"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Här har du ytterligare ett ex. på vad en del amerikaner ser som "sport"/ show.
En utveckling av roping.

Du är helt sanslös.

Dels drar du, i tråd efter tråd, alla "amerikaner" över en kam och anser att ALLT som kommer därifrån, händer där eller någonsin skulle kunna tänkas hända där är fullkomligt horribelt och avskyvärt.
Detsamma gör du med ridstilar, hanteringsformer och ALLT som inte är Axelfierat -dvs godkänt i din hjärna.

En utveckling av roping? Jaha... ungefär som att rollkur är en utveckling av dressyr och att levande skinning av djur är en utveckling av slakt då typ, eller?


HUR många ropinghästar har du ridit? HUR många pleasurehästar? HUR många horsemanshiphästar (och NEJ Axel, horsemanship är inte enbart en hästhanteringsterm. Du kan googla. :grin:) HUR många trailhästar på hög nivå?

Tror du inte man rider dressyr i USA förresten???

Du har så otroligt mycket förutfattade meningar om både det ena och det andra att det är helt ofattbart, jag har aldrig varit med om något liknande. Det spelar ingen roll vad det handlar om -täcken, temperatur, hovar, foder, hantering, ridkonst, samling -whatever- så är DU expert. Enligt DIG. Alla andra är idioter. En hel kontinent är idiotier för att du har hittat något som du ogillar där.

Du har missat hela grejen med ödmjukhet och att lära av andra, och det är verkligen trist för dig även om jag förstår att du inte tycker det själv och att det kommer att komma någon invecklad harang om varför Du har rätt och ingen annan nu.

Jag har arbetat (och då menar jag Jobbat, på riktigt...) med GP dressyr ryttare/tränare, Tävlingsstall både hopp, fälrttävlan och dressyr, travtränare, westerntränare, på ridskola, på utbildningsstall inom olika inriktningar, försäljnings/importstall och med egna verksamheter i många år. Mest i Sverige men också internationellt, i Europa.
Det jag har lärt mig ju mer jag jobbar med detta är att det INTE finns EN sanning, och ingen har alla rätt.
Jag har haft turen att jobba med (eller om jag har valt det) mestadels öppna kunniga människor som inte varit rädda för att se utanför lådan, inte varit rädda för att ta råd och hjälp från andra eller ta intryck från andra inriktningar -oavsett hur duktiga de har varit.
Det, och en stark känsla av att aldrig vilja döma någon annan som jag har fått av mina föräldrar (bevare dom...) gör att jag inte kan förstå en sådan absolut dömande person som till exempel du Axel. Inte för mitt liv.

Det finns ingen utveckling i det, ingen glädje och nyfikenhet. Ingen triumf i att man förstår någon annans synvinkel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Haha jag tror nog ingen tar diskussioner på ett forum som det "säkraste sättet" utan alla har väl sina tränare får man ju hoppas på, men menar du att det är fel att få input från andra ? Att bara läsa böcker är nog ingen hit.. för alla böcker är ju helt subjektiva.. precis som alla som skriver här på nätet.

Vem vill lära om samling av någon som rider på detta viset ? Hästen var stum i munnen och svarade inte för skänkeln var hans förklaring...

Som alltid så låter det bättre än vad det är.. i verkligheten!





http://i24.servimg.com/u/f24/15/54/44/96/8_heus10.jpg

http://www.pferdplus.com/sites/pferdplus.com/files/imagefield/artikel/Heuschmann_jr_130610_059.jpg

http://horses.nl/wp-content/uploads/2010/08/4606_a8ba9bd5_original.jpg


Jag har aldrig svarat på en tråd här förr men nu känner jag att jag vill flika in.

Jag vill inte ta ställning för något och jag har full förståelse för att alla har sina förebilder och tränare. Jag har sett Gerd H träna själv och andra vid ett flertal tillfällen och han är en av mjukaste och mest konsekventa ryttare jag sett. Jag har även sett honom "korrigera" hästar, av olika anledningar. Antingen att de har slutat lyssna på skänkeln eller för att de är nästintill stumma i munnen. Detta alltid för att ryttaren (master of disaster) ställt till det med hästen.

Målet med hans ridning är att kunna rida så soft som möjligt. För att det ska vara möjligt krävs en häst som är lyhörd. Jag ser ingen annan möjlighet än att återfå hästen till att vara lyhörd genom att se till att den åter börjar lyssna på hjälperna. Det genom att hjälperna görs extra tydliga, nästintill obehagliga, för att sedan helt kunna återgå till en mjuk ridning. Det ser jag är mindre skadligt för hästen än att det jämt tjatas och gnatas på den genom klämmande skänklar eller hållande hand. Det bästa vore självklart att en mjuk ridning alltid kunde bibehållas. Tyvärr är dock inte alla ryttare så skickliga och en del hästar är knepiga och då blir det tyvärr ibland en konflikt i problemlösandet.

Ytterligare en faktor som ni läsare som aldrig sett Gerd live bör tänka på är att det där är ögonblicksbilder, inga vackra sådana och det är heller inte önskvärt. Men så länge det finns ryttare som inte kan rida sina hästar kommer problem att uppstå. Och en del problem kräver en lösning som inte alltid kortsiktigt verkar vara det bästa men som i längden ger en hel del vinster.

Jag var inte på plats när bilderna togs och jag har heller inte som syfte att försvara någon. Jag kan däremot se att det kan finnas ett befogat syfte bakom att gå på hästen en kort stund för att lösa problem som en annan har skapat. Men för det krävs en mycket skicklig, lyhörd och konsekvent ryttare (dvs knappast den som skapat problemen, att de öht uppstått talar för att ryttaren inte behärskar sin häst i just den ifrågavarande situationen eller ridningen). Jag anser att Gerd är en ryttare som innehar alla egenskaperna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag antar att du har sett den veterinärens egna uppvisningar av "rätt" ridning;)

Pinsamt är bara förnamnet. Numera är dom flesta bilderna bortplockade från nätet av honom eller hans anhängare, men du kan ju se här
http://scandinaviandressage.forumpro.fr/t373-the-end-of-the-idealisme-around-gerd-heuschmann-in-english

Som du ser gjorde han sej omöjlig bland sina egna och blev utlängd ur
Xenophon (står i länken det med)?

Som sagt, inte alltid lätt att veta vem personen är i själva verket, eller hur?

Den källan är ju också helt objektiv.... :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag antar att du har sett den veterinärens egna uppvisningar av "rätt" ridning;)

Som du ser gjorde han sej omöjlig bland sina egna och blev utlängd ur
Xenophon (står i länken det med)?

Som sagt, inte alltid lätt att veta vem personen är i själva verket, eller hur?

Där ser man! Ja, jag kan ju inte säga att kvaliteten på boken och informationen i boken blir sämre av att veterinären som skrivit påstås rida urdåligt eller påstås ha dålig social kompetens.

Det viktiga för mig var hur författaren har inhämtat information, historia och forskning och sammanställt det på ett begripligt och intressant sätt som jag har nytta av i min egen ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Axel, undvik garna HSUS som kalla - de ar just nu i domstol via racketterings lagen. Dvs for utpressning, hot, forfalskande av bevisborda, trackasserier och hanteras som eh ja.. maffia. Hitta nagot mer trovardigt. Figured ya should know.

AlmostEasy:
Ga for lite tyngre tyglar, de blir tydligare for hasten och ar stabilare.
Funkar battre som white noice reducer.
/Bew, som gillar 6 fot langa och "tunga" tyglar ^^
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Åh. Veterinären Gerds öde liknar trådskaparens.
Trådskaparen hinner i princip bara säga:
"Hej. Jag har kommit på ett enkelt och försiktigt sätt att rida" med tillhörande bilder, och ramaskriet är ett faktum... ;)

23 sidor vilda diskussioner följde... och pågår fortfarande... :P
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du är helt sanslös.

Dels drar du, i tråd efter tråd, alla "amerikaner" över en kam och anser att ALLT som kommer därifrån, händer där eller någonsin skulle kunna tänkas hända där är fullkomligt horribelt och avskyvärt.
Detsamma gör du med ridstilar, hanteringsformer och ALLT som inte är Axelfierat -dvs godkänt i din hjärna.

En utveckling av roping? Jaha... ungefär som att rollkur är en utveckling av dressyr och att levande skinning av djur är en utveckling av slakt då typ, eller?


HUR många ropinghästar har du ridit? HUR många pleasurehästar? HUR många horsemanshiphästar (och NEJ Axel, horsemanship är inte enbart en hästhanteringsterm. Du kan googla. :grin:) HUR många trailhästar på hög nivå?

Tror du inte man rider dressyr i USA förresten???

Du har så otroligt mycket förutfattade meningar om både det ena och det andra att det är helt ofattbart, jag har aldrig varit med om något liknande. Det spelar ingen roll vad det handlar om -täcken, temperatur, hovar, foder, hantering, ridkonst, samling -whatever- så är DU expert. Enligt DIG. Alla andra är idioter. En hel kontinent är idiotier för att du har hittat något som du ogillar där.

Du har missat hela grejen med ödmjukhet och att lära av andra, och det är verkligen trist för dig även om jag förstår att du inte tycker det själv och att det kommer att komma någon invecklad harang om varför Du har rätt och ingen annan nu.

Jag har arbetat (och då menar jag Jobbat, på riktigt...) med GP dressyr ryttare/tränare, Tävlingsstall både hopp, fälrttävlan och dressyr, travtränare, westerntränare, på ridskola, på utbildningsstall inom olika inriktningar, försäljnings/importstall och med egna verksamheter i många år. Mest i Sverige men också internationellt, i Europa.
Det jag har lärt mig ju mer jag jobbar med detta är att det INTE finns EN sanning, och ingen har alla rätt.
Jag har haft turen att jobba med (eller om jag har valt det) mestadels öppna kunniga människor som inte varit rädda för att se utanför lådan, inte varit rädda för att ta råd och hjälp från andra eller ta intryck från andra inriktningar -oavsett hur duktiga de har varit.
Det, och en stark känsla av att aldrig vilja döma någon annan som jag har fått av mina föräldrar (bevare dom...) gör att jag inte kan förstå en sådan absolut dömande person som till exempel du Axel. Inte för mitt liv.

Det finns ingen utveckling i det, ingen glädje och nyfikenhet. Ingen triumf i att man förstår någon annans synvinkel.
Tänk vad man kan gå i taket när det visas ren o skärt djurplågeri o går i försvar.:bow: Patetiskt!
Hoppa på mig du om det känns bättre för dig.
Bättra på läsförståelsen lite
på vad en del amerikaner
Det finns många amerikaner:banana:
Du kom så av dig att du inte ens kunde försöka förstå vad jag skrev om hur omöjlig din övning var.

Jag står för mina åsikter o din "övning" i denna tråden skulle ingen ens försöka att utföra- om man kan lite om dressyr eller ens avancerad sådan.
Du ska inte inbilla mig att det var din GP-ryttares idé.
Bara en från westernvärlden skulle komma på ngt dylikt för då tänker man heller inte på ngn kvalitet eller ens vad som är möjligt för hästen.

Bara en kul grej för människan- inte för häststackaren.

Är jag inte ödmjuk för att jag har en tydlig åsikt om det?
Så kanske inte du funkar- bara för att det går så är det OK!

Om du inte klarar av det kanske du inte ska diskutera, utan vara för ett forum för likasinnade. Det blir då ingen diskussion- precis som DU vill ha det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där ser man! Ja, jag kan ju inte säga att kvaliteten på boken och informationen i boken blir sämre av att veterinären som skrivit påstås rida urdåligt eller påstås ha dålig social kompetens.

Det viktiga för mig var hur författaren har inhämtat information, historia och forskning och sammanställt det på ett begripligt och intressant sätt som jag har nytta av i min egen ridning.

Du kanske inte sett men det finns ytterligare en bok, "Balancing act". Har själv inte läst den än men har hört honom många gånger begripligt referera till boken. Detta exempelvis under ett ridpass när han förklarar ett syfte med något till åhörarna men måste gå vidare till undervisningen... M.a.o finns nog mycket i boken som berör ridteknik och hur det påverkar biomekaniken. Den tidigare boken handlade mer om att vara uppmärksam på det negativa, förhoppningsvis finns mer skrivet om hur man kan göra istället i den nya boken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Där ser man! Ja, jag kan ju inte säga att kvaliteten på boken och informationen i boken blir sämre av att veterinären som skrivit påstås rida urdåligt eller påstås ha dålig social kompetens.

Det viktiga för mig var hur författaren har inhämtat information, historia och forskning och sammanställt det på ett begripligt och intressant sätt som jag har nytta av i min egen ridning.

Det var nog inte den sociala kompetensen det handlade om direkt, om du läser så ser du en del vad det handlade om. Han inte bara red "dåligt", han red brutalt!
Vilket var precis vad han beskyllde eliten för, bara det att de har en 1000 gånger större ridskicklighet ungefär och med hans egen dåliga förmåga blir det verklig brutalitet. :crazy:

Sen gjorde hans okritiska framhävande av sej själv samt manipulerande av filmer, erbarmliga riddemonstrationer och feltolkning av det han motarbetade, att han i själva verket starkt kom att motverka Xenophons syfte.

Rätt illa tyker jag, och inte alls att han blev offer för något som du anser. Jag tycker det var skandal. Eller menar du att du är emot det som Xenophon står för?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Haha nej du, jag ställde en enkel fråga som DU måste hitta på egna sanningar runt för att kunna undvika att svara på. DET är vad din diskussion handlar om. Och det är någon sport för dig att få in så många förolämpningar och förutfattade åsikter du kan i varje text du skriver.

Fascinerande.

Men jag har fattat att du inte kan komma med ett normalt svar så du behöver inte engagera dig i fler haranger. Bra va. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

ex. på vad en del amerikaner ser som "sport"/ show.
Vidrigt. Det finns så mkt vidrigheter som pågår i USA men även på andra håll. En stor skillnad mellan USA och Europa är hur man ser på djuren rent juridiskt. I USA är djuren fortfarande ett "objekt" som kan hanteras enligt dess ägares önskemål. Inom EU har man slagit fast i lagen om animal welfare att djuren är sentient beings och ska behandlas därefter, med ett undvikande av smärta o lidande. En nog så viktig skillnad när man försöker komma till bukt med avarterna inom olika "sporter".

Vad som skulle hjälpa också vore om de människor som håller på med det öppnade sina ögon. Istället för att bara göra som alla andra omkring dem gör, så vore det bra om de kunde titta lite längre bort, vidga sina vyer, ta in nya intryck, utöka sina kunskaper, jämföra, ifrågasätta och påverka inifrån. Öppenhet och ödmjukhet är goda egenskaper.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vidrigt. Det finns så mkt vidrigheter som pågår i USA men även på andra håll. En stor skillnad mellan USA och Europa är hur man ser på djuren rent juridiskt. I USA är djuren fortfarande ett "objekt" som kan hanteras enligt dess ägares önskemål. Inom EU har man slagit fast i lagen om animal welfare att djuren är sentient beings och ska behandlas därefter, med ett undvikande av smärta o lidande. En nog så viktig skillnad när man försöker komma till bukt med avarterna inom olika "sporter".

Vad som skulle hjälpa också vore om de människor som håller på med det öppnade sina ögon. Istället för att bara göra som alla andra omkring dem gör, så vore det bra om de kunde titta lite längre bort, vidga sina vyer, ta in nya intryck, utöka sina kunskaper, jämföra, ifrågasätta och påverka inifrån. Öppenhet och ödmjukhet är goda egenskaper.
Tack för förklaringen,
Här har man gått så långt att vandrande pinnar känner. Ja vad vet man:confused:

W. Det finns en ignorerknapp om du nu inte kan hålla dig från att läsa dravlet som jag skriver.
Vill man ha endast ha svarsalternativet ja eller nej så struntar man i att ta med ngn som helst förutsättning. Svart- vitt.
KL
Ang. långa tyglar så skulle jag vilja se filmer istället för bilder. Det ska väl gå att hitta bra ex. någonstans på nätet.:confused:
Menar man dressyrutbildning eller ridning?
Vi är ju på forumet Ridning så det är kanske avsikten.

att det går att rida t o m svår dressyr i grimma, halsrem eller vad som ...mellan varven är inget konstigt om den är utbildad med kontakt, ram, energi osv. Skriver kontakt iom att många definierar stöd som ett femte hjul.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nähä... om inte fotot är på Peas And Carrots, vem är det då? :confused:

http://www.jagersro.se/index.cfm/n/nyheter/id/1292

Förstår fortfarande inte riktigt vad galopphästar har med diskussionen att göra.

Haha, ok, ja då är det väl grönsaker på bilden också då! :)

Det blir ju liite jobbigt att gå tillbaka och förklara i efterhand när man likagärna kan läsa ursprungsdiskussionen, vilken fråga som ledde till inlägget t ex.
Som ursprungligen började med en definition av samling (att den även delvis kan fungera som friskvård).

Eftersom fråga uppstod om SL-leden så visade jag en bild på ett exempel där SL-leden är under hög belastning, (galoppörer öht är ett exempel på hästar vars SL-led är under hög belastning, dock inte BARA den givetvis utan hästarna utsätts överhuvudtaget för hög belastning,) på bilden kan man se att kors vs. ländrygg töjs ut/vinkeln kan brytas marginellt, liknande den teknik töltande hästar har.
I en sån "form" är det svårt att få till det friskvårdstänket som väl bör vara en del av det man vill åt i samling. Sen tror jag väl inte folk är ute efter det heller, bara för att inte hamna i någon konstig sidodiskussion. Var ju tölten som ursprungligen diskuterades, huruvida den kan vara "samlad" eller ej.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det var nog inte den sociala kompetensen det handlade om direkt, om du läser så ser du en del vad det handlade om. Han inte bara red "dåligt", han red brutalt!
Vilket var precis vad han beskyllde eliten för, bara det att de har en 1000 gånger större ridskicklighet ungefär och med hans egen dåliga förmåga blir det verklig brutalitet. :crazy:

Sen gjorde hans okritiska framhävande av sej själv samt manipulerande av filmer, erbarmliga riddemonstrationer och feltolkning av det han motarbetade, att han i själva verket starkt kom att motverka Xenophons syfte.

Rätt illa tyker jag, och inte alls att han blev offer för något som du anser. Jag tycker det var skandal. Eller menar du att du är emot det som Xenophon står för?

Jag står bakom varje stavelse i boken Tug of war, skriven av denna man, och jag är beredd att följa varje liten mening som han skrivit till 100 %. Allt i hans bok är i mina ögon vettigt. Det var därför jag rekomenderade den. I denna bok framhäver han inte sig själv och kastar inte heller skit på eliten. Ingen känd ryttare nämns och jag känner inte heller igen någon. Jag ser ingen text i boken som strider mot Xenophons ridlära.

Det är BOKEN jag står bakom och den är bra skriven!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Trådskaparen hinner i princip bara säga:
"Hej. Jag har kommit på ett enkelt och försiktigt sätt att rida" med tillhörande bilder, och ramaskriet är ett faktum... ;)

23 sidor vilda diskussioner följde... och pågår fortfarande... :P



Inte då.
TS, och andra som hurrat på och rider liknande, har haft alla möjligheter i värden att förklara om det finns mål i deras ridning eller om kont. dammsugarridning på lång tygel är det som är tänkt för alltid.

Är hästen glad och mår bra, vem bryr sig om, annat än om det menas gå precis lika bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad menar du med SL-led? Är det inte SI-led du menar?
Om det nu är det så förstår jag inte varför just galoppörer skulle få problem med dem (det är 2 leder). Det är travhästar som brukar drabbas och anledningen saxar jag till här.

Citat:

"Ileosakral-lederna (också kallade si- eller korsleder).
Si-leden är leden mellan korsryggen och ileum/bäckenbenet, en led på varje sida. Dessa leder har inte stor rörlighet men kan ända bli inflammerade och orsaka smärta. Smärtan kan komma både från leden i sig, men även omgivande ligament och muskulatur. Symtom kan variera från tydlig hälta, dåligt påskjut, ojämnhet på böjda spår, svårighet att hålla sin galopp eller bara bristande förmåga att springa fort. Speciellt vanligt är det att travhästar får bekymmer i detta område då deras bäcken vid höga hastigheter roterar kraftigt i sidled." Slut citat.

Anledningen till att jag inte tror att just galoppörer är mer benägna än andra ridhästar att drabbas av problem i detta område beror på att de rör sig i tretakt och travhästar i tvåtakt. Det påverkar hästen på ett helt annat sätt om man fläskar iväg den i full rulle i trav, jämfört med galopp. Och anledningen, som jag ser det (men det kan vara fel), är att i trav så måste hästen bredda sina bakben och paddla fram när man anstränger den över dess förmåga för att hålla balansen. Det där sliter som satan på bäckenet. En häst som galopperar väldigt fort rör sig på ett mer normalt sätt för galopp i snabb fart är åtminstone naturligt för hästen. Hästar är gjorda för att kunna galoppera så fort de kan, de är inte gjorda för att trava så fort som människan vill. Ett problem med travhästar borde rimligen vara att de inte har vuxit klart heller innan man snabbkör dem. Detta är bara min teori så man får ta det med en nypa salt. Men det är samma med ston som har fölat samma år, man skall inte börja rida dem för tidigt för de kan ha drabbats av motsvarigheten till våra foglossningar och behöver tid på sig att hämta sig igen. Och det VET jag i a f. Bäckenet på hästar är känsligt, speciellt på de som rör sig väldigt bra. Man får hålla igen lite så att de inte överanstränger sig. Alla pratar bara ben hela tiden, men det finns andra delar på hästen som är minst lika utsatta för hög skaderisk. Så vad det gäller den biten är vi överens, oavsett vilken led vi nu pratar om :) Och mer OT än så här kunde väl inte denna tråden bli... :D Men jag har redan sagt mitt - vad ämnet gäller - så där har jag inget mer att tillföra i just det ämnet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Även om den förvända piruetten inte har någon samlande egenskap kan den nyttjas till annat. Dock behöver man den oftast inte i en normal utbildning, men det finns alltid extremfall/undantag om än få. Och även den övningen ska givetvis stegvis läras in så att man kan rida den i balans och hästen förstår.
Jag är ju inte så jätteimpad av hur de du nämt utför den. Men så rider jag öht inte på deras vis annars heller. Så vi har ju skilda åsikter redan i grunderna. Att vi sen skulle vara ense om hur den ska ridas känns lite märkligt.

Oliveira tex ser ju inte så skoj ut iom att hästen är stum genom kroppen, låst av handen och inte "rör sig" alls tycker jag. Visst är den lydig i form av att den svänger etc då han rider. Men dressyr för mig handlar om att få fram maximal rörelse med. Och hans häst ser både stressad och låst ut. Alltså låst både fysiskt och psykiskt. Inte kul alls.

Jag tycker också att det är lite löjligt att dra upp de där idioterna som du visade som rope:ade föl och garvade åt när de fick panik.
Jag rider inte western. Men jag vet en del om det. Och jag känner en del som rider western, även från USA. Inte fasen är de mer djurplågare än de som rider dressyr. Det du visar är just avart från western. På samma vis som alla som kör trav inte använder grisfösare och alla dressyrryttare inte hackar med sporrar och drar konstant i stångtygel och ingen drar upp sånt så fort man hör ordet dressyr så behöver man heller inte gå igång med sånt när man hör ordet western. För det har liksom inget med westernridning att göra.

Man kan lära sig otroligt mycket av att inte se ner på de som håller på med annat än det man själv gör. Och genom att våga tro att alla andra inte är idioter.
Även en idiot kan sitta inne på en sanning eller ett klokt ord dessutom. Man behöver inte köpa hela läror..
Ibland kan man dessutom förstå saker på ett djupare plan bara av att våga testa(nu pratar jag inte om saker som skadar hästen givetvis!).
Men att leva helt jävla inrutat och inskränkt mår ingen bra av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp