"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vet inte om beror på musiken och hela äng-sommardag-solnedgång-konceptet, eller helt enkelt för att det är väldigt sent, men dessa två verkar verkligen tycka om varandra! Inga metaller, inga sporrar eller inspänningar. Bara rent och skärt samspel och ja, harmoni..

http://www.youtube.com/watch?v=Yu6_cP4u51M
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är ganska grovt sätt att känna. Klart det är skillnad om sidostycket sitter direkt i bettringen eller i en skänkel. Det är även skillnad lösa eller fasta bettringar i en hästs mun. Samt hur stora bettringarna är. Skillnad är det, men behöver inte vara skarpt fö det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast vad har den filmen med tråden att göra?

Jag tycker det understödjer min "less is more"-teori och visar att samspel inte måste ha med tygelkontakt att göra. Det gör mig även ännu mer illamående när man ser allt SKRÄP ryttare prackar på sina hästar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Filmen visar att gå i form och bära sig samt vara balanserad inte har ett skit med bett, tyglar och kontakt med hästens mun att göra. Jag hävdar motsatsen, ju mindre man drar i munnen desto lättare har hästen att bära sig. Jag är westernryttare och jag låter ogärna andra rida min häst eftersom jag vet att dom inte kan låta munnen vara i fred på honom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker det understödjer min "less is more"-teori och visar att samspel inte måste ha med tygelkontakt att göra. Det gör mig även ännu mer illamående när man ser allt SKRÄP ryttare prackar på sina hästar.

Gör nu inte din egna tråd till ytterligare en av de där NH-folk som anser, ryttare som klagar, bråk och ännu mer osämja. Var glad för varje sida som inte spårar ut fullständigt istället :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Filmen visar att gå i form och bära sig samt vara balanserad inte har ett skit med bett, tyglar och kontakt med hästens mun att göra. Jag hävdar motsatsen, ju mindre man drar i munnen desto lättare har hästen att bära sig. Jag är westernryttare och jag låter ogärna andra rida min häst eftersom jag vet att dom inte kan låta munnen vara i fred på honom.

Har du utbildat din häst på långa tyglar sen dag 1 eller har du kortat upp tyglarna för att "visa vägen" under utbildningens gång?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det beror väl på vad man menar med "utbildad".

Många av er som nu hävdar att bett är av ondo- inte handen som håller i det:D rider väl med stångbett eller vasst huvudlag.
Visst ja. Man intalar sig att huvudet inte är så känsligt. Prova att sätta på en repgrimma på huvudet, med tortyrknutarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Gör nu inte din egna tråd till ytterligare en av de där NH-folk som anser, ryttare som klagar, bråk och ännu mer osämja. Var glad för varje sida som inte spårar ut fullständigt istället :angel:

Min tanke med denna tråd är att precis ALLA ska få möjlighet att dela med sig av just sin åsikt. Om den kan verka inspirerande och öppna ögonen för något nytt, kanske till och med väcka intresse är det givetvis fantastiskt roligt! Dock var det inte min grundtanke utan jag var ute efter en diskussion och en diskussion blir inte en diskussion utan lite oenighet (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker hästen på filmen är aktiv, fina bakben! Jag vill att den ska tänka mer framåt med nacken och lyfta manken och hela fronten mer- och den samlingen tror jag man behöver tyglar till.

Hade varit roligt dock att se henne rida hästen och se om den har kvar sina fina kvalitéer då?
Tänk på att vi som ryttare alltid sitter på hästen och därför aldrig kan lämna den helt utan inverkan. Även om man rider utan tyglar så påverkar vi hästen.
Egentligen är det ju i min ögon logiskt att vi inte kan utbilda en häst till svår dressyr utan tyglar och få det att se likadant ut som med tyglar.

Sen finns det mycket dålig ridning och ibland hade absolut varit hästvänligare att fler red helt utan tyglar. Vi är ju många som aldrig kommer rida Gp fast vi har tyglar och bett... Men det roliga är ju att man lär sig mer och mer på vägen och konsten är för mig att rida med kontakt utan att det stör hästen utan hjälper den istället ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svar till cahs: självklart så måste jag ta i tygeln för att visa vägen och kunskapen för hästen sitter i eftergiften. En total eftergift i rätt ögonblick är hemligheten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag svarar utifrån de bilder du lagt in på dig själv och tyvärr är jag mååånga sidor sent ute, ser jag.
Det ser väldigt trevligt och avslappnat ut på bilderna. Dock är det ju just bilder och egentligen tycker inte jag att bilder säger så särskilt mycket, man vet aldrig vad som händer i nästa ögonblick osv. Men trevligt ser det som sagt ut :)
Däremot tycker jag att hästen ser ut att vara en aning framtung. Jag tycker också att det, utifrån bilderna att döma, ser ut som om överlinjen borde längas ut lite mer. Ryggen borde komma upp och breddas lite mer och halsen borde "komma ut mer". Flummigt uttryckt kanske. Det ser alltså ut som att hästen "trycker ihop" sig lite grann.
En fundering blir då följaktligen om det inte är lite svårt att verkligen rida igenom hästen på lång tygel enligt bilderna? Jag tror att det kan vara lätt att man (omedvetet) inverkar lite för mycket (tungt) med sätet och på så vis försvårar lite för hästen att verkligen komma upp genom ryggen. Dessutom finns inget längst fram som fångar upp det som kommer genom kroppen från bakbenen och fram. Det går inte att göra de fina avstämningar man kan göra med kontakt.

Bara lite tankar och kanske upprepningar av annat som skrivits i tråden... :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Däremot tycker jag att hästen ser ut att vara en aning framtung. Jag tycker också att det, utifrån bilderna att döma, ser ut som om överlinjen borde längas ut lite mer. Ryggen borde komma upp och breddas lite mer och halsen borde "komma ut mer". Flummigt uttryckt kanske. Det ser alltså ut som att hästen "trycker ihop" sig lite grann.

Om så vore fallet och min häst är ihoptryckt är fortfarande det sista jag skulle göra att korta tyglarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svar till cahs: självklart så måste jag ta i tygeln för att visa vägen och kunskapen för hästen sitter i eftergiften. En total eftergift i rätt ögonblick är hemligheten.

Hade det funnits en "Gilla"-knapp hade jag tryckt på den nu.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om så vore fallet och min häst är ihoptryckt är fortfarande det sista jag skulle göra att korta tyglarna.

Jaa, verkligen.

kl
Jag tror man kommer ganska långt med lite kunskap om hur hästkroppen fungerar och utifrån det använda sig av lite olika övningar som kan påverka hästens form, både vad gäller att "sträcka ut sig" och "resa upp sig" . Det är inte BARA tyglarna som är avgörande.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej men det är det väl ingen som sagt?

Det blir inte likadant utan tyglar dock, det tror jag inte går att komma ifrån.

Även dressyrryttare lättar helt och hållet på tygeln ibland förresten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Säg så här: Det är skithalt ute och ni ska leda hästen till hagen. Hur hjälper jag bäst hästen att hålla sin balans? Genom att hålla kort i grimskaftet eller att ge hästen långt grimskaft?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag sitter ju inte ens på hästen då... Självklart får den långt rep och jag håller mig undan. Samma sak om jag rider över ett kalhygge så får de långa tyglar. För mig anpassar man ridning och utrustning efter det jobb man gör.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Säg så här: Det är skithalt ute och ni ska leda hästen till hagen. Hur hjälper jag bäst hästen att hålla sin balans? Genom att hålla kort i grimskaftet eller att ge hästen långt grimskaft?

Genom att brodda
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om så vore fallet och min häst är ihoptryckt är fortfarande det sista jag skulle göra att korta tyglarna.

Jag förstår visserligen den här tankegången (har själv varit där) men om nu hästen ser ihoptryckt ut trots att du inte inverkar, så är det ju mest troligt inte kopplat till att man borde inverka ännu mindre.
Har snackats en del förr på Buke om vikten av hävstång bakifrån. Att hästen inte helt kan släppa ut halsen (och därmed länga överlinjen) utan att först ha fått tillräckligt med vinkling i bäckenet utifrån individen (misstänker ju att vissa pga t ex exteriören kräver mer än andra).

Där kan jag tycka att så länge man försöker att inte korta upp hästen mer än vad den redan går av sig själv, så är det bättre att inverka om det behövs för skolningens skull. Man kan fortfarande använda sig av "less is more"-tänk, bara att det man gör faktiskt kan vara värdefullt om det är genomtänkt.

Tänker väl framförallt så att man kommer till en jämnviktsform. Sen är det upp till var och en hur höga ambitioner man har. Men frågan är väl om man kan säga att man har uppnått sitt syfte med att "rida hästen i form" om man inte till största del har hästen i balans och jämnvikt (viktfördelningen fram vs bak)?

Sen tror jag väl iofs säkert man kan komma dit utan att korta tyglarna. Men det kräver ju desto mer. (Och på något vis kommer man behöva inverka.) Frågan är om din häst ens klarar att hålla jämnvikt i den djupa formen? Och om du kanske hade haft nytta av kontakt de gånger hästen höjer formen (blir lätt att de börjar backa av då i brist på balans och sökning bakifrån så att säga). Blir alltid lite avvägning huruvida hästens liv är för kort för att gå långa omvägar till en skonsam form. Inte bara i detta avseende såklart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp