"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag kan rida på lång tygel i utbildningssyfte om jag fått in en häst som ex inte alls vågar ta stöd och kör upp huvudet i skyarna eller om jag har en häst som är väldigt tung i handen. Jag kan också varva med lång tygel om jag har en häst som själv "skapar" spänningar av kort tygel för att komma närmare lösgjordhet..

Det är ju sådant man använder sig av när man utbildar unghästar, alla är olika-flexibilitet, det betyder inte att det skulle fungera lika bra att ha lång tygel jämt..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När jag rider vill jag att tygeln ska vara ordentligt lång. Däremot kortar jag, om det behövs, upp den när jag och hästen ska utföra en rörelse där jag vet att han måste "påminnas" lite oftare. Dock måste den fortfarande vara så lång att den absolut inte inverkar när han svarat rätt på tygeltaget och jag "släppt honom" igen.



Kan du ge exempel?

Om jag tar skänkelvikning som ex så ser jag det som väldigt svårt att bara lägga hästen i ett läge.Alltså skänkelvikningens gymnastiska arbete kommer enligt mig ifrån en arbetande ram, rakhet o ställning, hur får man till det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är ju sådant man använder sig av när man utbildar unghästar, alla är olika-flexibilitet, det betyder inte att det skulle fungera lika bra att ha lång tygel jämt..

Jag anser det också. Men ju fler unghästutbildare jag träffar på desto mindre blir jag övertygad om att det är så "man" utbildar unghästar. Därför jag ändå tar upp det i denna tråd.

Jag har aldrig provat ha lång tygel jämt men de perioderna jag ridit på (nästan) enbart lång tygel på någon häst har de anpassat sig förvånansvärt bra. Kanske beror det på att jag som jag nämnde tidigare löslongerar hästarna på enbart kapson - det kanske underlättar dem att hitta formen. Tycker jag de går för lågt använder jag linan 1 (eller fler gånger om hästen inte förstår) uppåt för att få upp huvudet lite. Tycker jag de går för högt använder jag övergångar eller lite sidförföyttning för att komma närmare lösgjordheten och då kommer alltid den lägre formen automatiskt.

Det fungerar allra bäst på "oförstörda" hästar. Har jag en som lärt sig lägga sig på bogarna "och bli tung" får jag ta hästen "som om den gick i för hög form" och använda övergångar mm för att få rätt resultat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kan du ge exempel?

Om jag tar skänkelvikning som ex så ser jag det som väldigt svårt att bara lägga hästen i ett läge.Alltså skänkelvikningens gymnastiska arbete kommer enligt mig ifrån en arbetande ram, rakhet o ställning, hur får man till det?

Jag har aldrig ridit sidvärtsrörelser på lång tygel uppsuttet. Jag håller med dig om att den regelrätta skänkelvikningen med rätt tvärning inte är så lätt att få till utan en ram (enligt min mening då i absolut huvudsak sätet) men en viss känsla av att hästen är mellan "hand och skänkel" brukar jag sträva efter.

Jag har dock använt mig av mycket sidvärtsrörelser på lina (på endast kapson) och min erfarenhet är att det är mycket lösgörande. Tvärningen beror på hästens dåvarande fysiska möjligheter att förflytta sig (den muskulära kapaciteten). Exempelvis hästens möjligheter att korsa sina framben är helt beroende av hur mycket muskler för det arbetet de hunnit bygga.

Summa sumarum - det fungerar fantastiskt bra på lina. Det är enligt mig tekniskt möjligt att få till sidvärtsrörelser på lång tygel (om det går att få till exakt den regelrätta skänkelvikningen med rätt ställning och tvärning har jag ingen erfarenhet av) om man har en tillräckligt välriden häst som lyssnar på sätet. Dock anser jag att det är lite irrelevant om det är just en skänkelvikning eller en annan typ av lösgörande och gymnastiserande sidvärtsrörelse för att effekten är jämförbar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu koppade jag bara punkterna, det är inte rätt knapp, jag vet, så ursäkta mig :)

Det går utmärkt att rida med kontakt med långa tyglar, så länge de inte glappar allt för mycket.
Det här är kärnfrågan i den här tråden. Den är viktig för hela debatten om samling och hjälperna för samling. Lång tygel och hängande/glapp tygel kan INTE betyda samma sak. Om så är vad skall man då kalla den sträckta långa tygeln? Lång tygel kan väl vara både sträckt och hängande.
- med långa och sträckta tyglar är det omöjligt att åstadkomma samling eftersom hästen då har sträckt ut sin hals och följer bettet framåt.
- med hängande tyglar är det naturligtvis möjligt med samling, t.ex. att hästen piaffar.

Klarar hästen att stretcha låg med följsam mjuk kontakt, så grattis!
- Frågan är snarare om ryttaren klarar av att ge hästen signalen för att sträcka på halsen med bibehållen lätt kontakt.

Kontakten är ju där dels för att bestämma huvudets position och dels för kommunikation och i vissa fall för att hjälpa hästen med balansen.
- Jag tror inte att du kan hjälpa hästen med balansen, möjligen be den att återställa sin balans.

En del hästar behöver man visa hur de skall söka bettet för att de skall lära sig att bära och då är kontakten viktig.
- Alla hästar måste någon gång läras vad bettets tryck mot tunga och laner betyder och vad som förväntas av den när det ökar och minskar. Det är inget de föds med.

Nja. Ibland vill hästen ha stöd av bettet, om den är svag/trött eller obalanserad kan den söka ett ganska starkt stöd i bettet, men det är ju såklart inget man jobbar för att den skall göra.
- Hästen har inte någon önskan av ett större tryck i munnen (ha stöd av bettet) när den blir trött. Då bör ryttaren inte öka trycket utan ge den en paus. Ökat tryck från ryttaren gör att hästen hittar något annat sätt att försvara sig (sin kropp).
- Då hästen blir obalanserad är det hästens sak att hitta balansen igen. Ryttaren kan inte återställa balansen, det kan bara hästen göra. Ryttaren måste genom olika hjälper be hästen att göra det.

Det stödet som den vill ha då är inte samma stöd som man vill rida med. Det jag kallar stöd när jag rider är det stöd som blir av att hästen SÖKER bettet framåt neråt. Oavsett hur lång eller kort hästen är i formen ska den ALLTID söka sig mot bettet. Saknas sökandet så kortar hästen av halsen när man kortar tyglarna, o då får man en sån där snygg underhals ;)
- Jag tycker man skall kalla det kontakt, eftersom det är signaler som skall förmedlas mellan ryttaren och hästen. Ryttaren behöver känna vad hästen gör med sin mun, då krävs en lätt kontakt. Stöd är något annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Är helt enig med dig att ordet stöd kan ge missvisande tolkning.

Kontakt eller sug är bättre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En fråga till er som rider på slak tygel och inte rider western.

Jag förstår det som att ni fortfarande påverkar hästens längd på halsen med tygeln? Att ni med olika höjd på handen (?) har satt någon slags ram men lättar till slak tygel och vill att hästen ska vara kvar där ni placerat den ?

Mitt absoluta mål (dvs långt ifrån att kunna utbilda en häst dit i dagsläget, så långt ifrån att jag inte har det som "väg" nu, bara i åtanke för ev. framtida bruk) är att kunna rida med vikten av tygeln och bettet mot tungan. Snäppet innan - att endast inverka med ovanstående + kommunikation via kedjan, dvs att man inte behöver korta tygeln och ha direktkontakt för att kommunicera utan att hästen känner vibrationer i tygeln. (Är inte där heller ännu, men det känns mer inom räckhåll.)

Det blir en kombination av ram/sitsinverkan.
Hästen känner huruvida man höjer handen eller länger en tygel (länga nya yttertygeln vid varvbyte t ex) om den är skolad/känslig nog för det och kan gå mest efter ryttarens sits. Men det kräver väldigt mycket kanske framförallt av ryttaren, och ju mindre känslig och balanserad häst från början, desto längre väg lär det gissningsvis bli dit.


Sen kan det ju bli lite tvärtom också.
Innan hästen (bakifrån och fram) är redo att hamna i den ram man vill så kanske det inte alltid är någon idé att ta kontakt. Placera bettet där/så som man vill ha hästens huvud och sen jobba hästen dit. Då menar jag alltså inte ihopknöcklat utan snarare tvärtom, lång hals och öppen ganaschvinkel samt aningens längre yttertygel om hästen ska vara böjd.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för ditt svar :-)
Tror du att man kan variera formen lika bra som när man rider med sug i bettet?
Jag tänker att jag tror att det blir svårare med mellanting när man ändrar formen. Ibland vill jag ha lägre form och längre hals, ibland lägre form och samma längd på halsen ( mer rund) ibland mer fram med nosen och lite högre, eller mer fram och lite lägre och längre. Fungerar det med slak tygel- eller om du inte vet- tror du att det fungerar?

Ibland vill man ju ändra form, tempo, takt och rörelse. Till exempel kvicka pÅ hästen rund i formen i en skänkelvikning.
Finns det någon svårighet där du tror att det är enklare med en mer direkt kontakt med hästens mun?

Att bara släppa tygeln ibland i vissa situationer gör väl många ryttare, beroende på hästen. Men det blir ju i min vanliga ridvärld lite som en korrigering. Jag är intresserad av hur ni som hela tiden rider dressyr på slak tygel gör!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag som f.d dressyrryttare numera westernryttare fattar inte heller grejen..
Jag gör precis som du, ger min häst lite stöd och då vet hon att hon ska jobba, vill jag höja formen tar jag lite i henne för att understödja det och sen ska hon jobba där tills jag ber om något annat.
Och det gör hon, lyckligt och avslappnat.. Jag sitter inte heller och smågrejar hela tiden och som du säger "driver in hästen i handen", jag ber om ett tempo och där ska hon gå tills jag ber om något annat.

Sen rider jag naturligtvis mycket med sitsen, men det är mer för balansen och i vändningar, böjningar m.m. Min häst har hela tiden ett starkt stöd från min sits.
Men den avgörande balansen den måste hon hitta själv, sen jag bytte gren tycker jag att min häst är mer avslappnad, glad och har faktiskt ett helt annat klipp i steget.. (många tror ju att steget försvinner om man inte driver ihop hästen på det gamla hederliga sättet).

Mvh Domino_s
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I o m Att totola skriver om skak med kedjan är det nog stång hon menar o då rider man inte med sug heller.
En häst vet om att den har en stång i munnen.

För mig är det skillnad på att åka häst eller att rida den.

Vill man ha samma monotona tempo hela tiden så får man heller inte den fjången i bakbenen som behövs för uppbyggande dressyrarbete o då kan man åka på lång tygel. För att hästen inte ska hamna i nerförsbacke så behövs både bakbensarbetet o en väl anpassad form för ändamålet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det här är kärnfrågan i den här tråden. Den är viktig för hela debatten om samling och hjälperna för samling. Lång tygel och hängande/glapp tygel kan INTE betyda samma sak. Om så är vad skall man då kalla den sträckta långa tygeln? Lång tygel kan väl vara både sträckt och hängande.
- med långa och sträckta tyglar är det omöjligt att åstadkomma samling eftersom hästen då har sträckt ut sin hals och följer bettet framåt.
- med hängande tyglar är det naturligtvis möjligt med samling, t.ex. att hästen piaffar.
håller med dig

- Frågan är snarare om ryttaren klarar av att ge hästen signalen för att sträcka på halsen med bibehållen lätt kontakt.
för mig hör det ihop. Kan inte ryttaren kan man ju glömma att hästen kommer att klara det. Vad jag menade med "grattis" pekade mer på ryttarens förmåga snarare än hästens. En häst kan/kan lära sig med bra ryttare


- Jag tror inte att du kan hjälpa hästen med balansen, möjligen be den att återställa sin balans.
precis vad jag menar, att hjälpa hästen återställa sin balans. Det är för mig att hjälpa hästen med balansen. Läs nedan


- Alla hästar måste någon gång läras vad bettets tryck mot tunga och laner betyder och vad som förväntas av den när det ökar och minskar. Det är inget de föds med.
håller med, dock har vissa hästar det lättare för sig än andra. Du får gärna berätta hur du tänker kring bettets inverkan och vad du vill att hästen skall lära sig för reaktion av trycket på tunga och laner, och hur du lär hästen detta.


- Hästen har inte någon önskan av ett större tryck i munnen (ha stöd av bettet) när den blir trött. Då bör ryttaren inte öka trycket utan ge den en paus. Ökat tryck från ryttaren gör att hästen hittar något annat sätt att försvara sig (sin kropp).
håller med. Men jag kan känna att i vissa lägen kan jag behöva rida igenom något och hästen får acceptera att ta i lite grand även om det är jobbigt, och då får jag acceptera att hästen tar lite mer stöd periodvis. Jag kan inte hålla på och låta hästen vila mitt i en övning för att den ger mig ett tydligare stöd i bettet. Jag tycker det är viktigt med stabilitet och tydlighet och hästen behöver ju få reda på vad det är jag vill. Den får vila efter övningen. Släpper inte hästen upp ryggen fortsättningsvis får jag backa bandet och acceptera att jag krävt för mycket, lösgöra lite mer och prova igen lite senare.

- Då hästen blir obalanserad är det hästens sak att hitta balansen igen. Ryttaren kan inte återställa balansen, det kan bara hästen göra. Ryttaren måste genom olika hjälper be hästen att göra det.
Det är ju ganska självklart att hästen måste hitta balansen själv annars hänger den ju kvar i tygeln. Ryttaren kan hjälpa hästen hitta balansen, men inte genom att låta den hänga i tygeln. Det är väl det det handlar om? En lek med balans i rörelse. En häst kan ju vara obalanserad på så många olika sätt och i så många olika grader och på grund av så hiskeligt många olika anledningar. Hästen kanske är på väg att drar iväg en bog i volten, det är för mig att vara obalanserad, inte rak. Då gäller det ju att förekomma denna oönskade skiftning av balans i vaggan, jag strävar efter att inte hamna i det läget att jag måste korrigera när det redan gått förbi det läget att en lätt parering räcker. Korrigeringsridning är inget jag är förtjust i. Hästen kan inte veta att vi skall rida en volt om jag inte ber den om det, och det gör jag genom att parera om hästen tänker att den skall gå på något annat sätt än jag önskar. Går den där jag vill, lämnas den ifred.

- Jag tycker man skall kalla det kontakt, eftersom det är signaler som skall förmedlas mellan ryttaren och hästen. Ryttaren behöver känna vad hästen gör med sin mun, då krävs en lätt kontakt. Stöd är något annat.
Kontakt är ett mycket bättre ord, det håller jag med om. Nu var det just ordet stöd som användes när jag svarade på hur jag ser på saken, och då valde jag att försöka definiera ordet så som jag ser det. Ordet stöd hörs varje dag, otaliga gånger i Sveriges ridhus och det är nog det mest missförstådda ordet någonsin, så det känns inte fel alls att prata om det tycker jag. Ett stöd håller inte fast, det bara finns där.

För att klyva lite hår, så kan jag tycka att kontakt kan man ha även utan att hästen jobbar ändamålsenligt med kroppen. Det är den kontakten som kommer utav att hästen jobbar sig in i tygeln som är det jag vill åt, i alla övningar. Den kontakten får man rida sig till. Kan ryttaren med stadig hand erbjuda hästen ett stöd att förhålla sig till och balansera kring så går det mycket fortare för hästen att hitta det rätta rörelsemönstret. Ryttaren måste själv ha god egenbalans för att det skall funka. En ballerina håller sig i stången men strävar alltid efter att balansera själv (vet inte om någon dansat och vet vad jag pratar om?) den hålls aldrig krampaktigt utan är bara en lätt förnimmelse av något stabilt. Genom bettet får ju ryttaren en upplevelse om var hästen har sin balans genom att känna efter och lyssna, lyssna kan man bara göra när man är tyst. Då kan ryttaren parera om så behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kontakt är ett mycket bättre ord, det håller jag med om. Nu var det just ordet stöd som användes när jag svarade på hur jag ser på saken, och då valde jag att försöka definiera ordet så som jag ser det. Ordet stöd hörs varje dag, otaliga gånger i Sveriges ridhus och det är nog det mest missförstådda ordet någonsin, så det känns inte fel alls att prata om det tycker jag. Ett stöd håller inte fast, det bara finns där.

För att klyva lite hår, så kan jag tycka att kontakt kan man ha även utan att hästen jobbar ändamålsenligt med kroppen. Det är den kontakten som kommer utav att hästen jobbar sig in i tygeln som är det jag vill åt, i alla övningar. Den kontakten får man rida sig till. Kan ryttaren med stadig hand erbjuda hästen ett stöd att förhålla sig till och balansera kring så går det mycket fortare för hästen att hitta det rätta rörelsemönstret. Ryttaren måste själv ha god egenbalans för att det skall funka. En ballerina håller sig i stången men strävar alltid efter att balansera själv (vet inte om någon dansat och vet vad jag pratar om?) den hålls aldrig krampaktigt utan är bara en lätt förnimmelse av något stabilt. Genom bettet får ju ryttaren en upplevelse om var hästen har sin balans genom att känna efter och lyssna, lyssna kan man bara göra när man är tyst. Då kan ryttaren parera om så behövs.


Jag håller med dig i det du skriver ovan. Dock är det väldigt, väldigt vanligt att tygeln använts på andra sätt. Det vanligaste är nog en okänslig och stum hand, ofta till gränsen till hård. Tyvärr känns det som att jag ser det mer och mer ofta (kanske för att ryttarna också är fler på de större stallen).

Balett-pararellen tycker jag är bra. Jag har dansat och vet precis vad du menar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kontakt är ett mycket bättre ord, det håller jag med om.
...
Ordet stöd hörs varje dag, otaliga gånger i Sveriges ridhus och det är nog det mest missförstådda ordet någonsin, så det känns inte fel alls att prata om det tycker jag. Ett stöd håller inte fast, det bara finns där.
Just för att det förstås så olika skall man undvika det.
För att klyva lite hår, så kan jag tycka att kontakt kan man ha även utan att hästen jobbar ändamålsenligt med kroppen.
Ja, kontakt innebär ju inte att allting fungerar.
Det är den kontakten som kommer utav att hästen jobbar sig in i tygeln som är det jag vill åt, i alla övningar. Den kontakten får man rida sig till. Kan ryttaren med stadig hand erbjuda hästen ett stöd att förhålla sig till och balansera kring så går det mycket fortare för hästen att hitta det rätta rörelsemönstret.
Ryttaren kan signalera till hästen att ryttaren vill att hästen skall förändra sin balans. Jag tror inte på att hästen skall använda bettet/handen att förhålla sin balans till. Det är ryttarens placering av sin vikt som har mest betydelse för hästens balans.
Ryttaren måste själv ha god egenbalans för att det skall funka. En ballerina håller sig i stången men strävar alltid efter att balansera själv (vet inte om någon dansat och vet vad jag pratar om?) den hålls aldrig krampaktigt utan är bara en lätt förnimmelse av något stabilt. Genom bettet får ju ryttaren en upplevelse om var hästen har sin balans genom att känna efter och lyssna, lyssna kan man bara göra när man är tyst. Då kan ryttaren parera om så behövs.
Håller med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På tal om balans.
Hur många sekunder har du som debatterar i den här tråden lyckats få din häst att stå stilla på bara två ben (på en diagonal t.ex. vänster fram och höger bak)?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Till Domino_s
Det låter som du kommit fram till en mycket viktig slutledning och till ett, för både dig och din häst, trevligt sätt att rida.
Det är lätt att ge för många och motstridiga hjälper som hästen missförstår som gör att ryttaren måste "korrigera hästen". Då är det lätt att börja bromsa och rama in så att hästen tappar både lust och steg. Tyvärr så är det så de flesta får lära sig att rida numera.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På tal om balans.
Hur många sekunder har du som debatterar i den här tråden lyckats få din häst att stå stilla på bara två ben (på en diagonal t.ex. vänster fram och höger bak)?

Jag förstår inte, vadå stå stilla på två ben (diagonala paret)? Menar du på stallgången eller som i passage? (passage är för mig inte en övning som man räknar sekundER, eller vad menar du??) Jag fattar inte poängen du vill åt? Varför skulle man vilja arbeta för att nå ett sådant mål att stå stilla på en diagonal?

Om du menar balans i ridning, så skiljer jag på statisk balans och balans i rörelse. Ridning är balans i rörelse och kräver konstant att man aktiverar sin kropp. För mig är det inte viktigt att träna hur många sekunder en häst kan stå på två ben. :confused: ?

Du får nog allt komma med lite mer input tror jag :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Just för att det förstås så olika skall man undvika det.

håller inte med! Just för att det missförstås skall man prata om det. Definiera ordet. Där tycker vi olika. Jag vill använda ord, inte undvika dem. Ju fler ord desto rikare språk.

Ryttaren kan signalera till hästen att ryttaren vill att hästen skall förändra sin balans. Jag tror inte på att hästen skall använda bettet/handen att förhålla sin balans till. Det är ryttarens placering av sin vikt som har mest betydelse för hästens balans.
ja, det är det ryttarens position som har mest betydelse för balansen, bettet visar huvudets position och därmed hur mycket vinkel den behöver ha i bakbenen. Hästen får förhålla sig till bettet för att hålla formen som för tillfället önskas. Skulle hästen inte förhålla sig kring bettet skulle den ju gå bakom handen eller trycka sig på, och då är det en signal att ta hänsyn till som ryttare. Jag vill att min häst förhåller sig till och balanserar kring bettet, att den hela tiden känner efter det och söker kontakten och placerar sin kropp på bästa önskvärda sätt (den biten som kräver ridning). Det verkar som att vi använder ord olika. När jag t ex kortar upp hästen och ber den vinkla mer bak så kortas formen, tygeln kortas för att hästen skall bibehålla den kortare formen. Jag strävar sedan efter att hästen länger sitt steg i den kortare formen och gör detta genom att verka givande med handen, utan att ge för mycket så att tygeln längs, och få hästen att aktivera bak och komma in i tygeln. Då får man med ryggen och man får rida för att behålla den. Den behöver alltså förstå att fortsätta att vinkla om sig bak OCH använda sin framåtbjudning för att kunna bjuda upp ryggen och fortsätta att söka bettet i en kortare form. Söker den bettet kan den även länga steget bättre i den kortare formen och man får en fin takt i hästen och hästen blir otroligt ridbar när man lyckas. Så, jag tycker nog att hästen visst balanserar kring bettet, longitudinellt.

Ställer förfråga igen
Du får gärna berätta hur du tänker kring bettets inverkan och vad du vill att hästen skall lära sig för reaktion av trycket på tunga och laner, och hur du lär hästen detta. Nu får du dela med dig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag förstår inte, vadå stå stilla på två ben (diagonala paret)? Menar du på stallgången eller som i passage? (passage är för mig inte en övning som man räknar sekundER, eller vad menar du??) Jag fattar inte poängen du vill åt? Varför skulle man vilja arbeta för att nå ett sådant mål att stå stilla på en diagonal?

Om du menar balans i ridning, så skiljer jag på statisk balans och balans i rörelse. Ridning är balans i rörelse och kräver konstant att man aktiverar sin kropp. För mig är det inte viktigt att träna hur många sekunder en häst kan stå på två ben. :confused: ?

Du får nog allt komma med lite mer input tror jag :)

Jag håller med dig.. verkar idiotiskt som det står just nu, ser framemot någon slags förklaring på fenomenet ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den kanske ska stå så här ett tag:confused:
11954399211648903596johnny_automatic_horse_silhouette.svg.med.png
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tror jag ska klickerträna Heddan så kanske hon också kan göra detta!:idea:

Bara för skoj skull..syfte vet jag inte riktigt om det finns något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp