Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Balansfrågan
Det finns en för piaff förberedande övning som går ut på att lära hästen att bli mer diagonal i sin fotflyttning. Övningen förutsätter att hästen kan rygga korrekt, dvs med diagonal fotflyttning. Övningen går ut på att växla mellan att rygga något steg och sedan gå framåt något/några steg med diagonal fotflyttning. När hästen återgår till normal skritt ryggar man igen. Detta görs till en början med ryttaren på marken. Då hästen börjar förstå vad man vill börjar den vänta. I det läget står den på bara två diagonala ben.
Okej, jag förstår. Visst skulle det säkert funka så som du säger, det låter ju möjligt. men vad är syftet?
Övergångar back trav back trav är väl okej om man låter hästen "komma loss" mellan repetitionerna genom att trava fram. Om målet är diagonalitet och tramp, funkar det bra om man får hästen att bjuda. Men att få hästen att oxå stå still mellan back o fram, dessutom på två ben diagonalt låter som en riktig framåtbjudningsdödare i mina öron. Men jag är bara hobbyryttare!
Jag är lite för rädd om hästens framåtbjudning och en sådan övning skulle jag idag med mycket stor varsamhet ta mig för om jag fick den i från min tränare. Jag skulle verkligen välja mina tillfällen när jag skulle träna på detta, för det låter som en övning som kan ställa till rätt mycket bekymmer om man har otur (okunskap). Sen är det ju klart trevligt när hästen är lyhörd, men det tycker jag går bra att öva på andra lite mindre avancerade övningar. Jag skulle nöja mig om hästen började trampa och sen komma fram i det läget du beskriver, inte att den skall behöva stå still och balansera mellan fram och back på två ben. Jag får lite bestämma mig
Annars skulle jag nog snart ha en häst på bakbenen som inte vet var han skall göra av sig själv, om än lugn och foglig så skulle det bli för stor belastning på bakdelen tillslut och han skulle protestera på något sätt.
Balansen som jag vill åt och övar för ligger i aktionen och i framåtbjudningen, en jämn sådan från höger och vänster. Kommer jag till trampet kan jag hellre då stanna och belöna om jag är på marken, eller låta hästen gå fram som belöning om jag rider. Att laborera med framåtbjudningen är kul, men man får passa sig så att man inte faller i fällan och hästen förlorar den. Superviktigt därför att alltid avsluta övningar mot tramp med rejäl trav framåt och riktigt driv in i tygeln.
Mitt mål är en aktiv och rörlig häst som gör övningar i härlig
bjudning med samlad kropp och aktiv rygg tillsammans med starka magmuskler. Då behövs det tränas balans i aktivitet. Din övning, som verkar leda till att hästen står still i flera sekunder på diagonala paret, skulle jag inte fundera ens på att börja med innan jag kommit till perfekt piaff och perfekt ökad trav - och det lär ta tid
Vad är syftet med övningen?