"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hoppsan trodde du kommenterade något helt annat... ähm, jag har tyvärr inte sett din stjärna. Kan vi få en bild på en levad i kapplöpninssadel om "bevis"?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Diskussionerna kommer aldrig att leda någonvart så länge man inte ens har kunskap om de mest elementära begreppen.

Begrepp som till exempel samling, eftergift och stöd används utan att man har en egentlig förståelse för vad som menas.

Fast så länge det finns olika ridsystem (det kommer det alltid finnas, samma mall kan inte passa alla) och ridning som ser olika ut i praktiken, så kommer man ha olika bild och känsla av vad saker och ting innebär.

Diskussionen blir bra mycket tråkigare om man försöker säga att det bara finns ett rätt än när man kan få förklarat vad som menas så man kanske iallafall kan få ett litet hum hur det var tänkt. Veta kan man nog aldrig.

Tycker det är en fin tanke att kunna rida på hängande tygel. Sen vill jag inte frångå målen med ridningen i övrigt för det. Men jag vet att det faktiskt går att lyckas, synd bara att det inte finns någon tillräckligt respekterad i tråden som kan förklara/visa hur! :) (På ett sätt som faktiskt kan nå till målen.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tycker det är en fin tanke att kunna rida på hängande tygel. Sen vill jag inte frångå målen med ridningen i övrigt för det. Men jag vet att det faktiskt går att lyckas, synd bara att det inte finns någon tillräckligt respekterad i tråden som kan förklara/visa hur! :) (På ett sätt som faktiskt kan nå till målen.)

Ja det är synd och ännu mer synd att ingen enda sån duktig fastnat på film.....undrar just vad det kan bero på ?:idea:

Allvarligt Totola vad tror du? KAN det vara så att ingen respekterad ryttare ens påstår att "det går" just för att det inte går att nå annat än hittepå-samling?
Man kan älta detta i oändliga trådar men ändå dyker inte ett enda levande exempel upp på film? Det säger väl ändå nånting, eller?
 
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej jag slarvläser inte. När man lättar på tygeln så kan man ge full eftergift.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om vi har ett ekipage som redan är i balans och harmoni så spelar det ingen roll om man har kontakt via sträckt eller hängande tygel, om vi utgår ifrån att båda har ett inövat signalsystem som fungerar med det ena eller det andra, för det är ju ändå bara tygelns vikt man har i handen då. Balansen och formen kommer att hålla likvärdigt.

Om vi däremot har ett ekipage som INTE är i balans, så kommer ingen sträckt tygel världen nånsin kunna hjälpa upp den balansen. För en sträckt tygel på ett obalanserat ekipage kommer att störa och förstöra mer än det hjälper. Därför skulle jag aldrig börja i den ändan. Balans och harmoni först, kontakt och ev. sträckt tygel sen.

Jag tror inte att man får balans bara av att släppa tygeln, ej heller genom att sträcka den, utan man behöver ha övningar och ett mycket specifikt signalsystem till dessa övningar som hjälper hästen (och ryttaren) att hitta balansen, men tygeln ska vara lös så att det finns några cm eller mer tillgodo om hästen/situationen så kräver, så att inte tygeln "tar i" så fort hästen tar ett snesteg.

Det är ju det som händer när tygeln "glappar" som ni säger, tygeln "tar i" på ett otimeat sätt, oftast beror det på obalans (hos häst och/eller ryttare) tillsammans med för kort tygel till den obalansen. Hur smart är det då att korta tygeln ändå mer?

Så ser jag det och även om jag inte rider dressyr så som en dressyrryttare så är jag oerhört noga med balans och harmoni och rena taktmässiga gångarter. Dom behöver inte "förädlas", men dom ska bevaras eller möjligen förbättras om utgångsläget är illa, men aldrig förstöras eller hämmas.
Hela detta inlägg gav mig en bild av en ridskolehäst som rids av en som inte ridit så länge.
Hästen är bussig o gör vad den tror att den ska göra. Inget mer o inget mindre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Arligt talat, kvinnor, bruttor, karringar, karlslokar och fellow puckon..

Har ni last de sista sidorna? :confused: TS ville ha en dialog gallande tankar, och som jag forstod det, tekniker. Nu hoppar folk pa henne, och andra anvandare - pa alla hall och kanter "jahajaaa var ar bilderna pa Din hast i LEVAD?!" :eek: "jaja, men du ljuuuuger". "Du rider juh RIDSKOLEHAST!" "Det ar inte ridning - det ar AKA hast!" "Amen du kan ju inget, du ar sa daaalig".

Ge er, vuxna manniskor! Var finns det konstruktiva i det?

In med bilder, visa vad ni kan, vad ni gjort, och forklara hur ni tanker och har tranat de olika sakerna - pa sa satt kan kanske folk lara sig nagot?

Manga av er har jatteintressanta tankar, nagra av er rider for tranare jag inte skulle peta pa ens med en rodglodgad Tang, och nagra av er rider for no-names. Men vi -kan- lara oss nagot av varandra. Om vi skruvar ner hela det "Ahmen VISA dae - annars ljuuuuuger du baraaaa".

Som jag tanker: forsta steget ar att korrigera upp obalansen ryttaren satter hasten i - nasta, engagera buken Heeeeela vagen fran brostben till nackligament. Inse att hastens fysisk spelar stor roll i hur och var saker hamnar/utfors. Hasten, och ryttaren, ar byggd olika och har olika forutsattningar. Alla har olika mal, olika mening med sina hastar - men vi alla vill val bli -battre-, eller?

/Bew, over and out.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Naturligtvis utgår jag från när jag rider min häst, alltså kan du inte kräva en utförlig beskrivning på hur du gör när du måste korrigera. Dels för att din och min häst är helt olika individer och dels för att varje situation som uppstår där korrigering krävs kan vara unik!

Visst är alla hästar individer som inte svarar på exakt samma sätt, vissa är känsligare än andra t.ex. Men ändå så är alla hästar just hästar, de funkar på samma sätt i sin kropp när de arbetar korrekt, dvs en viss häst kan t.ex. omöjligt vara samlad med raka bakben oavsett om den är känslig, energisk, flegmatisk osv.

Jag undrade hur du gör för att förlänga överlinjen på hästen när den trycker ihop sig. På lång tygel. Du svarade "rider på framåt". Jag tycker det låter konstigt om det skulle fungera utan någon som helst kontakt. För mig låter det som att hästen älgar iväg och hamnar ännu mer i framvikt. Jag har hittills aldrig mött någon häst som blivit rund och fin i sin överlinje på det sättet, medräknat att alla hästar är olika individer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vet inte om du missförstår vissa saker nu, men om jag frågar efter film så är det inte på inläggskrivarna själva naturligtvis utan öht någon som någon gång under världshistorien så länge vi haft filmmöjligheter, har fastnat på film och visar det som påstås:)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du rider runt på slak tygel så kommer ju hästen efter ett tag slappna av och i en lång och låg form jobba på ganska fint- precis som om man linar en oinspänd häst. Backar den av driver man och sen trillar halsen ner och den kan vara kvar i hyfsad jämvikt tycker jag.
Jag undrar om det är det ts menar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där finns problem med film eller bedömning a ridning över huvudtaget och det är att det är en bedömningsfråga. Vem är det som är ska avgöra om en film som visas här visar här visar vad som påstås över huvudtaget? Det en grupp tycker är fantastiskt tycker en annan är halvbra, vissa skulle inte erkänna att vissa saker är bra om de så står med en pistol mot tinningen, ytterligare andra tycker det mesta är bra så länge den som rider inte rider alltför illa. Det är tämligen meningslöst att vissa något alls här och tro att alla lämnar sitt gillande. Det kommer alltid att vara någon som hittar fel utifrån sitt ideal.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du rider runt på slak tygel så kommer ju hästen efter ett tag slappna av och i en lång och låg form jobba på ganska fint- precis som om man linar en oinspänd häst. Backar den av driver man och sen trillar halsen ner och den kan vara kvar i hyfsad jämvikt tycker jag.
Jag undrar om det är det ts menar?

Det kan det kanske vara, det vore intressant om TS kunde förklara lite mer.;) När man skriver "framåt framåt farmåt" så låter det för mig som ganska mycket gas. Och det blir inte riktigt bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där finns problem med film eller bedömning a ridning över huvudtaget och det är att det är en bedömningsfråga. Vem är det som är ska avgöra om en film som visas här visar här visar vad som påstås över huvudtaget? Det en grupp tycker är fantastiskt tycker en annan är halvbra, vissa skulle inte erkänna att vissa saker är bra om de så står med en pistol mot tinningen, ytterligare andra tycker det mesta är bra så länge den som rider inte rider alltför illa. Det är tämligen meningslöst att vissa något alls här och tro att alla lämnar sitt gillande. Det kommer alltid att vara någon som hittar fel utifrån sitt ideal.

Oh ja, så blir det. Men det är ändå lite lättare att få någon uppfattning från en film istället för stillbilder.

Sedan vill jag tillägga att jag tycker TS är jättemodig som lägger ut bilder på sin jättefina häst. :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Gissar att det betyder mer drivning och liksom sätta hästen framför sig. Fast i takten annars blir det ju bara springit?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du kan sitta där som domare i hur folk ska kommunicera.

När folk bildar sin uppfattning av egen erfarenhet endast o när den dessutom är knapp, så blir det meningsskiljaktigheter.

Ridning handlar mkt om upplevda känslor. Det är många AHA-n man måste vara med om o det blir det sällan utan tränarhjälp.

Om man inte är villig att träna upp sin arm/ hand till att följa med hästen o då anser att det är hästen som det är fel på o inte går att rida med kontakt tja inte ens med vanligt tränsbett

min fråga är då- Hur ser den kontakten ut?

Om tygeln glappar blir det småryck. då man då kortar den o fortfarande rider med statiska armar ja då visar hästen sin motvilja, men för att det är fel på kontakten- inte bettet.


Här har vi en som RIDER med en jämn o god kontakt som hästen är tillfreds med

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BKwzkkQMMZ4

här ser vi hur det blir med en ojämn kontakt o i övrigt sämre RIDNING.
OBS att hästen inte ens har bett o blir otroligt störd.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3U8-t6YO9nQ
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men, jag har mycket svårt att se hur det arbetet de gjorde idag skulle kunna göras på långa tyglar. Dock är jag heller inte det minsta insatt i ridning på långa tyglar heller.

Om Kyra-clinicen förmodar jag.

Jag är övertygad om att samma saker inte går att göra på långa tyglar. Men den del av grundjobbet kan göras på långa tyglar för att komma till samma slutmål och det kan säkerligen användas vid annan övning.

Med långa tyglar kan man säkert göra sidvärtsrörelser och någon form av samlande arbete (några grader kan man säkert samla hästen utan kort tygel), jag är dock inte tillräckligt skicklig för det. Tempoväxlingar är nog det mest "avancerade" jag gjort med långa tyglar - dock med gott resultat.

Har man som mål att rida MSV/Svår dressyr kan man nog inte endast rida på lång tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att den största anledningen till att hästen trycker ihop sig fastän tygeln är lång är att den helt enkelt inte är redo att påbörja "samling". Då är det grymt viktigt att snabbt uppmärksamma detta och återigen börja rida framåt framåt framåt och be om lång och låg!


:confused: Framåt, framåt? Är inte det ett ypperligt sätt att inte kunna hitta en balanserad trav och en takt och ett tempo där hästen kan arbeta "fridfullt"? (Jag menar inte att man BARA ska rida i ett och samma tempo, innan jag gör något alls så ska jag kunna inverka på hästen och rida ex grundläggande tempoväxlingar). Men i arbetet skulle jag inte heller bara rida den framåt, hur menar du?

Men om hästen går med kort hals skulle jag inte rida den i ett högre tempo. Jag skulle snarare backa bandet, kanske länga ut tygeln en aning. Men gå över och arbeta med övergångar och kanske arbeta i skritt en stund så vågar slappna av.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad jag inte förstår är hur man rider med långa tyglar och "kortare" form utan att hästen backar av från bettet?
Om hästen är lång och avspänd och ni menar att man kortar upp den genom en liten kramning på tygeln och sedan ska den vara kvar i den form ni bestämt- hur vet den då att den sedan får söka sig framåt igen?

I western rider man ju hela tiden med ganska lång hals även i mer "samlande" övningar ( eller?) och då verkar det ju enkelt att förstå!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror ärligt talat att väldigt många dressyrryttare tränar sina hästar så här. Man varierar position / ram / inverkan. Dessutom är framridningen ett kapitel för sig.

Ja alla pratar om att rida hästen "lång och låg" för att få upp ryggen. Dock ser jag få faktiskt göra det (aktivera ryggen alltså, lång låg ser man ju). Som han poängterar i filmen så är det något man ibland får lära hästen och har man aldrig känt hur en rygg i rörelse är det inte helt enkelt att veta när den gör det och inte. Tyvärr är det inte heller något man lär sig på de vanliga instruktörs/lärarutbildningarna verkar det som. Jag har lärt mig det av ryttare som gått den gamla militära ridskolan, någon tysk beridare samt Gerd.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Eh, jag läste lite slarvigt och svarade på något annat.

Var frågorna menade till mig?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp