan eftersom du på allvar överväger att ta henne trots att affären luktar illa. Men det finns många fler hundar där ute som du kommer att tycka precis lika bra om. Ha inte för bråttom! Vänta tills du hört av SKK innan du skriver på något. När hunden väl är din så kommer du förmodligen att tycka det känns väldigt konstigt att du är skyldig en f.d. ägare pengar för att DU valt att ta valpar på DIN hund?

Om du nu SKA ta valpar på henne? Hörde valpar till din ursprungliga plan när du först bestämde dig för att skaffa hund?

*kl*
Är det inte så att hon vill ha ut hunden på halvfoder då??

Tycker det låter väldigt skumt måste jag säga. Vänta och köp en hund som det inte är några krångligheter och sånt med. Det finns ju massor med omplaceringshundar och valpar på GRK´s valphänvisning och omplaceringslista.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns massor av konstiga och icke-juridiskt bindande avtal. Är tex. ett SKK-avtal förändrat för hand, så gäller inte det.

Jag vet flera uppfödare som säljer hundar till fullpris med avelsrätt. Rena bondfångeriet, om jag får uttrycka min åsikt.

Senast häromdagen så hörde jag om ytterligare ett avtal;hunden säljes för 6000 kronor. Nya ägaren och kenneln äger halva var. kenneln utnyttjar hanen för fem fria parningar. Efter det så skall den andra ägaren (valpköparen) betala resterande belopp (ytterligare 6000 kr) så blir hunden helt dennes.

Lyckligtvis gick denna valpköpare inte på det, men det finns andra godtrogna människor...

Så till trådskaparen så säger jag som de andra. Ring SKK och be att få prata med deras juridiska avdelning innan du skriver på något.

Jösses, vad är det för vits med att äga halva var när det är uppfödaren som får parningarna, och att man sen ska betala 6000 till för hunden :crazy:
Mycket ska man "höra" innan öronen åker av.

Ja, det är inte klokt! Eller den här:

En kennel säljer sina lovande tikvalpar till fullpris med rätt till två kullar! :eek: :crazy:

Den kvinna jag talade med som gått in i detta avtal kände sig som en vinnare eftersom hon fick en så bra tikvalp som hon sedan själv kunde avla på. Att många inte tar mer än tre kullar på en tik på en livstid verkade inte bekymra henne.

För mig låter det som ett cyniskt utnyttjande av människors önskan att få köpa "rätt valp" till vilket pris som helst. Vansinnigt.

Men det här med försäljning till fullpris med avelsrätt på hanarna är tyvärr ganska vanligt. Eller är det bara min ras som är drabbad av pengahungriga uppfödare? :crazy:

För något annat än pengar handlar det inte om. :(

Jag har inte betalat en krona för min toppstammade hanhund + att jag får använda honom fritt på mina egna tikar under fodervärdstiden :D

Men så har jag nog en ovanligt schysst uppfödare också :love: :bow: :)

Jag hade ingen plan på att avla på tiken, men man vet ju aldrig,man kan ju bli sugen senare. Men med tanke på att vi fortfarande bor i lägenhet så är det inte aktuellt än på ett tag iallafall.. men som sagt, man vet ju aldrig vad man vill göra i framtiden..

Nej precis...Men den dealen du blir erbjuden som den är utformad just nu är inte schysst!

Jag som uppfödare skulle personligen inte ha mage att lura någon på det viset....

det enklaste är väl att helt enkelt inte ta några valpar på henne.. man får väl skaffa en till hund om några år och ta valpar på henne istället=)

En sak slog mig, det kan inte vara så att de inte vill att hon ska avlas på och om du gör det så får du betala? Men att de inte säger det rakt ut.. Hm.. kanske lite långsökt.. Sen så förstår jag inte varför det ska slängas ut valpar åt alla håll och kanter, det är väl bättre om de som (förhoppningsvis) kan det där med avel (alltså kennlar) håller på med sånt..

Annars tycker jag bara man ska gå med på att köpa hunden, ta på foder eller halvfoder. Ska man gå med på något annat så ska det gynna en själv.

Men du gör ju såklart som du vill.. Och det blir ju svårt om du redan tycker om hunden..

/fjutten som vaknat på fel sida

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 710
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka