"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om så vore fallet och min häst är ihoptryckt är fortfarande det sista jag skulle göra att korta tyglarna.

Men om din häst backar av på helt långa tyglar så inser du väl ändå att det inte är tyglarna den backar av ifrån?

Jag tycker det handlar om ifall man kan arbeta sin häst om den är utbildad att helt gå i från allt tryck. I min värld kan man inte det för då är hästen bara beredd att "fly" undan. Men min värld är som sagt inte så stor. Jag hade heller inte velat rida emot ett terränghinder helt utan något i handen eller mellan skänklarna så för mig går ju tankesättet bort direkt. Eller ni kanske bara rider dressyr på långa tyglar och kan göra annat med annan kontakt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jaa, verkligen.

kl
Jag tror man kommer ganska långt med lite kunskap om hur hästkroppen fungerar och utifrån det använda sig av lite olika övningar som kan påverka hästens form, både vad gäller att "sträcka ut sig" och "resa upp sig" . Det är inte BARA tyglarna som är avgörande.

Ingen har väl sagt att enbart tyglarna är avgörande?:confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Säg så här: Det är skithalt ute och ni ska leda hästen till hagen. Hur hjälper jag bäst hästen att hålla sin balans? Genom att hålla kort i grimskaftet eller att ge hästen långt grimskaft?

Långt grimskaft har jag alltid när jag leder, oavsett väglag. Om det är så fruktansvärt halt så lär inte hästen hålla balansen vare sig grimskaftet är kort eller långt. Man släpper inte ut hästen på så halt underlag utan att vidta åtgärder i form av brodd, sand osv

Tygeln ska man inte hålla balansen i.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ursäkta att jag inte svarat på ditt tidigare inlägg, satt hur länge som helst igår och försökte knåpa ihop något så när jag till slut skulle posta försvann det! :eek:

Angående hängande tygel:
Det handlar väl i grund och botten om att man väljer en väg, och sen anpassar kommunikation och träningsmetoder efter det. Hur bra resultatet blir avgörs av hur bra man lyckas få ihop det till en bra helhet, rätt detaljer till rätt helhet, och så massvis med jobb såklart, är ju svårare att lära sig själv som människa än att sen lära hästen.
Alla har knappast nytta av att rida på hängande tygel från scratch, dels beroende på hur bra hjälp man har + hur långt ekipaget (eller kanske ffa ryttaren) redan kommit, om det finns speciella svagheter/svårigheter där det lönar sig bättre att rida med kontakt osv. Men visst finns det vissa som skulle klara det utbildningen igenom om förutsättningarna finns där. Men man inverkar, bara att man gör det så lite i tygeln som möjligt och undviker att korta tygeln för att inverka med tygeln. Hängande tygel blir det alltså alltid, även när man inverkar med tygeln. Om det ska ge något i längden måste man såklart ändå sträva efter att skola sin häst och reglera formen. Absolut är det lättare med kontakt. Tror nog ingen väljer hängande tygel för att det är enkelt. :p
Sen finns det såklart andra varianter och jag tycker inget är rätt eller fel så länge det blir konstruktivt i skolningen (och alla måste faktiskt få göra sina missar på väg mot att lära sig, annars kommer man inte lära sig... förhoppningsvis utan jobbiga konsekvenser med bra tränarguidning).


Det blir lite som två mål. Huvudmålet är skolningen, att man tar sig framåt så långt man kan utifrån ekipagets förutsättningar. Det sekundära målet är utrustningen och inverkan med den. (vissa verkar ha det som huvudmål?) För det skvallrar en del om hur långt man kommit inom bland annat kommunikationen och hur mottaglig hästen är för fina signaler, vilket i sin tur talar om en del om skolningsgraden. Å andra sidan är det ju bättre att komma framåt i skolningen överhuvudtaget än att försöka maskera de brister som finns och riskera att lura sig själv. :angel:

Eftergifter eller att "släppa tygeln" som check, det är ju bara små delar i ett signalsystem. Som att ändra handen någon cm åt ett håll kan vara del i ett signalsystem. Sen har väl förhoppningsvis signalsystemen sina filosofier bakom och helhetstänk som gör att varje del passar in. En detalj blir fel först när den inte passar in i helheten! När den motverkar det man vill. (Och här blir det såklart krångligt, att reda ut vad som motverkar det man vill för stunden men ändå kan vara bra i annat syfte sett ur ett längre perspektiv, vad som är bra för stunden men inte i längden, osv.)
Jag skulle t ex inte släppa tygeln som en check, snarare nästan som en bestraffning om hästen spjärnar emot handen (fast troligen var det då jag som triggade till problemet) särskilt då när man rider med kontakt. Hästen hinner inte följa med.

Vet inte om det gav så mycket klarare svar. Men det är ju inte heller något enkelt att svara på. Själv rider jag till 99% med kontakt och strävar inte efter annat heller, men bara att inte råka korta av halsen tycker jag är svårt nog. :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du vill länga överlinjen men ha kvar samlingen och inte höja tempot?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nyfiken då och ställer en följdfråga, om du vill länga överlinjen utan att hästen ändrar takt och tempo? Hur gör du då?

Jag tror att den största anledningen till att hästen trycker ihop sig fastän tygeln är lång är att den helt enkelt inte är redo att påbörja "samling". Då är det grymt viktigt att snabbt uppmärksamma detta och återigen börja rida framåt framåt framåt och be om lång och låg!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej men det är det väl ingen som sagt?

Det blir inte likadant utan tyglar dock, det tror jag inte går att komma ifrån.

Även dressyrryttare lättar helt och hållet på tygeln ibland förresten.

Jo men att man behöver använda tyglarna är det väl ingen som ifrågasätter, det är hur dom används som diskuteras, hålla eller släppa, tryck eller eftergift, långa eller korta. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Om man guidar hästen till bättre form och hållning så behöver man ju tyglarna ibland, men dom behöver inte vara sträckta...och dom behöver inte vara i kontakt med hästen via tryck hela tiden, genom hela rörelsen/övningen, utan bara en kort stund, någon/några sekunder, så att hästen försår, sen kan man släppa igen......om dom är korta eller långa beror helt på övning och hur långt man har kommit eller hur känslig och lyhörd hästen är anser jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag förstår visserligen den här tankegången (har själv varit där) men om nu hästen ser ihoptryckt ut trots att du inte inverkar, så är det ju mest troligt inte kopplat till att man borde inverka ännu mindre.
Nej, nej! Krullar hästen bara ihop sig har den garanterat tappat all kontakt mellan "bak och framvagn". Då är det bara att rida framåt.

Frågan är om din häst ens klarar att hålla jämnvikt i den djupa formen? !
"Rund sitter i ryggen. Hästen kan ha huvudet på marken och vara rund."
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att den största anledningen till att hästen trycker ihop sig fastän tygeln är lång är att den helt enkelt inte är redo att påbörja "samling". Då är det grymt viktigt att snabbt uppmärksamma detta och återigen börja rida framåt framåt framåt och be om lång och låg!

Hur gör du då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo men att man behöver använda tyglarna är det väl ingen som ifrågasätter, det är hur dom används som diskuteras, hålla eller släppa, tryck eller eftergift, långa eller korta. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Om man guidar hästen till bättre form och hållning så behöver man ju tyglarna ibland, men dom behöver inte vara sträckta...och dom behöver inte vara i kontakt med hästen via tryck hela tiden, genom hela rörelsen/övningen, utan bara en kort stund, någon/några sekunder, så att hästen försår, sen kan man släppa igen......om dom är korta eller långa beror helt på övning och hur långt man har kommit eller hur känslig och lyhörd hästen är anser jag.

Jag tror ingen dressyr ryttare heller vill rida med konstant tryck genom några rörelser.

Jag tror många dressyrryttare rider i eftergift, för att det är ju då hästen får plats. Men tyglarna är kortare och hästen mer samlad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo men att man behöver använda tyglarna är det väl ingen som ifrågasätter, det är hur dom används som diskuteras, hålla eller släppa, tryck eller eftergift, långa eller korta. Så har i alla fall jag uppfattat det.

Om man guidar hästen till bättre form och hållning så behöver man ju tyglarna ibland, men dom behöver inte vara sträckta...och dom behöver inte vara i kontakt med hästen via tryck hela tiden, genom hela rörelsen/övningen, utan bara en kort stund, någon/några sekunder, så att hästen försår, sen kan man släppa igen......om dom är korta eller långa beror helt på övning och hur långt man har kommit eller hur känslig och lyhörd hästen är anser jag.

Just så, ja! (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej, nej! Krullar hästen bara ihop sig har den garanterat tappat all kontakt mellan "bak och framvagn". Då är det bara att rida framåt.

"Rund sitter i ryggen. Hästen kan ha huvudet på marken och vara rund."

Vi har lärt oss olika låter det som. Hästens ryggrad innefattar allt från nacke till svans, för att länga ryggraden (och därigenom "höja ryggen" och ffa manken) behöver man länga ut halskotpelaren, därigenom rätas den ut aningens mot S-formen den har på en häst som bara står naturligt.

Visst kan du få en "rund" överlinje av att göra den till ett uppochnervänt U i silhuetten, men det är bara om hästen är i balans nog som man får bonusen av att hästen kan länga ut halskotpelaren sista biten - därigenom kunna höja manken. Vissa hästar kommer aldrig få balans nog till att gå med utlängd ryggrad med nosen i backen, dom är helt enkelt inte gjorda så.
I stretchingsyfte kan det vara väldigt bra att rida sin häst "rund" och låg. Men i formsyfte är det lätt att göra sig en björntjänst om hästen egentligen inte har balans nog att gå så lågt.

Det är också så jag menar med häst som kortar ihop sig när man höjer formen. Det behöver inte vara så att den märkbart backar eller ser ihoptryckt ut, men det är en konst att rida med utlängd ryggrad så man även får med manken och hästen länger ut hela halsen framåt.

Milsvids skillnad mellan att ännu inte ha lärt sig "länga ut" fullt ut från normalläge jämfört med att hästen krullar ihop sig. Sen finns det såklart många nyanser av allt också, inte bara ytterligheter. Men det är ju lite snopet att fastna i "ser helt ok ut, men framdelen är inte lätt".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Låter som en super idé, varför inte gasa hästen rakt ner på bogarna/framdelen....


Jag är av dem uppfattningen att många som är emot att rida dressyr på korta tyglar osv har aldrig riktigt fått känna på när en häst dansar.. Fått känna när hästen "lyfter" från marken och tar med sig ryttaren i allt den gör. Lätt i handen med bakbenen aktiva och med tanken kunna styra hästar..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vi har lärt oss olika låter det som. Hästens ryggrad innefattar allt från nacke till svans, för att länga ryggraden (och därigenom "höja ryggen" och ffa manken) behöver man länga ut halskotpelaren, därigenom rätas den ut aningens mot S-formen den har på en häst som bara står naturligt.

Visst kan du få en "rund" överlinje av att göra den till ett uppochnervänt U i silhuetten, men det är bara om hästen är i balans nog som man får bonusen av att hästen kan länga ut halskotpelaren sista biten - därigenom kunna höja manken. Vissa hästar kommer aldrig få balans nog till att gå med utlängd ryggrad med nosen i backen, dom är helt enkelt inte gjorda så.
I stretchingsyfte kan det vara väldigt bra att rida sin häst "rund" och låg. Men i formsyfte är det lätt att göra sig en björntjänst om hästen egentligen inte har balans nog att gå så lågt.

Jag citerade från nedanstående film som jag även länkat till tidigare i tråden, så du inte missförstår mig. (:

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp