Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är skillnad på när en viss takt har en rytm- tänk galoppljudet.Jag antar att du avser den utbildningsskala som beskrivs i den här artikeln
http://dressyr.ifokus.se/articles/4d713309b9cb46222d04a71a-tyska-utbildningsskalan
Där omnämns takt först och balans först i tredje punkten som handlar om stöd. Det påpekas att det är noga med i vilken ordning de olika stegen kommer.
Takt är inte samma sak som balans, slå upp i en ordlista eller googla. Ett annat ord för takt kan vara rytm medan ett annat ord för balans kan vara jämvikt.
Det finns andra utbildningssteg/-skalor än den tyska. I en artikel i Hipson, se http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/philippe-karls-alternativa-utbildnickgsskala.htm , görs en jämförelse mellan den tyska och en annan.
Många av de hästar jag träffar har som sagt inte den tiden. Slakthuset ringer på dörren i en del fall.
Och ärligt talat tycker jag det är bussigare mot hästen att den snabbare får lära sig gå i balans.
Givetvis! Det beror ju också i sin tur på hästens skolningsgrad, hästens exteriör och ryttarens bålstyrka och utbildningsgrad/kroppskontroll/kroppsmedvetenhet/signalsystem.
Men jag tror det är fååååå ryttare som kan få till ökad trav så, tom på en ponny med lite gång men ändå hyfsat balanserad exteriör.
På ett halvblod med gång ska man vara glad om man bara inte stör hästen i den ökade traven.
Så länge det blir lite markbundet går det ganska bra. Men vill man ha lyft är det svåååårt tror jag. Jag tror nog omöjligt tills jag får se annat.
Den tyska utbildningsskalan, som används vid utbildning av ridinstruktörer i Sverige, har inte med kommunikation som en punkt. De svenska ridinstruktörerna får därmed inte lära sig hur viktigt det är att lära sig kommunicera med hästen eller hur man gör för att lära hästen vad man vill att den skall göra för en viss signal. Utbildningsskalan bidrar därmed till de missförstånd om användning av hjälperna som kommer fram i den här tråden. Tyvärr är kommunikation inte så enkelt att man kan hoppa över det. (Fast det är ju många som tjänar på det, de får jobb och ersättning för att försöka rätta till de misstag som blivit resultatet av den bristfälliga utbildningsskalan.)... först måste kommunikationen in, skolning av hjälperna ...