Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Ja, jag tror att du har förtsått lite hur jag tänker/ser på det här med kontakt. Jag menar att det på en grön häst inte funkar optimalt med sträckt tygel, det krävs så mycket annat som måste till i den absoluta grunden först för att komma dit. Balans tex, för både ryttare och häst. Samspel och kommunikation, att båda parter har jobbat in en känsla för och kunskap om signalsystemet och eftergiften, stegvis. Därför delar vi upp det mer tydligt, rider med eftergiften mer tydlig tills dess att hästen och ryttaren är i balans och harmoni, och under tiden kan man faktiskt jobba med formen via böjning och sidoförflyttning, utan att behöva sträcka tygeln mer än punktvis.
delvis kl
Nu har jag lite mer tyngd i mina tyglar, det har förmodligen en stor betydelse då jag kan använda dom och få fram signaler, känslan, till hästen utan att sträcka tygeln helt. Men till detta krävs 100% eftergift som grund, ett väldigt grundligt jobb då och mycket mycket övning med enkla enkla övningar för att få fram den här känslan.
Filmen som ponnytant lade in hittade jag också sent igår kväll, jag hittade den på en hemsida där det står lite text med beskrivningar också, det står tex att denna kontakt som eftersträvas inte är mer än tygelns tyngd, alltså 100% eftergift då som jag ser det, för tygelns tyngd måste man räkna in vare sig man rider med hängande tygel eller sträckt
.
Konsten är att kunna rida med denna eftergift och kontakt med sträckt tygel samtidigt. Det är en svår konst för alla och mycket mycket svår för många. Dom flesta av oss behöver flera flera års träning för att komma dit. I "mitt" system är detta möjligt utan att skapa spänningar hos hästen iom att vi har ett signalsystem som funkar tillsammans med löst hängade tygel, vi bara länger tygeln ännu mer om ryttarens obalans stör hästen, men vi kan fortfarande påverka hästen så att vi kan jobba den, få bort den från bogarna tex.
Här är länken till hemsidan med filmen som jag pratade om, där man även kan läsa texten.
http://www.art2ride.com/blog/correct-contact-in-the-stretch/#!prettyPhoto