"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kryddan: Tack så jättemycket!!! =) Nej precis, tyvärr är de inte mina hästar även om de ofta känns så ;) Snart har jag ridit visa av dem i tre år!! Tiden går sååå fort!! Jag tror att den filmen inte längre ligger ute, då han inte står hos oss längre.. om du menar på på den stora svarta? Men nej det går inte att rida
så på långa tyglar, det skulle jag vilja se iaf! :D


pancakes: Tack! Va roligt att du tycker det!! =)


Totola: Va kul att du tycker det! Haha, ja nej inte riktigt mitt mål med ridningen ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

ponytant: Tack så jättemycket =)

traceys: försöker men det är lite att läsa ikapp :D;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag antar att du avser den utbildningsskala som beskrivs i den här artikeln
http://dressyr.ifokus.se/articles/4d713309b9cb46222d04a71a-tyska-utbildningsskalan
Där omnämns takt först och balans först i tredje punkten som handlar om stöd. Det påpekas att det är noga med i vilken ordning de olika stegen kommer.

Takt är inte samma sak som balans, slå upp i en ordlista eller googla. Ett annat ord för takt kan vara rytm medan ett annat ord för balans kan vara jämvikt.
Det finns andra utbildningssteg/-skalor än den tyska. I en artikel i Hipson, se http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/philippe-karls-alternativa-utbildnickgsskala.htm , görs en jämförelse mellan den tyska och en annan.
Det är skillnad på när en viss takt har en rytm- tänk galoppljudet.
En häst har tre gångarter med olika takt.
Om skritten är 2 taktig är den oren eller passig. Är galoppen 4 taktig för att hästen inte förmår att galoppera har den obalans.

Vad man än gör får man aldrig sätta denna regel ur spel vid en övning. då får man backa bandet tills hästens takt är ren igen o därmed i balans. De olika takterna är normen för att kallas skritt trav galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du beskriver din ridning himla enkelt och bra ;-)

Just det med tryck i hästen är vad jag försökt nosa lite på, att om man ska rida på slaka tyglar borde man inte kunna sätta samma tryck i hästen utan måste prioritera att hästen väntar.
Man kan se ryttare göra slak tygel i samlande rörelser men jag har aldrig sett det i en riktig ökad trav. Gissningsvis skulle det bli galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det tror jag med. Gärna en galopp som inte fattas bakifrån utan där hästenramlar in i galopp framben först och sedan bibehåller den nedförsbacken galoppen igenom. Eller iaf är mer svårräddad(om man nu skulle försöka rädda tillbaks balansen i dem igen..då måste nog tygeln till igen..).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur länge gissar/vet du att du kan rida med slak tygel utan att tappa bärighet ? I bästa fall och i ganska enkla övningar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Oj, svår fråga!
På helt slak a la inga signaler alls? Eller får man pillra till i den slaka tygeln?

På runt spår på en skolad häst kan man ju i låg form i arbetstempo göra det rätt konstant bara man får pillra till lite då och då.
Men även där tycker jag hästen kan bli FÖR låg om den relaxar helt. Där vill jag med tygeln sätta ram för hur hög den ska vara.
Och iom att jag vill att den går fram till handen tycker jag det är ett uh-oh a la dåååligt om man då kortat tygeln och hästen inte kommer fram/behåller sträckningen.

Jag ser liksom ingen vits med att rida på slack konstant. Jag ser det som störning i komunikationen. Så jag testar inte sånt så mycket.
Jag har laborerat lite med det. Men iom att jag testat en del och anser det fungera bättre med kontakt längre fram i utbildningen ser jag ingen anledning att helt plötsligt byta signalsystem. Sakerna ska alltid betyda samma sak.

På en dressyrhäst vill man ju rida i varje steg. Så jag ill ha MÖJLIGHET att påverka i varje steg. Ska man hålla på med långa tyglar kan man visserligen få en signal i form av att man rör tygeln något och vill att hästen ska reagera. Men gör den det INTE det. Då kan man inte snabbt bara förstärka ngt för att få effekt. För då måste man hala in tygeln etc. Det blir inte bra i min värld.
Det finns skäl till varför man kortat tygeln.
Men det finns också en generell miss där man har för mkt i tygeln. Tycker jag!
De flesta har aldrig suttit på en helt eftergiven häst. och kommer inte göra det. Inte om man ser det enligt hur jag ser det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tror du det är skillnad beroende på hur "på sätet" och i balans hästen klarar att vara? :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag ställer också en liten fråga:)

Tror du att det skulle vara möjligt för dig om du dom senaste 10-20 åren ridit enligt detta signalsystem, systemtiskt och konsekvent på alla hästar som också enbart och i grunden skolats enligt detta signalsystem?

Jag hoppas du inte tar illa upp för jag förstår ju att du svarade utifrån frågan som var riktad till dig personligen, och då svarar du ju utifrån dina egna förutsättningar, men bara för att förtydliga lite (för andra som kanske läser här) att det kanske krävs lite mer än att man försöker lite här och där, på hästar som inte har rätt förutsättningar i grunden, när det egentligen kanske tar flera år att komma dithän tom på en häst som har ridits enbart på detta sätt och aldrig erfarit något annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej då, jag tar inte illa upp. Det är en helt rättfärdig fråga!
jag har då alltså börjat med de hästarna på annat vis. Inte bara helt plötsligt testat rida på slack. Utan börjat med dem ala ditt sätt lite mer. Lite annat signalsystem iom att jag inte tror på ledande annat än på unghästar/i inridningen. Men i form av slack på tygeln mer åt ditt håll.

Och jag börjar ju formge de flesta i lina oavsett, på kapson. Där ger har jag ju ingen ram. Så jo - de börjas i utbildningen utan ram. just bara formges a la det unghästen på filmen gör.. runda sig, balansera sig, framåt/nedåt. Men när mer energi ska till har jag upplevt att det lättare skiter sig. Man skulle få lägga enormt mycket längre tid. jag tror vi pratar om måååånga år här. Och kanske då går det inte ens, förmodligen inte i övergångar iaf.

Många av de hästar jag träffar har som sagt inte den tiden. Slakthuset ringer på dörren i en del fall.
Och ärligt talat tycker jag det är bussigare mot hästen att den snabbare får lära sig gå i balans.
Har hästen lugn och stängd mun och är helt eftergiven och verkar tillfreds så tycker jag nog att den inte verkar lida av bett/kontakt i tygeln.
Problemet är att ryttare då ska vilja jobba med att bli bra i sina händer, inte bara still i förhållande till sin sits och få en snygg vinkel, stelt.
Har man lång tygel kan man visserligen inte inverka lika tydligt. Men man drar inte en häst i truten konstant och dövar inte av dem sas.
Så visst har det sina fördelar.

Jag ändrar mig som sagg gladeligen den dag jag ser film på övergångar ur piaff in i mer än snigeltempo med släpande fötter och i ökad trav.
Galopp eller långsammare gångarter som framför allt är markbundna går fint att rida på slack.

Har ju också en tränare som rider mer som du på många hästar. Han har sysslat med western och rider in mest. Men på en del problemhästar är det handen på tygelspännet/lång westerntygel och bara lateral flex. Så jag har ju sett metoden utövas och testat det på såna hästar. Även om jag själv väljer annat. Jag har också fått din metod förklarad för mig. Så jag är med på vad den innebär.
Även denna man anser att till det jag vill syssla med måste kontakt tillkomma. Trots att han är helt insatt i din grej och även tillämpar den.
Han har annat mål i sin ridning än jag har. Han skolrider inte hästar. Han rider in dem alt rider till dem tills någon annan kan skolrida dem, om det ska ske.
Däremot kan han min grej med. Har tränat sånt och hoppning. Och tränat ganska många duktiga engelsk/tysk-ridande. Men han tycker annat är roligare, rida ut och arbeta i skogen med hästen. Så därför använder han sig mycket av det signalsystemet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Givetvis! Det beror ju också i sin tur på hästens skolningsgrad, hästens exteriör och ryttarens bålstyrka och utbildningsgrad/kroppskontroll/kroppsmedvetenhet/signalsystem.

Men jag tror det är fååååå ryttare som kan få till ökad trav så, tom på en ponny med lite gång men ändå hyfsat balanserad exteriör.
På ett halvblod med gång ska man vara glad om man bara inte stör hästen i den ökade traven.

Så länge det blir lite markbundet går det ganska bra. Men vill man ha lyft är det svåååårt tror jag. Jag tror nog omöjligt tills jag får se annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Givetvis! Det beror ju också i sin tur på hästens skolningsgrad, hästens exteriör och ryttarens bålstyrka och utbildningsgrad/kroppskontroll/kroppsmedvetenhet/signalsystem.

Men jag tror det är fååååå ryttare som kan få till ökad trav så, tom på en ponny med lite gång men ändå hyfsat balanserad exteriör.
På ett halvblod med gång ska man vara glad om man bara inte stör hästen i den ökade traven.

Så länge det blir lite markbundet går det ganska bra. Men vill man ha lyft är det svåååårt tror jag. Jag tror nog omöjligt tills jag får se annat.

Ridning är svårt! :D
Svårighetsgraden blir såklart extremt mycket högre om man inte "får" inverka alls i tyglarna även på hängande tygel, om man "får" inverka handlar det väl ju mer om att inverka på ett sånt vis att tygeln kan behållas hängande, och ha kommit så långt inom de kriterier du skrivit att man hinner med att inverka mer i förebyggande syfte än för att rätta till, kunna be om ändringar med resten av kroppen - små signaler.
Är väl sån som hellre väljer att tro att det är möjligt tills motsatsen är bevisad än tvärtom. En morot till att träna upp sin egen ryttarförmåga! :)

Men jag förstår vad du menar. Jag har ju inte ens någon ökad trav än och får ändå öva upp bålstyrka, balans, timing/känsla, osv, mer och mer för att gången blir större med skolningen. Känns aldrig riktigt som att man hänger med i vad man skulle behövt!
Men som sagt, det är ju ytterligare en sporre att träna vidare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ok, jag har väl haft ganska samma känsla att på böjt spår i galopp kam det kännas rätt bra även om de precis som du säger blir lite låga. Bara intressant att höra vad duktigare folk tycker...

Totola- när du menar att det även om det är svårt borde gå att rida en ökning utan att använda tyglarna, hur tänker du att man skulle göra? Sitsen är det som ska göra halvhalterna och samtidigt följa i rörelsen? För mig låter det snudd på omöjligt, om man bortser från gamla dressyrponnies som lärt sig sprätta iväg direkt på diagonalen...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

... först måste kommunikationen in, skolning av hjälperna ...
Den tyska utbildningsskalan, som används vid utbildning av ridinstruktörer i Sverige, har inte med kommunikation som en punkt. De svenska ridinstruktörerna får därmed inte lära sig hur viktigt det är att lära sig kommunicera med hästen eller hur man gör för att lära hästen vad man vill att den skall göra för en viss signal. Utbildningsskalan bidrar därmed till de missförstånd om användning av hjälperna som kommer fram i den här tråden. Tyvärr är kommunikation inte så enkelt att man kan hoppa över det. (Fast det är ju många som tjänar på det, de får jobb och ersättning för att försöka rätta till de misstag som blivit resultatet av den bristfälliga utbildningsskalan.)

Vissa tränare föreslår att man när man sitter upp kontrollerar att hästen svarar korrekt på en hjälp åt gången, dvs hjälpen för förflyttning framåt, för förflyttning bakåt, för ställning vänster/höger, för sidvärts förflyttning, för huvudet uppåt/neråt. (För att kunna göra en sådan kontroll krävs naturligtvis att ryttaren vet hur man gör.) Man ser ofta att hästen börjar gå när ryttaren sitter upp. För den hästen har uppsittningen blivit en signal att gå. Vissa hästar börjar trava när ryttaren kortar tyglarna eftersom den ryttaren alltid kortar tyglarna innan trav.

Jean-Claude Racinet har i slutet på sin bok "Total Horsemanship" förslag på andra tester av utvecklingsnivån än som finns i TR/FEI. De kan vara intressanta för dem som söker alternativa tester.

Alla i den här tråden vet vad som händer om man inte kan kommunicera människor emellan. Det kanske är lättare att kommunicera med hästar!?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En fråga... har du gått någon instruktörsutbildning så att du faktiskt har belägg för påståendet att ridinstruktörer inte lär sig kommunikation:grin:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En förutsättning för att man ens ska börja titta på utbildnngsskalan är framåtbjudning och förståelse för hjälperna- kommunikation. Det kommer innan själva skalan börjar.
Tror också att man bör se utbildningskalan som en hjälp för hästutbildning- inte ryttarutbildning. Kan man inte kommunicera med hästen och har man för dålig sits och balans så är det ryttarträningen som behövs och den har ju inget med utbildningsskalan att göra.

Men det borde ju finnas en utbildningsskala för ryttaren oxå, det hade varit en hjälp för alla som ska lära folk rida !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp