"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vi har tagit det här förr.... när du har ansett att det är hästen som först ska ge eftergift o då först FÅ eftergiften.
Jag har ansett om man ger en signal- som ett pet o direkt eftergift så FÅR man eftergiften av hästen. funkar det inte på första eller andra osv så får man kanske ge även ändra tydligare signaler. såsom ord som hästen redan kan.

Nej, jag har sagt att hästen ska UPPFATTA det som att det är han själv som ger (tar) eftergiften. Han lär sig följa den på så vis. Självklart hjälper man till, under själva inlärningsfasen, genom att själv ge efter, men man väntar tills hästen slutar trycka, sen ger man efter....


Du o jag är inte "ute" efter samma sak.

Det har jag också insett:D

Jag tränar på ett samspel o inte ren lydnad. Inte stanna så fort det går( i dressyr är det aja baja= bryskt) dra benet, för att återigen tvärstanna- åka kana på haserna o sen vända så fort som det bara går eller backa så fort det någonsin går. Jag vill ha en danspartner som är med mig.

Ridaer mjukt.

Dra benet kan jag göra men då står jag ut med att ha en lång bromssträcka- ptroo.

Gasa o tvärbromsa gör jag med ngt som är mekaniskt- inte mina kära hästar.
Jag har heller aldrig styrt mot en vägg i full sula

Nu drar du in en massa övningar/rörelser i resonemanget igen. Var får du ifrån att jag rider på det viset? Du har sett någon film och tror att "det är så det görs alltid för alla i alla lägen, eller? Om du tränar mot piaff betyder det att du då rider runt med bensprattel och tramp hela tiden från dag ett då?

Visst i en verklig arbetssituation så kanske det blir ett skarpt stopp, men jag rider och övar in kommunikationen enligt eftergiftsprincipen hela tiden. Det handlar, precis som du säger, om samspel, bara med en annan syn på eftergiften i grunden och att hästen kan röra sig "samlat", "ihopkopplat" och i balans, utan tygeltryck enligt min uppfattning samt att det krävs ett konsekvent handhavande, från grunden, för att det ska fungera fullt ut i slutändan (typ att man inte behöver hålla i stången med sträckt tygel och aktiverad skänkel i GP dressyr heller).
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att du är inspirerad av Philippe Karl bla? Stämmer det?

Men jag förstår ännu mindre nu, när du skriver 15 eller 25 sekunder , det är otroligt lång tid och du hamnar i extrem slow motion, varför skulle man ens vilja göra det, vad är syftet? :confused: Finns det på film så att du kan visa vad du menar? Vad har tidtagning med balans att göra? Vad har denna slowmotion med balans och timing att göra?
Ja visa gärna en film där någon gör det :confused:
Som jag precis svarat någon annan kan jag inte komma ihåg att Philippe Karl berättat om övningen rygga-diagonal skritt-rygga. Han har definitivt inte diskuterat om och hur man kan mäta hästens balans.

15 resp. 25 sekunder är ett mått, skulle lika gärna ha kunnat välja 1 resp. 5 sekunder. Jag ville säga att om hästen kan stå kvar längre vid det senare mättillfället så kan det bero på att den fått en bättre balans.

Du tar in ett nytt ord - timing som jag inte haft med. Med bättre timing av dina signaler till hästen vid det senare tillfället kan du säkert få hästen att stå kvar längre. Vilket bevisar att mitt antagande inte alltid stämmer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ante mig att du avsåg Philippe Karl.

Jag kan inte komma ihåg att jag hört Philippe Karl berätta om rygga - diagonal skritt - rygga. Han använder den övning som någon annan föreslagit; med rygga - trav - rygga för att få mera liv i piaffen.

Eller så lär man sig helt enkelt att ha hästen framför skänkeln och då blir hästen också kvick i piaffen!

Jösses vad det finns konstiga metoder.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Min ena häst ryggar ogärna o jag skulle inte tvinga den bara för att. Den ryggar väl om den måste.
Vad visar det (att din häst helst inte ryggar)?
Vad anser du vara nyttan med ryggningen? DEt finns bra mkt bättre stärkande övningar.Det är fortfarande i skritt med en massa ben i marken samtidigt.
Det finns de i den här tråden som anser att man inte behöver kunna tala om för hästen var den skall placera sina fötter och i vilken ordning. Jag tror inte att du är en av dem.

Det var väl något av de svenska ekipagen i OS som inte klarade av att rygga. Först vägrade hästen att röra sig bakåt, sen vägrade den att rygga - skrittade baklänges med släpande och raka framben. :o

Nåja, samma som skritt fast baklänges är det ju inte. Skritten är inte diagonal vilket ryggningen är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det var väl något av de svenska ekipagen i OS som inte klarade av att rygga. Först vägrade hästen att röra sig bakåt, sen vägrade den att rygga - skrittade baklänges med släpande och raka framben. :o

.

Vilken då?

Finns hästar som av olika anledningar inte tycker om/ kan rygga
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det här tex:



Man måste förstå att ridning enligt eftergiftsprincipen inte handlar om något mekaniskt tänk alls, utan om kommunikation först och främst. Man använder tex tyglar som hjälper, dvs man visar och guidar hästen, inte håller kvar hela vägen. Man vill att hästen ska förstå själv, sätta ihop A-B-C.

Jag får den känslan när du ställer frågan på detta vis att du tänker dig hjälperna, tex tyglarna, som någon mekanisk spak eller reglage, som du håller i ett visst läge (eller ändrar för variation), genom hela eller delar av rörelsen. Så rider man inte om man har eftergiften och slack i tygeln som grundläge.

Jag förstår om du tänker mekaniskt om du själv inte kan ge kvick eftergift med bibehållien kontakt utan att först få det genom att hänga och sedan släppa helt löst så hästen inte hänger därav.

Men det spelar inte mig någon roll, det finns massor av sätt att rida och så länge hästen är glad o behandlas väl så är allt bra, det som blir lite väl märkligt är när det samtidigt menas det går lika bra ffa blir lika bra när man rider med helt slappa o långa tyglar. Men ingen kan visa. Faktiskt inte ens förklara, för din förklaring av att vända är just...bara en vändning, inget mer.

TS , som menar sig vara en bit på väg, har inte heller förklarat hur rörelser som hör till msv med då tillhörande samling fås till. Om man inte får till rörelserna åt mer korrekt håll kanske man ska vara försiktig att mena sig rida där och så med långa tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja men Karl är jag rätt skeptisk till i mycket han gör, har inte sett en enda film med övningar som känns sympatiska så jag räknade inte riktigt hans övningar:p
Tråkigt att du inte hittat en enda film som visar något av all visdom han vill förmedla. Du kanske letar med fel inställning, du kanske bara söker efter sådant som bekräftar din redan negativa uppfattning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Varför vill du ha diagonal skritt? Vad är poängen med övningen?
För att göra det lättare för hästen att gå från skritt till piaff. När hästen väl kan gå från skritt till piaff har den inget större värde.
Jag tror att det är lättare att lära hästen piaff från trav än från skritt just för att både piaff och trav har diagonal fotflyttning. Hästen i den här filmen har problem då och då http://m.youtube.com/#/watch?v=VBcyHOIVw0I&feature=related . Den får till det bra med ena diagonala benparet nästan hela tiden medan det den har mycket svårare med det andra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Eller så lär man sig helt enkelt att ha hästen framför skänkeln och då blir hästen också kvick i piaffen!

Jösses vad det finns konstiga metoder.....
Ja har man hela hästen framför skänkeln kan den bli kvick både i piaffen och på annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tråkigt att du inte hittat en enda film som visar något av all visdom han vill förmedla. Du kanske letar med fel inställning, du kanske bara söker efter sådant som bekräftar din redan negativa uppfattning.

Det har aldrig slagit dig att det kan vara så att man inte tycker det är tillräckligt bra?

Varför är det så att man har "fel" inställning enligt dig om man har lite högre krav på ridning än så?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu borde jag naturligtvis ha en film för att kunna bevisa vad jag skrivit. Till och med den svenska bisittaren ojade sig över att det inte var bra.
Finns hästar som av olika anledningar inte tycker om/ kan rygga
De flesta ryttare bryr sig inte så mycket om vad deras hästar tycker. Då skulle det inte finnas så många hästar med felaktigt tillpassade sadlar och annan utrustning, ryggömhet, spänningar, attitydproblem, som "måste" ridas med graman, mm.

Att röra sig bakåt är inte något större problem för en frisk häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det har aldrig slagit dig att det kan vara så att man inte tycker det är tillräckligt bra?
Vill du inte hitta så är det din ensak.
Varför är det så att man har "fel" inställning enligt dig om man har lite högre krav på ridning än så?
Med "fel" avsåg jag negativ inställning. Man kan ju försöka se något positivt även i sådant man inte gillar. Det har betydelse bara för en själv, har man ett öppet sinne är det lättare att utvecklas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

För att göra det lättare för hästen att gå från skritt till piaff. När hästen väl kan gå från skritt till piaff har den inget större värde.
Jag tror att det är lättare att lära hästen piaff från trav än från skritt just för att både piaff och trav har diagonal fotflyttning. Hästen i den här filmen har problem då och då http://m.youtube.com/#/watch?v=VBcyHOIVw0I&feature=related . Den får till det bra med ena diagonala benparet nästan hela tiden medan det den har mycket svårare med det andra.

Och varför blir det så kan man undra.. jisses! Det finns ingen bjudning, ingen energi, ingen ren takt att utgå ifrån.. snälla säg att du visade denna filmen i ren skräckpropaganda?

Det är svårt med piaff från skritt just för att det krävs att grunderna, ihopkopplingen och bjudningen sitter på plats. Hästen måste vara framför skänkeln.. märkligt tillvägagångssätt att man ska behöva förstöra skritten för att kunna få den lättare i piaff?

För sjutton gör grundarbetet rätt istället.. :eek::crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Eller så lär man sig helt enkelt att ha hästen framför skänkeln och då blir hästen också kvick i piaffen!

Jösses vad det finns konstiga metoder.....

Inte särskilt ovanlig eller konstig övning. Om man googlar på "rein back to trot" så hittar man massor av exempel - ex vis:

http://www.kottas-heldenberg.at/resources/Dressage+Today+10-05+for+web+klein.pdf

Fast ditt svar kanske var KL till ngt annat inlägg också (förutom det citerade)?

KL
Ang bjudning, ryggning och "diagonalitet" så är vaggan ett annat bra exempel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vill du inte hitta så är det din ensak.

Med "fel" avsåg jag negativ inställning. Man kan ju försöka se något positivt även i sådant man inte gillar. Det har betydelse bara för en själv, har man ett öppet sinne är det lättare att utvecklas.

Så om man inte tycker det är tillräckligt bra så har man inte ett öppet sinne?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Detta ser jag på videon:
hästen skrittar på bra framåt, i kurvan tar ryttaren i inner tygel och all bra påskjut från skritten dödas, hon tom försöker korrigera hästen rak efter kurvan, som ju totalt inte används förberedande som den bör. hästen välter in rumpan, hon puttar den tillbaka. sen går hästen mer eller mindre med rumpan innanför spåret (genom hela videon faktiskt). Starten borde närma sig öppna för att inbjuda till diagonalitet. När hon fått stopp på hästen ger hon ett tecken med kroppen att hästen skall trampa, och den har lärt sig vad det betyder, men den svajar in med rumpan och breddar bak konstant. den kämpar livet ur sig med balansen som den konstant inte har på grund av avsaknad av sitt påskjut. Jag tror heller inte att det kommer att bli en bra piaff på mycket länge med den hästen om detta är hur hon jobbar med det. Ingång och utgång är superviktigast, sen får man mer och mer emellan ju mer man jobbar med det.

Men jag är ingen expert, det är bara mina spontana tankar kring vad jag ser när jag tittar på videon. Hon står framför och hindrar hästen att komma fram, något som den först borde stärka så att den orkar det hon ber om, i små portioner, inte massiva pumpövningar på sned och svajjig häst så där. Att hon startar övningen från stopp på en häst som inte lärt sig påskjut är katastrofalt! Var skall hon få rörelsen ifrån?!?

Piaff är en lek med framåtbjudningen, den måste finnas där för att man skall kunna leka med den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tillägg till #635 och Axel #599
Då jag får jobba mig till "PÅ", som du uttrycker det Axel, så undviker jag vanligen också "bakåt" i ridhus eller paddock. Vaggan funkar bra som "arbetsinlägg" vid uteritter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svar på ditt inlägg nr 583
Som jag beskrivit tidigare blev det ganska snurrigt det här med min fråga om balans och förslag på hur man kan hamna i läge för att kunna mäta den. Jag tycker att vi släpper den delen. När jag ställde frågan var det i en diskussion om balans. Så den delen i ditt inlägg tar jag upp här.

För att vara trygg måste en häst veta att den inte ramlar. Om den tror att den skall ramla försöker den förhindra det. Ju mer konstigheter den lär sig klara av desto tryggare bör den bli.
Jag anser att balans är något man måste ha med från början. Allt blir mycket enklare då. (Här bör frågan varför då? komma)
Hur långsamt behöver en häst röra sig för att öva upp balansen? Det beror på vad hästen redan kan. Den som kan göra en levad har ju större förmåga att balansera på bakbenen än en galoppör. En kohäst har balans för att kvickt kunna förflytta sig/framdelen. En häst med hög ridbarhet har sådan balans att den snabbt kan byta hastighet, gångart, riktning, fotflyttning, etc men den kanske inte kan göra en levad.
Så har vi ryttarens balans. Så länge ryttaren inte vill göra någon förändring bör den vara densamma som hästens balans.

Du får ursäkta men jag hittar inte rätt ord för att förklara vad jag menar. Det blir bara flummigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vill du inte hitta så är det din ensak.

Med "fel" avsåg jag negativ inställning. Man kan ju försöka se något positivt även i sådant man inte gillar. Det har betydelse bara för en själv, har man ett öppet sinne är det lättare att utvecklas.

Eller så har man börjat se med neutral inställning ochg vilja att hitta något bra eftersom det är en omtalad person, men inser att nej tack, det där är inte trevlig ridning alls, och inget jag strävar efter.
Men den här diskussionen känns också rätt avklarad. Det har frågats efter filmer med bra ridning från PK och hans elever förr, och inget i den vägen har kunnat visas upp från youtube eller andra ställen. Har du bra exempel för att få mej på andra tankar så varsågod, bara att länka:)

Tillägg: ang inlägget om sekunder osv så såg jag ditt svar att det lika bra kan vara 1 eller 5 sek, men fattar fortfarande inte syftet. Varför? Vad ger det? Låter fortfarande mest som krånglande och ägna sej åt fel prioriteringar, för mej i alla fall.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp