"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Häst och ryttare verkar ha ett fint samspel, men här ser man samma sak som man ofta ser när det jobbas utan eller med ojämn tygelkontakt - hästen trycker upp halsen och tappar överlinjen. Dessutom är det väldigt låg energi i trampet, och den triangulerar. Det är mer piaff som trick än piaff som dressyr.

En sak man kanske måste hålla i minnet är att hästens huvud är en stor jättetung klump som sitter i änden på en lång hävstång. Arbetet med att höja samlingsgraden handlar mycket om att maka ihop hästens kroppsdelar så att de kommer närmare ekipagets tyngdpunkt. Det blir lättare att bära och balansera då. Och det gör hästens liv ganska mycket enklare om den får hjälp och vägvisning med detta.

Annars väljer den lätt just den här formen.

Jag förstår, men blir det inte samma sak i början med tygel menar du? Vad jag förstår är det här något som de ganska nyligt börjat jobba med på den här hästen, kan det här inte vara ett av stegen mot en korrekt piaff?
(jag frågar - har personligen inte tillräcklig kunskap om detta)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tua satte fingret på det som jag tror är botten i denna diskussionen.
Antingen anser man att hästen kan utföra allt vi ber den när den rör sig fritt i hagen. Och då handlar det om att få hästen att förstå och utföra det när ryttaren ber den.

Eller så anser man att man i ridningen vill få hästen att vara en atlet som utför sakerna " bättre" än vad den själv kan göra i frihet. Man vill optimera hästens egna förutsättningar och förbättra den. Förbättra gångarter, uttryck, form , hoppförmåga etc.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur får du till den tolkningen? Jag översätter och ser inte ett ord om snabbheten, tygellängden eller vanan. Har du problem med översättningen kanske "google translate" kan vara något?

F: Jag rider western och jag undrar om jag kan göra den korrekta stretchen.

S: Du kan stretcha men du kommer inte kunna kontrollera stretchen så väl utan korrekt kontakt, det är dock bättre än om du inte stretchar alls.

F: "..kan jag göra en korrekt stretch, fast utan kontakten?"

S: ".. still it will be better than if you didn't stretch at all"

Kanske du som borde sluta slarvläsa?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

+ ni andra :D

Tack för bra förklaringar, jag ser vad ni menar. Om det var någon annan än du Tuaphua som skrev så skulle jag nog envisas mer ;) jag vill verkligen ha det till att det borde gå att lära hästen att lyfta manken, om man bara förklarar för den på rätt sätt... *envis som en åsna*

Jag måste få komma och titta när du tränar så jag får se live och så får du tjata mina öron fulla så kanske jag ger mig :p

Jag måste prata med min tränare om det här också...

Det här tror jag (för mig) är århundradets mest intressanta och givande tråd :idea::bow:
Otroligt kul att så mycket kunniga människor lägger ner så mycket tid på att förklara så utförligt :bow:

(att jag sedan är så envis att jag måste få försöka själv innan jag ger mig helt är en annan sak :angel:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast han säger ju att det inte går lika bra att stretcha utan korrekt kontakt. Dock är det bättre att stretcha utan kontakt än att inte stretcha alls.

Nja, han säger att det är svårare att korrigera. En viss skillnad tycker jag (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

F: "..kan jag göra en korrekt stretch, fast utan kontakten?"

S: ".. still it will be better than if you didn't stretch at all"

Kanske du som borde sluta slarvläsa?

Du skiver:
Fråga och svar från ArttoRide från videon "Correct contact in the stretch":

F: I'm a western rider and I wonder if I can do a correct stretch, but without the contact?

S: You can stretch but you won't be able to control the stretch as well without correct contact, still it will be better than if you didn't stretch at all.

Se där ja! Min tolkning är att det största problem han ser i att rida stretchen på en häst som är van att bli riden utan stöd är att du som ryttare inte blir lika kvick i dina "hand-hjälper"(?) då tygeln är lång, INTE att hästen med automatik "faller isär"

*Glad tjej!



Jag skriver:

Hur får du till den tolkningen? Jag översätter och ser inte ett ord om snabbheten, tygellängden eller vanan. Har du problem med översättningen kanske "google translate" kan vara något?

F: Jag rider western och jag undrar om jag kan göra den korrekta stretchen.

S: Du kan stretcha men du kommer inte kunna kontrollera stretchen så väl utan korrekt kontakt, det är dock bättre än om du inte stretchar alls.

Vad anser du egentligen är fel i min översättning och hur skulle du översatt det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vilket inlägg:bow::love:

På dig ser man ju hur viktig arm o handställning är för att få kentaurkänslan.
Handen inverkar inte enkom, hastigt ryckigt eller annat....

Din kropp är helt sammankopplad med hästen under arbetet.

Det är inte så enkelt att rida med "enbart" sätet, därav det är en stor konst o skitsvårt.
KL
Blir lite trött på piaffdiskussionen när hästen inte rör sig framåt. Det är ju när skjutkraften finns med som det blir svårt o framförallt övergångar därifrån.

Många hästar är inte ens ihoppkopplade o har ingen finstämmig kommunikation via hand, säte, mage......

Har man den på sätet kan man lätta ur helt o hållet o ändra på formen.. eller inte. De ramlar då ingenstans eller tappar balansen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad anser du egentligen är fel i min översättning och hur skulle du översatt det?

Frågan var tydligt ställd, "without the contact". I svaret säger han att du kan stretcha men kommer inte kunna kontrollera den lika bra som med kontakt och att det är bättre än att inte stretcha alls. Faller hästen isär utan tygelkontakt som hästen i klippet gör kommer den arbeta fel och övningen (som är grunden för att bygga upp en god överlinje) kommer vara helt i onödan då hästen inte arbetar genom ryggen. Därför är jag övertygad om att han tog med det faktum att hästen i fråga var westernriden i sitt svar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Har man hela tiden jobbat emot att sökningen ska komma bakifrån, då har man nog också vid det laget lyckats lära sig rida bakbenen utan att korta tygeln.
Högre svårighetsgrad - kräver ännu mer att grunderna gjorts ordentligt.
Man kan ju t ex få en avkortning för att hästen har för lite påskjut och/eller energi nog för det man ber om, antingen med ena eller båda bakbenen. Har man kommit såpass långt som till galoppiruetter och i övrigt lyckats rida på hängande tygel så utgår jag ifrån att man redan har träningsstrategier både signalmässigt- och övningsmässigt för att få till det som brister bakifrån. (Att hästen någon enstaka gång råkar korta upp sig däremot får man väl se som mänskligt, ett kvitto på hur det blev just då. Ser man till vägen dit däremot, så kanske man hellre tar att hästen kan visa dagsstatusen bakifrån än att maskera det genom att be hästen ändra huvudet separerat från övriga kroppen så att säga.)

Nu kan jag delvis bara spekulera i hur de som faktiskt kan tänker, men jag har sett fina piruetter på hängande tygel utföras IRL.
(Ska väl tilläggas att jag knappt brukar tänka på om det är hängande tygel eller ej, så länge det ser trevligt ut och halsen är lång - om inte så är det sällan bara tygellängden som är bu eller bä. ;) )
Hela vitsen med att rida med en ändamålsenlig form är att du kan påverka bakbenen. rider du på lång tygel så blir tygelkontakten brysk o tas bara i munnen. Det syns tydligt på vad hästen föredrar- förblir ostörd, men ändrar sin mekanik- telepati. Man ser inte att ryttaren rör på fingrarna men hästen känner det.

Svea:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja du kan tolka det som du vill men inte säger han ett ord annat än att det är bättre än inget och inte ett dyft om snabbhet, tygellängd och vana eller för den delen om hästen kommer att falla ihop eller inte. Du läser in mycket i ett svar som säger nästan ingenting.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Förstår inte varför så många impas av detta?? Min hund kan rulla runt på kommando typ..isch :cool:

Fast jag tycker att det är lite imponerande ändå, det som haflingern i den andra filmen gjorde och det som den här hästen gjorde i videon. Det är ju inget man snyter ur näsan. Även om det mer är "cirkus" så tar det ett bra tag att lära in, och det är inte alldeles oanvändbart.

Jag leker en massa töntiga saker med min häst. Piaffera med bara ett finger på nosryggen kan man göra (tills den smarta ponnyn kommer på att det är lättare att skutta framåt). Galoppera "fot" är också kul. Men jag kanske inte skulle kalla det vid avancerade dressyrrörelsers namn om jag lade ut det på Youtube.

I går lekte jag, inspirerad av denna tråd, "undrar vad som händer om jag försöker rida byten med typ lite hängande tyglar". :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hela vitsen med att rida med en ändamålsenlig form är att du kan påverka bakbenen. rider du på lång tygel så blir tygelkontakten brysk o tas bara i munnen. Det syns tydligt på vad hästen föredrar- förblir ostörd, men ändrar sin mekanik- telepati. Man ser inte att ryttaren rör på fingrarna men hästen känner det.


10 + på det Axel.

Att handen inverkar men det inte syns, vilket en del i tråden inte verkar förstå att det finns eller att målet är så. Som tror att om tygeln är sträckt = häng o femte ben.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

10 + på det Axel.

Att handen inverkar men det inte syns, vilket en del i tråden inte verkar förstå att det finns eller att målet är så. Som tror att om tygeln är sträckt = häng o femte ben.

Tillägg: Det är också viktigt att komma ihåg:
- att eftergift är något som både häst och ryttare ska bjuda på
- att eftergift hos hästen är ett kvitto på att den förstår, orkar och vill
- att den äkta sökningen till handen med bibehållen välvning av överlinjen är en närmast reflexmässig reaktion som är ett kvitto på att hästens eftergift är ärlig
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror du missförstod min fundering. Jag var kanske lite otydlig, så jag försöker igen.

Vi kanske assosierar olika på vad "lång tygel" betyder. Menar vi att den är lång bara det är slack i den (hängade) eller menar vi lång som i många antal cm, hela tygelns längd?

Jag uppfattar det mer som att det är kontakten som diskuteras och att denna kontakt anses finnas först om tygeln är sträckt inom dressyren. För tygeln kan ju vara både lång och sträckt eller kort och sträckt. Lång eller kort kan den ju även vara om den är hängandes. Men den springande punkten i diskussionen som jag uppfattar det är kontakten. Jag menar att den kontakten kan du ha även med lös tygel om du har kommunikationen, signalsystemet och övningarna som hör därtill. Sen beror det på övning och nivå hur lång tygeln behöver vara, enligt mitt sätt att se det då.

Det var bara det jag ville få in i diskussionen, så att vi pratar om samma sak.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Följdfråga och svar från ArttoRide - Correct contact in the stretch:

F: So it's possible to achieve a good quality of the stretch with long reins if the horse is used to be ridden without the contact and has developed a good self-carriage?

S: Yes it certainly is, but once again you would be able to control it much better if you put the horse in a snaffle so that you can maintain contact and control it more easily.

Nu vågar jag påstå att det handlar mer om kontroll från ryttarens sida och ren vana från hästens att man rider med kontakt för att hästen ska kunna prestera. Nu har "the man himself" (haha) intygat att du på långa tyglar och utan kontakt kan lägga den värdefulla grund som all senare ridning kommer utgå ifrån..

.. och ge mig åtminstone 20 minuter att surfa på denna glädjevåg innan ni hugger sönder inlägget fullständigt x)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man kan alltså stretcha hästen på lång tygel... Är det vad vi diskuterar? Trodde jag alla var överens om.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man kan alltså stretcha hästen på lång tygel... Är det vad vi diskuterar? Trodde jag alla var överens om.
Hm, låt mig se..

IronWill: "Fast i den filmen så pratar han ju om hur viktig rätt kontakt är. Hur kan man plocka bort kontakten då?
Speciellt när dom visar vad som händer om man släpper kontakten."

Ponnytant: "Vad han säger på filmen (den jag la in) är att den är gjord för att korrigera ev missförstånd från den tidigare film (att det är kontakt via tygeln - inte helt lösa tyglar). Här visas tydligt skillnaden. I dressyr."

traceys: "Att det inte spelar roll överhuvudtaget är väl knappast vad han säger i sina videos? I denna videon visar han ju tvärtom skillnaden kontakt-inte kontakt och pratar om hur viktig kontakten är. Tror du inte att han menar det eller vad är det du tror? Det han pratar om i de olika filmerna bygger ju på samma röda tråd.
Om du dyrkar denna ridning så tror jag du måste inse att du får ompröva ett och annat i ditt tänk."

Lobelia: "Samtidigt visade filmen och vad som sades på filmen väldigt tydligt att sträckt tygel med kontakt man strävar efter. Du verkar också ha missat vad som verkligen skrivs.
Det finns inget utrymme för tolkningen att instruktören anser att det räcker med kontakt på hängande tygel när denne upprepade gånger visar nackdelarna med hängande tygel och fördelarna med sträckt."

Lobelia: "Hur man kan tolka direkt kontakt som hängande tygel är för mig obegripligt, det visas gång på gång på videon att tygeln ska vara stärkt och inte hängande. Det påtalas upprepade gånger att hängande tygel är fel."

För att bara ta några exempel ,
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Han visar ju flera gånger i filmen att hästen kan stretcha ut sin hals på lång tygel! Att det inte är några som helst problem.

Problemet är att hästen inte går balanserat när den stretchas på lång tygel, vilket är det dom visar i filmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp