"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo, men snälla ginnies, nog förstår du vad jag menar när jag säger att jag inte kan uppfylla TR? TR har ingenting att göra med min hästs förmåga att samla sig eller inte, jag kan bara inte (eller orkar inte tjafsa) förklara med ord som du förstår eftersom jag inte vet vilka ord du behöver för att förstå.

Samling som har visats här på buke som inte följer TR har ju visat sig hitills inte vara samling, det tas till andra vägar och man får någonting annat, många gånger stillsamt och lydigt, kanske uppmärktsamt men det blir inte den samling där hästen är igenom, att du inte kan förklara för mig hur din häst är samlad enligt dig, du får väl försöka.

DELVIS KN och IGEN:
För att återgå till trådens ämne, hur får man det på lång tygel och hur gör man rörelser på lång tygel som är värda att kallas det de menas vara?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Som jag skrev innan så tycker jag inte att det är exakt samma utan rätt likt. Använder du den övre tygeln så får du ingen hävstångsverkan eftersom tygeln sitter precis vid bettet. När det gäller hästar som inte (påstås) kunna ridas på tränsbett så har jag ingen erfarenhet av det. Jag rider min häst både på tränsbett och stångbett. I början reds hon bara på tränsbett förstås. Det är mycket som ska vara på plats innan jag även börjar använda kandar eller stång på en häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Som jag skrev innan så tycker jag inte att det är exakt samma utan rätt likt. Använder du den övre tygeln så får du ingen hävstångsverkan eftersom tygeln sitter precis vid bettet. När det gäller hästar som inte (påstås) kunna ridas på tränsbett så har jag ingen erfarenhet av det. Jag rider min häst både på tränsbett och stångbett. I början reds hon bara på tränsbett förstås. Det är mycket som ska vara på plats innan jag även börjar använda kandar eller stång på en häst.

Fast som någon skrev, det blir ju mer jämförbart med baucherbett i så fall, på ett tränsbett finns aldrig den övre skänkeln och den finns ju av en anledning, dvs det inverkar. Så det kan aldrig bli helt som ett tränsbett.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

"där hästen är igenom", vad menar du med det?

Egentligen vet jag inte om det är någon mening att fortsätta dividera med dig, men jag gör ett försök till att förklara varför jag tror att du och jag inte förstår varandra.

När jag läser denna TR så ser jag egentligen ingenting som inte stämmer in på det sätt med vilket jag själv tänker rent grundmässigt. Men då har vi också troligen helt olika syn på vad "kontakt" och "eftergift på tygeln" innebär.

Går vi in på detaljer, gångarter, olika indelningar i skritt och trav tex, så har vi inte det ens den indelningen. Det finns trav och det finns skritt. Dessa kan vara snabbare och långsammare, vi fokuserar mer på hur vi kan få hästen att ändra tempo än på hur det ser ut. Men självklart är det inte ok att hästen springer på bogarna och/eller vinglar och är oren i gången. Men när ekipaget är samspelta brukar dessa problem försvinna av sig själv, alternativt så har vi små övningar vi lägger till för att få hästen bort från bogarna (tex sidoförflyttning) om detta fortfarande är ett problem.

Samlad trav och skritt håller vi inte på med alls. Inte så specifikt i alla fall att vi tänker att "nu rider vi samlad skritt här", utan i så fall samlar sig hästen i olika skeden, övningar/rörelser, under själva skritten/traven beroende på övning. Vi skrittar helt enkelt inte mellan två punkter för att "samla" just där, utan hästen samlar sig under själva förberedelsen inför tex en enkel vändning.

Därför skulle förmodligen vissa delar vara helt omöjliga att bedöma så här i skrift. Det måste ses och studeras, kanske tom uppsuttet, du på min häst och jag på din så att vi kan känna hur det känns, skillnader och likheter, där och då, för att kunna göra en rättvis jämförelse. Jag måste också förmodligen visa, på plats, exakt vad eftergiftsprincipen handlar om, hur grunden läggs och övas in, för att du ska förstå hela kedjan.

En anledningen till att de blir svårt i skrift är att vi lägger in olika betydelser i orden, samma ord betyder en sak för mig och en annan för dig, därför behövs den praktiska biten, att visa, prova och känna hur det känns. En annan anledning är att ridning så mycket handlar om känsla, en känsla som vi kanske beskriver och uppfattar helt olika. Men sitter man där till häst så kan man också uppleva känslan och därmed också bättre förstå vad den betyder även om man kanske beskriver den med andra ord.

Det är just pga av detta som jag själv lär mig bättre "in action", på hästryggen eller när jag tittar på någon annan på hästryggen som samtidigt beskriver vad som händer. För trot eller ej, vi är mycket noga med att lära oss exakt vad som händer i hästens kropp och psyke, vad han behöver göra, var han behöver sätta ner sin hov, hur han behöver använda sin övriga kroppsdelar för att hoven ska kunna hamna där, hur han behöver kännsa sig ren mentalt för att vara motiverad, osv, när vi gör olika övningar, ger olika signaler, får olika svar....

Det är helt enkelt inte så enkelt så att det enbart handlar om skillnad i tygelns längd........
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja. Systemen skiljer sig så att man måste sätta sig in i dem på ett mer grundläggande plan om man ska diskutera bits & pieces som samling, eftergift, ändamålsenlig form - eller vad det än må vara. Jag har stor respekt för din tränare, men det räcker inte att fotfolka på ett par clinics för att hitta själva kärnan. Jag förstår (tror jag) hyfsat efter att ha följt ett ekipage och frågat,frågat,frågat. Men ju större respekt jag fått för er "grej" ju mindre förstår jag behovet att jämföra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den övre skänkeln får bara funktion om man använder stångtygeln. Alltså när hävstångsverkan sätter in. Enklast är att ta bettet i händerna och ha en bakom sig som tar i de olika tyglarna. Då får man en rätt bra uppfattning om hur bettet rör sig i hästens mun.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja. Systemen skiljer sig så att man måste sätta sig in i dem på ett mer grundläggande plan om man ska diskutera bits & pieces som samling, eftergift, ändamålsenlig form - eller vad det än må vara. Jag har stor respekt för din tränare, men det räcker inte att fotfolka på ett par clinics för att hitta själva kärnan. Jag förstår (tror jag) hyfsat efter att ha följt ett ekipage och frågat,frågat,frågat. Men ju större respekt jag fått för er "grej" ju mindre förstår jag behovet att jämföra.
:bow:
Jag har inga problem med att förstå vad Ginnies menar med att den är "igenom".

Lite samma uttryck som "att vara på tygeln".

Tar man även uttrycket "att rida fram till handen" genom att vara hård, så är det innebörden som fallerar. Att "rida" innebär heller inte att driva den dit.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag har nog heller inget behov av att jämföra på det planet egentligen, jag är rätt nöjd med det system jag har och att jag vet att det fungerar. Det är väl diskussionerna här på buke som far iväg, alla dessa påståenden, som får "igång" mig.:D

Jaa det är ett fantastiskt system där grunden (eftergiften, samspelet, kommunikationen, harmonin) är otroligt viktig. Jag har ridit i hela mitt liv (45+), men det är först nu dom senaste 10 åren som jag verkligen lärt mig rida.:angel:

Tyvärr så kraschade mycket förra hösten då min häst skadade sig (fläkte sig i hagen) med rygg och bakknäproblem som följd. Tyvärr med en hel del spänningar då också som bieffekt...

Nu är han i alla fall friskförklarad...genomgången på klinik, röntgad och behandlad efter alla konstens regler....hoppas hoppas...:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tänkte bara göra lite input från Kyra clinicen i samlingsdiskussionen. Hon är ju ändå professor i dressyr.
Hon menade att man borde prata om olika grader av samling, från den lägsta graden som är när man sätter sig upp på en unghäst till högsta graden i dagens tävlingsdressyr som är piaff och piruett. Hon nämnde att även i westernridning pratar man om samling.
Hon tyckte det blir fel att börja prata samling först i Msv eftersom många ryttare missförstår och börjar dra ihop halsen och rida långsamt.

Lite så man tänker när man läser diskussionerna här! Kalla det olika grader och inse att det är olika fast man slänger sig med samma ord.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tänkte på denna tråden i typ allt arbete de gjorde, snacka om att inte åka häst! Speciellt piruettarbetet med det fina stoet :love: Snacka om avstämning!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Håller med;-)
Jätteroligt att ha en diskussion i bakhuvudet när man tittar på clinic. Inte åka men absolut ingen hård ridning heller!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tänkte bara göra lite input från Kyra clinicen i samlingsdiskussionen. Hon är ju ändå professor i dressyr.
Hon menade att man borde prata om olika grader av samling, från den lägsta graden som är när man sätter sig upp på en unghäst till högsta graden i dagens tävlingsdressyr som är piaff och piruett.

Jag håller med. Och jag tänker hellre på beståndsdelarna i utbildningsskalan som t ex ben på ett höj- och sänkbart bord hellre än som en stege. Det går inte att höja ett ben i taget till max, utan de är beroende av varandra och förbättrar varandra från lägsta till högsta graden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Håller fullkomligt med, jag blev lite ställd när folk menade på att samling börjar man först med vid piaff. Det med att samling börjar är man rider medelsvår altenativt piaff är det den fösta gång jag hört om i denna tråd. De flesta instruktörer jag stött på ( island+"vanliga" hästar) har nämnt samling vilket borde vara befängt på min nivå om kravet för att hästen är det minsta lilla samlad är piaff (eller medelsvår dressyr). Jag tog det för självklart att det finns olika grader. Självklart upplever man det inte som exempelvis någon större mängd islandshästar går med samling ( i synnehet inte på tävlingsfilmer) om man med samling menar den grad man har i piaff

Det där med samling på endast hög nivå känns lite som ketchup effekt först ingenting, sen ingenting och så halva flaskan.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tänkte bara göra lite input från Kyra clinicen i samlingsdiskussionen. Hon är ju ändå professor i dressyr.
Hon menade att man borde prata om olika grader av samling, från den lägsta graden som är när man sätter sig upp på en unghäst till högsta graden i dagens tävlingsdressyr som är piaff och piruett. Hon nämnde att även i westernridning pratar man om samling.
Hon tyckte det blir fel att börja prata samling först i Msv eftersom många ryttare missförstår och börjar dra ihop halsen och rida långsamt.

Lite så man tänker när man läser diskussionerna här! Kalla det olika grader och inse att det är olika fast man slänger sig med samma ord.

:bow: BRA inlägg i tråden! Skönt att höra!

Även Kottas pratade om samma sak i sin artikel som någon här länkade så snällt till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tänkte på denna tråden i typ allt arbete de gjorde, snacka om att inte åka häst! Speciellt piruettarbetet med det fina stoet :love: Snacka om avstämning!

Kan du utveckla det? Sätter du likhetstecken mellan ridning på lång tygel och åka häst - eller missförstår jag?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

..//Det är väl diskussionerna här på buke som far iväg, alla dessa påståenden, som får "igång" mig.:D

..// Jag har ridit i hela mitt liv (45+), men det är först nu dom senaste 10 åren som jag verkligen lärt mig rida.:angel:

Jag förstår att du går igång - samtidigt som jag förstår att del 2 av citatet ovan får igång andra.

Hoppas det ska gå bra med din häst!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kan du utveckla det? Sätter du likhetstecken mellan ridning på lång tygel och åka häst - eller missförstår jag?

Jag ska ärligt säga att jag mest skummar denna tråden men TS svarade uttryckligen i början av tråden, när jag fortf läste alla inlägg, att hon just bara åkte med på en direkt fråga från min sida. Därav åka :)

Men, jag har mycket svårt att se hur det arbetet de gjorde idag skulle kunna göras på långa tyglar. Dock är jag heller inte det minsta insatt i ridning på långa tyglar heller.

Kanske ska tillägga att jag själv gillar mycket att rida/åka i grimma (med ett löst grimskaft) eller halsring (som jag dock håller rätt hårt i för att sitta kvar :D). Jag kan både åka häst och försöka rida, men jag personligen kommer inte till någon ridning direkt. Därav inte insatt :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

OK. Förstår :-)
Nej - jag är övertygad att det arbetet inte kunnat göras på långa tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag förstår att du går igång - samtidigt som jag förstår att del 2 av citatet ovan får igång andra.

Är det så illa tror du? Nu kan jag ju för att lugna alla oroliga själar skynda mig att säga att jag har inte bytt från Dressyr till detta, utan denna tränare råkade jag av en slump komma i kontakt med, sen blev jag fast, det är allt. Jag har alltså inte provat en massa annat som känts misslyckat och därför bytt, jag har mest ridit runt i skogen tidigare....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp