"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag skulle vilja säga att du nog inte förstår grundtanken med den "eftergiftsprincip" som jag försöker förklara.

Jag vill helt enkelt ha en häst vars eftergift kommer av energi bakifrån genom ryggen, inte en eftergift som kommer av att man drar hästen bakåt i munnen tills hästen ger efter för den ska slippa mer dragandes bakåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Sen tror jag inte att jag nånsin kommer att kunna utföra något enligt TR, men det beror nog mest på att jag inte följer den eller har den som mall, precis som många, många andra ryttare runt om i världen. Så jag förstår verkligen inte varför du sätter upp den som nån slags allmän mall för hur något "ska" vara.

Det jag inte förstår är att om man inte följer TR eller har den som mall varför påstår man då att man gör rörelser från TR eller har samling efter TR?

Det framkommer mer och mer att den ridningen du ex gör, och det är inget fel, är bara vanlig grundridning, kanske knappt det, och då blir det väldigt svårt att diskutera det som krävs för att komma iaf en liten bit på väg upp mot samling och självbärighet.

Och nej, självbärighet enligt TR är inte att bara släppa tyglarna.:grin:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag vill helt enkelt ha en häst vars eftergift kommer av energi bakifrån genom ryggen, inte en eftergift som kommer av att man drar hästen bakåt i munnen tills hästen ger efter för den ska slippa mer dragandes bakåt.

Varför ska man dra hästen i munnen bakåt tills den ger efter?

Själv använder jag ALDRIG tygeltag som går bakåt (inte medvetet i alla fall), jag rider med en tygel, en sida, i taget-principen, då är det direkta och indirekta tygeltag som används. Om jag tex tar ett ledande tygeltag och hästen inte följer med, så uppstår tryck, ett tryck som finns kvar tills hästen följer med i rörelsen (ger sig själv eftergift), då försvinner trycket som aldrig ökas eftersom jag aldrig försöker "dra" hästen dit jag vill...........
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det jag inte förstår är att om man inte följer TR eller har den som mall varför påstår man då att man gör rörelser från TR eller har samling efter TR?

Det framkommer mer och mer att den ridningen du ex gör, och det är inget fel, är bara vanlig grundridning, kanske knappt det, och då blir det väldigt svårt att diskutera det som krävs för att komma iaf en liten bit på väg upp mot samling och självbärighet.

Och nej, självbärighet enligt TR är inte att bara släppa tyglarna.:grin:

Men TR är som sagt ingen mall som jag utgår ifrån, ingen mall som enligt mitt synsätt står för samling och hur den ska definieras eller utföras. Om du enbart har TR som mått i din jämförelse så förstår jag att du aldrig får några svar som du kan godta vad gäller "lösa" tyglar, för samling är så mycket mer än vad som krävs på en tävlingsbana enligt TR.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Läs hela mitt svar och inlägget jag svarade på.

Ryggning i kombination med ex vis trav inte är något ovanligt eller konstigt och används i andra sammanhang än det du nu citerar. Det var själva poängen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag läste Lancets inlägg som du svarade på. Och mitt svar står fast att det Brille skriver om som många uppfattar som udda och konstigt har inget med din länk att göra
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ser samma som dig i att hästen inte orkar, inte tillåts gå fram nog och därmed inte får till bjudning genom kroppen. Det sitter alltså inte ihop och breddar och vagar/vinglar iom styrkebristen och bristen på framåtbjudning som funkar.

Däremot så arbetar hon den nog medvetet med arslet in. Hon vänder sig om om ger då signal många använder sig av för "sluta". Så jag tror att hon medvetet arbetar den i vad hon tycker är sluta.
Hästen svarar på den hjälpen tycker jag.

Utöver det trampar den för hennes trampande.

Jag tycker att om hästen ska piaffera ska det ske som respons för hjälper. Man ska inte själv behöva skutta runt som en imbecill. ;)

Svarar de för hjälperna istället för signal a la trick får man ofta mer korrekthet i tramp/piaff. De flyttar in rätt kroppsdelar, spänner rätt muskulatur etc. Och man kan då gravis börja flytta in/spänna till det som ska göras så för att senare gradvis öka på i takt som hästen orkar.

Jag hade velat se hennes häst tillåtas komma fram mer, göra det i öppna och utan hennes eget trampande. Och i mer energi som går fram genom kroppen.
Nu ser jag mest bara att man bromsar in den i ngt den inte klarar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Härligt med en likatänkare :)

Det är härligt med aktion/reaktion/aktion/reaktion i ridningen! Det får man av att använda hjälper, håller med! Då blir ju ridningen så mycket mer kul tillsammans med hästen. Det blir mer dans på riktigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag läste Lancets inlägg som du svarade på. Och mitt svar står fast att det Brille skriver om som många uppfattar som udda och konstigt har inget med din länk att göra

Ryggning i kombination med ex vis trav inte är något ovanligt eller konstigt som kan tillskrivas PK. Så här har just denna "tråden i tråden" sett ut - och det jag svarar på:

Axel: Den där ryggningsmetoden kommer från Karl.

Brille: (citat ovanstående) Ante mig att du avsåg Philippe Karl. Jag kan inte komma ihåg att jag hört Philippe Karl berätta om rygga – diagonal skritt – rygga. Han använder den övning som någon annan föreslagit: med rygga – trav – rygga för att få mera liv i piaffen.

Lancet: (citat ovanstående) Eller så lär man sig helt enkelt att ha hästen framför skänkeln och då blir hästen också kvick i piaffen! Jösses vad det finns konstiga metoder.....

Ponnytant: Inte särskilt ovanlig eller konstig övning. Om man googlar på "rein back to trot" så hittar man massor av exempel - ex vis: http://www.kottas-heldenberg.at/reso...+web+klein.pdf Fast ditt svar kanske var KL till ngt annat inlägg också (förutom det citerade)?
KL: Ang bjudning, ryggning och "diagonalitet" så är vaggan ett annat bra exempel.

Överskriften till Kottas stycke om Piaff heter: Transitions to improve Piaffe.

Det finns/fanns också en pågående diskussion i tråden om ryggning/bjudning som inte direkt hade med Brilles inlägg att göra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Instämmer. Men har inte fått uppfattningen om att den lagts in som "gott exempel" utan tvärtom och - för att visa brister.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Däremot så arbetar hon den nog medvetet med arslet in. Hon vänder sig om om ger då signal många använder sig av för "sluta". Så jag tror att hon medvetet arbetar den i vad hon tycker är sluta.
Hästen svarar på den hjälpen tycker jag.
Jag skall titta igen....
Ja, du har nog helt rätt!! Ser nu! Varför väljer man sluta för detta? Jag förstår faktiskt inte varför, men jag har aldrig riktigt tänkt på det heller :o

Men varför i hela friden går hon som hon gör?!? Hon rör sig ju i fel "takt" och stoppar, stoppar, stoppar i precis varje steg. Kan hon inte smyga liiite bättre bakåt?!? Stackars häst, shit vilken fighter!

Utöver det trampar den för hennes trampande.
ja, den trampar för den tror det är det hon vill. Han härmar, han gör det inte i aktion av egen motor.
Jag hade velat se hennes häst tillåtas komma fram mer, göra det i öppna och utan hennes eget trampande. Och i mer energi som går fram genom kroppen.
Nu ser jag mest bara att man bromsar in den i ngt den inte klarar.
Skulle jag med gärna vilja se :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är så många diskussioner på samma gång att jag vet snart inte vad det är vi pratar om :D

Kanske dags att kolla upp :o :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men TR är som sagt ingen mall som jag utgår ifrån, ingen mall som enligt mitt synsätt står för samling och hur den ska definieras eller utföras. Om du enbart har TR som mått i din jämförelse så förstår jag att du aldrig får några svar som du kan godta vad gäller "lösa" tyglar, för samling är så mycket mer än vad som krävs på en tävlingsbana enligt TR.


Nu var det du som tog upp TR, men nåväl....jag har inte sagt något om att det inte går att visa samling med lösa tyglar, däremot så undrar jag vägen dit.
Det torde vara lika plättlätt som att utbilda en häst upp i klasserna på bett och sedan visa en dag eller två med grimma, som med lång tygel- men hur kommer man dit?

Och sedan förstår jag inte, tävlingsbanan ? jag tävlar inte men skulle aldrig komma på ett annat system, kanske tom egensnickrat, för att kunna sitta o mena mig samla min häst när den inte ens klarar LC, att program med samling innehåller rörelser är för att genom dem visa bl.a styrkan o eftergiften i , fungerar inte rörelserna är hästen helt enkelt inte tillräckligt stark o tränad för att kallas samlad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag vet inte varför hon valt sluta. Märkligt för mig iom att sluta används för att få bättre galopp och öppnan förbättrar piaffen/diagonaliseringen.
Iaf för mig..

Varför man väljer sluta genom att vända sig vet jag inte riktigt vad de lärda säger. Men jag antar att det blir rätt tydligt om man vänder sig när man arbetar i kapson. Det blir en tydlig signal för hästen om man inte använder sig av signaler a la hjälper.
Sen tycker jag(som arbetar mkt med kroppspråk i trickträning/löst arbete/problemlösning etc utöver arbetet vid hand) att om man vänder sig mot inner bog får man en bromsande effekt i inner bog och skickar den även utåt. Om man då som hon gör styr in huvudet genom böjning och pickar på energi/längre kliv i enner bak blir hästen formad som i en sluta, ungefär.
Dock saknar jag i filmen ihopkoppling och skolan uteblir då för mig.

Att man tassar runt så där tror jag lättare blir om man saknar bjudning. Vilket ju blir slutresultatet om man satt hästen mer än den klarar. Hon är som människa så hungrig på trampet att hon försöker hålla igång genom att själv trampa.
Jag har själv trampat som en idiot och fått skällning när jag först började. ;)
Jag tror det är lite samma som många som börjar med piruett i galoppen. Istället för att se till att hästen går fram för skänkeln så försöcker de jucka den runt.
Samma här - bjudningen måste funka innan man börjar samla. Annars måste man trampa, jucka etc och ha sig..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror inte det är så många som har läst TR.. dom har ingen susning om vad det står.. har man ju förstått med tanke på diskussionerna..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Utöver det så tycker jag att man själv har som skyldighet att kunna röra sig så som man vill att hästen ska röra sig när man arbetar dem vid hand. Nu menar jag då inte trampa etc. Men man ska iaf kunna gå i ett satt tempo, framlänges och baklänges. Man ska kunna hålla takten.
Annars ska man inte ge sig på att kräva tramp etc.

När jag började fick jag i läxa att också träna mig själv att gå och springa baklänges, framlänges, i sidled etc och att göra det utan att tempo påverkades.
Ska man kräva koordination av hästen får man fasen ge den förutsättningar nog att klara den.
Går "föraren" svajigt, otajmat, olika i både tempo, takt och linje kan man inte förvänta sig annat resultat från hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Galoppen är ju helt klart närmare slutan och diagonala mot öppnan, så vi får hoppas någon annan kanske har svaret på varför hon väljer sluta.
Någon?

Om man gör som hon blir det "en sluta UNGEFÄR". :rofl: Det är ju vansinne :D

Varför bortses ihopkopplingen så ofta? Jag har inte svaret.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej du, det är du som tagit upp TR som nån slags mall att utgå ifrån (eller att uppnå), genom att tex referera till olika tävlingsnivåer, Msv som du tog upp tidigare och nu igen, LC. DET är tävlingsnivåer och TR är ju regelverket som dessa nivåer bedöms utifrån.

Jag säger bara att jag inte refererar till dessa (tävlings)nivåer eller TR som du verkar utgå ifrån, jag värderar inte hästens eller ryttarens förmåga utifrån om det är LC eller Msv "nivå" och kan därför inte beskriva så att du förstår som det verkar, vare sig du tävlar eller ej. Vi har inte samma tänk i grunden helt enkelt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror inte det är så många som har läst TR.. dom har ingen susning om vad det står.. har man ju förstått med tanke på diskussionerna..

Nej precis, vi är inte inne på dressyrforumet nu och kan därför inte utgå ifrån att alla har TR och tävlingsdressyrens mål som mall för vad som är vad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Även jag, som inte tycker att det absolut mest ultimata och icke slitsamma eller uppbyggande alltid är det som visas i dressyrtävling, tycker dock att själva TR är vettig.
Den kan man med fördel läsa oavsett inriktning eller tävlingsintresse.
Man KAN tolka TR på ganska många olika sätt. Det tycker jag är rätt tydligt bara man kollar på olika domare, olika år etc trots hyfsat samma TR.:)

Jag förstår dock att du inte menar dra bakåt för att hästen ska ge efter.

Även jag tror på att hästen kan ge efter för tryck istället för att det ska svara på eftergiften med att ge efter.
Dock kräver det ett mer avancerat signalsystem än det engelska och betydligt längre inlärningstid hos ryttare ihop med en skicklig tränare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp