"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är en stor skillnad på att rida på stång o kandar.
När du rider på kandar
- hur inverkar du med bridongen, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?
- hur inverkar du med stången, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

De som rider på stång- rider med hängande tygel/ enhandsfattning.

mjaaaa... inte -bara-.

Sen beror det pa vilken stang.
Jag personligen rider garna pa billy allen vilket ger mig friheten att jobba sidorna individuellt - MEN (jatteneon MEN) det ar ett skarpt bett gomt i ett milt uttryck och man maste, maste, maste rida med mycket mjuka hander. Foljsam och snabb med eftergiften.

2 tyglar pa skankelbett med transbettsmundel ar inte ovanligt heller. Da kan man "ga over" enkelt. Skankelbett med "raindrop" skanklar ar bra ocksa... da kan man fa ett annat sug utan att *host* behova vara riktigt sa fjarilslatt i handerna.

problemet med stang ar att nar man rider med kontakt ar det mkt latt hant att hasten bara knacker av i nacken. Men det ar latt att checka av, aven for de mer okansliga ryttarna som inte kanner skillnaden pa en gang.

allmant till traden:

frammatbjudning kan man omrikta - uppat bla. Utan energi frammat har man mycket lite att jobba med, du far slafsiga halter, traaaakiga sidvartesrorelser och mycket svart for t.ex. oppnor och slutor korrekt. Det handlar om att ha frammattanket - fanga upp - rikta om. Halvhalter kan vara bra for att fanga upp. :angel: sen ar det val upp till var och en var man lagger sina halvhalter, motsittande, kram i tygeln, bada, nagot annat (vet t.ex. en tranare som lagger dom i benen.. hah..)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Övningen back trav back ger en bättre piaff. Övningen jag skriver om avser diagonalitet. Att gå från trav till piaff är betydligt lättare för hästen än att gå från skritt till piaff. Både piaff och trav är ju diagonala. Trots det hävdar vissa att man skall träna hästen att gå från skritt till piaff.
mja, vet inte om skulle känna att jag kan hårdra det så. Båda ingångarna till trampet kan vara olika svårt på olika hästar och olika dagar för samma häst. Man får ta med hela verktygslådan när man jobbar för att hitta rätt skiftnyckel för alla olika situationer så att säga. Jag tror det är bra att öva lite på allt för att få ihop pusslet tillslut. Så himla svårt är det faktiskt inte att få skritten samlad och diagonal, bara man vet hur och jag vet inte om jag tycker trav piaff är så mycket enklare heller alla gånger. Allt beror ju på! De olika ingångarna till arbetet har sina syften.

I övningen ingår inte att hästen skall stå stilla på två ben, det kan bli en bieffekt om hästen väntar. (Men man kan om man vill klocka hur många sekunder hästen har bara två ben i marken. En långsam rörelse kräver mer balans än en snabbare, t.ex att stå på ett ben jmf med att gå/springa. Jag var nog lite elak i min grundfråga om balans, ville markera ordet balans. De olika kommentarerna visar att frågan var relevant.)

Då förstod jag dig fel. Jag trodde att målet var stillaståendet. Varför är det då intressant att klocka?

Det är klart att det är svårare med balans när det går riktigt långsamt, men frågan är hur långsamt måste hästen röra sig för att öva upp balansen? Vilken typ av balans vill jag öva upp? Vad blir/kan bli konsekvensen av att öva på balansering mer stillastående? Vad är målet som jag jobbar mot? På vilket sätt leder övningen till målet? Ja, många frågor att ställa sig inför övningarna man väljer att göra med sin häst.

Det är intressant att du vill markera ordet balans. Vad är balans i ridningen för dig?
.
Övningen med back - diagonal skritt - back förstör inte framåtbjudningen. Men man behöver en lyhörd häst som verkligen svarar både framåt och bakåt på små signaler. Jag tror inte att en korrekt utförd ryggning förstör framåtbjudningen.
Nej, korrekt utfört förstör ingen övning bjudningen, men när är man fullt säker på att man gör en övning korrekt? Jo, när man får de resultat man vill ha ut från övningen. Det kan bara hästen visa oss i efterhand. En del konsekvenser kan smyga sig på näst intill omärkbart, när man får syn på dem kan det vara så sent gånget att mycket grundarbete blivit förstört o man får börja om. Men man får mycket kunskap på vägen! :idea:

Förlåt, men vill du beskriva övningen igen och gå gärna in på detaljer så som förberedelse, syfte och mål.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Framför allt mycket mycket bräckligare. Och det handlar om så mycket mer än att sträcka ut tygeln, man ska ha den välvda överlinjen och nosen längst fram också.

Jag upplever det som att man bygger upp ett "sugkapital" på träns/bridong, och det kan man nalla lite grann på ibland genom att rida på blank stång. Sen måste man gå tillbaka och rida på träns/bridong.

Därför rider jag på blank stång väldigt, väldigt sällan. Det är som champagne - för speciella tillfällen.

Bra tillägg på min fattiga beskrivning. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jasså, det tycker du. Lite lustigt då oupphörlig tygelkontakt betyder konstant "bromsa" i min värld. Antar att vi måste agree to disagree även på den punkten.

Men bara för man rider med kontakt så måste du väl inse att det finns eftergift?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ställer genom att försiktigt ta i den tygeln jag vill ställa åt. Och nej, du behöver inte hålla emot med yttertygel, leda med inner, forma med innerskänkel, parera med ytter och hit och dit och bla bla bla för att ställa eller rakrikta. Varför krångla till det?

Jag vet inte om det är att krångla till, om du ställer med ett tag så har du den ställningen hela tiden om nu din häst ligger i samma läge konstant och inget ändrar:confused:, jag vill i rörelsen ändra, ha hästen vaken, inte gå i samma stöp och stelhet och slippa de där jättestora åhävorna när man tycker man behöver det, jag vill ha små hjälper.

Och på vilket vis är samling en rörelse?

Och angående din hästs samling och utbildade rörelser så är det roligt om det funkar men det är väldigt lätt att sitta och påstå utan att kunna visa, det har väldigt många gjort på buke genom tiderna och antingen finns inget mer att visa än bara ord eller någon bild i ett fördelaktigt läge eller så när det finns att visa så finns inte det som påståtts vara.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är en stor skillnad på att rida på stång o kandar.

de som rider på kandar BRA rider inte på stång allena. av många anledningar.

De som rider på stång- rider med hängande tygel/ enhandsfattning.

Ändå så rider dessa "kandarryttare" med stången i fullt utslag (sträckt tygel och skänkeln i botten) och med två händer.

Precis som tuaphua skriver, stången fungerar med eftergift (slack i tygeln och skänkeln i viloläge) och denna eftergift ser då jag inte röken av hos någon kandarryttare......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När du rider på kandar
- hur inverkar du med bridongen, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?
- hur inverkar du med stången, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?

Väldigt bra fråga tycker jag. För om man rider med kandar så rider man ju med stång, och om man inte lärt sig själv och hästen att rida med eftergift (slack i tygeln eller hängade tygel) hur menar man då att man ska kunna använda stången i kandaret korrekt?

*kl*
Det finns ju en anledning till att man inom "min" träningsmetod rider med eftergift och slack i tygeln redan från början, målet är ju stången, för att kunna rida på stången korrekt krävs att man kan rida med eftergift som normalläge, eftergift = 0 tryck i tygeln. Då behöver man ett kommunikationssystem som bygger på eftergift från tygeln.

Sträckt tygel och aktiverad skänkel på stången är inte eftergift. Stångbett är konstruerade med balans, så att när dom hänger med eftergift från tyglen så ger dom inget tryck. Men för att denna eftergift ska infinna sig måste den hänga löst i munnen, utan tryck från tygeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Balansfrågan
Det finns en för piaff förberedande övning som går ut på att lära hästen att bli mer diagonal i sin fotflyttning. Övningen förutsätter att hästen kan rygga korrekt, dvs med diagonal fotflyttning. Övningen går ut på att växla mellan att rygga något steg och sedan gå framåt något/några steg med diagonal fotflyttning. När hästen återgår till normal skritt ryggar man igen. Detta görs till en början med ryttaren på marken. Då hästen börjar förstå vad man vill börjar den vänta. I det läget står den på bara två diagonala ben.
Den där ryggningsmetoden kommer från Karl.

Tycker att det är det bästa sättet att vinkla korset.

Det förtörs snabbt när man rider framåt igen för att hästen inte är stark nog att bibehålla det, samt att ryttaren inte har ngn annan förmåga att rida till det.

Jag tänker på den psykiska aspekten- att man inte ska rygga så mkt. när man egentligen vill att den ska bjuda framåt- straff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Förlåt, men varför skulle man inte kunna rida med eftergift även på träns? Det är ju det allt går ut på, eller?

När hästen går bra är det ju det som händer, den jobbar själv inom ramen och ryttaren rider för sätet. Bettet ligger "löst" i munnen och tyglarna är kortade för att snabbt uppfatta signaler från och till båda. Hästen kan ge små indikeringar som ryttaren lätt kan parera utan att nämnvärt påverka balansen på andra sätt än just det tänkta och fortsätta rida i eftergift.

Man måste inte ha slack i tygeln för att rida med eftergift!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, det kanske blev lite snurrigt särskilt när jag svarat på följdfrågorna. Min ursprungliga fråga om balans och tidtagning var avsedd som inspiration och ideväckare - går det att göra/tänka så. Tyvärr innehöll den ett ordet "stilla". Det kanske hade varit bättre om jag i stället hade skrivit tiden från det en diagonal lyfter från marken tills den sätts ner igen. Om det tar 15 sekunder en dag och 25 sekunder en vecka senare har hästens balans troligen förbättrats.

Jag vet inte vad du vet om mina ideal. Du får gärna förklara dig.

Jag tror att du är inspirerad av Philippe Karl bla? Stämmer det?

Men jag förstår ännu mindre nu, när du skriver 15 eller 25 sekunder , det är otroligt lång tid och du hamnar i extrem slow motion, varför skulle man ens vilja göra det, vad är syftet? :confused: Finns det på film så att du kan visa vad du menar? Vad har tidtagning med balans att göra? Vad har denna slowmotion med balans och timing att göra?
Ja visa gärna en film där någon gör det :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ändå så rider dessa "kandarryttare" med stången i fullt utslag (sträckt tygel och skänkeln i botten) och med två händer.

Precis som tuaphua skriver, stången fungerar med eftergift (slack i tygeln och skänkeln i viloläge) och denna eftergift ser då jag inte röken av hos någon kandarryttare......
Skillnaden på blank stång är att när du har 2 bett blir det inte lika skarpt- bredare anläggningsyta.

För att få en kortare yttersida som gör att den samlar sig på yttre bak måste du ha kontakt- små signaler o eftergift direkt. inte ta tills den gör ngt... som inte kommer att komma.
En häst måste komprimera sin kropp o det går inte om den är lång som ett tåg o inte har bakhjulsdrift. Turbo.
Nu diskuterar vi äpplen o morötter igen.

Man måste ha känt känslan...o kan känna igen den- även visuellt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Framför allt mycket mycket bräckligare. Och det handlar om så mycket mer än att sträcka ut tygeln, man ska ha den välvda överlinjen och nosen längst fram också.

Jag upplever det som att man bygger upp ett "sugkapital" på träns/bridong, och det kan man nalla lite grann på ibland genom att rida på blank stång. Sen måste man gå tillbaka och rida på träns/bridong.

Därför rider jag på blank stång väldigt, väldigt sällan. Det är som champagne - för speciella tillfällen.
:bow:
Oj vad du satte det:banana:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man måste inte ha slack i tygeln för att rida med eftergift!

Jag tycker det verkar som de som rider med lång tygel för att få eftergift gör det för deras hand är så stum att hästen nyper tag i bettet o hänger om de rider med kontakt-ch då är det såklart svårt att förstå känslan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När du rider på kandar
- hur inverkar du med bridongen, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?
- hur inverkar du med stången, dvs vad gör du och vad vill du få för svar från hästen?
Jag rider som på tränsbett, men å andra sidan är en häst som har kandar skapligt utbildad o kan ridas med med sätet.

Jag försöker nog att använda stången bara som en tydlig signal- var kvar eller -Nu! med en fingervisning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Förlåt, men varför skulle man inte kunna rida med eftergift även på träns? Det är ju det allt går ut på, eller?

När hästen går bra är det ju det som händer, den jobbar själv inom ramen och ryttaren rider för sätet. Bettet ligger "löst" i munnen och tyglarna är kortade för att snabbt uppfatta signaler från och till båda. Hästen kan ge små indikeringar som ryttaren lätt kan parera utan att nämnvärt påverka balansen på andra sätt än just det tänkta och fortsätta rida i eftergift.

Man måste inte ha slack i tygeln för att rida med eftergift!


Nej precis, det är den kortare tygeln som gör att det kan bli den fina kommunikationen utan stora rörelser som stör balansen. Det är ju det man ser på filmer med ryttare som rider på en lång/längre tygel, att varje gång de tar i tygeln för att ge en signal så blir det en stor rörelse (eftersom tygeln är lång) och det stör hästen synbart i de allra flesta fallen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den där ryggningsmetoden kommer från Karl.

Tycker att det är det bästa sättet att vinkla korset.

Det förtörs snabbt när man rider framåt igen för att hästen inte är stark nog att bibehålla det, samt att ryttaren inte har ngn annan förmåga att rida till det.

Jag tänker på den psykiska aspekten- att man inte ska rygga så mkt. när man egentligen vill att den ska bjuda framåt- straff.

Fast äsch! Inte är det väl ett straff att rygga?!

Den kan ju bjuda framåt även i ryggning! Jag upplever inte att ryggningen i sig är skadlig, man får väga av och känna efter vad hästen klarar. Ryggar man inte mer än att den kan ta sig ur framåt efteråt med god bjudning så kan man rygga ganska länge . Är ryggningen villig och med bjudning och i bra balans så är det en bra och stärkande övning som är mycket god för koordinationen tycker jag. Man kan även slänga in lite laterala övningar i den och det är mycket intressant!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker det verkar som de som rider med lång tygel för att få eftergift gör det för deras hand är så stum att hästen nyper tag i bettet o hänger om de rider med kontakt-ch då är det såklart svårt att förstå känslan.
Precis var jag tänkte när jag red igår.

Man blir kvar i handen/ fastnar i handen, då tappar man själva grejen med signalsystemet o att man måste rida på eftergiften för att hästen ska kunna röra sig på max o den blir även nöjd, glad o stolt-ökar på energin- viljan.

det går inte att rida med handbromsen i.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Min ena häst ryggar ogärna o jag skulle inte tvinga den bara för att. Den ryggar väl om den måste.

Jag tycker inte om när hästar ska vänja sig vid att rygga så mkt som man ser NUMERA. Jag är upplärd med att vara rädd om framåtbjudningen o därav inte rygga mkt eller tidigt för den delen.

Vad anser du vara nyttan med ryggningen? DEt finns bra mkt bättre stärkande övningar.Det är fortfarande i skritt med en massa ben i marken samtidigt.

Jag tycker att det är helt fel väg att gå för att få dem lösgjorda eller lydiga.
Hellre en häst som är PÅ- vilket kommer att behövas när man ska göra jobbiga saker under trav o galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den där ryggningsmetoden kommer från Karl.

Tycker att det är det bästa sättet att vinkla korset.

Det förtörs snabbt när man rider framåt igen för att hästen inte är stark nog att bibehålla det, samt att ryttaren inte har ngn annan förmåga att rida till det.

Jag tänker på den psykiska aspekten- att man inte ska rygga så mkt. när man egentligen vill att den ska bjuda framåt- straff.

Fast jag tror inte ryggning måste uppfattas som straff, om man inte använder den så? Att använda rygggning är ju både stärkande och gymnastiserande, rätt använd, och kan t o m öka energin framåt, tycker jag :confused:


OK, såg att du hade svarat redan :idea:

Nej jag håller nog inte med, det beror på hur man använder rygggningen då, förstås, jag tror inte det tar bort framåtbjudningen, att lägga in några steg ryggning ibland kan t o m bidra till att öka framåtbjudningen, för ryggningen ska ju göras i framåtbjudning.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp