Kontrakt vid köp av häst

F

Foxx

Hej! Jag ska köpa min första ponny nu :banana::bump:

Mina föräldrar kan inget om hästar (mamma vill lära sig rida på riktigt och har inget emot att hänga med till stallet). Jag får sköta ganska mycket själv, men där jag ska ha ponnyn hjälper ägarna till mycket!

Nu är det kontrakt och allt. Jag tror inte ägaren är så seriös, för på henne verkar det inte som det är så viktigt med kontrakt (ett kvitto räcker). Men ponnyn är också en utställnings ponny hon har och hon vill ha första priset efter att jag köpt henne. Men jag vill ha ett rikgtigt köpekontrakt, jag är väldigt dålig på internät så jag har inte hittat något. Men det borde väl finnas något "standar" kontrakt?? Isåfall hur får man tag på det?? Om det inte finns det, vad är då dom viktigaste sakerna att få med??

Tacksam för svar!

Sv: Kontrakt vid köp av häst

Bokhandeln eller ridsportsbutiken har kontrakt, för det är jätteviktigt!!!
Jag tycker definitivt att du ska ha en vuxen o kunnig om hästköp med dig, finns det ingen ridlärare eller nån annan som du kan be om hjälp?
glöm inte att vetrinärbesiktiga hästen före köp, och gärna hälsa på den flera gånger innan, plus att fråga så den inte krubbiter eller annat.
lycka till!!!!

Hej och grattis till din första ponny!
Köpekontrakt kan du köpa på olika "hästaffärer" som tex, granngården, hööks mm prova där först, sen finns det att betälla hem eller att ladda ner från nätet men jag tycker du ska åka till någon av dessa först.
Att bara få ett "kvitto" tycker jag inte du ska gå med på alls:devil: utan såklart ett bra kontrakt.:)
Man vet alldrig vad som kan hända i ett häst/ponnyköp!:D
Glöm inte bort veterinärbesiktning av ponnyn så du inte köper "grisen i säcken". Nej fy på mig inte en massa negativa saker nu men endock viktiga saker.
Lycka till med ponnyn :p

Eagle :cool:

Ja jag håller såklart med My2004.
En vuxen hästkunnig behöver du ha med dig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar