"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Försök bortse från tävlingsmomentet utan se "klasserna" som diagnostiska prov. En koll av vad eleven kan - och att det främst handlar om hästens fysik.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag säger bara att jag inte refererar till dessa (tävlings)nivåer eller TR som du verkar utgå ifrån, jag värderar inte hästens eller ryttarens förmåga utifrån om det är LC eller Msv "nivå" och kan därför inte beskriva så att du förstår som det verkar, vare sig du tävlar eller ej. Vi har inte samma tänk i grunden helt enkelt.

Jag betvivlar inte att en häst kan vara lydig, även om den har långa tyglar, rids med grimma o går framtung, men lydighet i det ex är långt från samling-hur gärna ryttaren än vill, och vad gäller TR, läser man den så kan man iaf få en vink om vad det är och att man då inte är där.

Du har ju förut menat dig vara rätt långt kommen med din häst och att den är samlad , nu framkommer det än en gång att den inte är det men likväl kan den faktiskt vara lydig- så det är långt från samma sak även om man inte läser TR.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Försök bortse från tävlingsmomentet utan se "klasserna" som diagnostiska prov. En koll av vad eleven kan - och att det främst handlar om hästens fysik.

En väldigt bra förklaring, ett prov på att träningen är åt rätt håll.

Och ett svårt prov tycker jag, de som inte tävlar/har tävlat o tänker däråt borde verkligen prova på att rida punkt tillpunkt- blir oerhört svårt tycker även jag som inte tävlar nu, lätt att ligga kvar i tänket att göra saker först när det känns bra och ha läge.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej precis, vi är inte inne på dressyrforumet nu och kan därför inte utgå ifrån att alla har TR och tävlingsdressyrens mål som mall för vad som är vad.

TR finns på nätet på http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ Jag föreslår faktiskt att man går in och läser så man vet vad det är man viftar bort, tror det underlättar i diskussionerna rätt mkt faktiskt eftersom många inte har en susning om vad det är dom har så mkt emot..

Känns lite fånigt att man inte vill kännas vid god ridning nämligen..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider bara ut i skogen i princip. Men jag föredrar att rida med långa tyglar om hästen inte är överpigg. Jag skrittar nästan jämt i långa tyglar och kortar upp lite i trav och galopp (vissa hästar verkar ha lärt dugg att när tyglarna kortas upp blir det trav? Det gillas inte :P)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Försök bortse från tävlingsmomentet utan se "klasserna" som diagnostiska prov. En koll av vad eleven kan - och att det främst handlar om hästens fysik.

Jodå, det inser jag nog. Men jag menar inte att TR är av ondo, eller att tävling är av ondo, bara att det uppstår förbistring då man värderar saker utifrån olika saker.

Jag följer inte det upplägget alls (TR), eller indelningen i nivåer LA, LC, Msv och vad det nu finns mer. Det betyder inte att jag anser det vara fel, bara att det inte är detsamma som mitt upplägg, då blir det svårt att "jämföra" för mig och vice versa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

TR finns på nätet på http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ Jag föreslår faktiskt att man går in och läser så man vet vad det är man viftar bort, tror det underlättar i diskussionerna rätt mkt faktiskt eftersom många inte har en susning om vad det är dom har så mkt emot..

Känns lite fånigt att man inte vill kännas vid god ridning nämligen..

Jovisst, men jag argumenterar inte mot TR, jag argumenterar för mitt eget sätt, försöker förklara utan att bli förstådd. Även om jag läser detta TR (vilket jag också gjort delvis tidigare) så är det inte säkert att jag förstår allt fullt ut, vilket gör det svårt att för mig att förklara skillnader, i synnerhet om den som läser dessutom är lika "okunnig" om "mitt" sätt, då blir det dubbelt svårt med förståelsen.

Sen så kan man ju tolka denna TR på många olika sätt, så god ridning för en dressyrryttare är kanske inte alls lika god för en annan, trots att dom utgår från samma text.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag betvivlar inte att en häst kan vara lydig, även om den har långa tyglar, rids med grimma o går framtung, men lydighet i det ex är långt från samling-hur gärna ryttaren än vill, och vad gäller TR, läser man den så kan man iaf få en vink om vad det är och att man då inte är där.

Du har ju förut menat dig vara rätt långt kommen med din häst och att den är samlad , nu framkommer det än en gång att den inte är det men likväl kan den faktiskt vara lydig- så det är långt från samma sak även om man inte läser TR.

Hur menar du nu att det framkommer något om min hästs förmåga till "samling" eller ej och ur vad framkommer det?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag följer inte det upplägget alls (TR)

Det kan dock vara bra för allmänbildningen för alla ryttare att läsa de bitar av TR som beskriver gångarterna och de olika rörelserna. Dels för att få ett gemensamt språk med alla andra ryttare. Dels för att TR definierar och beskriver rörelserna och gångarterna på ett tydligt och klassiskt vis.

Samma sak med tävlingsprogrammen, de är väldigt bra som utbildningskontroll oavsett dressyrinriktning och även om man inte rider dem för någon domare. De är smart konstruerade och uppmuntrar till en väldigt sund utbildningsgång.

Sen händer det tyvärr en massa som inte bara är bra när man blandar in tävlandet. Men det ska man inte klandra TR för. TR är hästutbildarens goda vän.

(Tuaphua, det är det jag framför allt inte gillar med skolhalter - att det har blivit en lite väl stor del i ett utbildningssystem som redan har för stora problem med att det inte rids framåt. Dina tränare har en annan helhet i sin träning, med ett ben här och ett ben där, ja de är ju två så de har ju ganska många ben att stå på... Skolhalt, bauchersamling och bergsgeten är säkert jättebra stretchövningar. :D )
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jovisst, men jag argumenterar inte mot TR, jag argumenterar för mitt eget sätt, försöker förklara utan att bli förstådd. Även om jag läser detta TR (vilket jag också gjort delvis tidigare) så är det inte säkert att jag förstår allt fullt ut, vilket gör det svårt att för mig att förklara skillnader, i synnerhet om den som läser dessutom är lika "okunnig" om "mitt" sätt, då blir det dubbelt svårt med förståelsen.

Sen så kan man ju tolka denna TR på många olika sätt, så god ridning för en dressyrryttare är kanske inte alls lika god för en annan, trots att dom utgår från samma text.

Det är en ganska klar text att förstå, det som handlar om dressyrens grundprinciper, samling och rörelser och gångarterna.. däremot behöver man inte komplicera sig in i de olika reglerna och dess betydelse.

Har svårt att tänka mig att någon ens kan hävda att det som står i TR inte handlar om god ridning oavsett vilken disciplin man ägnar sig åt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja det är ju alltid svårt med beskrivningar i ord, tolkningar görs ju hela tiden utifrån den egna kunskapen/erfarenheten. Förbistringen gäller nog inte bara mellan olika inriktningar eller träningssystem.

Så jaa, TR är absolut lärorik och som sagt jag har läst den, delvis, just för att jag är lite av en kunskapssökare. Nu har jag ett utbildningssystem som jag är ganska nöjd med och har varken intresse eller tid att sätta mig in i ett nytt annat än rent teoretiskt vilket inte räcker tror jag, men man har bara ett liv tyvärr.

Sen angående signalssystemet så tror jag nog att du förstår detta med eftergiften bättre än dom flesta, just för att du anammar ett liknande signalsystem, i alla fall utifrån vad jag kunnat utläsa av det du skriver. Absolut behöver man en kunnig tränare och mycket mycket övning för att lära sig det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur menar du nu att det framkommer något om min hästs förmåga till "samling" eller ej och ur vad framkommer det?

Ja skrev du inte något om att du inte kunde göra något efter TR?, är den inte så i balans att något kan göras så är den inte heller i samling.

Sedan undrar jag du som vill ha lös tygel(förresten var det inte grimma för ett tag sedan?), varför vill man/du ha tung tygel som hela tiden trycker i munnen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag menar ju inte att det som står där inte handlar om god ridning, bara att det kan tolkas olika...beroende på läsaren...;)

Sen eftersom jag själv inte lärt mig något teoretiskt alls på svenska, eller enligt klassiska dressyrtermer öht, utan allt jag lärt mig har jag lärt mig på ett annat språk, uttalat/förklarat utifrån en helt annan kultur på en väldigt enkel och jordnära nivå rent språkmässigt, jaa då kan även termer i TR var svåra att greppa....även om jag kan förstå dem rent teoretiskt...(eller slå upp dom i ordböcker) men för mig är ridning väldigt prakiskt och det mesta teoretiska har jag dessutom fått till mig där uppe på självaste hästryggen i skarpt läge...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja skrev du inte något om att du inte kunde göra något efter TR?, är den inte så i balans att något kan göras så är den inte heller i samling.

Sedan undrar jag du som vill ha lös tygel(förresten var det inte grimma för ett tag sedan?), varför vill man/du ha tung tygel som hela tiden trycker i munnen?

Jo, men snälla ginnies, nog förstår du vad jag menar när jag säger att jag inte kan uppfylla TR? TR har ingenting att göra med min hästs förmåga att samla sig eller inte, jag kan bara inte (eller orkar inte tjafsa) förklara med ord som du förstår eftersom jag inte vet vilka ord du behöver för att förstå.

Tung tygel vill jag ha för att den transporterar signalerna på ett mjukare och tydligare sätt via slacket. Det innebär att jag inte behöver sträcka tygeln för att få fram vad jag vill. Hästen kan välja (eller får betänketid) om den vill ha tryck eller ej. Jag rider (och har alltid ridit) med både bett och bettlöst (Am. hackamore, bosal/repgrimma). Det är säkert därför du fått in "grimma" i minnesbilden även om jag inte rider med en vanlig grimma.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag tycker inte det är exakt likadant med stång och dubbla tyglar som att rida på kandar, men att det är ganska lika. Rider man på ett oledat tränsbett blir det som att använda den övre tygeln. Att rida på blank stång är däremot väldigt annorlunda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men ser du inte skillnaden i att det på en stång är en överskänkel och kedja oavsett om man använder övre tygeln eller undre?
På tränsbett/bridong sitter ju sidostycket direkt i bettringen och man har ingen kedja. Du måste ju förstå att det är skillnad?

Att man rider på annat än tränsbett är fine and dandy för mig bara man gör ett medvetet val. För att göra det måste man våga erkänna för sig själv varför man väljer olika bett/bettlösa alt och förstå skillnaderna i hur de inverkar.

Att en häst inte funkar på tränsbett med sträckt tygel har jag som sagt aldrig stött på. Däremot har ryttare saknat förmåga att utbilda hästen på det bettet. Såna har jag stött på måååånga.
Att man sen helt plötsligt KAN rida på tränsbett när man en period ridit på stång tycker jag bara mer talar för att hästen ju KAN gå på tränsbett. Och att man då alltså som ryttare inte hade medel nog(dvs teknik, timeing, feeling etc) att göra det på tränsbett.
Hade hästen av något märkligt skäl inte kunnat gå på träns hade det inte gått sen heller. Däremot har ryttaren behövt hjälp att få hästen att inte svara fel på tygeltagen.
Det går på träns med. Men det kräver mer på vissa hästar. Spec de felridna som ibland också har svårare exteriör.

Jag tycker det blir svårt att diskutera när man hävdar att det blir exakt samma. En stång är en stång om du inte sätter sidostycket i samma ring som tygeln och tar bort kedjan. Testa håll i bettet och be någon röra tyglarna.. Spänn gärna kedjan runt handen med..

Har man hävdat att ens häst omöjligt går att rida på träns och sen hävdar att det är samma som bridong så undrar jag om vi har samma referensramar. Jag tror inte det..

Jag har också ridit min ponny på stång för att jag inte lyckades på träns. Men jag har inga illusioner om att det var hans fel eller att stång är tränsbett oavsett tygelsättningar.:laugh:

Menar inte att vara otrevlig nu. Men för mig hänger MYCKET på hur hästen kommer fram till handen. Och det gör den inte om man utbildar den på stång. Inte med halsen ute ur manken. Sträcka tygeln kan de göra. Men inte med manken helt ute. Det behövs enbart tränsbett för en lång period. Sen kan man som Svea säger lite gran tulla på det man ridit fram genom åren genom att skoja till det lite med stång ibland om man vill. Men man ska veta att man då förmodligen sabbar liiiite, liiite varje gång.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast jag upplever att rida på "bridongtygeln" på en stång med två tyglar i princip är som att rida på baucherbett snarare än som att rida med stång. Kedjan tar inte i, det har till och med hänt att jag har tappat den. Och det går utmärkt att rida ut halsen och få bra sökning. Men då är det en stång med en liten bridongring precis vid munstycket. Är det en stor ring kanske det kan bli hävstångseffekt.

När jag pratar om att rida på blank stång menar jag ridning på enbart stångtygel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag tycker inte det är exakt likadant med stång och dubbla tyglar som att rida på kandar, men att det är ganska lika. Rider man på ett oledat tränsbett blir det som att använda den övre tygeln. Att rida på blank stång är däremot väldigt annorlunda.
När man sätter in en stång sätts den lägre iom att den hissas upp av kedjan samt övre o nedre hävstången. Pivot runt bettkärnan.
Att då rida utan delta som tar i båda torde bli fel.
Rakt bett är inget bra o tydligt bett heller, där du inte kan ställa i nacken.
Det är ju av den anledningen som kandaret har bridongen-att man kan ha den ställd o ändå ha den på ytter o göra signaler med den.

Därav ä'r din lösning med dubbla tyglar på stång ganska ineffektiv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jodå, det inser jag nog. Men jag menar inte att TR är av ondo, eller att tävling är av ondo, bara att det uppstår förbistring då man värderar saker utifrån olika saker.

Jag följer inte det upplägget alls (TR), eller indelningen i nivåer LA, LC, Msv och vad det nu finns mer. Det betyder inte att jag anser det vara fel, bara att det inte är detsamma som mitt upplägg, då blir det svårt att "jämföra" för mig och vice versa.
Det ingår i "code of conduct" =horsemanship.
Att hästar är kännande varelser som MÅSTE behandlas med vett..

Hela TR är uppbyggt med tanke på hästen. Att man inte utsätter den unga obalanserade hästen för övningar som den rent fysiskt inte kommer att klara av på ett BRA sätt. Därav stora volter o större tolerans på lydigheten.

Man gör inte skolor eller ökningar innan hästen är utbildad till en viss grad- än mindre försöker rida galoppiruetter som hästen måste hitta på egna sätt att klara av- kastar sig runt, står still med bakbenen, stannar...som är svåra att sen göra om- göra rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider (och har alltid ridit) med både bett och bettlöst (Am. hackamore, bosal/repgrimma). Det är säkert därför du fått in "grimma" i minnesbilden även om jag inte rider med en vanlig grimma.

Ok, jag trodde du även red med grimma då du tidigare påtalat det går lika bra som med bett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp