"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den kommentaren var angående film nummer två. Unghästen tycker jag bär sig fint i galoppen framförallt. Vem som helst borde vara nöjd med den känslan sett från den samlingsgrad man kräver ;-)

Men visst kan orden förvilla och inomdressyren tycker jag många fina unghästar tappar kvalitet i gången när de kommer upp i klasserna. Men det är ju att ryttarna börjar hålla fast och sparka på när det står samlad trav. Men jag kan se skillnaden när en riktigt skicklig ryttare får hästen bättre och bättre ju högre upp i klasserna den kommer. Det är alltså inte fel på ridstilen utan vi som ryttare misslyckas och missförstår...

När man tittar på wc dressyr och gapande munnar ska man också komma ihåg tävlingsmomentet och pressen att maxa allt. Det är därför man blev så impad av valegro som kunde genomföra program med flyt och harmoni kombinerat med uttryck. Beundransvärt!!'
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men visst kan orden förvilla och inomdressyren tycker jag många fina unghästar tappar kvalitet i gången när de kommer upp i klasserna. Men det är ju att ryttarna börjar hålla fast och sparka på när det står samlad trav. Men jag kan se skillnaden när en riktigt skicklig ryttare får hästen bättre och bättre ju högre upp i klasserna den kommer. Det är alltså inte fel på ridstilen utan vi som ryttare misslyckas och missförstår...

Därför att det är förbannat svårt att rida med kvalité , dom flesta brukar ju idotförklara mig när jag säger att det är extremt få som ens kan få till dom första 3 stegen i utbildningsskalan.. dvs takt, lösgjordhet och kontakt på ett vettigt sätt. och då är det bara rent grundarbete på en unghäst men majoriteten har inte ens lyckats uppnå det på sina 12 åringar..

Det blir då extra irriterande på detta forumet när folk diskuterar som att det är plättlätt med skolor tex och hela "bara att" köret och att alla vill framstå som extra begåvade inom området ridning eftersom dom aldrig har några som helst problem med detta.. vilket egentligen bara säger mig att dom inte har fattat ett skit av vad ridning med kvalité innebär :cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Är det själva tävlingsgrejen sedan som gör att man sällan ser denna ridning på alla länkar till westernfilmer. Att man kräver sånna snabba kast och stopp och hög fart - och då får vi inte se vad hästarna kan.
Håller med Tracey och Tua att en skicklig ryttare är skicklig även om man byter disciplin. Men har också kunskap att se när målen börjar skilja sig åt.

Grunden att hästen ska ha förtroende, vara lösgjord och bjuda framåt är ju samma, eller hur? Men sen skiljer sig målet och därför skiljer sig ju tidningen också.

Jo att ridningen skiljer sig det håller jag med om, men det jag menar är att om har grunden och kommunikationen så kan man ju gå vilken väg man vill, och vägen som skiljer, så som jag ser det, är inte huruvida du rider med sträckt eller hängades tygel, utan det handlar om vilka övningar och rörelser du fokuserar på att utveckla.

Sen angående skillnader inom westerntraditioner, väldigt kort, det som skiljer dom två "huvudinriktningarna" är dels traditionen med avssende på utrustning och utsmyckning, men också traditionen med avseende på ridtekniken (signalsystemet) och filosofin i vissa delar.

Men rörelserna, vändningar och stops i hög fart tex, det tillhör westerntraditionen i stort, det kommer ju från den arbetande hästens nytta med det, det är vägen dit som skiljer sig, både "filosofiskt", "tekniskt" och tidsmässigt. En "Bridle Horse" (enhandsfattning på stång eller eg. spadebit) enligt vaquerotraditionen tar mellan 5-8 år minst att komma till, eller så lång tid det tar vilket kan vara ändå längre men aldrig kortare tid, detta för en riktigt skicklig horseman då, medans inom tävlingsridningen så ska hästen gå på stångbett redan vid 6 års ålder.

Det finns förstås många fler skillnader och även likheter. En del blandar också, vaquerotraditionen har börjat vinna mark nu först dom senaste åren. Den hade blivit nästan bortglömd. När jag började var det nästan ingen som höll på, nu ser man var och varannan rida med hackamore (bosal), men det betyder ju visserligen inte att dom följer traditionen fullt ut.

Det blir helt enkelt svårt att hävda sig på tävlingsbanorna, även inom western, om man inte följer normen (Texasstilen). Sen är det svårt att hitta tränare som kan hjälpa en vidare och då blir det ändå svårare att gå en annan väg. Inget fel i det, bara att det är skillnad på "western och western". Så att alla förstår att jag inte grundar mitt tänk på det som visas upp om western via länkar och annat här i tråden, den ridningen har sin fascination, men jag gillar det andra bättre. Det är bara så svårt att hitta något om det jag pratar om då det fortfarande är en vädligt liten klick människor som håller på och dessa oftast inte "visar upp" sig på youtube och annat (detta undantaget då som jag råkade hitta).

Men sen kan det ju även vara så att man måste veta vad man ska söka på för att hitta också.:) Så vem vet jag kanske hittar något som visar det jag menar är rörelser och övningar, via böjning och sidoförflyttning, som på hängandes tygel kan få hästen att "lyfta manken", en sida i taget.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Precis, det är inte nödvändigtvis fel på ridstilen för att vi människor behöver så enormt mycket tid och träning för att lära oss! :p Så att vi inte alltid kan visa upp det som är bra ännu.
Oavsett vad man gör så har man lagt ner mycket jobb och är beundransvärd om man kan ta sig till trevlig ridning på hög nivå (eller medelhög nivå för den delen) inom sin grej. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Mmm
Du har rätt såklart.
Och det är otroligt vad många kan ordbajsa alla möjliga ridteorier och få en att känna sig som en våt fläck. Och sen kan man se folk rida och inser att det var fina ord utan betydelse ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Den kommentaren var angående film nummer två. Unghästen tycker jag bär sig fint i galoppen framförallt. Vem som helst borde vara nöjd med den känslan sett från den samlingsgrad man kräver ;-)

Men visst kan orden förvilla och inomdressyren tycker jag många fina unghästar tappar kvalitet i gången när de kommer upp i klasserna. Men det är ju att ryttarna börjar hålla fast och sparka på när det står samlad trav. Men jag kan se skillnaden när en riktigt skicklig ryttare får hästen bättre och bättre ju högre upp i klasserna den kommer. Det är alltså inte fel på ridstilen utan vi som ryttare misslyckas och missförstår...

När man tittar på wc dressyr och gapande munnar ska man också komma ihåg tävlingsmomentet och pressen att maxa allt. Det är därför man blev så impad av valegro som kunde genomföra program med flyt och harmoni kombinerat med uttryck. Beundransvärt!!'

Bra skrivet.

Det är inte bara tävlingsmomentet som ställer till det. Domare på regional och nationell nivå dömer tyvärr bort ekipage som rids enligt TR med nosen i lod eller framför lod. Det får till följd att hästarna rids bakom i träning och lärs ett felaktigt rörelsemönster/bygger inte de rätta musklerna. Ryttaren får sedan problem när hästen skall visas i en högre form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fantastiskt bra beskriven känsla/erfarenhet!

Tack:) Jag tror att det är genom såna här "självkritiska" övningar som man kan lära sig en hel del om hur man själv rider och hur hästen uppfattar det och hur mycket av det man kanske tror fungerar, verkligen fungerar. Jag har fått omvärdera mig själv många många gånger. Hästen är verkligen den bästa läromästaren.:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Därför att det är förbannat svårt att rida med kvalité , dom flesta brukar ju idotförklara mig när jag säger att det är extremt få som ens kan få till dom första 3 stegen i utbildningsskalan.. dvs takt, lösgjordhet och kontakt på ett vettigt sätt. och då är det bara rent grundarbete på en unghäst men majoriteten har inte ens lyckats uppnå det på sina 12 åringar..
De problem som ryttaren har med utbildningsskalan kanske beror på att själva skalan är fel, att det i praktiken inte fungerar att göra det i den ordningen. Går det verkligen att börja med att utbilda hästen i takt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

De problem som ryttaren har med utbildningsskalan kanske beror på att själva skalan är fel, att det i praktiken inte fungerar att göra det i den ordningen. Går det verkligen att börja med att utbilda hästen i takt?

Hur ska du kunna göra något alls om hästen inte är i balans hade du tänkt? Eller hur definierar du takt :confused:

Hästen kan inte röra sig i en ren takt om den inte är balanserad så jo det känns liksom som en förutsättning.

Dom första 3 stegen går ju in i varandra hela tiden dvs takt, lösgjordhet och kontakt..

Nej jag tycker nog faktiskt att dom flesta inte kan grundrida tillräckligt bra .. men det är klart enklare att hoppa över det viktigaste så att folk kan få fortsätta tro dom är superbegåvade än att faktiskt ta och lära sig på riktigt..

Nu har ju utbildningsskalan fungerat i flera 100 år för dom som är tillräckligt duktiga så.. men som sagt lättare att tjäna pengar på genvägar
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur ska du kunna göra något alls om hästen inte är i balans hade du tänkt? Eller hur definierar du takt :confused:
Balans och takt är inte samma sak. Det är kanske här (debatt)problemet uppstår.
Hästen kan inte röra sig i en ren takt om den inte är balanserad så jo det känns liksom som en förutsättning.

Håller med (du tror väl inte dina ögon nu).

Nej jag tycker nog faktiskt att dom flesta inte kan grundrida tillräckligt bra .. men det är klart enklare att hoppa över det viktigaste så att folk kan få fortsätta tro dom är superbegåvade än att faktiskt ta och lära sig på riktigt..

Håller med här också! De blir premierade med fina rosetter också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Balans och takt är inte samma sak. Det är kanske här (debatt)problemet uppstår.


Håller med (du tror väl inte dina ögon nu).



Håller med här också! De blir premierade med fina rosetter också.

öööh jo balans och takt är samma sak.. hästen kan inte röra sig i en ren takt om den inte är balanserad.. vilket du höll med mig så självklart hör det ihop. Om hästen tappar sin renhet så är den i obalans

Vad är takt för dig?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men för att använda utbildningsskalan måste du förstå att den är ganska förenklad- det finns saker som underförstått måste finnas fast man inte läser det i de sex ord som finns.
Framåtbjudning till exempel.

Första aspekten i takt har jag lärt mig är att hästen rör sig rent och inte är halt. Är den halt finns inte takt.
Är den inte i balans finns inte takt.
Men däremot kan du ha takt utan samling och utan schvung... Men tappar du takten när du jobbar med samling måste du backa och hitta felet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

öööh jo balans och takt är samma sak.. hästen kan inte röra sig i en ren takt om den inte är balanserad.. vilket du höll med mig så självklart hör det ihop. Om hästen tappar sin renhet så är den i obalans

Vad är takt för dig?

Nu är jag inte så insatt i vad begreppen takt, lösgjordhet och kontakt står för i utbildningsskalan. Men jag undrar varför lösgjordhet kommer efter takt, hur kan man ha balans (takt) om man inte först har lösgjordhet? Eller ska det inte ses som en speciell ordning? Utan bara tre ingredienser som måste till för att få en bra grund och att man jobbar med dom i en annan ordning, eller ingen specifik ordning alls utan bara tillsammans?

Vi brukar tänka det som tre cirklar länkade tillsammans, den ena står för "Energy", den andra för "Relax", den tredje för "disciplin" (kommunikation), och där dessa tre cirklar möts hittar vi balans. Ibland är man utanför "länken" och har för mycket eller för lite av det ena eller det andra, men det man strävar efter är att hitta tillbaks till "länken", balansen melllan dessa tre.......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Rider du rätt så att du har en häst i balans så "lyfter du inte upp hästen" med hjälp av bettet..
Du rider där emot en häst, mellan hand och skänkel, när du gör detta tar hästen stöd av bettet därav ska du alltid ha kontakt med munnen, INTE rida som TS beskriver.
Enligt min mening då!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hoppas jag inte skrivit nåt som låter som att man ska lyfta hästen i bettet...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hej!

Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över huvudtaget "ha kontakt" med munnen. Även innebörden av att"rida aktivt" har börjat förbrylla mig, att driva hästen in i handen som det ibland kallas.

Själv har jag hittat tjusningen med att inte korta upp tyglarna efter att jag skrittat fram, rida så lite som möjligt, utan understödjande drivning eller aktivering av bettet. Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Detta uppfattas ofta som oerhört störande för många.

Jag läste exempelvis ett "Expertsvar" från Hippson där det stod följande gällande en ryttare vars häst ogillade kontakten med tygeln; "Jag brukar nästan rida lite över tygeln, hålla kvar kontakten och driva med skänkeln. Efter en stund tycker hästen att det bli jobbigt och väljer ofta själv att ta en ärlig kontakt lite längre ner. Du får aldrig rida runt utan stöd"

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD


man kan inte heller säga att de absolut inte går att rida en häst med långa tglar i form, MEN för mig vanliga hästar VILL ha stöd i munnen för att kunna gå i balans.
En fråga bara: Rider du ens när du såkallat rider..? eller åker du bara häst? För mig låter de som att du åker häst
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Fär mig låter de som att "dra upp hästen i bettet" ja
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu är jag inte så insatt i vad begreppen takt, lösgjordhet och kontakt står för i utbildningsskalan. Men jag undrar varför lösgjordhet kommer efter takt, hur kan man ha balans (takt) om man inte först har lösgjordhet? Eller ska det inte ses som en speciell ordning? Utan bara tre ingredienser som måste till för att få en bra grund och att man jobbar med dom i en annan ordning, eller ingen specifik ordning alls utan bara tillsammans?

Vi brukar tänka det som tre cirklar länkade tillsammans, den ena står för "Energy", den andra för "Relax", den tredje för "disciplin" (kommunikation), och där dessa tre cirklar möts hittar vi balans. Ibland är man utanför "länken" och har för mycket eller för lite av det ena eller det andra, men det man strävar efter är att hitta tillbaks till "länken", balansen melllan dessa tre.......

Ja precis .. dom 3 är ingredienser för grunden kan man säga.. och förbättras efterhand.

Här är en ganska bra förklaring till det på denna sidan

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp