"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det finns två anledningar till varför jag rider med långa tyglar, så här kommer en liten background check, även om ni inte bett om en sådan. xD

När jag precis köpt min häst hade jag honom uppstallad på en ridskola nära där jag bodde. Det var ett sådant stall där man hade full värme på i stallet och stängda fönster och dörrar för att de "lite finare" hästägarna inte skulle riskera att frysa röven av sig.

En dag började min häst hosta något fruktansvärt och det verkade som att han hade svårt att få luft. Vi tog ut en distriktsveterinär som rådde oss att flytta hästen från den miljön eller "rädda honom från detta stall" som hon uttryckte sig.

Efter många besök på olika kliniker kunde det konstateras att min fina lilla pojke drabbats av svår astma, eller kol som veterinären sa. Då började den livslånga resan med att låta honom andas i en vad som kan jämföras med en syrgasmask, ca fem gånger om dagen. Han var inte längre ridbar då minsta ansträngning var för påfrestande för honom. Efter flera återbesök förklarade veterinären för oss att chanserna för hans tillfrisknande var minimala, men att han möjligtvis skulle kunna bli sällskapshäst. Detta vid en ålder av tio år!

Efter att vi flyttat honom till en lösdrift, bytt hö till hösilage och ventilerade honom dagligen började min pojk piggna till och jag kunde till och med skritta lite på honom, med långa tyglar. Kortade jag dom och luftstrupen blev en aning "böjd" fick han återigen oerhört svårt att få luft. Hopplöst men jag fick iaf ha kvar min prins i livet.

Det var en gammal vän som introducerade mig för långa tyglar. Det tillät och lockade min häst att lossa ordentligt vid ganaschen och sträcka ut halsen ordentligt och därmed öppna luftvägarna maximalt.

Idag gör jag och min häst det som för bara några år sedan verkade omöjligt. Vi springer långt, hoppar högt och utför dressyrrörelser som jag aldrig trodde han hade i sig! För ett par veckor sedan hittade jag den dammiga gamla syrgasmasken längst in i mitt skåp och jag hade nästan glömt all oro som var vår vardag.

En annan sak jag nästan glömt är att min häst brukade betraktas som väldigt lat. Han behövde "rejsas igång" i början av ett träningspass för att bli lite på hugget. Herregud, minns till och med att flera instruktören rådde mig att ställa fram ett hinder på banan så att han skulle tagga till! Nu, efter att jag lämnat den engelska ridningen bakom mig har min häst fått en helt annan energi och sug efter att träna. När jag lyssnar på hans "jag kan själv!" gör han just det, kan själv. Och han VILL göra det! Han har till och med blivit kallat för en "arbetsmyra", haha!

Jag vill inte på något sätt döma ut den klassiska engelska dressyren. Naturligtvis går många av dessa hästar apeshit över att få komma ut och prestera. Dock är det inte för alla. Min prins var en av dom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den kanske ska stå så här ett tag:confused:
11954399211648903596johnny_automatic_horse_silhouette.svg.med.png
Vad praktiskt det vore.
Då kunde hovis o lärlingen sko varsin fot samtidigt:bow::rofl:

Hur lång tid tror du att det tar att lära henne:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

.. och som tillägg till min "uppsats" är han helt symtomfri! :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Idag gör jag och min häst det som för bara några år sedan verkade omöjligt. Vi springer långt, hoppar högt och utför dressyrrörelser som jag aldrig trodde han hade i sig!


Det var ett långt inlägg...men jag undrar fortfarande hur du gör dina dressyrrörelser? och faktum är att nu undrar jag också vilka du gör?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I o m Att totola skriver om skak med kedjan är det nog stång hon menar o då rider man inte med sug heller.
En häst vet om att den har en stång i munnen.

För mig är det skillnad på att åka häst eller att rida den.

Vill man ha samma monotona tempo hela tiden så får man heller inte den fjången i bakbenen som behövs för uppbyggande dressyrarbete o då kan man åka på lång tygel. För att hästen inte ska hamna i nerförsbacke så behövs både bakbensarbetet o en väl anpassad form för ändamålet.

Men måste du börja tjafsa om detta nu igen. Det stämmer ju intr. De som rider på stång/kanddar måste ha sökning/sug till bettet om ridningen ska fungera.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vilken solskenshistoria. Så bra det gå när man lyssnar till hästen och anpassar sig. Härligt för er båda!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I o m Att totola skriver om skak med kedjan är det nog stång hon menar o då rider man inte med sug heller.
En häst vet om att den har en stång i munnen.

Fast nä, det går visst att rida med sug på en stång. Hur annars tänker du att hästen gör för att sträcka ut tygeln när man längre dem? Det känns bara annorlunda på en stång än ett träns. Mycket mycket finare.

Tillägg
Biggan: Haha, oj. Såg inte att du kom före :D
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för att du delade.

Kul att ni har hittat ett sätt som funkar för er! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

På tal om balans.
Hur många sekunder har du som debatterar i den här tråden lyckats få din häst att stå stilla på bara två ben (på en diagonal t.ex. vänster fram och höger bak)?

Förlåt om jag raljerade, men jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Berätta gärna! Men jag förstår om du inte vill. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

För att brille har ställt frågan till kookaburra?
och för att alla andra tycker att det var en konstig fråga?

Nu vet jag inte vad du pratar om.. om du menar frågan med stillastående på diagonala benparet så ställde Brille den frågan till alla..

Å jag undrar fortfarande varför man skulle vilja det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det var ett långt inlägg...men jag undrar fortfarande hur du gör dina dressyrrörelser? och faktum är att nu undrar jag också vilka du gör?


Vi hann nå "the frame" samt galoppiruetter innan jag skadade knät rätt illa och inte kunde rida på väldigt länge. Till följd av detta har han inte längre sin forna styrka (ordvalet, haha!). But we're getting there!

När jag utför en viss rörelse, exempelvis samling, ber jag hästen göra det genom att räta upp mig lite extra och "sitta emot" ett steg. Då förstår han att han ska "komma tillbaka", även utan tygelinverkan. Förstår han inte vad jag menar kan jag även visa med tygel och ibland komplettera med skänkel fram till han lyssnat på hjälperna därefter lättar jag, snabbare än Fantomen. Så fort hästen börjar samla sig är nyckeln att berömma, så in i helvete (ursäkta ordvalet). Även om den bara lyckas hålla sig samlad ett par steg utan tygelkontakt måste man berömma, berömma och berömma lite till. Få den att känna sig som den fagraste i landet för vad den just gjorde!

Vad jag upplevt genom detta, även om det tar TID att uppnå styrka, är att hästen kommer VILJA utföra rörelsen! Det känns rätt bra att istället för att alltid behöva bjuda in hästen till en rörelse kommer hästen vara den som bjuder in dig (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men måste du börja tjafsa om detta nu igen. Det stämmer ju intr. De som rider på stång/kanddar måste ha sökning/sug till bettet om ridningen ska fungera.
Det är en stor skillnad på att rida på stång o kandar.

de som rider på kandar BRA rider inte på stång allena. av många anledningar.

De som rider på stång- rider med hängande tygel/ enhandsfattning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Balansfrågan
Det finns en för piaff förberedande övning som går ut på att lära hästen att bli mer diagonal i sin fotflyttning. Övningen förutsätter att hästen kan rygga korrekt, dvs med diagonal fotflyttning. Övningen går ut på att växla mellan att rygga något steg och sedan gå framåt något/några steg med diagonal fotflyttning. När hästen återgår till normal skritt ryggar man igen. Detta görs till en början med ryttaren på marken. Då hästen börjar förstå vad man vill börjar den vänta. I det läget står den på bara två diagonala ben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp