Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Jag förstår, men blir det inte samma sak i början med tygel menar du? Vad jag förstår är det här något som de ganska nyligt börjat jobba med på den här hästen, kan det här inte vara ett av stegen mot en korrekt piaff?
(jag frågar - har personligen inte tillräcklig kunskap om detta)
Häst och ryttare verkar ha ett fint samspel, men här ser man samma sak som man ofta ser när det jobbas utan eller med ojämn tygelkontakt - hästen trycker upp halsen och tappar överlinjen. Dessutom är det väldigt låg energi i trampet, och den triangulerar. Det är mer piaff som trick än piaff som dressyr.
En sak man kanske måste hålla i minnet är att hästens huvud är en stor jättetung klump som sitter i änden på en lång hävstång. Arbetet med att höja samlingsgraden handlar mycket om att maka ihop hästens kroppsdelar så att de kommer närmare ekipagets tyngdpunkt. Det blir lättare att bära och balansera då. Och det gör hästens liv ganska mycket enklare om den får hjälp och vägvisning med detta.
Annars väljer den lätt just den här formen.
Jag förstår, men blir det inte samma sak i början med tygel menar du? Vad jag förstår är det här något som de ganska nyligt börjat jobba med på den här hästen, kan det här inte vara ett av stegen mot en korrekt piaff?
(jag frågar - har personligen inte tillräcklig kunskap om detta)