"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Film nr 2? En häst som snurrar typ i någon sorts rollkur? Är det bra?

Jag tror inte du förstår hur lätt i kontakten duktiga ryttare kan vara trots att du inte ser glapp i tygeln (det verkar konstigt nog som glapp i tygeln är något ändamålsenligt, det verkar som många tror att om det är glapp i tygeln så är handen mjukare och så är det INTE)-som syns då o då här i filmen- det är det som är en av svårigheterna att hålla kontakten inte bara lätt utan också jämn trots viss rörelse hos hästen, och att exakt den inverkan man vill ge också kan ges, elasticitet, timing hos ryttaren- det har inte de som fladdrar runt med långa tyglar o händerna i hakan.

Undrar vilka duktiga ryttare du pratar om. De som deltar i OS/VM har hästar som ofta går med nosen bakom lodplan. Det är tecken på att hästen drar sig undan bettet och knappast tecken på en lätt kontakt. Vissa rider med en så stark kontakt på kandaret att stången nästan är vågrät i stället för att vara nästan lodrät.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Sitsen använder med alla system så inte är den bortglömd , och i ärlighetens namn vet vag inte hur mycket det påverkar ridningen med fördröjning och "brus" jag konstaterar mest att fysikens lagar gäller även vid rdning. Hur mycket man rider med sätet avgörs knappast av om man har tyglar eller inte.

När det gäller sätet så lär man vara beroende av vad man har för sadel. De har lite olika egenskaper och man kommer olika nära hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad jag hela tiden ser är att hästarna inte "lyfter upp sig" som jag vill utan blir lite markbundna och det har inte med gångarterna att göra. Om man inte sätter en ram och engagerar hästen i ramen så fattar jag inte hur det går till- fortfarande. Kom ihåg att jag tittar efter dressyrkvalitetet och inte rackar ner på ridstilen alls.

Unghästen på filmen som Fiador länkat till har en fantastisk inställning. Den samlar och lyfter upp sig sig några steg och visar väldigt trevlig dressyrkvalitet.

Tyvärr är det så att den myckna kontakten som många dressyrryttare tror sig behöva för att kommunicera med sin häst gör att hästarna blir ovilliga att engagera sig och tröga att rida. Det kan inte vara lätt att förstå vad ryttaren vill när ryttaren både har mycket kontakt som hindrar och samtidigt driver på för att få till en ram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Såg du mitt inlägg om unghästen? Den tyckte jag om :-)

Ingen vill ha ryttare som hänger i munnen...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Unghästen på filmen som Fiador länkat till har en fantastisk inställning. Den samlar och lyfter upp sig sig några steg och visar väldigt trevlig dressyrkvalitet.

Tyvärr är det så att den myckna kontakten som många dressyrryttare tror sig behöva för att kommunicera med sin häst gör att hästarna blir ovilliga att engagera sig och tröga att rida. Det kan inte vara lätt att förstå vad ryttaren vill när ryttaren både har mycket kontakt som hindrar och samtidigt driver på för att få till en ram.

Tröga och ovilliga? Möjligen är det så att genom sej själv känner man andra....jag tycker att det är mycket tråkigt om det är din erfarenhet och om det är så du förstår den ridning som du uppenbarligen inte har en aning om vad den innebär :( du har många missuppfattningar du skulle behöva hjälp med. Men tror inte det hjälper att förklara mer än vad tuaphua mfl redan gjort.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Här har vi samma ryttare&häst som ovan. På två händer, med så gott som sträckt tygel i vissa lägen. Samma utrustning.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Sista filmen visar även att det är svårt för w-ryttaren att inte störa dressyrhästen i längningarna. Eller ser jag fel? Sen får vi ha i åtanke, det är säkert 20-30 cm höjdskillnad på hästarna och de är återigen avlade för två helt skilda ändamål. Det jag också la märke till är att d-ryttaren gör något och w-hästen stannar till, två gånger. Kan det vara när d-ryttaren lägger mer vikt i stigbygeln?

Ge mig era synpunkter (så lägger jag mig och sover en stund) ;)

Jag gillar den filmen! Det är två väldigt duktiga ryttare vilket syns i hur väl de ändå rider en helt annan typ av häst. :bow:

Tror jag skulle stört den dressyrhästen enormt mycket mer det är inte lätt att sitta på en sån om man inte är van, och han sitter mjukt och följsamt ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tröga och ovilliga? Möjligen är det så att genom sej själv känner man andra....jag tycker att det är mycket tråkigt om det är din erfarenhet och om det är så du förstår den ridning som du uppenbarligen inte har en aning om vad den innebär :( du har många missuppfattningar du skulle behöva hjälp med. Men tror inte det hjälper att förklara mer än vad tuaphua mfl redan gjort.

Jag förstår faktiskt inte vad du syftar på. Inlägget jag svarade på handlade om att man måste engagera hästen. Jag menar att det är en bristfällig ridning som gör att hästen blir sådan att den måste engageras.

Tråkigt att du inte kan avhålla dig från personliga påhopp. Du måste må väldigt dåligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Här tycker jag du säger ngt viktigt! man kan vara en bra ryttare om man så rider western eller dressyr!

Mer ingående:
Det här tycker jag är kul! Här är två ryttare med skilda mål som uppenbarligen trots det kan respektera varann och se den andras kunnande!

Om man rider western behöver man inte per automatik inte förstå sig på tävlingsdressyren. Man behöver heller inte vara oförmögen att prestera sånt på duglig nivå. Men man har VALT en annan äg/annat mål av olika skäl. Det har inget med kunnande att göra, utan preferenser.
Vissa tycker om att hoppa, andra att rida dressyr(TR), andra western och andra ngt annat. Så länge hästen mår bra är inget sämre än det andra.

Jag har flera bekanta och vänner som av olika skäl valt annat än TR-dressyr. någon är född i USA och har jobbat som cowboy, en annan har testat och bytt, nån annan hade för ont i skador etc etc.
Även de som aldrig testat TR kan ju BIOMEKANIK om de är duktiga. Och den är ju konstant oavsett inriktning. Hur hästarnas respons på hjälper är iom deras medfödda reflexer, instinkter och förmåga att tränas är också densamma.
Alltså kan de mycket väl prestera TR bara de vill.
En sån här människa har jag ridit mycket ihop med då vi jobbar ihop ibland.
Han kan absolut se skillnad i när mina dressyrhästar utvecklas och går bättre. Även om flera hippologer etc kanske har för kasst öga för att se de små skillnaderna innan det blir större saker av det.

Man ska inte förringa andra grenars kunskaper bara för att man har olika läror och mål!
De duktigaste hästmänniskorna är de som är ödmjukaoch öppna!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag köper helt att man om man inte har rejäl samling eller övergångar ur det in i ökad trav eller likn tycker ridning på hängande tygel/inte kontakt är fullt nog. Det går att lära in även om det tar längre tid.
Den tiden anser inte jag alla hästar har tyvärr. Men jag må vara märkt av alla extremfall som jag kopplas in på som sista test innan de slaktas.
Där anser jag kontakt räddar hästens liv iom att de kan utbildas till hälsosamt rörelsemönster snabbare. Mycket snabbare!

Och när man sen tagit sig förbi basicstadiet, vilket det ju för de som har samling a la piaff eller tom levad etc som mål, så måste tygeln till.
Inte för att hålla ihop i stadigt tryck. Då är man körd och rökt!
Men för att länga överlinjen snabbt nog på en rak häst.

Jag använder mig också mycket av böjning.
Och jag tycker att eftergift är något både häst och människa ska sköta, en ömsesidig respekt. För en häst kan inte bli stark i munnen. Den hänger i obalans och om ryttaren ger den en rullator fram kommer den ev häva sig på där. Finns inte ryttaren som statiskt stöd där kan det inte luta sig.
Däremot anser jag att hästen också kan välja en annan väg än att luta sig i handen. Men till det måste den utbildas!
Hästen kan lära sig att hitta balansen på annat vis och blir då inte benägen att försöka bli stum mot ryttaren.
Vi ska vara väldigt rädda om hästens mun! Men den får också uppvisa ömsesidig respekt när den väl är skolad till det.

Men oavsett, blir man för mkt i handen låser man hästens bakben. Så jag köper helt det där med att inte ha mkt i handen. Men med sträckt tygel kan de fortfarande röra sig fritt. Dock får ryttaren här lära sig att inte bli statisk i sin hand. Hästen rör sig och man ska vara still i förhållande till HÄSTENS mun inte RYTTARENS sits. Det är här jag tycker det skiter sig ofta.

Och sen tycker jag som fiador att det finns såååå mycket mer man borde veta om hur handen inverkar. Jag kanske inte helt delar åsikt med snubben i videon om allt. MEN jag tror att genom att rida de här överdrivna tygeltagen och lära sig kontrollera bakdel via tygeln tex så kommer man kunna hjälpa sin häst mer i "finridning" med mindre hjälper också. För de flesta idag har ingen större koll på vad tygeltag gör genom HELA hästens kropp.
Därför tycker jag också att arbete vid hand i träns är suveränt! Då finns ingen sits/skänkel etc som maskerar handens brister.

Man pratar ju i dagens ridning om att rätta framdel på bakdel. Det kan man tolka som man vill. Man KAN tolka det som att det går att göra mkt med tygelsystem som är mer avancerad än det som idag rids i sverige. Bara hästen är eftergiven(inte avbackad från handen, utan utan motstånd med framme vid handen) så fortplantas rörelserna genom kroppen så pass att man med rätt energinivå kan göra väldigt mycket bara med handen.

Rider man utan kontakt får man svårt att göra alla övningar.
Jag ändrar mig den dag jag ser en övergång piaff-ngt annat där inte underhalsen är aktiverad!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, du som vet lite mer om mig vet ju att jag iaf inte kan beskyllas för att inte vara öppen. ;)

Funkar saker så funkar de. Jag skiter i vad det heter. det är tydligen otroligt provocerande för en del både här och irl. Men hittills har de flesta som vågat testa köpt koncepten.
För vissa tar signalsystemetför lång tid att lära in. Man vill tävla hoppning imorgon, rida msv imorgon på en häst som inte kan gå i balans eller blir halt gång efter annan pga felaktigt rörelsemönster.
Då får man antingen ringa Joe Labero eller någon liknande eller så får man fläska på i tempo och hålla hårt i tyglarna. Då kan man hankasig runt till och med msv c hyfsat. Sen börjar det skita sig. Om inte innan för att hästen pajar.

Här kan man ju då antingen rida som ni gör och låta hästen välja. Men de vill inte jobba mer än de måste. Gå i balans funkar. Om den är frisk och inte har stört rörelsemönster.
Men efter det blir det svårt.
Kolla då din tränare piafferar och kolla hur underhalsen ser ut.
Jag kan tillägga att jag har ingen aning om vem din tränare är. Så det är ingen pik till någon ryttare/tränare.
Men kolla på underhalsen. Fråga henne hur hon tänker kring underhalsen och balanshållningen genom den.
För den börjar de gärna använda direkt i första steget skritt ur halt om man inte guidar dem att inte göra det.
Fråga henne vad hon tycker händer då den aktiveras och om det går att inaktivera den och bibehålla aktivitet i övriga hästens kropp.
Där kan ni får till en nyttig diskussion!

Du är välkommen, det vet du!
Just nu har jag inga högt utbildade egna som är igång. De elevhästar som börjar närma sig har jag lite för sällan för att de ska vara helt responsiva. Eleverna lär sig ju själva och är ännu inte helt konsekventa lärare. Så hästarna svarar därefter. Men lite grann går ju att kika på. Vissa responser föds de ju med. och andra går att trigga genom det och genom att belöna i rätt ögonblick.

I övrigt köper jag helt att man med resterande kropp också påverkar. Mina axlar har jag som hästens bogar, mina höfter som hästens etc.
Om jag ska svänga så hamnar ju händerna tex i rätt position för att inverka vid kontakt om jag bara vrider mina axlar. det finns skäl till att man ska rida med kroppen också. Händerna hamnar rätt för inverkan i tygeln utöver att man med egen balans inverkar.
Och vrider jag mig så och sitter i balans och inte har fysiska problem/snedheter så belastas sittbenen mer/mindre beroende på hur jag rör mig. Och inverkar då så att hästen hellre böjer sig åt ena hållet etc.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

De som deltar i OS/VM har hästar som ofta går med nosen bakom lodplan. Det är tecken på att hästen drar sig undan bettet och knappast tecken på en lätt kontakt.

De hästar vi sett i tråden då, på kort eller film, som går bakom lod fast de har lång tygel eller är utan , vad undandrar de sig för hjälp?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror du missförstår mig. Jag försöker förklara olika sätt att ha kontakt, olika sätt att kommunicera med hästen. Jag menar att det är kommunikationen du behöver för att kunna göra några övningar alls, dressyr och andra, svåra som lätta. Har du kommunikationen och signalsystemet, så spelar det ingen roll vilken sorts "kontakt" du har såvida du inte menar att du behöver rent fysiskt "hålla" hästen i den rörelse du avser.

Men fysiskt, vad menar du då?

Och inte spelar roll vilken kontakt du har?, vilka kontakter tänker du på?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

De hästar vi sett i tråden då, på kort eller film, som går bakom lod fast de har lång tygel eller är utan , vad undandrar de sig för hjälp?
Det är inte heller bra. En häst som på hängande tygel går bakom lodplan har ofta tappat allt förtroende för ryttarens hand. Den kan bli svår att få att gå korrekt, antingen går den bakom hand för att slippa kontakt eller över tygeln för att få trycket från bettet på ett ställe där det inte gör ont.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Här tycker jag du säger ngt viktigt! man kan vara en bra ryttare om man så rider western eller dressyr!

Absolut! Och det lyser igenom vad ryttaren än har för inriktning. Det är för mej en helt annan sak än när vi diskuterar här vad som "går" och "inte går". Jag tänker också att en skicklig ryttare oavsett inriktning förstår det som diskuteras här bättre än många som mest har en lite romantisk idé om tex tygellängd och "snällhet" mot hästen. Dessa ryttare inser vad som är vad. tror jag.

Det är ju inte ridstilar som döms ut (nja med nåt undantag möjligen, då) utan handlar om hur man tänker att en häst arbetar med sin kropp och vad som är lättare eller svårare för hästen och med tanke på vad den ska åstadkomma. En häst är en häst, liksom.

Det finns en lite naiv (i mina ögon) föreställning att lösa tyglar, lite inverkan öht är väldigt "snällt" och det går säkert lika bra, man tror att inverkan är hård och burdus om tygeln är kortare. Men det kan vara precis tvärtom. Det kan vara t o m negativt mot hästen, i bästa fall tar den ingen skada, i värsta fall tar den skada av att inte få hjälp att bära upp ryttaren på rätt sätt.

Tycker du bla förklarar det bra gång på gång.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Litet tillägg till Fiador- den första videon på unghästen gillar jag! Helt ok unghästridning, det bjuder och tar för sig och galopperar det bästa jag sett en westernhäst göra. Fint :-)

Tack:) och då är det just en unghäst, som kanske rids på någon av sina allra första ridturer alls i livet. Betänk då hur den kommer att utvecklas, betänk då hur den, utifrån denna grund och med detta kommunikationssystem, skulle kunna utvecklas om man ställde in fortsättningen på dressyr i stället för western. Grunden är grunden, den visar inte upp dom kvaliteter som är målet, den ger bara en hint om vad som kan uppnås om man ställer in siktet på det.

Personligen gillar jag Lesters upplägg och framtoning bättre än Winters, men Winter (i film nr 2) visar på ett tydigt och enkelt sätt tekniken bakom tygelhanteringen. Sen vad man gillar för typ av personligheter och hur dom yttrycks (i tex horsemanship) är ju minst sagt personligt det med.:D

Sen kan jag ju tillägga att denna horsemanship och upplägg kring träning, utbildning och ridning, inte är det samma som vi ser på olika westerntävlingsuppvisningar, framför allt inte i Sverige, den svenska modellen är mer grundad på "Texas-stilen", detta är den Californiska stilen, eller Vaquero horsemanship (Buckaroos) och kommer i grunden från bröderna Dorrens tolkning av den traditionella vaquero horsemanship (The hackamore horse, som även ofta rids i ett snaffle nu förtiden).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag menar alltså inte på något vis att det är fel att rida med stöd.
Men att tänket i ridutbildningen måste bli olika för att fungera med helheten.

Som i stretchingfilmen - hade man velat att hästen ska gå i egen balans, är ju frågan om man börjar stretcha hästen så lågt när den inte klarar av att balansera i det läget. Istället för att be den gå lågt, och ge den stöd för att kompensera.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men fysiskt, vad menar du då?

Och inte spelar roll vilken kontakt du har?, vilka kontakter tänker du på?

Jag menar just fysiskt, som i fysikens lagar, ett tryck med mer eller mindre kraft.

Med skillnader i "kontakter" menar jag i avseende på kommunkationen via antingen sträckt tygel eller slack i tygeln. Om vi utgår ifrån att vi endast har tygelns vikt i handen, både på sträckt tygel och hängandes tygel, så är skillnaden bara signalsystemetn, kommunikationen. Har vi kommunikationen så spelar det ingen roll om tygeln hänger eller är sträckt, du har ju fortfarnade kontakt oavsett. För det är väl det som är kontakt, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Är det själva tävlingsgrejen sedan som gör att man sällan ser denna ridning på alla länkar till westernfilmer. Att man kräver sånna snabba kast och stopp och hög fart - och då får vi inte se vad hästarna kan.
Håller med Tracey och Tua att en skicklig ryttare är skicklig även om man byter disciplin. Men har också kunskap att se när målen börjar skilja sig åt.

Grunden att hästen ska ha förtroende, vara lösgjord och bjuda framåt är ju samma, eller hur? Men sen skiljer sig målet och därför skiljer sig ju tidningen också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ser inte någon grund till piff och puff och skillnaden är väl att detta systemet inte har det som mål. Lika lite som ett dressyrenipage kan spinna så.

Vad jag hela tiden ser är att hästarna inte "lyfter upp sig" som jag vill utan blir lite markbundna och det har inte med gångarterna att göra. Om man inte sätter en ram och engagerar hästen i ramen så fattar jag inte hur det går till- fortfarande. Kom ihåg att jag tittar efter dressyrkvalitetet och inte rackar ner på ridstilen alls.

Kl
Tänker lite på termen att "falla isär" som jag nog tror kan få kontakten att låta som en rullator... Om man släpper kontakten FALLER hästen isär...
När jag red idag tänkte jag att det mer känns som att hästen glider isär... När jag släpper ramen blir den gradvis längre,men inte ens mina dåligt ridna hästar faller...

Jaa, ordvalen kan verkligen få en att tänka i precis dom banorna. Speciellt om man inte är insatt. Min häst "tappar" också till viss del när jag släpper tygeln helt, det beror ju inte på att jag hållt honom där med tygeln, det beror bara på att "känslan" oss emellan, den som vi "koordinerat" fram via bla tygeln, till viss del försvinner när tygeln försvinner. Hästen känner skillnaden mellan helt lös tygel, dvs tygeln hänger runt sadelknoppen, eller om jag håller i den även om jag håller i den i yttersta kanten, dvs tygeln är lika lång (och lös) som om den hängde på sadelknoppen. Jag tror det har att göra med koordinationen och kroppshållningen, att vi "omedvetet" ändrar den när vi släpper tygeln, psykologi helt enkelt. Men det visar ju faktiskt hur mycket hästen "känner" och uppfattar, små små knappt för ögat synbara, förändringar från oss där i sadeln även utan tyglar....

Att hästen i filmerna jag lade in "inte lyfter upp sig" nämnvärt beror ju på att det är en unghäst först och främst, man börjar inte i den änden. I film nr två så visas ju bara tygeltekniken upp, något överdriven då också för att verkligen visa. Som jag skrivit tidigare, vi fokuserar på inlärning av signalerna först och främt och grundövningarna och harmonin mellan häst och människa, så småning kan detta sättas ihop till mer "samlande" arbete. Men i början fokuserar vi inte på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp