Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag säger bara att jag inte refererar till dessa (tävlings)nivåer eller TR som du verkar utgå ifrån, jag värderar inte hästens eller ryttarens förmåga utifrån om det är LC eller Msv "nivå" och kan därför inte beskriva så att du förstår som det verkar, vare sig du tävlar eller ej. Vi har inte samma tänk i grunden helt enkelt.
Försök bortse från tävlingsmomentet utan se "klasserna" som diagnostiska prov. En koll av vad eleven kan - och att det främst handlar om hästens fysik.
Nej precis, vi är inte inne på dressyrforumet nu och kan därför inte utgå ifrån att alla har TR och tävlingsdressyrens mål som mall för vad som är vad.
Försök bortse från tävlingsmomentet utan se "klasserna" som diagnostiska prov. En koll av vad eleven kan - och att det främst handlar om hästens fysik.
TR finns på nätet på http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ Jag föreslår faktiskt att man går in och läser så man vet vad det är man viftar bort, tror det underlättar i diskussionerna rätt mkt faktiskt eftersom många inte har en susning om vad det är dom har så mkt emot..
Känns lite fånigt att man inte vill kännas vid god ridning nämligen..
Jag betvivlar inte att en häst kan vara lydig, även om den har långa tyglar, rids med grimma o går framtung, men lydighet i det ex är långt från samling-hur gärna ryttaren än vill, och vad gäller TR, läser man den så kan man iaf få en vink om vad det är och att man då inte är där.
Du har ju förut menat dig vara rätt långt kommen med din häst och att den är samlad , nu framkommer det än en gång att den inte är det men likväl kan den faktiskt vara lydig- så det är långt från samma sak även om man inte läser TR.
Jag följer inte det upplägget alls (TR)
Jovisst, men jag argumenterar inte mot TR, jag argumenterar för mitt eget sätt, försöker förklara utan att bli förstådd. Även om jag läser detta TR (vilket jag också gjort delvis tidigare) så är det inte säkert att jag förstår allt fullt ut, vilket gör det svårt att för mig att förklara skillnader, i synnerhet om den som läser dessutom är lika "okunnig" om "mitt" sätt, då blir det dubbelt svårt med förståelsen.
Sen så kan man ju tolka denna TR på många olika sätt, så god ridning för en dressyrryttare är kanske inte alls lika god för en annan, trots att dom utgår från samma text.
Hur menar du nu att det framkommer något om min hästs förmåga till "samling" eller ej och ur vad framkommer det?
Ja skrev du inte något om att du inte kunde göra något efter TR?, är den inte så i balans att något kan göras så är den inte heller i samling.
Sedan undrar jag du som vill ha lös tygel(förresten var det inte grimma för ett tag sedan?), varför vill man/du ha tung tygel som hela tiden trycker i munnen?
När man sätter in en stång sätts den lägre iom att den hissas upp av kedjan samt övre o nedre hävstången. Pivot runt bettkärnan.Nej jag tycker inte det är exakt likadant med stång och dubbla tyglar som att rida på kandar, men att det är ganska lika. Rider man på ett oledat tränsbett blir det som att använda den övre tygeln. Att rida på blank stång är däremot väldigt annorlunda.
Det ingår i "code of conduct" =horsemanship.Jodå, det inser jag nog. Men jag menar inte att TR är av ondo, eller att tävling är av ondo, bara att det uppstår förbistring då man värderar saker utifrån olika saker.
Jag följer inte det upplägget alls (TR), eller indelningen i nivåer LA, LC, Msv och vad det nu finns mer. Det betyder inte att jag anser det vara fel, bara att det inte är detsamma som mitt upplägg, då blir det svårt att "jämföra" för mig och vice versa.
Jag rider (och har alltid ridit) med både bett och bettlöst (Am. hackamore, bosal/repgrimma). Det är säkert därför du fått in "grimma" i minnesbilden även om jag inte rider med en vanlig grimma.