"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag är som sagt inte så skicklig på att rida på lång tygel även om jag använder mig av det ibland. Jag vet inte hur man bör göra eller hur de "lärda" gör som kan göra väldigt mycket på lång tygel.

Har jag ridit tempoväxlingar där hästen blivit lite kortare i formen på lång tygel, för att få den längre igen hade jag ändrat tempot, antingen upp eller ned beroende på utgångstempot.. :D Det fungerar för mig för det syftet jag har med långtygelridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vi har nog kanske samma tanke om lång tygel, att det är för att få hästen att slappna av, hitta sin egen balans etc.
Jag menar om man rider samling typ piff och puff med lång tygel.

Har man lång tygel måste väl grundtanken vara att hästen håller halsen där den själv känner sig bekväm utifrån övningen. Hästen kommer korta upp sig när man gör något som kräver det.
Men om man vill stretcha överlinjen mer i den samlade formen, om man i piruett vill att hästen länger överlinjen och lyfter bröstbenet i bibehållen piruett- hur gör man då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:confused: Framåt, framåt? Är inte det ett ypperligt sätt att inte kunna hitta en balanserad trav och en takt och ett tempo där hästen kan arbeta "fridfullt"? (Jag menar inte att man BARA ska rida i ett och samma tempo, innan jag gör något alls så ska jag kunna inverka på hästen och rida ex grundläggande tempoväxlingar). Men i arbetet skulle jag inte heller bara rida den framåt, hur menar du?

Men om hästen går med kort hals skulle jag inte rida den i ett högre tempo. Jag skulle snarare backa bandet, kanske länga ut tygeln en aning. Men gå över och arbeta med övergångar och kanske arbeta i skritt en stund så vågar slappna av.
Återigen utgår jag från min häst och inte hur du löser problemet generellt. Ber jag min häst om samling och han kortar upp sig i en sk "fejksamling" är det ofta för att han vill göra rätt för sig men styrkan finns helt enkelt inte där än. I denna "fejksamling" kortar han upp sig, tappar all energi i bakbenen och förlorar kopplingen mellan "bak och framvagn". Då måste jag backa bandet och be om framåt och lång och låg så att han återfår aktivitet från bakbenen och framåt, genom hela hästen. Då får jag helt enkelt inse att jag förhastat mig då han måste kunna utföra samlingen på egen hand, utan hjälp från mig!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Då förstår jag vad du menar :idea:

(Jag trodde du menade kort hals och inte den "fejksamling" som du nu beskriver).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där finns problem med film eller bedömning a ridning över huvudtaget och det är att det är en bedömningsfråga. Vem är det som är ska avgöra om en film som visas här visar här visar vad som påstås över huvudtaget? Det en grupp tycker är fantastiskt tycker en annan är halvbra, vissa skulle inte erkänna att vissa saker är bra om de så står med en pistol mot tinningen, ytterligare andra tycker det mesta är bra så länge den som rider inte rider alltför illa. Det är tämligen meningslöst att vissa något alls här och tro att alla lämnar sitt gillande. Det kommer alltid att vara någon som hittar fel utifrån sitt ideal.

Det handlar mer om tycker jag att man får en hint om vad just den personen klassar som bra tycker jag.. Då är det enklare att förstå vad man är ute efter.. fast det blir ju konstigt som TS som dyrkar en film tills hon fattade att det utgår från kontakt? Då bortser man från vad som visas och bara hänger upp sig på att hålla på sitt sätt.

Jag har lagt in en film på en av världens absolut skickligaste dressyrryttare i denna tråden men hans häst var inte flashig nog att passa idealen för långatyglarmänniskorna.. Flashiga hästar är inte så mkt dressyr för mig .. det är när man gör en ordinär vanlig häst till en Grand Prix häst. Mer klassisk än Hubertus är svårt att hitta.. Han ligger tex extremt nära Kottas i sitt sätt att rida och arbeta sina hästar.

Det är så tråkigt egentligen att titta på så det blir vackert (om någon förstod det där).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där håller jag med, det blir smått roande när folk visar något och inte ens förstått konceptet av vad som visas. Filmerna var intressanta, men inte ur perspektivet att rida med hängande tygel, på det planet visade de absolut inget.

En bild kan inte göra alla nöjda och ingen är så perfekta att det inte går att hitta något som man kan racka ner på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det handlar mer om tycker jag att man får en hint om vad just den personen klassar som bra tycker jag.. Då är det enklare att förstå vad man är ute efter.. fast det blir ju konstigt som TS som dyrkar en film tills hon fattade att det utgår från kontakt? Då bortser man från vad som visas och bara hänger upp sig på att hålla på sitt sätt.

Jag tror vi har missförstått varandra här. Jag länkade till filmen när jag fick frågan om en häst verkligen kan gå i en låg form och samtidigt vara balanserad. Jag anser att klippet fungerar som en ypperlig vägledare, oavsett om du rider med eller utan kontakt. Som jag sa tidigare blir jag inte förvånad om en häst som ridits med kontakt från start faller isär om du helt plötsligt släpper tyglarna. Det gjorde min också innan jag bytte riktning. Instruktören i filmen utgår från den engelska dressyren där kontakten är en viktig del. Dock gissar jag att om denne instruktör istället utgick från en välriden westernhäst hade han kanske inte understrukit vikten av just kontakt då westernhästen sedan inridning lärt sig att röra sig utan stöd/kontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag kan berätta mitt tänk.
Hästarna ska i början och i slutet av varje pass jobba i en lång och låg form, innan det funkar gör man inget annat. I den formen handlar det också om en lätt kontakt med handen. Om ja vill kan jag också ge hästen lång tygen utan att den för den delen ökar/minskar tempo eller ändrar form.
Detta är som sagt inget jobb för hästen utan stretching/uppvärmning.

boogie14.jpg


Sen när hästen jobbar ska den ha lätt stöd i bettet och minsta vink jag gör ska den lyssnar på. Jag måste själv vara stadig med en mjuk kontakt. När jag ger eftergift ska hästen vara kvar i formen, först när jag ger signal med mitt säte ska den länga ut halsen igen. ( som första bilden )
Fre11.jpg

ar11.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bara älskar din ridning och "dina" hästar!! :bow: Dina inom citationstecken för alla är väl inte dina? Lägg gärna ut den där filmen på de fina slutorna du visade på filmtråden, jag skulle gärna vilja se någon upprepa det där på långa tyglar :) Ett jättebra exempel på något som borde vara omöjligt att göra på långa tyglar. I a f om man vill ha den arbetstraven och det vill man ju!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja det är synd och ännu mer synd att ingen enda sån duktig fastnat på film.....undrar just vad det kan bero på ?:idea:

Allvarligt Totola vad tror du? KAN det vara så att ingen respekterad ryttare ens påstår att "det går" just för att det inte går att nå annat än hittepå-samling?
Man kan älta detta i oändliga trådar men ändå dyker inte ett enda levande exempel upp på film? Det säger väl ändå nånting, eller?

Jag har sett det IRL, så jag tvivlar inte. Men gäller det bekanta så vill jag ha deras godkännande för att ens försöka hitta något videoklipp eller dylikt att visa.

Sen är det inte säkert att alla andra håller med om att det visar på något på väg mot rätt mål, man kan ju ha helt olika mål. Däremot brukar man kunna gissa sig till hur väl en form lyckas bli lätt fram t ex vilket väl är bland det svåraste på hängande tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Har man lång tygel måste väl grundtanken vara att hästen håller halsen där den själv känner sig bekväm utifrån övningen. Hästen kommer korta upp sig när man gör något som kräver det.
Men om man vill stretcha överlinjen mer i den samlade formen, om man i piruett vill att hästen länger överlinjen och lyfter bröstbenet i bibehållen piruett- hur gör man då?

Har man hela tiden jobbat emot att sökningen ska komma bakifrån, då har man nog också vid det laget lyckats lära sig rida bakbenen utan att korta tygeln.
Högre svårighetsgrad - kräver ännu mer att grunderna gjorts ordentligt.
Man kan ju t ex få en avkortning för att hästen har för lite påskjut och/eller energi nog för det man ber om, antingen med ena eller båda bakbenen. Har man kommit såpass långt som till galoppiruetter och i övrigt lyckats rida på hängande tygel så utgår jag ifrån att man redan har träningsstrategier både signalmässigt- och övningsmässigt för att få till det som brister bakifrån. (Att hästen någon enstaka gång råkar korta upp sig däremot får man väl se som mänskligt, ett kvitto på hur det blev just då. Ser man till vägen dit däremot, så kanske man hellre tar att hästen kan visa dagsstatusen bakifrån än att maskera det genom att be hästen ändra huvudet separerat från övriga kroppen så att säga.)

Nu kan jag delvis bara spekulera i hur de som faktiskt kan tänker, men jag har sett fina piruetter på hängande tygel utföras IRL.
(Ska väl tilläggas att jag knappt brukar tänka på om det är hängande tygel eller ej, så länge det ser trevligt ut och halsen är lång - om inte så är det sällan bara tygellängden som är bu eller bä. ;) )
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bra förklaring till lång och låg-filmen, och mycket trevlig ridning! :)

Sen förstår jag helt och fullt om din strävan inte är att rida på hängande tygel! :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vilket intressant inlagg, och valdigt fina, talande, bilder!

Just din "uppvarmningsform" ligger i grund nara var manga westernryttare rider. Eller forsoker eller ja, hur man nu ska saga. Den ar mer eller mindre en bas att bygga vidare pa, sen borjar skillnaderna komma -efter- sa att saga. Var man riktar styrkan, dressyr ar ju uppat-frammat pa ett annat satt an t.ex. westernridningen. Bade hastarnas fysik och ridningens mal skiljer sig och det syns sa tydligt nar man kommer hogre upp, sa att saga... eh ja, jag babblar haha.

Tracys: mitt inlagg var inte menat personligt till nagon utan mer en reflektion over en ton som blivit lite vass.

Axel: Har man aldrig Kant ratt, sa vet man inte hur det kanns forran man ar pa en hast som later en kanna det. Det finns inte ett vasst ord i denna varld som kommer fa folk att kanna kanslan innan dom ar dar i sadeln. Sen var inte mitt inlagg dommande pa nagon person aven om du kanske tog det sa? Ta inte allt sa personligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där håller jag med, det blir smått roande när folk visar något och inte ens förstått konceptet av vad som visas. Filmerna var intressanta, men inte ur perspektivet att rida med hängande tygel, på det planet visade de absolut inget.

En bild kan inte göra alla nöjda och ingen är så perfekta att det inte går att hitta något som man kan racka ner på.

Utifall jag är "folk" med tanke på dina tidigare inlägg riktade till mig;. Jag la in film nr två och skrev att den skulle ses som korrigering av ev missuppfattning av film nr ett. Det jag skrev senare till dig var att just ditt citat (om kontakt via tygelns tyngd) kan missuppfattas. Naturligtvis tror jag inte att filmen kan det. I så fall hade jag ju inte lagt ut den med de kommentarerna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Åh. Tack för ett konstruktivt inlägg! Gratulerar. Respekt. Mycket bra illustrerat.

KL
Lägger till att jag även tackar TS för tråden. Den far iväg hit och dit, men jag tycker den är intressan. Jag dissade inte det jag såg. Inte alls. Jag misstänker fortarande att du rider med "kontakt". :-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

KL
Lägger till att jag även tackar TS för tråden. Den far iväg hit och dit, men jag tycker den är intressan. Jag dissade inte det jag såg. Inte alls. Jag misstänker fortarande att du rider med "kontakt". :-)
Tack själv för ditt medverkande! xD Måste bara tillägga att om jag rider med kontakt hade det varit slöseri av min ack så dyrbara tid att starta denna tråd.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:-D he he......... OK. Med om jag såg dig rida IRL så skulle jag kanske se något jag skulle kalla kontakt, inverkan och ram i alla fall. Kanske. Om jag istället frågar varför du rider med träns/tyglar/bett öht?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp