Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar jämföra det med att göra en stig i skogen. Om du går på precis samma plats gång på gång kommer det bli en stig ganska snabbt. Men avviker du från stigen tar det lång tid innan stigen blir tydlig och klar. Jag anser att det är lite samma sak med ridning. Gör du likadant varje gång kommer hästen förstå mycket snabbare än om du gör lite si och lite så för att hen och han och hon sa si eller så.
För min del var det Borba som fick mig att korta tyglarna och rida med jämn kontakt igen efter alla år med Branderup.
Vem är din tränare?För mig är det lite moderniserade ord. Som tyvärr också bidrar till att man tappar kvalitet i samlingen och kunskap kring vad samling verkligen är.
....
Det finns skäl till varför svårklassryttare(dressyr) lämnar sina hästar till min tränare för att få till piaffen.
Han har skolsprången som slutmål. Därmed får han en kvalitativ piaff.
- Mottrycksreflexen för att få hästen att komma fram till bettet? Använder du mottrycksreflexen bara i det här läget eller gäller det även för dina skänkelhjälper?Problemet med halsring är ju att den inverkar uppresande och kortande i halsen på hästen. Och i piaff och passage kan man tvärtom behöva länga överlinjen. Jag tycker då att det är gynnsamt att träna in ett signalsystem där man kan be hästen komma fram t bettet genom att nyttja mottrycksreflexen man kan få om man tar i bettet. Man får då kombinera det genom att lära hästen runda sg och suga upp underhalsen.
På filmen du lade in med den vita hästen så ser man att halsringen påverkar hästen att backa in halsen i manken sas. Den drar upp halsen så pass att den släpper ned ryggen iom att halsen kommer för långt upp och in i manken. Underhalsen trycks ut och magen hänger. Om magen är oengagerad så säger det sig självt att då kan inte bakdelen vinklas iom att bäckenet behöver tippas med magmusklerna.
För att allt detta ska ske, muskelkedjorna ska samverka rätt och ihopkoppling bildas, måste hästen tänka fram och ned med nosen. Så att halsen kommer ut ur manken.
När hästen har svårt med balansen spänner den underhalsen så där och drar in halsen i manken. Då hamnar de för mkt på frambenen/bogarna.I lägre tempo kan man då luras tro att de är samlade iom att påskjut inte finns.
...
Någon mer som har en åsikt om inlägget som AlmostEasy gillade?OH, detta gillade jag!
Är det verkligen en motsasts i "kontakt med hästens mun" och "långa tyglar"? Det går att ha kontakt med hästens mun även på långa tyglar.
- Vad menas egentligen med "kontakt med hästens mun"? Vad är det ryttaren vill med kontakten? Det är väl att förmedla en fråga eller en önskan till hästen. För det behövs inga stora åthävor.
- Behöver hästen något stöd av bettet? Hästen har verkligen inget behov av att få tryck i munnen mot tunga och/eller laner som är några av de känsligaste delarna på hästens kropp.
Det har lagger jag inte in for att diskutera ridtekniken for att ryttaren har inte -rider-, utan aker med nar hasten utfor ett naturligt - dock tranat och lagt under kontroll - beteende.
http://www.youtube.com/watch?v=o55JIzMn3R8
De vinklarna en dressyrhast har ar.. inte passande for det har arbetet - ja det ar -arbete- i tavlingsform. Valdigt grundat i verkligheten nar man arbetar med kor.
Saatteh.. nar vi/ni diskuterar ridtekniker far vi inte glomma andamalet hasten ar avlad for. Den har hasten ar -inte- (var) en dressyrhast. Inte byggd for det alls... men en gud i kossesammanhang.
Någon mer som har en åsikt om inlägget som AlmostEasy gillade?
.Är det verkligen en motsasts i "kontakt med hästens mun" och "långa tyglar"? Det går att ha kontakt med hästens mun även på långa tyglar
Kontakten är ju där dels för att bestämma huvudets position och dels för kommunikation och i vissa fall för att hjälpa hästen med balansen. Alla hästar har olika lätt för sig att balansera med ryttare på och en jämn kontakt i tyglarna hjälper bogarna att hålla sig på plats och bakbenen att skjuta på jämnare bakom framdelen. Med kortare tygel känns alla förändringar snabbare och ryttaren kan göra små små "pareringar" för att hjälpa hästen att vara jämn. En del hästar behöver man visa hur de skall söka bettet för att de skall lära sig att bära och då är kontakten viktig. Kontakten som hästen tar är individuellt, men ju starkare och mer balanserad hästen är, desto finare kontakt kan den ridas med, lång eller kort tygel.- Vad menas egentligen med "kontakt med hästens mun"? Vad är det ryttaren vill med kontakten? Det är väl att förmedla en fråga eller en önskan till hästen. För det behövs inga stora åthävor.
Nja. Ibland vill hästen ha stöd av bettet, om den är svag/trött eller obalanserad kan den söka ett ganska starkt stöd i bettet, men det är ju såklart inget man jobbar för att den skall göra. Det stödet som den vill ha då är inte samma stöd som man vill rida med. Det jag kallar stöd när jag rider är det stöd som blir av att hästen SÖKER bettet framåt neråt. Oavsett hur lång eller kort hästen är i formen ska den ALLTID söka sig mot bettet. Saknas sökandet så kortar hästen av halsen när man kortar tyglarna, o då får man en sån där snygg underhalsBehöver hästen något stöd av bettet? Hästen har verkligen inget behov av att få tryck i munnen mot tunga och/eller laner som är några av de känsligaste delarna på hästens kropp.
Ni som bara rider med lång tygel, kortar ni upp dessa om hästen t ex vinklar om bak och lyfter upp sig i några halvhalter?
Vem är din tränare?
Så jag drar slutsatsen iom tystheten att de som alla vi andra mycket väl kan rida med långa tyglar men att de inte kommer någonstans, faktum är att inte ens grundridningen fungerar så som man vill att den ska fungera för fortsatt utbildning.