Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återigen utgår jag från min häst och inte hur du löser problemet generellt. Ber jag min häst om samling och han kortar upp sig i en sk "fejksamling" är det ofta för att han vill göra rätt för sig men styrkan finns helt enkelt inte där än. I denna "fejksamling" kortar han upp sig, tappar all energi i bakbenen och förlorar kopplingen mellan "bak och framvagn". Då måste jag backa bandet och be om framåt och lång och låg så att han återfår aktivitet från bakbenen och framåt, genom hela hästen. Då får jag helt enkelt inse att jag förhastat mig då han måste kunna utföra samlingen på egen hand, utan hjälp från mig!Framåt, framåt? Är inte det ett ypperligt sätt att inte kunna hitta en balanserad trav och en takt och ett tempo där hästen kan arbeta "fridfullt"? (Jag menar inte att man BARA ska rida i ett och samma tempo, innan jag gör något alls så ska jag kunna inverka på hästen och rida ex grundläggande tempoväxlingar). Men i arbetet skulle jag inte heller bara rida den framåt, hur menar du?
Men om hästen går med kort hals skulle jag inte rida den i ett högre tempo. Jag skulle snarare backa bandet, kanske länga ut tygeln en aning. Men gå över och arbeta med övergångar och kanske arbeta i skritt en stund så vågar slappna av.
Där finns problem med film eller bedömning a ridning över huvudtaget och det är att det är en bedömningsfråga. Vem är det som är ska avgöra om en film som visas här visar här visar vad som påstås över huvudtaget? Det en grupp tycker är fantastiskt tycker en annan är halvbra, vissa skulle inte erkänna att vissa saker är bra om de så står med en pistol mot tinningen, ytterligare andra tycker det mesta är bra så länge den som rider inte rider alltför illa. Det är tämligen meningslöst att vissa något alls här och tro att alla lämnar sitt gillande. Det kommer alltid att vara någon som hittar fel utifrån sitt ideal.
Det handlar mer om tycker jag att man får en hint om vad just den personen klassar som bra tycker jag.. Då är det enklare att förstå vad man är ute efter.. fast det blir ju konstigt som TS som dyrkar en film tills hon fattade att det utgår från kontakt? Då bortser man från vad som visas och bara hänger upp sig på att hålla på sitt sätt.
Ja det är synd och ännu mer synd att ingen enda sån duktig fastnat på film.....undrar just vad det kan bero på ?
Allvarligt Totola vad tror du? KAN det vara så att ingen respekterad ryttare ens påstår att "det går" just för att det inte går att nå annat än hittepå-samling?
Man kan älta detta i oändliga trådar men ändå dyker inte ett enda levande exempel upp på film? Det säger väl ändå nånting, eller?
Har man lång tygel måste väl grundtanken vara att hästen håller halsen där den själv känner sig bekväm utifrån övningen. Hästen kommer korta upp sig när man gör något som kräver det.
Men om man vill stretcha överlinjen mer i den samlade formen, om man i piruett vill att hästen länger överlinjen och lyfter bröstbenet i bibehållen piruett- hur gör man då?
Där håller jag med, det blir smått roande när folk visar något och inte ens förstått konceptet av vad som visas. Filmerna var intressanta, men inte ur perspektivet att rida med hängande tygel, på det planet visade de absolut inget.
En bild kan inte göra alla nöjda och ingen är så perfekta att det inte går att hitta något som man kan racka ner på.
Tack själv för ditt medverkande! xD Måste bara tillägga att om jag rider med kontakt hade det varit slöseri av min ack så dyrbara tid att starta denna tråd.KL
Lägger till att jag även tackar TS för tråden. Den far iväg hit och dit, men jag tycker den är intressan. Jag dissade inte det jag såg. Inte alls. Jag misstänker fortarande att du rider med "kontakt". :-)