"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Låter som en super idé, varför inte gasa hästen rakt ner på bogarna/framdelen....

Ja det är det för samtidigt som man gasar kan man ju fånga upp energin genom att dirigera om den, i riktning, då kommer hästen upp från bogarna igen, då använder man bara tyglarna korta korta frekvenser, för att guida och visa vägen, sen släpper man igen...med tiden kan hästen hålla formen längre och längre sträckor i samma rörelse (rakt framåt...böjd på en volt....i sidled, sidepass eller skänkelvikning...skolorna...osv)..skillnaden är att tygeln hänger löst mest hela tiden....man bara tar i dom när det behövs...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast den filmen visar bara sträckta och/ eller glappande tyglar och inget om hur man lyckas få till det utan kontakt. Glappet ser inget vidare kul ut, men jag gillar konceptet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast den filmen visar bara sträckta och/ eller glappande tyglar och inget om hur man lyckas få till det utan kontakt. Glappet ser inget vidare kul ut, men jag gillar konceptet.

Jo det gör den. För han säger ju att när du väl har den här grunden så är allt du behöver göra att be hästen "resa upp sig". Utan stretande med tyglar kan hästen stegvis lära sig att, utan att "tappa" ryggen, resa sig mer och mer. Det är då det roliga börjar, det är då alla övningar kommer in, rid serpentiner, tempoväxlingar, böj lite och flytta i sidled. Prova så ska du få se att hästen kommer att "resa upp sig" alldeles själv och du kan börja korta tygeln för att anpassa till hästen. Vi har en specifik teknik för detta, för att snabbt kunna korta och läng tygeln efter behov utan att störa hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo det gör den. För han säger ju att när du väl har den här grunden så är allt du behöver göra att be hästen "resa upp sig". Utan stretande med tyglar kan hästen stegvis lära sig att, utan att "tappa" ryggen, resa sig mer och mer. Det är då det roliga börjar, det är då alla övningar kommer in, rid serpentiner, tempoväxlingar, böj lite och flytta i sidled. Prova så ska du få se att hästen kommer att "resa upp sig" alldeles själv och du kan börja korta tygeln för att anpassa till hästen. Vi har en specifik teknik för detta, för att snabbt kunna korta och läng tygeln efter behov utan att störa hästen.
..:bow:..!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du missförstår mig, jag konstaterade att konceptet bygger på kontakt med munnen, ingenstans visar det på hur man tränar hästen utan kontakt. Och i vissa, ja ganska många,sekvenser så blir hästarna definitivt störda av att man rycker dem i munnen pga glappkontakten.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror ingen dressyr ryttare heller vill rida med konstant tryck genom några rörelser.

Jag tror många dressyrryttare rider i eftergift, för att det är ju då hästen får plats. Men tyglarna är kortare och hästen mer samlad.

Nej det tror inte jag heller egentligen, men då undrar jag varför man inte tror att det fungerar med löst hängade tygel, vad är skillnaden då annat än längden på tygeln och signalsystemet? (Nu kommer jag inte ihåg om just du är en av dom som ifrågasätter det, så detta är inte riktat mot dig specifikt).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du missförstår mig, jag konstaterade att konceptet bygger på kontakt med munnen, ingenstans visar det på hur man tränar hästen utan kontakt.

Det gör det verkligen inte! Videon förklarar hur du aktiverar ryggen och bygger upp en överlinje värd namnet. Inte en gång nämner han vikten av tygelkontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man behöver inte nämna tygelkontakt om så så gott som alla bilder visar det. Vill man visa hur man tränar en häst utan tygelkontakt bör man ha det som exempel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast här kan du väl inte hävda att inte tygeln inverkar? Den glappar ju, gungar hela tiden, de flesta hästarna får små ryck i vartenda steg just för att ryttaren inte har mjuk kontakt - utan lite halvlång tygel som flaxar. Hästen lär sig att strunta i det eftersom den aldrig är ifred från rörelser i bettet, i vissa fall ganska så grova rörelser dessutom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man behöver inte nämna tygelkontakt om så så gott som alla bilder visar det. Vill man visa hur man tränar en häst utan tygelkontakt bör man ha det som exempel.

Bilderna visar tygelkontakt där det behövs, inte sträckt tygel hela tiden....utom möjligen bilderna som visar målet...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tittade igen och en god bit av videon behandlar att första steget, vilket är att få hästen att söka kontakt med bettet, dvs filmen handlar inte ett dyft om ridning utan kontakt. Det kanske kommer senare, men inte här åtminstone.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast här kan du väl inte hävda att inte tygeln inverkar? Den glappar ju, gungar hela tiden, de flesta hästarna får små ryck i vartenda steg just för att ryttaren inte har mjuk kontakt - utan lite halvlång tygel som flaxar. Hästen lär sig att strunta i det eftersom den aldrig är ifred från rörelser i bettet, i vissa fall ganska så grova rörelser dessutom.

Om tygeln inverkar negativt så beror det på ryttarens obalans, ja jag ser det också på vissa bilder, betänk hur det skulle kännas med sträckt tygel:confused:...jag skulle vilja att dessa längde tygeln ytterligare, tills dess att ryttaren hittat balansen....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bilderna visar tygelkontakt där det behövs, inte sträckt tygel hela tiden....utom möjligen bilderna som visar målet...

Ja där är en del av glappande tyglar vilket oftast innebär en del obehagliga "ryck" när man får kontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Underbar video. Hoppas fler dressyrryttare kan ta till sig den.


Jag tycker inte att hans teori är sådär oskakande ny? Lång och låg är rätt vanligt i dressyrsammanhang.

Däremot var ju exempelridningen inte direkt mjuk och trevlig att se på. Som sagt - långa flaxande tyglar som gungar och rycker i hästarna tämligen okontrollerat. När ryttare väl "vill något" och tar i tygeln så blir det med en handrörelse på 5 cm... inte direkt mjukt och följsamt.

Poängen med kontakt är ju att du rör ringfingret... måste du "dra tag" och röra hela händerna hitan eller ditan så blir det väldigt mycket som händer i och kring munnen på hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tittade igen och en god bit av videon behandlar att första steget, vilket är att få hästen att söka kontakt med bettet, dvs filmen handlar inte ett dyft om ridning utan kontakt. Det kanske kommer senare, men inte här åtminstone.

Om du backar lite ser du att jag länkade till detta klipp när jag och Totola pratade om låg form och stabilitet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tittade igen och en god bit av videon behandlar att första steget, vilket är att få hästen att söka kontakt med bettet, dvs filmen handlar inte ett dyft om ridning utan kontakt. Det kanske kommer senare, men inte här åtminstone.

Fast det kanske är så att detta med att "söka kontakt med bettet" inte alls handlar om just sträckt tygel och fysisk kontakt med bettet på det här stadiet (enligt den här filmen)... för jag skulle tro att det är precis tvärtom, att den verkliga kontakten kommer senare...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om tygeln inverkar negativt så beror det på ryttarens obalans, ja jag ser det också på vissa bilder, betänk hur det skulle kännas med sträckt tygel:confused:...jag skulle vilja att dessa längde tygeln ytterligare, tills dess att ryttaren hittat balansen....

Det är inte bra med att hålla balansen med tyglarna någon gång, förutom att det förmodligen är realtivt likvärdigt med stäckta tyglar ( hästen slipper rycken medm bettet är säkert ändå obehgligt med en del slit) då kan man väl inte försvara dålig ridning med att andra gör det lika dåligt eller värre.

Man kan rida med fin kontakt och långa tyglar, vilket övningarna i mina ögon kräver om hästen ska våga ta i ordentligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast det kanske är så att detta med att "söka kontakt med bettet" inte alls handlar om just sträckt tygel och fysisk kontakt med bettet på det här stadiet (enligt den här filmen)... för jag skulle tro att det är precis tvärtom, att den verkliga kontakten kommer senare...

Så jag ska ta din förklaring om vad det egentligen innebär och inte vad som sägs och syns på videon? Kanske dags att plocka fram en video som visar och förklarar det som avses så att du slipper förklara att det som sägs och syns egentligen är fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp