"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för ett trevligt inlägg!

Jag hoppas du förstår att westernryttare kan rida sina hästar i arbetet mot och i den samling du pratar om. På träning, på hemmaplan. Men det är inget som ska visas upp så som i dressyren. Pga kopplingen till arbetet. Och därmed blir det lätt fördomar.

Men jag är långt ifrån proffs, det är mina personliga tankar och upplevelser jag delar med mig av. Och jag har noll erfarenhet av rancharbetet!!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kan det vara for att dina dressyrmal inte ar jamforbara med t.ex. mina mal?

Jag ar -skitnojd- med joe! Han ar sa otroligt duktig, rids alltid pa langa tyglar, har alltid friheten att placera sitt huvud var han vill. Saaa duktig pa kor! :love: alltid redo! Han har kommit en saaa lang vag fran nar vi kopte honom - men du kommer inte forsta varfor det ar en vinst att inte langre behova rora bettet nar vi jobbar.

helt enkelt for att det inte AR dressyr, sa ar det ratt onodigt att forsoka forklara malen och meningen - det ar applen med paron. Naturlig balans for att hasten ska orka jobba och urvecklas och bygga -for arbetet- ratt muskler, inte for att det ska se snyggt ut enligt nagon skola.
Jag tycker att det blivit fel med allt fokus på "samling", "bärighet" osv.

Det viktigaste är att de rids i balans alltså under de bästa förutsättningarna som man vill ha för den inriktningen man utövar. att det funkar för hästen.

Jag är oxå av den åsikten att man inte får ändra på hästens rörelsemönster (balansen igen) bara för att man själv inte klarar av sin egen balans då.

Gör man så istället kommer hästen att tacka en o den blir skadefri. Som grädde på moset får även ryttaren en bättre muskelstabilitet= mer vältränad. Elitryttare har insett att egen fysträning ger resultat.

Är det bara hästen som ska bli stark?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

nejda, ryttaren maste vara stark och balanserad ocksa... inte schysst att begara av sin hast att den skall jobba balanserat och bra om man sjalv ar for soft for att kunna parera upp, folja med osv. :) Svaga och obalanserade ryttare forstor hastar, tyvarr.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Samling för mig är när hästen vill iväg men väntar- är explosiv. Då sätter de sig.
att man kan förvalta energin. Inte sakta eller full fart...bara.

om de inte är det kommer varken traven eller galoppen att bli med lätt framdel om man ökar på max. Man kan då inte bara släppa iväg den, utan man måste ha ständig kommunikation med hästen. -därav kontakten med munnen o formen- hjälpen.

Vi pratar nog inte om samma känsla- därav meningsskiljaktigheterna. Äpplen o morötter.:laugh:

Gott nytt år.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, vi lämnar det där så återkommer jag med film om ett par år.

Gott nytt år!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bra förklaring tycker jag! Jag är inte westernryttare alls på något sätt, eller... Jo! :D Jag har ridit två somrar på tävlande westernhäst när de var på semester när jag var typ 12-13. "Så du ska lixom ba åk med!" Fick jag som ridinstruktion. Så då försökte vi bara åka med, och det gick skit bra! Neckreining var coolt, och det har lite hängt med efter det på nå vis. Super lydiga hästar!

Point is, jag förstår vad man vill åt med ridningen. Och som du säger, alla har olika mål. Jag skulle aldrig i mitt liv rida i tät skog på en westernhäst, det skulle jag nog inte klara av i den fria formen. Jag skulle behöva korrigera för att inte mosa knäna, eller sätta mig på huk på ryggen, vilket verkligen skulle va nåt!:idea: (kanske måste öva på det).

Ps
Jag tror den definition av samling som jag tänker är "rätt" skiljer sig ifrån din. när det kommer till kor, kolla på Merlin, tjurfäktarn.

Där vinklas det på ett annat sätt, men är ändå ganska likt western på nå vis. Den den typen av samling liknar mer hur jag definierar ordet. Samling där hästen kan skjuta iväg uppåt mer, och med power.

Säger inte att nåt är rätt eller fel, och instämmer i att alla har olika mål med ridning. Men det är väl just det, dressyrens mål ÄR samling. Det är lixom piedestalen, arbete på de båda bakbenen. Det är väl inte westerns? Vad är målet för dem? Parera kor och ta egna beslut? Då kanske man har olika vägar för att nå dit. Naturligt.

Tillägg
Jag vet inte om det är just western som TS tänker att hon har som mål? Vad är TS mål? Kan det förklara varför hon bara vill rida på långa tyglar? Eller har jag fattat fel nu? :o
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Lipizzanerhästarna har inte några stora gångarter o är därmed lättare att samla extremt mkt..De har en stor bakdel förhållandevis o rids av PROFFS.

Nu är jag inget proffs men rider bara Lipizzanare ändå, men dom har verkligen lätt för att samla sig, blir det jobbigt så sätter dom sig på arslet på engång. :p Däremot är dom skumpiga som tusan när man försöker sätta lite trav i dom så jag förstår varför man rider ministeg på spanska ridskolan. :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

tjurfaktning ar liksom... en helt annan grej an vad man gor nar man jobbar...

till att borja med sa "maste" vara hastar vara energisnala, snabba, vandbara och balanserade naturligt. De ska liksom palla jobba i all fran 2 timmar till 8. Beroende pa arbete, tidspress och hur "bra" planen gar.

Hur flashy tjurfaktningsridning an ar sa ar den energislosande, hard pa hasten och har en hogre skaderisk. Och... jag tror inte nagon av tjurfaktningshastarna pallar jaga stutar en hel dag, eller kan dra in en fullvuxen tjur i ett slap ^^ men det kan vara ;) de ma vara mindre vackra att se pa, och vart jobb oglamorost... men vara hastar ar vara diamanter, tuffa som f-n, modiga och intelligenta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men såklart! det är ju det jag säger helatiden, det är olika! Jag hoppas inte att du tar mina inlägg som kritik! :o
Jag menar inte att något är bättre än något annat, det bara är olika :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

nejda, jag forsoker val eg bara fortydliga for de som laser... finns jattemanga forutfattade meningar baserat pa en mall som liksom inte ar verklighetsforankrad alls... :) sa brukar forsoka slanga in lite verklighet nar jag far mojlighet, och ar pa ett bra humor sa jag inte blir alldeles tjurig lol
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Alla har olika mål med sin ridning, och naturligt då tar man ju olika vägar :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Och här ger du även en tydlig beskrivning av hur det går om man gör "fel". Ju mer "fel" man präntar in- desto tydligare blir stigen i det bristande systemet - desto svårare är det att byta stig, för satans va knöggligt det är utanför stigen helt plötsligt. Man får börja om totalt om man har riktig otur.

Jag tror många svenskar är rädda för att göra fel (jag inkluderad ;) ) och gör nästan ingenting alls eller testar olika vägar, som kompensation. Det blir inte rätt, men det blir heller inte riktigt fel, allt bara tar en jäääkla lång tid. Allt som man är säker på "trycker" man dit och allt det andra görs inte riktigt på riktigt utan görs mest ambivalent i brist på kunskap och säkerhet. man vågar inte välja stig pga att man är osäker på vad man håller på med, var stigen i slutänden kanske leder till för problem som sen måste tas itu med. Är det riktigt illa, får man backa rejält och börja om. Det är ganska jobbigt och nedslående!

Jag har själv varit jäklig rädd för att tex lära min häst galoppombyten och retar fortfarande upp mig på att jag fegar för att rida igenom byten i språnget. Enkla byten funkar klockrent, men i språnget vågar jag inte göra något för jag är rädd att det blir fel, tänk om han inte fattar? Kommer jag att göra rätt när jag då på bästa sätt skall "korrigera" mitt felsteg? Jag är skitskraj att det ska bli fel, hästen missförstår och jag stressar upp mig och det blir "svårt". Säg att jag då istället rider igenom dom på känsla och sen inser att jag gjort fel och sen får ett helvete att pränta av hästen det felaktiga rörelsemönstret. Jag kan rida byten enkelt på en välutbildad häst, byten på vartannat utan problem, men känner mig sååå osäker på att UTBILDA en grön häst så att det blir rätt från början och då blir det lixom inget alls istället.

Det bästa är att hitta en tränare som man kan LITA på till 100% och lyssna på vad tränaren säger. Det är bara det att det är så retsamt svårt att hitta bra tränare, så jag förstår alla de som "fegar" i ridningen!


Tyvärr stämmer det ganska bra åt andra hållet också. Men det blir heller aldrig särskilt bra av att "hatta" runt utan klara mål och ett "system".

Jag är inte så övertygad om att man kan göra så fasligt fel (underförstått att man inte är nybörjare utan kanske som du kan göra byten på en välutbildad häst som exempel) så länge man är lyhörd på sin häst, tar ett steg i taget och TAR SIG TID. Det största misstaget människor gör är att de har alldeles för bråttom.

Min erfarenhet är också att ju fler små delmål man bryter upp sitt mål i är det lättare att se helheten och framförallt förstå varför saker görs på ett visst sätt. Det är även enklare att checka av så att ni fortfarande är på stigen när du vet de olika stegen. Det blir heller sällan exakt som man har tänkt sig men ju bättre man har planerat sin utbildning, desto bättre är man förberedd på hinder som kommer i vägen eller snedsteg man gör.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Knappplån.
Vilken intressant tråd - jag har iof bara läst sista sidorna men det var lärorikt nog.

Jag undrar vad ni anser är lång tygel?

Jag brukar säga att jag rider med lös tygel, dvs inget stöd, ingen kontakt. Men jag har ofta en relativt "kort tygel" därför att jag (på den nivån jag är just nu) signalerar till hästen med tygeln tex genom att höja/sänka handen. Tygeln är slak men hänger inte på fullängd (rider på sidepull o westerntygel). Är det att rida på lång tygel?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad är SL-led för något? Har du något annat namn på det (latinskt)? Har aldrig hört talas om någon SL-led så jag undrar vad det är :confused:

Sakrolumbal, alltså leden mellan sacrum (korsben) och sista ländkotan.
Det är stort fokus på SI-leder hit och dit, men ryggraden som helhet och alla dess leder bör ju vara lika viktigt sett ur friskvårdsaspekt, värdefullt om man kan balansera och avlasta! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag undrar vad ni anser är lång tygel?

Jag brukar säga att jag rider med lös tygel, dvs inget stöd, ingen kontakt. Men jag har ofta en relativt "kort tygel" därför att jag (på den nivån jag är just nu) signalerar till hästen med tygeln tex genom att höja/sänka handen. Tygeln är slak men hänger inte på fullängd (rider på sidepull o westerntygel). Är det att rida på lång tygel?

Den frågan finns det nog lika många svar på som åsikter i den här tråden :p

När jag rider vill jag att tygeln ska vara ordentligt lång. Däremot kortar jag, om det behövs, upp den när jag och hästen ska utföra en rörelse där jag vet att han måste "påminnas" lite oftare. Dock måste den fortfarande vara så lång att den absolut inte inverkar när han svarat rätt på tygeltaget och jag "släppt honom" igen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men hur många ryttare är det egentligen som rider med långa tyglar? De måste vara ytterst få. Har du träffat någon? Jag har det inte. Jag menar inte westernryttare nu. Betyder såklart inte att de inte finns, men tyder på att det inte kan vara vanligt. Jag ser ändå rätt mycket olika ryttare.)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En fråga till er som rider på slak tygel och inte rider western.

Jag förstår det som att ni fortfarande påverkar hästens längd på halsen med tygeln? Att ni med olika höjd på handen (?) har satt någon slags ram men lättar till slak tygel och vill att hästen ska vara kvar där ni placerat den ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men hur många ryttare är det egentligen som rider med långa tyglar? De måste vara ytterst få. Har du träffat någon? Jag har det inte. Jag menar inte westernryttare nu. Betyder såklart inte att de inte finns, men tyder på att det inte kan vara vanligt. Jag ser ändå rätt mycket olika ryttare.)

Jag tror inte heller de är särskilt många.

Jag kan rida på lång tygel i utbildningssyfte om jag fått in en häst som ex inte alls vågar ta stöd och kör upp huvudet i skyarna eller om jag har en häst som är väldigt tung i handen. Jag kan också varva med lång tygel om jag har en häst som själv "skapar" spänningar av kort tygel för att komma närmare lösgjordhet. Men det är bara en tidsperiod tills jag mer och mer kan gå till att ha lätt kontakt (som är det jag strävar efter på den nivån utbildningsshästarna ännu är i). Jag varierar tygellängden för att kunna påverka formen på hästen. Jag varvar det med löslongering med kapson.

Det är inte helt enkelt att hitta den där lätta, jämna kontakten då tygeln i det läget inte får strama men inte heller får bli glapp. Jag kan också rida med lite mer "glapp" tygel på mycket heta hästar för att få bort springandet, för att sedan succesivt övergå till lätt kontakt när jag kommit till drivning.

Ju mer jag kräver av hästarna i form av vinkling av bakbenen - desto mer kommer jag att få i handen (dock ska det ju aldrig kännas tungt, om ni förstår vad jag menar).

Ray: ja, huvudets position reglerar jag genom handens position. Dock har jag endast en häst jag ridit på lång tygel en längre tid (mer än 2-3 månader).

Jag rider ju inte "regelrätt" alltid på lång tygel men jag kan på vissa hästar variera med det. Det är enligt mig iallafall en variant på "långtygelridning".
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men hur många ryttare är det egentligen som rider med långa tyglar? De måste vara ytterst få. Har du träffat någon? Jag har det inte. Jag menar inte westernryttare nu.


Nej, jag har aldrig sett någon som rider med hellång tygel på bett, ska tilläggas. Det blir väldigt märkligt för mig om så vore, varför ha bett öht då, eller något alls?, om man nu vill frångå bettridning?, eller stöd/kontakt?

Det blir som att slå sig för bröstet och mena man har en bättre väg? men ändå använda mallen i smyg, när ingen ser.

Stångridning blir ju lite svårplacerad då det jag sett, det är oerhört svårt att rida på så långa tyglar att stången inte verkar, det som är lång tygel med bett utan inverkan behöver inte vara det med stång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp