Köp av vuxen hund

M

msjodin

Igår va vi och kollade på en 1,5 årig golden tik :love: som var tillbaka hos sin uppfödare pga att hennes gamla ägare skulle skiljas och ingen hade tid för hunden längre. Då det handlade om priset så vardet en sak som jag inte förstod och det var att om vi tar valpar på tiken så skulle den gamla ägaren ha 4000kr. Varför ska hon ha det?

Sv: Köp av vuxen hund

Ägaren som vill omplacera hunden vill behålla avelsrätten. Antar då att ni får köpa hunden för en billig peng alt. får den gratis?

Vi betalar 6200kr, 5000kr till den gamla ägaren coh 1200 till uppfödaren för att dom har gjort röntgen på henne

så ni kan komma att betala 10200 kr för en vuxen hund? det låter lite mycket... vad har hon gjort i sitt liv som gör att hon är så dyr?

Ehh ja du, ingenting vad jag vet. uppfödaren sa att den gamla ägaren på så vis får tillbaka samma summa som hon la ut på den då hon köpte hunden som valp.

msjodin skrev:
Ehh ja du, ingenting vad jag vet. uppfödaren sa att den gamla ägaren på så vis får tillbaka samma summa som hon la ut på den då hon köpte hunden som valp.

Men de pengarna får hon ju tillbaka genom att ni betalar henne 5000kr vid köpet? Ska hon dessutom ha 4000kr om ni ev. tar valpar på henne? Har hon då också sagt att hon vill ha avelsrätt och möjlighet att ta kull på henne själv när ni köpt henne?

Jag tycker det låter konstigt.

Tillägg: om hunden inte är meriterad så är det väl inte vanligt att man säljer en vuxen hund för samma pris som man gav när man köpte den som valp? Om den inte har anmärkningsvärda linjer att använda i avelssyfte? *spånar lite*

Det där låter jättekonstigt. Måste nog få veta mer om vi ska kunna förklara för dig. Hur menar du att hon ska få 4000:- om ni tar en valpkull? Bara sådär?

Man ska inte få tillbaka vad man lagt ut, man har inte hundar gratis. Vuxna hundar är alltid billigare än valpar, om de inte är väldigt bra meriterade och kan bli framgångsrika avels- eller tävlingshundar.

Det va vad uppfödaren sa, att om vi tar en kull på henne så ska gamla ägaren ha 4000kr, vi fick bestämma själv om vi ville betala det på en gång eller om vi betalar det när/om vi tar valpar på henne. Och nog skulle hon vara framgångsrik som avel, det tror jag.

6200 är ett helt rimiligt pris, på en trevlig hund, friröntgad och med bra stam.(jag är itne rikgt förstjust i iden att vuxna hundar ska vara betydligt billigare) men då ska den gärna ha presterat nåt iallfall.
Däremot hade jag INTE gått med på att betala 4000 extra ifall ni tar en kull.
Faktum med att jag inte ens tror att ett sådant avtal är giltigt enligt SKK

Möjligtvis så skulle man istället kunna ha hel elelr halvfoders avtal - ifal tiken är såpass bra att upfödaren vill ha henne i avel,

Senast ändrad:

Har pratat med uppfödaren nu och den gamla ägaren vill ha 4000kr för att det var en sån fin hund att avla på. Så hon hade säkert tänkt avla på henne själv, men det är bara en engångs summa som hon ska ha efter att vi sålt alla valpar.
Vi ska hämta henne på fredag eller lördag! =))

ALDRIG jag skulle betala till förra ägaren vid "ev valpar" - bara en köpesumma, till uppfödaren - ja ok för röntgen.
Men väljer ägaren att sälja så har hän valt att sälja. Då får hon sätta priset efter dagsformen - dvs inga valpar i magen.

jag tycker detta låter väldigt konstigt. varför ska den gamle ägaren ha 4000 spänn när hunden inte ens är hans/hennes då?

Om ägaren nu tycker hon är så fin att avla på - se till att ni får ett fodervärds avtal istället.
Det här känns inte schysst.

Och vad händer om tiken bara får en valp.
Efter att hanhundsägaren fått sitt,resorna till/från hanen alla kostnader för tiken (kan bli snor dyrt om tiken kanske måste snittas, får mastit osv)
Kostanden för att föda upp valpen.
osv
Då är det inte mycket kvar av inkomsten på en valp - om det ens BLIR nån inkomst.
Ska då f.d hundägaren åxså ha 4000 kr - ja då kan det bli en förlust affär som heter duga!

*kl*
känns som ngn försöker lura dig...
Håller med många här... varför ska gamla ägaren ha pengar om ni tar valpar?? isf kunde ju gamla ägaren och ni gjort upp ett halvfoderkontrakt eller så.... köpt är köpt o det man äger får man behålla....

*kl*
Sådana här avtal får inte finnas enligt SKK regler. Kontakta SKKs juridiska avdelning innan ni skriver på några papper ! Antingen äger ni hunden till 100% eller köper ni hunden på ett halvfoderavtal (halva priset + att säljaren har rätt till en valpkull innan tiken fyller 5 år).

KÖP INTE HUNDEN! :angel:

Aldrig i hela mitt liv att jag hade gått med på den dealen, varför gör du det? :confused:

Har hunden några meriter?

Köpt är köpt de har ingen som helst rättighet att kräva pengar av ny ägare. Ring skks juridiska och hör med dem!;)

Är hon röntgad U.A?

Jo uppfödaren for och röntgade hon direkt dom hade hämtat henne från gamla ägaren och allt var u.a

Det du blir "erbjuden" är inte en schysst deal.
Antingen ska hunden köpas helt utan några som helst krav vid en eventuell valpkull eller så är det ett halvfoderavtal som ska skrivas :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 710
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka