"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag som är så ... elak:cool: anser att man vill hitta på ngt rosenskimrande alternativ.
Man vill vara bra på ngt o då kan man hitta på ngt som egentligen inte är så beundransvärt... som idolerna.

Har man en häst med begränsningar mot för vad man själv har för ambitioner eller inte är själv så duktig kan man visst lulla runt, men att få det till att man gör korrekta piruetter- likvärdiga med proffsen osv så...

När fiador menar att hon samlar hästen genom skolor o då utan kontakt har man missat en väsentlig bit. Skolorna är INTE samlande per automatik- man måste samla/ fånga upp den för att resultatet ska bli bättre o vara kvar när man går ur skolan. Yttersidan ska bli kortare o först då kan den komma upp på bakdelen med hjälp av "lyftkranen" som när Prosit tar tag i Toker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Å andra sidan är det få som kan göra piruetter likvärdiga med proffsen med eller utan tyglar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rent fysikaliskt är en hängande tygel något långsammare och något mer oprecis. Hasigheten för att rörelsen måste fortplantas genom hela tygellängden och precisionen för att en hängande tygel delvis lever sitt eget liv, den påverkas mer av hästens rörelser och ibland av väder och vind. Påverkan är säkert inte så värst stor men den finns där och håller man på med millimeterprecision kan jag tänka mig att den kan vara nog så problematisk.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rent fysikaliskt är en hängande tygel något långsammare och något mer oprecis. Hasigheten för att rörelsen måste fortplantas genom hela tygellängden och precisionen för att en hängande tygel delvis lever sitt eget liv, den påverkas mer av hästens rörelser och ibland av väder och vind. Påverkan är säkert inte så värst stor men den finns där och håller man på med millimeterprecision kan jag tänka mig att den kan vara nog så problematisk.

Kanske det, men du glömmer bort en viktig detalj, sitsen och signalerna från den.

Tygeln är bara en hjälp enligt detta system, den primära signalen är sätet, tyngdpunkten, positionen i sadeln, var din höft är, var din axel är, osv...DET är dom "signalerna" som går direkt till hästen...tygeln kommer alltid på efterkälken...

Jag brukar testa genom att släppa tyglarna helt, använda en "tygelatrapp" fästad i sadeln i stället för tygel, och göra exakt samma sak med händerna som jag alltid gör med tygeln kopplad till hästens huvud, det intressanta är att då följer hästen mig som om jag hade tygeln där på riktigt, men släpper jag atrappen, då släpper hästen också, han följer någorlunda, men inte alls lika alert och "connected" som med tygelatrappen....jag tror själv att det till största delen handlar om att jag har "rätt" kroppskoordination när jag håller i tyglarna, men släpper jag dem tappar jag koordinationen....det är alltså JAG som är beroende av tygeln...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror du missförstår mig. Jag försöker förklara olika sätt att ha kontakt, olika sätt att kommunicera med hästen. Jag menar att det är kommunikationen du behöver för att kunna göra några övningar alls, dressyr och andra, svåra som lätta. Har du kommunikationen och signalsystemet, så spelar det ingen roll vilken sorts "kontakt" du har såvida du inte menar att du behöver rent fysiskt "hålla" hästen i den rörelse du avser.

Som du kanske förstår är det svårt, åtminstone för mig, att hitta någon film som visar det jag pratar om som samtidig visar piaff och passage, det är liksom inte det jag och andra likasinnade pysslar med.

Men här är i alla fall en länk med lite info om filosofin och tänket runt metoden med "lös" tygel. Nu är det en unghäst i första filmen, så det handlar bara om den absoluta grunden, kommunikationen och signalsystemet, inget fysiskt tänk alls kring "arbete", men den ger en bra bild av själva tänket runt i kring. Den andra filmen beskriver tygelns funktion lite mer ingående.

http://www.youtube.com/watch?v=Gn9vp_Gx9XA

http://www.youtube.com/watch?v=AGOyZq1RNU0

Jag tänker att med denna grund så får du förmågan att "prata" med hästen, på ett annat sätt än ditt sätt, men ändå ett språk som fungerar ända fram och är du då intresserad av att "prata" piaff och passage, eller seriebyten för den delen, så är det ju inte omöjligt, eller hur?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

När fiador menar att hon samlar hästen genom skolor o då utan kontakt har man missat en väsentlig bit. Skolorna är INTE samlande per automatik- man måste samla/ fånga upp den för att resultatet ska bli bättre o vara kvar när man går ur skolan. Yttersidan ska bli kortare o först då kan den komma upp på bakdelen med hjälp av "lyftkranen" som när Prosit tar tag i Toker.


Fast det är det väldigt många som tror-här- på buke. Bara det är något som de själva kallar skola så är det "samlat".

Sedan får man på moppo själv när man påminner att det varken är skola enligt kriterier o absolut inte samlat. Jag undrar varför de inte läser från alla duktiga härinne ex.? och lär?, nej det sugs åt som tvättsvampar av andra konstiga inlägg om att allt går och det är hängande tygel dit och rep hit och fritt i hagen däremellan och allt som visas av detta är mer eller mindre skit- och ingen fattar varför för nej, just de sakerna som just de menar är aaaldrig filmade.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tygeln är bara en hjälp enligt detta system, den primära signalen är sätet, tyngdpunkten, positionen i sadeln, var din höft är, var din axel är, osv...DET är dom "signalerna" som går direkt till hästen...tygeln kommer alltid på efterkälken...


Tygeln ska komma på "efterkälken" men inte på det sättet det blir om man har lång tygel för då blir hjälpgivningen efter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men det beror ju på hur du har tränat från grunden. I början så finns det en fördröjning, under själva inlärningsprocessen. Sen minskas detta ner, ju mer hästen förstår VAD, desto mindre tydligt behöver hästen känna tygeln, på en långt kommen häst funkar fingerkänslan även med slack i tygeln, lite pilleripill med fingret eller en vridning av handen, så känner hästen skillnaden och förstår vad den betyder, det är allt som behövs för att ha kontakt, att hästen känner och förstår, men nu utgår jag ifrån att vi pratar om kontakt utifrån enbart tygelns vikt.

Det blir alltid en fördröjning med lång tygel, för att korta ner den tiden så behöver du korta tygeln, att mena på att hästen lär signalerna o blir kvickare- det gäller såklart även en häst som rids med kontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Mitt hackar o kanske funkar i morgon men ser direkt i början av filmen att en bra bit av bettet åker ur munnen för han drar.:rofl:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tygeln ska komma på "efterkälken" men inte på det sättet det blir om man har lång tygel för då blir hjälpgivningen efter.

Fast jag pratar inte om lång tygel, jag pratar om lös tygel, den måste också vara kort i vissa övningar, annars hamnar man ur position om man behöver ta "fysisk kontakt". Kolla på film nr två som jag lade in så förstår du vad jag menar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kanske det, men du glömmer bort en viktig detalj, sitsen och signalerna från den.

Tygeln är bara en hjälp enligt detta system, den primära signalen är sätet, tyngdpunkten, positionen i sadeln, var din höft är, var din axel är, osv...DET är dom "signalerna" som går direkt till hästen...tygeln kommer alltid på efterkälken...

Jag brukar testa genom att släppa tyglarna helt, använda en "tygelatrapp" fästad i sadeln i stället för tygel, och göra exakt samma sak med händerna som jag alltid gör med tygeln kopplad till hästens huvud, det intressanta är att då följer hästen mig som om jag hade tygeln där på riktigt, men släpper jag atrappen, då släpper hästen också, han följer någorlunda, men inte alls lika alert och "connected" som med tygelatrappen....jag tror själv att det till största delen handlar om att jag har "rätt" kroppskoordination när jag håller i tyglarna, men släpper jag dem tappar jag koordinationen....det är alltså JAG som är beroende av tygeln...:D

Fantastiskt bra beskriven känsla/erfarenhet!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Mitt hackar o kanske funkar i morgon men ser direkt i början av filmen att en bra bit av bettet åker ur munnen för han drar.:rofl:

Njae, men han har ingen nosgrimma som döljer heller, så inte drar han mer än vilken dressyrryttare som helst, bara att det inte syns med nosgrimman. Det plus att han inte håller emot på andra sidan;). Du ser ju på tygeln om den är sträckt eller inte. Att rida med lös tygel, betyder inte att man aldrig tar kontakt...som jag ju har upprepat några gånger här nu.....sen observera att det är en ung och oerfaren häst som visas...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Film nr 2? En häst som snurrar typ i någon sorts rollkur? Är det bra?

Jag tror inte du förstår hur lätt i kontakten duktiga ryttare kan vara trots att du inte ser glapp i tygeln (det verkar konstigt nog som glapp i tygeln är något ändamålsenligt, det verkar som många tror att om det är glapp i tygeln så är handen mjukare och så är det INTE)-som syns då o då här i filmen- det är det som är en av svårigheterna att hålla kontakten inte bara lätt utan också jämn trots viss rörelse hos hästen, och att exakt den inverkan man vill ge också kan ges, elasticitet, timing hos ryttaren- det har inte de som fladdrar runt med långa tyglar o händerna i hakan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Att rida med lös tygel, betyder inte att man aldrig tar kontakt...som jag ju har upprepat några gånger här nu.....sen observera att det är en ung och oerfaren häst som visas...

Det har jag inte påstått heller men det verkar som det dras rätt bra i bett under utbildningen liksom när det passar av dessa långatyglar ryttare...undrar hur mycket han har dragit eller vad för bett som funnits i hästens mun innan denna uppvisning-jag bara undrar......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men ginnies, du är ju inte seriös eller hur? Varför deltar du i diskussionen egentligen? snurrar i nån slags rollkur...nä gå hem och lägg dig nu...:(
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror du missförstår mig. Jag försöker förklara olika sätt att ha kontakt, olika sätt att kommunicera med hästen. Jag menar att det är kommunikationen du behöver för att kunna göra några övningar alls, dressyr och andra, svåra som lätta. Har du kommunikationen och signalsystemet, så spelar det ingen roll vilken sorts "kontakt" du har såvida du inte menar att du behöver rent fysiskt "hålla" hästen i den rörelse du avser.
...
Men här är i alla fall en länk med lite info om filosofin och tänket runt metoden med "lös" tygel. Nu är det en unghäst i första filmen, så det handlar bara om den absoluta grunden, kommunikationen och signalsystemet, inget fysiskt tänk alls kring "arbete", men den ger en bra bild av själva tänket runt i kring.
...
http://www.youtube.com/watch?v=Gn9vp_Gx9XA
...
Jag tänker att med denna grund så får du förmågan att "prata" med hästen, på ett annat sätt än ditt sätt, men ändå ett språk som fungerar ända fram och är du då intresserad av att "prata" piaff och passage, eller seriebyten för den delen, så är det ju inte omöjligt, eller hur?
Tack för de här filmerna. Bra exempel på hur man kan guida hästen på ett för hästen tydligt sätt.

Se hur unghästen samlar sig ca 0:46 in i filmen. Se hur nöjd hästen ser ut!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ser inte någon grund till piff och puff och skillnaden är väl att detta systemet inte har det som mål. Lika lite som ett dressyrenipage kan spinna så.

Vad jag hela tiden ser är att hästarna inte "lyfter upp sig" som jag vill utan blir lite markbundna och det har inte med gångarterna att göra. Om man inte sätter en ram och engagerar hästen i ramen så fattar jag inte hur det går till- fortfarande. Kom ihåg att jag tittar efter dressyrkvalitetet och inte rackar ner på ridstilen alls.

Kl
Tänker lite på termen att "falla isär" som jag nog tror kan få kontakten att låta som en rullator... Om man släpper kontakten FALLER hästen isär...
När jag red idag tänkte jag att det mer känns som att hästen glider isär... När jag släpper ramen blir den gradvis längre,men inte ens mina dåligt ridna hästar faller...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Litet tillägg till Fiador- den första videon på unghästen gillar jag! Helt ok unghästridning, det bjuder och tar för sig och galopperar det bästa jag sett en westernhäst göra. Fint :-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp