"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja det kräver mer av ryttaren i fråga om balans att ha sträckt tygel utan att störa hästen.
Men det är ju mer en diskussion om hur man lär folk att rida på
Hästvänligaste sättet...

Nu förutsätter vi väl en skicklig ryttare med kroppslontroll?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vet inte om beror på musiken och hela äng-sommardag-solnedgång-konceptet, eller helt enkelt för att det är väldigt sent, men dessa två verkar verkligen tycka om varandra! Inga metaller, inga sporrar eller inspänningar. Bara rent och skärt samspel och ja, harmoni..

http://www.youtube.com/watch?v=Yu6_cP4u51M



Men hur intressant är detta?

Det mest intressanta borde vara hur hon kommit dit, och jag får dåliga vibbar om hon väljer att inte visa.

Och ser att tråden dragit iväg men att du fortfarande inte lagt ut en enda förklaring hur du gör dina piruetter och liknande rörelser?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Konsten är att kunna rida med denna eftergift och kontakt med sträckt tygel samtidigt. Det är en svår konst för alla och mycket mycket svår för många. Dom flesta av oss behöver flera flera års träning för att komma dit. I "mitt" system är detta möjligt utan att skapa spänningar hos hästen iom att vi har ett signalsystem som funkar tillsammans med löst hängade tygel, vi bara länger tygeln ännu mer om ryttarens obalans stör hästen, men vi kan fortfarande påverka hästen så att vi kan jobba den, få bort den från bogarna tex.

Men nu skriver du det som jag o även Axel skrev för massvis av sidor sedan, att det där med lång tygel är för att de som rider inte kan/har tid eller lust att lära sig den svåra vägen, och den väg som behövs och är nödvändig om man vill från grundridning-komma vidare.

Den balans du pratar om som kommer av att man bara släpper tyglarna är milsvid från den balans och bärighet man får i en häst genom bra kontaktridning-går inte att jämföra och som Lancet skrev så har man inte ridit så själv så har man ingen susning, då är det säkert så att man "tror" att hästen blir balanserad bara man släpper tyglarna, men den balansen blir i det jag sett hitilla framtung också och inte alls som man vill ha den.

Återkommer om din tidigare ställda fråga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man rider med sätet och och skänklar och tyglarna på en utbildad häst kan hänga ner i backen om så önskas. De som tror att riktig ridning kräver munkontakt har inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Samtidigt visade filmen och vad som sades på filmen väldigt tydligt att sträckt tygel med kontakt man strävar efter. Du verkar också ha missat vad som verkligen skrivs. Jag citerar från sidan du länkar till:

Ursprungligen postat av Fiador
Konsten är att kunna rida med denna eftergift och kontakt med sträckt tygel samtidigt. Det är en svår konst för alla och mycket mycket svår för många. Dom flesta av oss behöver flera flera års träning för att komma dit. I "mitt" system är detta möjligt utan att skapa spänningar hos hästen iom att vi har ett signalsystem som funkar tillsammans med löst hängade tygel, vi bara länger tygeln ännu mer om ryttarens obalans stör hästen, men vi kan fortfarande påverka hästen så att vi kan jobba den, få bort den från bogarna tex.
Det finns inget utrymme för tolkningen att instruktören anser att det räcker med kontakt på hängande tygel när denne upprepade gånger visar nackdelarna med hängande tygel och fördelarna med sträckt.

Jo. Det finns utrymme för tolkning åt "Fiadors håll" eftersom det handlar om tygelns tyngd. Tygeln kan i detta fall vara "hängande" men inte glappande. Du har ändå kontakt. Den största skillnaden som påvisas är när man missar sökning & kontakt via tygeln och bara låter den vara lös.

Fortfarande kontakt och fortfarande "vanlig" dressyr.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man rider med sätet och och skänklar och tyglarna på en utbildad häst kan hänga ner i backen om så önskas. De som tror att riktig ridning kräver munkontakt har inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet.

Håller delvis med - men då handlar det inte om att helt sonika (på en "vanligt utbildad" häst) börja åka och släppa tyglarna. Man påbörjar då en omlärning och omskolning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo. Det finns utrymme för tolkning åt "Fiadors håll" eftersom det handlar om tygelns tyngd. Tygeln kan i detta fall vara "hängande" men inte glappande. Du har ändå kontakt. Den största skillnaden som påvisas är när man missar sökning & kontakt via tygeln och bara låter den vara lös.

Fortfarande kontakt och fortfarande "vanlig" dressyr.

Hur man kan tolka direkt kontakt som hängande tygel är för mig obegripligt, det visas gång på gång på videon att tygeln ska vara stärkt och inte hängande. Det påtalas upprepade gånger att hängande tygel är fel. Har vi sett samma video?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Väljer att bara kopiera en bit, egentligen tänkte jag inte svara alls, men...



Ja, kanske du också vill tala om vad "samling" är i din defintion?

Du får det att låta som om "dressyrnördar" har en egen godtycklig definition.
Så är det ju inte riktigt.

VOre kanske bättre att kalla det som man gör inom western nåt helt annat för som du säger, det är det ju.

Hästen kan aldrig i det arbetet var "samlad" enligt definitionen för vad samling kräver. Oren takt, falla isär, vinkla leder som ett kriterium för att hästen är samlad?

Ja det krävs nog styrka är jag helt säker på, det säger jag inte emot, men samling är det inte. Lika lite som tölt kan ridas i samling.

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att tölt inte kan ridas i samling. Jag måste då i varje fall samla min häst innan vi kan få till en bra tölt. Och då tycker jag faktiskt att många av kriterierna som lades upp av fio stämmer in. Hästen måste vara i balans, den ska vara bärig och inte gå på framdelen och vi jobbar mycket på att aktivera bakdelen. Sen ser kanske inte formen på hästarna ut exakt lika i alla olika ridstilar, men för mig är det viktigt att försöka ha en häst som jobbar igenom kroppen och har ett lätt stöd på tygeln (bär sig själv och inte ligger i handen alltså) oavsett gångart.

Tygellängden tycker inte jag är det väsentliga så länge hästen jobbar rätt. Behövs mer stöd, ge mer stöd så kan hästen stärka sig genom att jobba rätt. Klarar hästen att bära sig själv (säkert mera vältränad häst och ryttare än vi förvisso) med minimal inverkan av tygeln så kan jag inte se några fel i det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det kan tolkas. Din tolkning av det du citerade är att kontakt via tygelns tyngd är lika med sträckt tygel. Det finns andra tolkningar av samma citat som skulle kunna vara lika logiska.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Att det krävs mycket för att få en bra tölt är det nog ingen som säger emot. Men det är nog inte heller många som håller med om att en häst med helt raka bakben kan vara samlad (hoppas jag?).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, jag tror att du har förtsått lite hur jag tänker/ser på det här med kontakt. Jag menar att det på en grön häst inte funkar optimalt med sträckt tygel, det krävs så mycket annat som måste till i den absoluta grunden först för att komma dit. Balans tex, för både ryttare och häst. Samspel och kommunikation, att båda parter har jobbat in en känsla för och kunskap om signalsystemet och eftergiften, stegvis. Därför delar vi upp det mer tydligt, rider med eftergiften mer tydlig tills dess att hästen och ryttaren är i balans och harmoni, och under tiden kan man faktiskt jobba med formen via böjning och sidoförflyttning, utan att behöva sträcka tygeln mer än punktvis.

Ja som du säger så finns det mycket man kan göra innan det ens är någon idé att ta kontakt. Många hade nog tjänat på det, hellre än att råka dölja problem som hade varit bättre att ta tag i under grovjobbet. (Ge hästen ett femte ben för takt och balans t ex.)
Men det är ju grunder och grovjobbet som är det svåraste att lära sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det kan tolkas. Din tolkning av det du citerade är att kontakt via tygelns tyngd är lika med sträckt tygel. Det finns andra tolkningar av samma citat som skulle kunna vara lika logiska.

Det var tolkning av det citerad tillsammans med videon (som även finns i artiklen). Jag förstår inte hur man kan tolka att det går bra med hängande tyglar i ett material där det upprepade gånger visas att det inte är önskvärt, där det i själva verket går ut på att visa att man ska ha kontakt och inte via hängande tygel.

Givetvis kan man tolka allt som man önskar, det går att tolka det till att man ska rycka hästen i munnen också, eller stå på huvudet på hästen om man har god fantasi. texten och videon stödjer dock varken det ena eller det andra liksom det inte stödjer hängande tygel utan att temat tvärt om är att man ska ha lätt kontakt och inte hängande tygel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man rider med sätet och och skänklar och tyglarna på en utbildad häst kan hänga ner i backen om så önskas. De som tror att riktig ridning kräver munkontakt har inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet.
Med tygelkontakt o en god utbildning kan du utveckla hästens gångarter o finna en bättre balans.
Hästen ska röra sig bättre med ryttare än den gör i hagen. Det gör den om den får hjälp.
Om du skulle sitta upp på Lancets hästar skulle du få dåndimpen o tycka att den var olydig o springer. de förvaltas mest med sätet för att få den att dansa, men oxå med en hjälp att inte trilla framåt- vilket är en förutsättning.
Man FÖR hästen o får då inte skumpa med- åka.

Se skillnaden i sits på en dressyrryttare av klass typ i en ökad trav o en som skumpar på mitten. Den förstnämnda kan oxå hjälpa hästen att även där vara kvar i sin balans, medan den andra får en häst som tappar allt för att ryttaren är okoordinerad. Utelämnad åt sitt öde.

Det tar lång tid att bygga upp på rätt sätt o utbildningen fortgår hela livet- mest i att bibehålla Ferrarin lösgjord, elastisk o stark..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En häst som rör sig "ovan mark" även i trav o därmed inte dämpas till att bli markbunden behöver mer hjälp än en häst som hela tiden behåller sin balans genom att korta steget o därmed alltid behöver ha ngn hov i marken.

på dessa hästar rör sig även ryggen lika mkt från marken i vart steg o blir obekväma om man inte orkar lära sig att vara följsam- inte hindra hästen från att röra sig väl.
En sdn häst kan heller inte hindras via bettet. Om så sker kommer den att försämras även i sin rörelse.

I TS fall så ser man att när den rids med kontakt så länger den ut halsen, men iom att den går i framvikt så håller den emot sig då bakbenen inte tar den vikt som då krävs- är under den- att manken hålls uppe. Lösningen för den hästen är att krulla ihop sig.

Jag tycker att den ridningen är helt OK om man inte vill lära sig rida bättre MED kontakt. TS anser ju oxå att hästen inte gillar bettet. Det kan bero på så mkt mer än själva bettet. Framförallt läge o inverkan. Dåliga erfarenheter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I TS fall så ser man att när den rids med kontakt så länger den ut halsen, men iom att den går i framvikt så håller den emot sig då bakbenen inte tar den vikt som då krävs- är under den- att manken hålls uppe. Lösningen för den hästen är att krulla ihop sig.

HAHAHAH , åh dör lite!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur man kan tolka direkt kontakt som hängande tygel är för mig obegripligt, det visas gång på gång på videon att tygeln ska vara stärkt och inte hängande. Det påtalas upprepade gånger att hängande tygel är fel. Har vi sett samma video?

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en häst som ridits med stöd i hela sitt liv "faller isär" om du släpper den, gör du?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja är man inte självkritisk o heller inte lyssnar på dem som tycker att "den överges" så....

Hela vitsen är ju att man strävar efter att rida den med sätet så småningom, men för att den ska kunna samla sig där den fortfarande har skjutkraften påslagen behöver de allra flesta hästarna hjälp.

Man kommer inte att kunna fortsätta att utbilda den- blir kvar där resten av livet. Noll utveckling, men man kanske är nöjd med det.

Det går inte att bara rida framåt framåt på en häst som krullar ihop sig. Det måste stämmas av lite för annars kommer krullet tillbaka.

Rider man i djup snö så sker en automatisk uppbromsning o mer benrörelse-växer i höjd. konsten är att kunna rida så utan den djupa snön.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man rider med sätet och och skänklar och tyglarna på en utbildad häst kan hänga ner i backen om så önskas. De som tror att riktig ridning kräver munkontakt har inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet.

Och jag undrar om det du beskriver med piruetten blir en riktig piruett och inte bara svänga runt lite hur som helst?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att en häst som ridits med stöd i hela sitt liv "faller isär" om du släpper den, gör du?

Men då har du inte förstått vad stöd och kontakt betyder och inte heller förstått hur det ska ridas.

Kom igen när du kan visa film så får vi se om din är så ihopkrullad o framtung som man ändå kan ana att den är på bilderna trots att du valt ut de bästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp