Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Men nu skriver du det som jag o även Axel skrev för massvis av sidor sedan, att det där med lång tygel är för att de som rider inte kan/har tid eller lust att lära sig den svåra vägen, och den väg som behövs och är nödvändig om man vill från grundridning-komma vidare.
Den balans du pratar om som kommer av att man bara släpper tyglarna är milsvid från den balans och bärighet man får i en häst genom bra kontaktridning-går inte att jämföra och som Lancet skrev så har man inte ridit så själv så har man ingen susning, då är det säkert så att man "tror" att hästen blir balanserad bara man släpper tyglarna, men den balansen blir i det jag sett hitilla framtung också och inte alls som man vill ha den.
Återkommer om din tidigare ställda fråga.
Om vi har ett ekipage som redan är i balans och harmoni så spelar det ingen roll om man har kontakt via sträckt eller hängande tygel, om vi utgår ifrån att båda har ett inövat signalsystem som fungerar med det ena eller det andra, för det är ju ändå bara tygelns vikt man har i handen då. Balansen och formen kommer att hålla likvärdigt.
Om vi däremot har ett ekipage som INTE är i balans, så kommer ingen sträckt tygel världen nånsin kunna hjälpa upp den balansen. För en sträckt tygel på ett obalanserat ekipage kommer att störa och förstöra mer än det hjälper. Därför skulle jag aldrig börja i den ändan. Balans och harmoni först, kontakt och ev. sträckt tygel sen.
Jag tror inte att man får balans bara av att släppa tygeln, ej heller genom att sträcka den, utan man behöver ha övningar och ett mycket specifikt signalsystem till dessa
övningar som hjälper hästen (och ryttaren) att hitta balansen, men tygeln ska vara lös så att det finns några cm eller mer tillgodo om hästen/situationen så kräver, så att inte tygeln "tar i" så fort hästen tar ett snesteg.
Det är ju det som händer när tygeln "glappar" som ni säger, tygeln "tar i" på ett otimeat sätt, oftast beror det på obalans (hos häst och/eller ryttare) tillsammans med för kort tygel till den obalansen. Hur smart är det då att korta tygeln ändå mer?
Så ser jag det och även om jag inte rider dressyr så som en dressyrryttare så är jag oerhört noga med balans och harmoni och rena taktmässiga gångarter. Dom behöver inte "förädlas", men dom ska bevaras eller möjligen förbättras om utgångsläget är illa, men aldrig förstöras eller hämmas.