"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rider man i djup snö så sker en automatisk uppbromsning o mer benrörelse-växer i höjd. konsten är att kunna rida så utan den djupa snön.
Vill minnas att jag lade upp iaf två "icke snö"-bilder?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

"där hästen är igenom", vad menar du med det?

....

När hästen har energi och framåttänk och när drivningen och arbete går från bak genom ryggen och förbi,till en mjuk, rörlig hand som kan stämma av väl o kvickt så energin delvis fångas upp och får bakbenen att engagera sig. Och igen. Och igen.
Att inte bomsa med handen ELLER för den delen sätet innan rörelsen i kroppen, energin, kommit igenom.

Bromsar man innan rörelsen är igenom eller för den delen inte har någon energi som kan komma igenom då blir inte hästen igenom, den är med andra ord inte genomsläpplig-man kan inte avbryta det mitt i, vare sig med hand eller säte.

Så ni som långatygelrider, jo, ni bromsar ev energi/ rörelsen(om det finns någon öht som kan bromsas upp) med sätet innan den kommit igenom hela hästen och då kommer man inte vidare- man kan såklart rida så för egen skull men an kommer inte vidare. Men det blir lite klurigt att diskutera för långatygelryttare verkar vilja ta i tyglarna och då rätt rejält om det andra inte funkar vilket det inte verkar göra på långa vägar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad tycker du själv om formen på hästen på bilderna?

Har du försökt rida ut halsen och få mer genomsläpplighet på en häst som trycker ihop sig? Har du i så fall verkligen lyckats med det genom att BARA gasa på framåt framåt framåt? Utan någonting som stämmer av?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kom igen när du kan visa film så får vi se om din är så ihopkrullad o framtung som man ändå kan ana att den är på bilderna trots att du valt ut de bästa.

Well, aren't you nice.. Jag är verkligen fascinerad över dina kunskaper! Först hävdar du att ögonblicksbilder inte går att bedöma, för att sedan anklaga mig för att rida min häst framtung och ihopkrullad? Hör du själv hur dum du låter?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag skrev anar, för inte menar du att man kan ana att den är bärig och igenom?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du har missat att TS tar tag i tyglarna när det behövs.

Ja, det har jag missat.
Jag påtalade vad jag såg utifrån bilderna och frågade hur TS skulle göra när hästen trycker ihop sig. TS svarade bara "rider på framåt". Något mer utförligt svar har jag inte sett. För det går ju inte att bara gasa på, då blir det bara ännu värre. Men om TS nu trots allt rider med kontakt så är ju frågan ingen fråga längre.
Sedan kan man ju fråga sig vad "tar tag i tyglarna" innebär. Tar man tag utifrån ett läge där tygeln är mer eller mindre lång så kommer detta tag att bli väldigt grovt. Eller menas kontakt med sträckt tygel där "taget" blir mer finstämt?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, det har jag missat.
Jag påtalade vad jag såg utifrån bilderna och frågade hur TS skulle göra när hästen trycker ihop sig. TS svarade bara "rider på framåt". Något mer utförligt svar har jag inte sett. För det går ju inte att bara gasa på, då blir det bara ännu värre.
Naturligtvis utgår jag från när jag rider min häst, alltså kan du inte kräva en utförlig beskrivning på hur du gör när du måste korrigera. Dels för att din och min häst är helt olika individer och dels för att varje situation som uppstår där korrigering krävs kan vara unik!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men nu skriver du det som jag o även Axel skrev för massvis av sidor sedan, att det där med lång tygel är för att de som rider inte kan/har tid eller lust att lära sig den svåra vägen, och den väg som behövs och är nödvändig om man vill från grundridning-komma vidare.

Den balans du pratar om som kommer av att man bara släpper tyglarna är milsvid från den balans och bärighet man får i en häst genom bra kontaktridning-går inte att jämföra och som Lancet skrev så har man inte ridit så själv så har man ingen susning, då är det säkert så att man "tror" att hästen blir balanserad bara man släpper tyglarna, men den balansen blir i det jag sett hitilla framtung också och inte alls som man vill ha den.

Återkommer om din tidigare ställda fråga.



Om vi har ett ekipage som redan är i balans och harmoni så spelar det ingen roll om man har kontakt via sträckt eller hängande tygel, om vi utgår ifrån att båda har ett inövat signalsystem som fungerar med det ena eller det andra, för det är ju ändå bara tygelns vikt man har i handen då. Balansen och formen kommer att hålla likvärdigt.

Om vi däremot har ett ekipage som INTE är i balans, så kommer ingen sträckt tygel världen nånsin kunna hjälpa upp den balansen. För en sträckt tygel på ett obalanserat ekipage kommer att störa och förstöra mer än det hjälper. Därför skulle jag aldrig börja i den ändan. Balans och harmoni först, kontakt och ev. sträckt tygel sen.

Jag tror inte att man får balans bara av att släppa tygeln, ej heller genom att sträcka den, utan man behöver ha övningar och ett mycket specifikt signalsystem till dessa övningar som hjälper hästen (och ryttaren) att hitta balansen, men tygeln ska vara lös så att det finns några cm eller mer tillgodo om hästen/situationen så kräver, så att inte tygeln "tar i" så fort hästen tar ett snesteg.

Det är ju det som händer när tygeln "glappar" som ni säger, tygeln "tar i" på ett otimeat sätt, oftast beror det på obalans (hos häst och/eller ryttare) tillsammans med för kort tygel till den obalansen. Hur smart är det då att korta tygeln ändå mer?

Så ser jag det och även om jag inte rider dressyr så som en dressyrryttare så är jag oerhört noga med balans och harmoni och rena taktmässiga gångarter. Dom behöver inte "förädlas", men dom ska bevaras eller möjligen förbättras om utgångsläget är illa, men aldrig förstöras eller hämmas.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När hästen har energi och framåttänk och när drivningen och arbete går från bak genom ryggen och förbi,till en mjuk, rörlig hand som kan stämma av väl o kvickt så energin delvis fångas upp och får bakbenen att engagera sig. Och igen. Och igen.
Att inte bomsa med handen ELLER för den delen sätet innan rörelsen i kroppen, energin, kommit igenom.

Bromsar man innan rörelsen är igenom eller för den delen inte har någon energi som kan komma igenom då blir inte hästen igenom, den är med andra ord inte genomsläpplig-man kan inte avbryta det mitt i, vare sig med hand eller säte.

Så ni som långatygelrider, jo, ni bromsar ev energi/ rörelsen(om det finns någon öht som kan bromsas upp) med sätet innan den kommit igenom hela hästen och då kommer man inte vidare- man kan såklart rida så för egen skull men an kommer inte vidare. Men det blir lite klurigt att diskutera för långatygelryttare verkar vilja ta i tyglarna och då rätt rejält om det andra inte funkar vilket det inte verkar göra på långa vägar.

Tack för en utförlig förklaring.:)

Nej, vi "bromsar inte upp" något på det viset som du tror, inte jag i alla fall, jag fångar upp energin och aktiverar bakdelen genom böjning och sidoförflyttning tex. Jag förstår att en dressyrryttare gör på det viset som du beskriver eftersom det ingår i ert system för inlärning, men förstår du att om man följer ett annat system för inlärning så gör man kanske på ett annat sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Undrar lite om du i andra delar av ditt liv är en sådan person som helst vill prova själv och har svårt att lite på att det som man lär sig verkligen stämmer?
Behöver inte vara nåt fel i det- ibland behöver man ompröva gammal kunskap och se om den fortfarande är aktuell. Kan vara lite jobbigt om man på vägen upptäcker att man har fel och har slösat tid på att vara tjurskallig...

Jag vet att du inte kommer hålla med mig- men jag har varit lite där du är och kommit fram till att det jag lärt mig innan egentligen var bra saker men jag fick aldrig smaka "jordgubbssylten" och hittade på min egna variant som jag tyckte var rätt så god... Jag har hela tiden fortsatt omvärdera det jag trott mig kunna och upptäckt att jag inte var så långt kommen som jag kanske trott...

Jag tror din häst är mjuk, avspänd, i relativ jämnvikt, lyhörd för sits och andra hjälper. Och det är många som aldrig kommer så långt! Jag tyckte det var en fantastisk bedrift att kunna rida loss min häst och få den fina känslan av att den följde mina tankar. Det är inte samma sak som den samling folk pratar om här. Det är bra men det finns liksom ÄNNU bättre! Sorry...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en häst som ridits med stöd i hela sitt liv "faller isär" om du släpper den, gör du?

delvis KL

Det har förklarats ett antal gånger i den här tråden vad stöd innebär...

Mitt förslag är: Byt tränare, för någonstans på vägen har det blivit fel. Eller läs några ridböcker.

Diskussionerna kommer aldrig att leda någonvart så länge man inte ens har kunskap om de mest elementära begreppen.

Begrepp som till exempel samling, eftergift och stöd används utan att man har en egentlig förståelse för vad som menas.

I tråden har jag bland annat läst om hästar som ramlar omkull, hästar som skall balanseras på två ben, man skall bygga ihop ett eget system, galoppörer som skall sätta sig i en levad och så vidare.

Ok att man har olika mål, men någon ände på tokigheterna får det väl ändå vara?

Den dagen jag hör talas om eller ser bilder på att min starthäst står och gör levader, kommer jag att kräva en ordentlig förklaring av tränaren...
 
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej hästen ska inte falla isär om man lättar på tygeln, Du har ju ingen aning om vad kontakt betyder. :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en häst som ridits med stöd i hela sitt liv "faller isär" om du släpper den, gör du?
Jag tror du glömde KL, om inte så förklara gärna vad det har med mitt inlägg att göra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:D:D:D:D:D

Sist jag hörde nått så var det inga levader iallafall så du kan nog vara lugn :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den dagen jag hör talas om eller ser bilder på att min starthäst står och gör levader, kommer jag att kräva en ordentlig förklaring av tränaren...

Nu tycker jag att du är negativ:mad: Ska inte hästen ha en alternativ karriär menar du?


:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Galopplöp på tisdagen och svårklass dressyr torsdagenoch så stand-in på Spanska Ridskolan till helgen och sommarsemestern på cirkus?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du har träffat min häst alltså? Fast du hade ett fel - det ska nog vara Escola Portuguesa de Arte Equestre i så fall och ingen tävling, bara programridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ursäkta, men jag talar om vad som finns på ett par youtube klipp och i texten som det länkats till. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat någons häst eller ridning. Vilka rader har du skrivit en roman mellan? Vad tror du egentligen jag skrivit?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Oj! Jag trodde att du var med på skojet lite där. Fel. Fel. Fel. Förlåt.. Missuppfattade tydligen ditt inlägg totalt.Vilken film kommenterade du?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp