"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det gör det verkligen inte! Videon förklarar hur du aktiverar ryggen och bygger upp en överlinje värd namnet. Inte en gång nämner han vikten av tygelkontakt.

Jag tror ärligt talat att väldigt många dressyrryttare tränar sina hästar så här. Man varierar position / ram / inverkan. Dessutom är framridningen ett kapitel för sig.

Titta även på denna med samma tränare som pratar om kontakt:
http://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Titta även på denna med samma tränare som pratar om kontakt:
http://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA

Jag nära på dyrkar videon om aktivering av rygg. Jag vågar till och med säga att allt han säger i den är viktig information som jag tycker alla bör suga åt sig av som en svamp! Han förklarar på ett lättbegripligt sätt hur du får en god överlinje och bärighet hos din häst samtidigt som han noga poängterar vikten av tålamod när du lägger denna oerhört viktiga grund! Guld värt! Att han sedan förespråkar kontakt och jag inte spelar faktiskt ingen roll överhuvudtaget. Om du plockar det bästa från alla som inspirerar dig kommer du tillslut ha din alldeles egen grej! (:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det gör det verkligen inte! Videon förklarar hur du aktiverar ryggen och bygger upp en överlinje värd namnet. Inte en gång nämner han vikten av tygelkontakt.

Det kan ju bero på att det är ganska så självklart?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag nära på dyrkar videon om aktivering av rygg. Jag vågar till och med säga att allt han säger i den är viktig information som jag tycker alla bör suga åt sig av som en svamp! Han förklarar på ett lättbegripligt sätt hur du får en god överlinje och bärighet hos din häst samtidigt som han noga poängterar vikten av tålamod när du lägger denna oerhört viktiga grund! Guld värt! Att han sedan förespråkar kontakt och jag inte spelar faktiskt ingen roll överhuvudtaget. Om du plockar det bästa från alla som inspirerar dig kommer du tillslut ha din alldeles egen grej! (:

Alltså detta blir ju väldigt konstigt? Han förespråkar ju det som du är emot dvs kontakt med bettet :confused: Det du ser och dyrkar på dessa videos utgår ju faktiskt ifrån sökning till och kontakt med bettet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast i den filmen så pratar han ju om hur viktig rätt kontakt är. Hur kan man plocka bort kontakten då?

Speciellt när dom visar vad som händer om man släpper kontakten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du backar lite ser du att jag länkade till detta klipp när jag och Totola pratade om låg form och stabilitet.

Jag vet inte vilken länk du menar här men jag kommenterar den som du lade in senast och som jag kommenterat hela tiden och följaktligen är det den jag diskuterar här och ingen annan.

Jag är som många andra nyfiken på hur du har kommit till det stadiet du är i din ridning (åtminstone det man kan gissa sig till utifrån dina bilder) med minimal kontakt. Detta är uppenbarligen inte vägen då det faktiskt handlar om att ha kontakt, något du inte vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad han säger på filmen (den jag la in) är att den är gjord för att korrigera ev missförstånd från den tidigare film (att det är kontakt via tygeln - inte helt lösa tyglar). Här visas tydligt skillnaden. I dressyr.

Jag gillar denne tränare - men även här (liksom med John Moore) man måste se helheten i det han lär ut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag undrar fortfarande hur du gör för att ändra form och tempo i en rörselse. Eller är filosofin att det som inte funkar är hästen inte redo för?


Och jag tycker Lancet har rätt i att när man är så kritiskt till ridning med kontakt så har man aldrig känt hur det känns när det funkar- för då hade man inte sett det som något tvingande alls.

Jag anser fortfarande att man anpassar ridningen till jobbet och rider man western eller långritt så bör man inte rida dressyr. Men är man intresserad av att. Jämföra måste man först förstå skillnaden i målet. Tror det har sagts fler gånger.
Först får man tänka var man vill nå och sedan väljer man system;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu har jag tagit tittat igenom hela klippet med "kontakt". Detta är inte målet med min ridning. Jag har väldigt svårt för det glesa utrymmet mellan ganasch och hals och jag står fortfarande fast vid att en häst som "faller isär" utan tygelkontakt har utvecklat ett för mig oönskat beroende av stöd eller "kontakt", kalla det vad du vill.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag citerade från nedanstående film som jag även länkat till tidigare i tråden, så du inte missförstår mig. (:

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Jag förstod nästan det, och det han säger i filmen är en väldigt förenklad version. Du har inte en bra rygglinje bara för att ländryggen är höjd.
Visst kan det ha sina fördelar att lära hästen, så länge man inser att det inte räcker till en bra form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast det kanske är så att detta med att "söka kontakt med bettet" inte alls handlar om just sträckt tygel och fysisk kontakt med bettet på det här stadiet (enligt den här filmen)... för jag skulle tro att det är precis tvärtom, att den verkliga kontakten kommer senare...

Just "kontakt" och "sökning" verkar man lägga väldigt olika värderingar i också. Kanske måste man i brist på andra beskrivande ord.

En "sökning" till handen kräver enligt mig att man har gjort en hel del grovjobb redan, att hästen kan balansera sig själv och är stark och jämn nog att själv söka kontakt med tyglarna. Att sökningen verkligen kommer bakifrån som kvitto på hur hästen jobbar.
Man kan såklart lära hästen sökning också, eller "ta" kontakt och jobba vidare därifrån. Men i de stadierna är det ju inte alls samma sak som en sökning genererad av vad som händer bakifrån.

Tycker för övrigt det är intressant med hästar som aldrig tagits på tygeln utan som får komma dit själv (nej, inte genom drivande skänklar med uppmötande hand, utan som verkligen själv får söka sig till en i det läget lös tygel), då vet man verkligen att sökningen kommer bakifrån när den till slut hamnar där. Men det är sällsynt att se, vilket man väl iofs kan förstå, med tanke på svårighetsgraden om det ska bli något vettigt av det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är benägen att hålla med de som hävdar att om man är så kritisk mot kontakt har man aldrig fått prova på då det görs rätt.

Det går alldeles utmärkt att behålla kontakt från start till GP och hålla ganashvinkeln öppen.
Dock tror inte jag att ganashvinkeln alltid är det viktigaste. Det finns gott om hästar som inte har andningsproblem med dock andra fysiska problem som kan må gott av att man fokuserar på kontakt och under en period köper att de blir för korta där bara man får till saker i resten av kroppen.
Dock inte ridandes i drag.
Inga tygeltag ska verka bakåt.
Lär man från start in ett signalsystem där man, då man börjar formge, ber hästen runda sig och svara "FRAM" genom halsen och komma ut med halsen med panna först ur manken så kan man rida med mycket lätt kontakt. Men lättare påverka hästen att stratcha det där lilla, lilla extra och faktiskt öppna ganashvinkeln ytterligare än man kan utan kontakt.

Jag skulle vilja veta HUR man ska skola om en häst som gått felriden under många, många år och kanske har fysiska defekter som gör att den inte bör gå i obalans utan att ha kontakt?
Beskriv gärna!

Jag är all for eftergift och lätthet i tygeln. Jag har sträckt tygel och vill inte ha mer än så. Hästen behöver ingen rullator. Men med sträckt tygel kan man få hästen att sträcka sig liiite, liiite mer fram till bettet iom att man har en ram. Precis som man själv gärna kan sträcka sig lite lite till om man har något att nå till. Bett liggande löst i munnen på hästen ger inte samma effekt.
Jag är också flitig med att lära ut eftergift till elever. Just för att de flesta tar för mycket eller för länge eller rent av konstant är i omedvetet drag i tygeln. Man vet inte hur lätt som behövs och är heller inte medveten om hur man använder sin hand.
De får hellre ge efter en gång för mycket än för lite.
Överstrykningar, klapp på inner-hand då man för fram hela tygeln är något som används frekvent. Vi börjar också ibland lära ryttare rida med innertygeln först. Ryttare ska lära sig att få hästen svara bort från innertygeln(utåt) på volt. När ryttare och häst lärt sig vilja göra volten större hela tiden och äen lägga balansen i manken utåt börjar vi lägga an yttertygeln som en ram utåt "tack! hit men inte längre". Yttertygeln är alltså den enda hjälpen hästen ska gå till. Men bara till, inte "igenom".
Då får man hästen ärligt på yttertygeln. Och kan då rida den på ytter. Med ytter tygel ser vi till att hästen håller tempo, takt, svänger etc, utöver sits och skänkels jobb.

Problemet jag ser är att många fått lära sig att hästen ska "vara på yttertygeln". Men man har inte en susning om hur man utbildar hästar dit eller ens hur man rider dem där.
Alltså halar man in yttertygeln, får den för kort, kan inte böja hästen i hörnen, har en s-kurvation både i sidled och höjd, huvudet på hästen tippar ngt, ngt på sned, ganashvinkeln är stängd etc.

Och det är sånt de som förespråkar kontaktlöst sett.

Jag undrar också HUR man löser indragen näbb på tex en arab eller PRE eller likn som av naturen ser ut som en tekanna, ridits så länge oh lärt sig gasa i den formen utan kontakt?
Med kontakt går det att lösa på ngt ridpass. Man lägger ner den i formen som de gör i filmen du länkade till. Men fördelen med kontakten är att du kan hjälpa hästen hålla balans i sidled och fram/bak mkt snabbare och med mindre hjälper i handen än annars. Dock måste man då ha lärt in ett bra signalsystem och vara balanserad som ryttare.
Har man långa tyglar och måste "ta kontakt" så måste man röra handen mkt mer, då börjar de flesta vobbla i balans själva. Utöver att man inte får stretchen framåt iom mottrycks-reflexen hästar har.
Tar man på rätt sätt i bettet och belönar i rätt ögonblick(med eftergift) kan man träna in dem att länga sig och runda sig för tygeltag. Tränar man inte på rätt sätt kommer de rulla ihop sig av tygeltagen.
Tar man och ger utan att vänta på rätt respons från hästen får man inte rätt effekt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Håller med. Filmen förenklar det hela vääääldigt!

Biggan och Svea:
Jag tycker inte ett stångbett är som ett tränsbett om man inte har sidostyckena i samma löpande ringar och kedjan givet inte tar i.
När man har det a la tvåtyglat som det "ska" sitta tar inte kedjan i på bridongen. men det blir fortfarande en inverkan inte helt som tränsbett. Mer som Baucher som Svea sa.
Det är för mig inte ett vanligt tränsbett.

Dessutom kan jag vara lite märkt av att för mig är tränsbett ledade och stänger oledade(alt ev med låsta leder.. med de är ovanliga i Sverige oh iom att jag anser att blank stång rider man på då hästen är klar och går att ställa inte "detsamma som kandar" som man använder innan)..
Jag vill inte rida på raka tränsbett iom att jag anser de ge luddiga signaler och vara dåliga att utbilda hästar på. Stänger vill jag ha oledade av ungefär samma skäl, ställa och böja gör jag på den ledade bridongen/tränset iom att det ger bättre såna signaler.
Raka tränsbett tycker jag mest är en styggelse som många luras på av hästtandläkare som inte utbildat hästar i någon större utsträckning..
De tycker de är snällare för munnen. Men de är inte så snälla när man ser människor streta och dra för att hästen inte lika fort fattar signalerna..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Och nyss var det något som du dyrkade?

Men vad är det du inte förstår? Jag sa ju att jag tycker att videon om aktivering av ryggen är fantastisk och att jag sedan strävar efter samma sak men på lång tygel är upp till mig!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag nära på dyrkar videon om aktivering av rygg. Jag vågar till och med säga att allt han säger i den är viktig information som jag tycker alla bör suga åt sig av som en svamp! Han förklarar på ett lättbegripligt sätt hur du får en god överlinje och bärighet hos din häst samtidigt som han noga poängterar vikten av tålamod när du lägger denna oerhört viktiga grund! Guld värt! Att han sedan förespråkar kontakt och jag inte spelar faktiskt ingen roll överhuvudtaget. Om du plockar det bästa från alla som inspirerar dig kommer du tillslut ha din alldeles egen grej! (:

Att det inte spelar roll överhuvudtaget är väl knappast vad han säger i sina videos? I denna videon visar han ju tvärtom skillnaden kontakt-inte kontakt och pratar om hur viktig kontakten är. Tror du inte att han menar det eller vad är det du tror? Det han pratar om i de olika filmerna bygger ju på samma röda tråd.

Om du dyrkar denna ridning så tror jag du måste inse att du får ompröva ett och annat i ditt tänk.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, jag tror att du har förtsått lite hur jag tänker/ser på det här med kontakt. Jag menar att det på en grön häst inte funkar optimalt med sträckt tygel, det krävs så mycket annat som måste till i den absoluta grunden först för att komma dit. Balans tex, för både ryttare och häst. Samspel och kommunikation, att båda parter har jobbat in en känsla för och kunskap om signalsystemet och eftergiften, stegvis. Därför delar vi upp det mer tydligt, rider med eftergiften mer tydlig tills dess att hästen och ryttaren är i balans och harmoni, och under tiden kan man faktiskt jobba med formen via böjning och sidoförflyttning, utan att behöva sträcka tygeln mer än punktvis.

delvis kl
Nu har jag lite mer tyngd i mina tyglar, det har förmodligen en stor betydelse då jag kan använda dom och få fram signaler, känslan, till hästen utan att sträcka tygeln helt. Men till detta krävs 100% eftergift som grund, ett väldigt grundligt jobb då och mycket mycket övning med enkla enkla övningar för att få fram den här känslan.

Filmen som ponnytant lade in hittade jag också sent igår kväll, jag hittade den på en hemsida där det står lite text med beskrivningar också, det står tex att denna kontakt som eftersträvas inte är mer än tygelns tyngd, alltså 100% eftergift då som jag ser det, för tygelns tyngd måste man räkna in vare sig man rider med hängande tygel eller sträckt:D.

Konsten är att kunna rida med denna eftergift och kontakt med sträckt tygel samtidigt. Det är en svår konst för alla och mycket mycket svår för många. Dom flesta av oss behöver flera flera års träning för att komma dit. I "mitt" system är detta möjligt utan att skapa spänningar hos hästen iom att vi har ett signalsystem som funkar tillsammans med löst hängade tygel, vi bara länger tygeln ännu mer om ryttarens obalans stör hästen, men vi kan fortfarande påverka hästen så att vi kan jobba den, få bort den från bogarna tex.

Här är länken till hemsidan med filmen som jag pratade om, där man även kan läsa texten. http://www.art2ride.com/blog/correct-contact-in-the-stretch/#!prettyPhoto
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Samtidigt visade filmen och vad som sades på filmen väldigt tydligt att sträckt tygel med kontakt man strävar efter. Du verkar också ha missat vad som verkligen skrivs. Jag citerar från sidan du länkar till:

Today we are going to try to answer a question from one of our friends in Denmark who has written to us saying when she tries to stretch her horse she goes on a loose rein, and in her particular case, the horse stops moving and seems to fall apart. So what we are going to try and answer is the correct contact.

The correct contact in the stretch is contact, the weight of the rein, it is not a loose rein (this is one of the biggest misconceptions about the stretch).

Det finns inget utrymme för tolkningen att instruktören anser att det räcker med kontakt på hängande tygel när denne upprepade gånger visar nackdelarna med hängande tygel och fördelarna med sträckt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp