"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Han visar ju flera gånger i filmen att hästen kan stretcha ut sin hals på lång tygel! Att det inte är några som helst problem.

Problemet är att hästen inte går balanserat när den stretchas på lång tygel, vilket är det dom visar i filmen.

Han säger att hästen faller isär, blir orytmisk, faller fram på framdelen och sänker ryggen. Tror knappast han anser att detta är "better than if you didn't stretch at all".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast det är det han säger i videon, är att hästen inte är balanserad när den stretchas på lång tygel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

.. och att den faller isär, blir orytmisk, faller fram på framdelen och sänker ryggen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tolkar det som att man kan stretcha på lång tygel även om det inte blir samma kvalitet.
Precis som att man kan rida i tjocka skoterhanskar men det blir inte samma kvalitet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

I sitt svar till Artorider tar han tydligen föregivet att hästen rids på stång eller bettlöst eftersom han rekommenderar ett tränsbett så att man kan behålla kontakten.

Ni som kan detta med stång brukar säga att man inte kan rida med stöd på blank stång men att man kan länga överlinjen...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Precis som att man kan rida i tjocka skoterhanskar men det blir inte samma kvalitet.

Ja det där var nog en bra liknelse:idea: även när det gäller tygeltagen som man ser när många rider på stång och långa tyglar, grova, okänsliga för hästen. När de tas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du VERKLIGEN tänker efter så säger han att det går.. hahaha herregud :D

Möjligen, om man antar att "det går inte lika bra" innebär att "det går". Fast han kanske då tänker sig en duktig ryttare, på liiite högre nivå än medelhobbyn.
Vad vet jag. Idag är det fredag och hjärnan är på nedtrappning inför helgen:D

Om man blir lite filosofisk så kan man ju fundera på vad som menas med stretching. Menas det enbart uppsuttet? Eller från marken efter passet? Från marken stretchar man utan tygelkontakt. Men man behöver mental kontakt.

Nej, usch, flum flum:banana:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bara en liten undran:
Vad är det i en lätt och mjuk kontakt med hästen via tygeln som du anser är fel?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hm, låt mig se..

IronWill: "Fast i den filmen så pratar han ju om hur viktig rätt kontakt är. Hur kan man plocka bort kontakten då?
Speciellt när dom visar vad som händer om man släpper kontakten."

Ponnytant: "Vad han säger på filmen (den jag la in) är att den är gjord för att korrigera ev missförstånd från den tidigare film (att det är kontakt via tygeln - inte helt lösa tyglar). Här visas tydligt skillnaden. I dressyr."

traceys: "Att det inte spelar roll överhuvudtaget är väl knappast vad han säger i sina videos? I denna videon visar han ju tvärtom skillnaden kontakt-inte kontakt och pratar om hur viktig kontakten är. Tror du inte att han menar det eller vad är det du tror? Det han pratar om i de olika filmerna bygger ju på samma röda tråd.
Om du dyrkar denna ridning så tror jag du måste inse att du får ompröva ett och annat i ditt tänk."

Lobelia: "Samtidigt visade filmen och vad som sades på filmen väldigt tydligt att sträckt tygel med kontakt man strävar efter. Du verkar också ha missat vad som verkligen skrivs.
Det finns inget utrymme för tolkningen att instruktören anser att det räcker med kontakt på hängande tygel när denne upprepade gånger visar nackdelarna med hängande tygel och fördelarna med sträckt."

Lobelia: "Hur man kan tolka direkt kontakt som hängande tygel är för mig obegripligt, det visas gång på gång på videon att tygeln ska vara stärkt och inte hängande. Det påtalas upprepade gånger att hängande tygel är fel."

För att bara ta några exempel ,

På vilket sätt pekar något av de här citaten på att man inte kan stretcha en häst på hängande tygel? Vad jag ser behandlar just inget av citaten den punkten över huvudtaget utan vi diskuterar vad som visas på filmerna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tua satte fingret på det som jag tror är botten i denna diskussionen.
Antingen anser man att hästen kan utföra allt vi ber den när den rör sig fritt i hagen. Och då handlar det om att få hästen att förstå och utföra det när ryttaren ber den.

Eller så anser man att man i ridningen vill få hästen att vara en atlet som utför sakerna " bättre" än vad den själv kan göra i frihet. Man vill optimera hästens egna förutsättningar och förbättra den. Förbättra gångarter, uttryck, form , hoppförmåga etc.

Mycket bra sammanfattat, jag håller med :bow:

Frågan jag ställer mig då är, vad är "bättre" i så fall?
Om hästen inte skulle göra det i naturen(och naturen är ju ganska klok), varför vill vi att den ska göra det? Och vet vi att det inte är sämre för hästen på något vis då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Mycket bra sammanfattat, jag håller med :bow:

Frågan jag ställer mig då är, vad är "bättre" i så fall?
Om hästen inte skulle göra det i naturen(och naturen är ju ganska klok), varför vill vi att den ska göra det? Och vet vi att det inte är sämre för hästen på något vis då?
Du har inte sett hästar göra saker i hagen som de lärt sig med sin ryttare? Efteråt. Då kan man snacka om "stolta hästar".

-Jag kan!:banana::banana:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bara en liten undran:
Vad är det i en lätt och mjuk kontakt med hästen via tygeln som du anser är fel?

Svarar vad jag tänker, även om frågan inte var ställd till mig, då jag är inne på samma linje som TS.

Det är väl inget FEL med tygelkontakt, jag (vi?) undrar om det verkligen är omöjligt att klara det utan kontakt. För att jag (vi?) är nyfiken, vill testa andra vägar osv.

Dessutom, personligen, så har jag ännu lite svårt med koordinationen av min kropp om jag "får lov" att sitta och mickla med en tygel. Det har säkert sin grund i en usel ridutbildning där allt man skulle göra var att reglera hästen medelst mer eller mindre slit i munnen. Nu sitter det i ryggmärgen och tar över så snart jag får en tygel i handen typ :o
Jobbar på det självklart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du har inte sett hästar göra saker i hagen som de lärt sig med sin ryttare? Efteråt. Då kan man snacka om "stolta hästar".

-Jag kan!:banana::banana:

Jovisst, men det hör väl knappast till saken? Nu pratar vi ju om rörelser som hästen inte "kan" göra utan ryttare och tygelkontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

(liten parentes)
Det är verkligen otroligt tråkigt att så snart någon vill prova "något annat" än det traditionella, så är det alltid någon som drar slutsatsen att det traditionella ses som fel på ett eller annat sätt.

Varför är det så?
Varför kan man inte vilja prova att göra saker på andra sätt bara för provandets skull? Det är så utveckling har skett, inom alla områden. Think outside the box, allt det vi redan kan behöver inte vara den enda, eller hela, sanningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tolkar det som att man kan stretcha på lång tygel även om det inte blir samma kvalitet.
Precis som att man kan rida i tjocka skoterhanskar men det blir inte samma kvalitet.

Men snälla.. På frågan om det är möjligt att uppnå en stretch av god kvalitet och en korrekt stretch svarar han "Yes it certainly is". En korrekt stretch är knappast när hästen blir orytmisk och faller isär.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bara en liten undran:
Vad är det i en lätt och mjuk kontakt med hästen via tygeln som du anser är fel?
Jag har genom hela tråden försökt förtydliga att jag inte tycker det är fel. Det skulle vara väldigt kränkande för dom som hela tiden strävar efter att bli bättre på sin ridning. För dom som är helt sålda och älskar det dom gör. De når mål efter mål och hästarna dansar fram med stolthet och arbetsglädje. Hur skulle jag kunna tycka detta var fel?

Dock upptäckte jag att det inte var för mig. Jag har under alla år med engelsk ridning kommit på mig själv flera gånger med att "smygsläppa" tyglarna, varit den som blivit tillsagd att korta dom, öka kontakten, sluta hänga med tygeln och korta lite till. Varför det inte kändes bra för mig vet jag inte. Men när jag senare hittade min tränare som red med långa tyglar var det som att saker och ting föll på plats.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men snälla... Det går att rida bra med skoterhandskar men man får inte riktigt samma fina känsla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp