Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag menar absolut inte att det skulle "gå lika bra" utan tygel, tvärtom fattar man ju att OM det ens går så är det säkert jättesvårt.
Frågan var väl typ om det går, alls, är det alls möjligt?
Och varför man vill försvåra för sig.. tja, personligen så tycker jag att det är roligt att prova andra saker. Mina hästar kommer aldrig kunna tävla i dressyr i några högre klasser, så jag kan inte ha det som utmaning och mål. Så då kanske jag kan ha det här istället.
Sedan, som sagt, började jag rida utan tygel för min egen skull. Därav kom väl funderingen på hur långt vidare man kan komma på samma vis.
Personligen gillar jag bäst att lära mig att göra saker utan att någon håller i och begränsar mig, jag upplever att jag och min hjärna får bättre kontakt med kroppen om vi så att säga får arbeta fritt och hitta balansen. Därför tänker jag att min häst kanske också skulle uppskatta att få lära sig att hitta och hålla sin balans själv, det kanske gör att han naturligt börjar använda den här balansen och styrkan även i hagen, det kanske minskar någon skaderisk, eller så kanske det bara är skönt för honom att känna att han har god kontroll och medvetenhet om sin kropp.
Självklart behöver hästen guidning till att förstå vad vi vill att han ska göra, och jag inbillar mig att det går utan tygel.