Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Nej jag håller med, travarna är ju enormt ansträngda där och många har ju svårt att ändra sitt sätt att röra sej även som ridhästar sen och det blir svårt att få dem att arbeta rätt för att spara på ryggen. Jag tror inte dom kan ändra det, vissa av dom, det har ju varit en del diskussioner om det där med hur aveln påverkar deras exteriör tex och vad det betyder när man ska göra dem till ridhästar.
Har inte heller hört att galopphästar skulle vara mer utsatta pga själva galoppen, däremot om något händer i den farten, men då är inte bara SI-leden i fara utan mycket mer.
Anledningen till att jag inte tror att just galoppörer är mer benägna än andra ridhästar att drabbas av problem i detta område beror på att de rör sig i tretakt och travhästar i tvåtakt. Det påverkar hästen på ett helt annat sätt om man fläskar iväg den i full rulle i trav, jämfört med galopp. Och anledningen, som jag ser det (men det kan vara fel), är att i trav så måste hästen bredda sina bakben och paddla fram när man anstränger den över dess förmåga för att hålla balansen. Det där sliter som satan på bäckenet. En häst som galopperar väldigt fort rör sig på ett mer normalt sätt för galopp i snabb fart är åtminstone naturligt för hästen. Hästar är gjorda för att kunna galoppera så fort de kan, de är inte gjorda för att trava så fort som människan vill. Ett problem med travhästar borde rimligen vara att de inte har vuxit klart heller innan man snabbkör dem. Detta är bara min teori så man får ta det med en nypa salt. Men det är samma med ston som har fölat samma år, man skall inte börja rida dem för tidigt för de kan ha drabbats av motsvarigheten till våra foglossningar och behöver tid på sig att hämta sig igen. Och det VET jag i a f. Bäckenet på hästar är känsligt, speciellt på de som rör sig väldigt bra. Man får hålla igen lite så att de inte överanstränger sig. Alla pratar bara ben hela tiden, men det finns andra delar på hästen som är minst lika utsatta för hög skaderisk. Så vad det gäller den biten är vi överens, oavsett vilken led vi nu pratar om Och mer OT än så här kunde väl inte denna tråden bli... Men jag har redan sagt mitt - vad ämnet gäller - så där har jag inget mer att tillföra i just det ämnet.
Nej jag håller med, travarna är ju enormt ansträngda där och många har ju svårt att ändra sitt sätt att röra sej även som ridhästar sen och det blir svårt att få dem att arbeta rätt för att spara på ryggen. Jag tror inte dom kan ändra det, vissa av dom, det har ju varit en del diskussioner om det där med hur aveln påverkar deras exteriör tex och vad det betyder när man ska göra dem till ridhästar.
Har inte heller hört att galopphästar skulle vara mer utsatta pga själva galoppen, däremot om något händer i den farten, men då är inte bara SI-leden i fara utan mycket mer.