"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad är SL-led för något? Har du något annat namn på det (latinskt)? Har aldrig hört talas om någon SL-led så jag undrar vad det är :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag brukar jämföra det med att göra en stig i skogen. Om du går på precis samma plats gång på gång kommer det bli en stig ganska snabbt. Men avviker du från stigen tar det lång tid innan stigen blir tydlig och klar. Jag anser att det är lite samma sak med ridning. Gör du likadant varje gång kommer hästen förstå mycket snabbare än om du gör lite si och lite så för att hen och han och hon sa si eller så.

Och här ger du även en tydlig beskrivning av hur det går om man gör "fel". Ju mer "fel" man präntar in- desto tydligare blir stigen i det bristande systemet - desto svårare är det att byta stig, för satans va knöggligt det är utanför stigen helt plötsligt. Man får börja om totalt om man har riktig otur.

Jag tror många svenskar är rädda för att göra fel (jag inkluderad ;) ) och gör nästan ingenting alls eller testar olika vägar, som kompensation. Det blir inte rätt, men det blir heller inte riktigt fel, allt bara tar en jäääkla lång tid. Allt som man är säker på "trycker" man dit och allt det andra görs inte riktigt på riktigt utan görs mest ambivalent i brist på kunskap och säkerhet. man vågar inte välja stig pga att man är osäker på vad man håller på med, var stigen i slutänden kanske leder till för problem som sen måste tas itu med. Är det riktigt illa, får man backa rejält och börja om. Det är ganska jobbigt och nedslående!

Jag har själv varit jäklig rädd för att tex lära min häst galoppombyten och retar fortfarande upp mig på att jag fegar för att rida igenom byten i språnget. Enkla byten funkar klockrent, men i språnget vågar jag inte göra något för jag är rädd att det blir fel, tänk om han inte fattar? Kommer jag att göra rätt när jag då på bästa sätt skall "korrigera" mitt felsteg? Jag är skitskraj att det ska bli fel, hästen missförstår och jag stressar upp mig och det blir "svårt". Säg att jag då istället rider igenom dom på känsla och sen inser att jag gjort fel och sen får ett helvete att pränta av hästen det felaktiga rörelsemönstret. Jag kan rida byten enkelt på en välutbildad häst, byten på vartannat utan problem, men känner mig sååå osäker på att UTBILDA en grön häst så att det blir rätt från början och då blir det lixom inget alls istället.

Det bästa är att hitta en tränare som man kan LITA på till 100% och lyssna på vad tränaren säger. Det är bara det att det är så retsamt svårt att hitta bra tränare, så jag förstår alla de som "fegar" i ridningen!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

För min del var det Borba som fick mig att korta tyglarna och rida med jämn kontakt igen efter alla år med Branderup.

Men förespråkar han speciellt långa tyglar? Jag rider för en tränare som ridit för BB några gånger och hon tränar för en riddare som i sin tur rider för BB. Hon är på mig hela tiden om att jag ska korta tyglarna. Precis som alla Strömsholmsutbildade tränare varit i alla år. Jag får lätt för långa tyglar ja.:D
En gång sa jag till henne (på skoj) att nu när jag rider för AR-tränare så trodde jag min tygellängd inte skulle vara problem längre, men hon bara skrattade åt mig och bad mig korta dem igen.:p Jag rider i och för sig inte ren AR, men en blandning och även om jag har en lättare kontakt med hästens mun nu så får inte tyglarna bli långa för det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej, han förespråkar inte speciellt långa tyglar. Men han sade inte till mig att korta dem heller. Och det var ju ganska vanligt på den tiden att folk red omkring med slack på yttertygeln, komemr dock inte ihåg om det var vanligt på kurserna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svea. Som svar på din fråga för flera sidor sedan - jag undrade om ngn islh ryttare som tränat/-r för Borba ville kommentera "islandshästar och samling" eftersom han hållt på så mycket med dessa djur. :-) Jag har bara sett ett fåtal islh ekipage träna för honom och jag tycker det skulle vara intressant att höra från dem (bl a de som tävlar) hur de uppfattar skillnaden.

När det gäller "stöd" och den diskussionen som var för några sidor sedan så har de "portugiser" jag upplevt ofta kommenterar att ryttarna inte släpper fram hästarna ordentligt och att hästarna inte ges tid att svara utan rids "mot" handen. De jobbar (generellt) betydligt mer med skritten. Det gäller f ö även AR-utövare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Håller med i allt du sa...
Tänk vad svårt det är och vad enkelt det kan se ut ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

För mig är det lite moderniserade ord. Som tyvärr också bidrar till att man tappar kvalitet i samlingen och kunskap kring vad samling verkligen är.
....
Det finns skäl till varför svårklassryttare(dressyr) lämnar sina hästar till min tränare för att få till piaffen.
Han har skolsprången som slutmål. Därmed får han en kvalitativ piaff.
Vem är din tränare?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Problemet med halsring är ju att den inverkar uppresande och kortande i halsen på hästen. Och i piaff och passage kan man tvärtom behöva länga överlinjen. Jag tycker då att det är gynnsamt att träna in ett signalsystem där man kan be hästen komma fram t bettet genom att nyttja mottrycksreflexen man kan få om man tar i bettet. Man får då kombinera det genom att lära hästen runda sg och suga upp underhalsen.

På filmen du lade in med den vita hästen så ser man att halsringen påverkar hästen att backa in halsen i manken sas. Den drar upp halsen så pass att den släpper ned ryggen iom att halsen kommer för långt upp och in i manken. Underhalsen trycks ut och magen hänger. Om magen är oengagerad så säger det sig självt att då kan inte bakdelen vinklas iom att bäckenet behöver tippas med magmusklerna.
För att allt detta ska ske, muskelkedjorna ska samverka rätt och ihopkoppling bildas, måste hästen tänka fram och ned med nosen. Så att halsen kommer ut ur manken.
När hästen har svårt med balansen spänner den underhalsen så där och drar in halsen i manken. Då hamnar de för mkt på frambenen/bogarna.I lägre tempo kan man då luras tro att de är samlade iom att påskjut inte finns.
...
- Mottrycksreflexen för att få hästen att komma fram till bettet? Använder du mottrycksreflexen bara i det här läget eller gäller det även för dina skänkelhjälper?
- Jag har lite svårt att förstå hur du menar att musklerna samarbetar. Det skulle nog underlätta om du namnger vilka muskler som gör vad i dina påståenden.
- Hur lär man hästen att suga upp underhalsen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

OH, detta gillade jag! :D
Är det verkligen en motsasts i "kontakt med hästens mun" och "långa tyglar"? Det går att ha kontakt med hästens mun även på långa tyglar.
- Vad menas egentligen med "kontakt med hästens mun"? Vad är det ryttaren vill med kontakten? Det är väl att förmedla en fråga eller en önskan till hästen. För det behövs inga stora åthävor.
- Behöver hästen något stöd av bettet? Hästen har verkligen inget behov av att få tryck i munnen mot tunga och/eller laner som är några av de känsligaste delarna på hästens kropp.
Någon mer som har en åsikt om inlägget som AlmostEasy gillade?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det har lagger jag inte in for att diskutera ridtekniken for att ryttaren har inte -rider-, utan aker med nar hasten utfor ett naturligt - dock tranat och lagt under kontroll - beteende.

http://www.youtube.com/watch?v=o55JIzMn3R8

De vinklarna en dressyrhast har ar.. inte passande for det har arbetet - ja det ar -arbete- i tavlingsform. Valdigt grundat i verkligheten nar man arbetar med kor.

Saatteh.. nar vi/ni diskuterar ridtekniker far vi inte glomma andamalet hasten ar avlad for. Den har hasten ar -inte- (var) en dressyrhast. Inte byggd for det alls... men en gud i kossesammanhang.

Mycket trevlig film.
Och visst är det fascinerande att se en sådan häst i arbete! Det ligger mycket träning bakom en sådan ritt - även styrketräning av hästen.
som du säger, inte samma vinkling/samling som en dressyrhäst. Men en häst som , precis som Colonel på reklamfilmen från Classic L Ranch som jag lade ut, verkligen jobbar med undersatt bakdel och lätthet i frampartiet. Om hästen inte haft största delen av kroppsvikten bak, hade den aldrig kunnat byta riktning så smidigt för att följa kalven.

Det faktum att ryttaren håller sig i hornet visar ju också, tycker jag, hur bra och självgående hästen är. Ryttaren vet att hästen kan ändra riktning i sitt arbete när som helst, och garderar sig genom att hålla i sig.

Det här belyser också det jag flera gånger försökt framföra:
man kanske inte ska jämföra enligt skalan rätt-fel eller bättre-sämre.

Man kanske ska jämföra utifrån skalan svårt på annat sätt och en annan väg och ett annat mål.

En del tycker att GP dressyr måste vara rätt "högsta mål" för alla.
Andra tycker att andra mål kan vara lika rätt.

Snyggt!

Och Tuaphua: som vanligt genomtänkta och fördomsfria inlägg rakt igenom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Någon mer som har en åsikt om inlägget som AlmostEasy gillade?

Ja, jag har och har haft genom hela tråden.

Men ingen av de som menar sig rida med långa tyglar ser mina frågor. Ja, jag förstår ju att de inte vill se, för ingen kan förklara.

Så jag drar slutsatsen iom tystheten att de som alla vi andra mycket väl kan rida med långa tyglar men att de inte kommer någonstans, faktum är att inte ens grundridningen fungerar så som man vill att den ska fungera för fortsatt utbildning.

Det påstås allt som oftast här att allt annat går lika bra, långa tyglar, utan bett,och det påstås att det går lika bra att börja med samling direkt utan takt för då kommer takten ändå....nu är inte min enkla bonnaridning inte på någon hög nivå men jag har ändå utbildat flertal väl till msv och är rätt säker på att när man anser annat går lika bra, eller t.o.m bättre, då har man aldrig känt bra ridning utan man bara tror, och man tror för man inte har tid och /eller lust att vänta och lära sig..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Och jag har inte velat blanda mig i när axel är så jäkla aggressiv i sin framtoning angående western.

Jag tycker inte att man kan grundutbilda sin häst på långa tyglar. Hästen behöver lära sig hur den ska tolka signalerna och det gör man inte på långa tyglar. Hästen behöver även lära sig att använda sin kropp med ryttare på. Däremot kan man från grundutbildningen och med stor och rätt tajmad eftergift rida sin häst i grundform på långa westerntyglar. För att sen komma vidare från grundformen behövs återigen inverkan på kortare tygel för att visa vägen men hästen kan sen hitta vägen dit utan direkt kontakt, då den lärt sig att uppfatta minsta förändring i tygeln. En förändring som jag inte kan se fungera på vanliga engelska tyglar. Alltså behöver man inte korta tygeln för att få in en halvhalt tex och inte heller behöver man då ge hästen ett ryck i munnen. Lång tygel betyder inte en framtung häst, en framtung häst behöver en mer uppmärksam, kunnig ryttare. Finns framtunga hästar på sträckt tygel också.

Men på vägen till en välriden, välskolad häst behöver hästen viss guidning via tygeln och det är då upp till ryttaren att välja rätt längd på denna, för att undvika ryck eller obehag och underlätta för hästen att uppfatta signalerna.

Dessutom så behöver man som ryttare rida hästen i olika former under träning och få en mjuk framdel och en välfungerande bakdel (och att dessa sitter ihop!), så att hästen inte "springer" omkring framtung på tävling om inte ryttaren tycker det är okey dvs.

Precis som dressyrryttare inte hoppar upp på sin just framskrittade häst och plockar upp den i GP-form hela passet så springer inte westernhästarna runt i låg form varje pass.

Inte enligt min filosofi iaf. Men det finns många filosofier och tankar kring hästträning. Men jag vill ha en westernhäst som faktiskt kan börja samla sig så som Tua beskriver, även om han troligen inte når hela vägen dit med sin exteriör som troligen passar bättre inom western än dressyr (logiskt eftersom han faktiskt är en paint). Den dagen jag kan visa film så ska jag, det lovar jag men det lär nog ta minst två-tre år till!

Så, nu har jag hängt ut mig med min syn på saken, som jag samlat in under ett par år sen dagen jag "vaknade upp".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nu koppade jag bara punkterna, det är inte rätt knapp, jag vet, så ursäkta mig :)
Är det verkligen en motsasts i "kontakt med hästens mun" och "långa tyglar"? Det går att ha kontakt med hästens mun även på långa tyglar
.
Det går utmärkt att rida med kontakt med långa tyglar, så länge de inte glappar allt för mycket. Lite lite glapp kan man väl godta om formen är så låg för balansen sitter så långt ut med lång hals, men då ska man oxå veta att glappet kommer av att hösten inte använder sin kropp jämnt eller är helt i balans. Klarar hästen att stretcha låg med följsam mjuk kontakt, så grattis! Kan man även korta tygeln och höja formen, utan att kontakten förändrats, så ännu mera grattis. Jag fattar inte vad ni menar med att rida på långa tyglar, är det formen på hästen (låg) eller själva slacken i tygeln ni vill åt?
- Vad menas egentligen med "kontakt med hästens mun"? Vad är det ryttaren vill med kontakten? Det är väl att förmedla en fråga eller en önskan till hästen. För det behövs inga stora åthävor.
Kontakten är ju där dels för att bestämma huvudets position och dels för kommunikation och i vissa fall för att hjälpa hästen med balansen. Alla hästar har olika lätt för sig att balansera med ryttare på och en jämn kontakt i tyglarna hjälper bogarna att hålla sig på plats och bakbenen att skjuta på jämnare bakom framdelen. Med kortare tygel känns alla förändringar snabbare och ryttaren kan göra små små "pareringar" för att hjälpa hästen att vara jämn. En del hästar behöver man visa hur de skall söka bettet för att de skall lära sig att bära och då är kontakten viktig. Kontakten som hästen tar är individuellt, men ju starkare och mer balanserad hästen är, desto finare kontakt kan den ridas med, lång eller kort tygel.

-
Behöver hästen något stöd av bettet? Hästen har verkligen inget behov av att få tryck i munnen mot tunga och/eller laner som är några av de känsligaste delarna på hästens kropp.
Nja. Ibland vill hästen ha stöd av bettet, om den är svag/trött eller obalanserad kan den söka ett ganska starkt stöd i bettet, men det är ju såklart inget man jobbar för att den skall göra. Det stödet som den vill ha då är inte samma stöd som man vill rida med. Det jag kallar stöd när jag rider är det stöd som blir av att hästen SÖKER bettet framåt neråt. Oavsett hur lång eller kort hästen är i formen ska den ALLTID söka sig mot bettet. Saknas sökandet så kortar hästen av halsen när man kortar tyglarna, o då får man en sån där snygg underhals ;)

Jag tycker att en kort tygel ibland kan kännas väldigt lång när hästen är riktigt lösgjord, för hästen lixom länger hela sig själv och "kommer in" i tygeln på ett fint sätt. I detta läge tycker jag det är kul att laborera med tygellängd, men länger jag mer än hästen har bakbensaktivitet eller styrka för så är det lätt hänt att den faller isär eller tippar fram, beroende på häst.

Långa tyglar är väl helt okej att rida på, men själv behöver jag o min häst kunna rida bra på kort tygel för att kunna rida på våra slingriga skogsstigar bl.a. Med kort tygel kan vi kommunicera mycket snabbare om vilken väg vi ska ta och i vilken böjning vi måste rida i och jag slipper få mosade knän. Sen om man vill göra flera övergångar med kvicka byten mellan gångarter och rörelser så blir det alldeles för glappande tygel om den skulle vara lång när hästen kortar upp sig i samlingen. Det är så mycket information som skall fram så snabbt mellan oss och balansförändringar som sker då måste snabbt kännas av för oss båda för att vi ska kunna parera varandra på bästa sätt. Med lång tygel skulle det bli omöjligt för mig och hästen att bevara takt och form då. Jag är väl för kass att rida med sätet och hästen lite för fladdrig? Men jag vill ju öva på det och bli bättre så då gör vi det, och vi blir bättre o bättre. Kontakten blir finare och finare ju mer vi övar.

Jag ville tidigare rida helt utan kontakt och slack i tygeln för jag tyckte det såg så härligt och coolt ut. Rida med enbart sätet! (Hempfling-perioden ;) ). Det kan jag säga att det går utmärkt, och bra mycket bättre att rida med enbart säte med kontakt i en kort tygel. Man kan göra kvickare grejer samspelt och vi gillar lite fart ;) Man kan testa av enkelt genom eftergift om man är osäker på om kontakten har för mycket stöd. Heltiden strävar jag efter att göra kontakten finare och finare, och då länger hästen vackert ut sin hals när jag ger eftergift på rätt ställen där han är stark nog och vi är i bra balans.

Ni som bara rider med lång tygel, kortar ni upp dessa om hästen t ex vinklar om bak och lyfter upp sig i några halvhalter?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ni som bara rider med lång tygel, kortar ni upp dessa om hästen t ex vinklar om bak och lyfter upp sig i några halvhalter?

Beror pa hast, situation och kanslighet.

En fardig hast for lang tygel brukar halvhalt vara "vick pa handen" "knuffa lada med hoften" eller hur man ska beskriva det.


Krydd, ryttaren gor faktiskt inget mer an sager at hasten "nej, inte den" och "vanta, vanta - nu". :) Som det ska vara pa en bra hast ;)

Det ar dar folk gor fel nar de jamfor applen med paron i ridningen tycker jag. En hast som nagon gang i sitt liv -maste- fatta egna beslut, bade ranchhast saval som tavlings cutting osv kan man inte sitta och balansera upp varje steg, den maste ju kunna det sjalv! Man kan inte sitta och jaga en kossa och tro att man ska kunna dressyrsamla och STYRA hasten varje steg.. det ar ju ingen levad liksom ;)

Dar tror jag, personligen, skillnaden egentligen ligger. Att aven om hastarna skolas och tranas (vet t.ex. reininghastar som gor finfina byten varje och vartannat steg, utan flaxande skanklar och utan stora tygeltag som man ser hos *host* vissa dressyrryttare) sa har de en annan frihet i sitt eget "tankande" liksom. Iaf for de som jobbar boskap pa nagot satt...

mina egna hastar laser korna battre an jag gor, mycket battre. Joe far jag sitta och saga "vanta, vanta" till - for han vill tacka upp halen de andra ryttarna skapar. :angel: Herr Gul far man be pa samma satt, men behover jag ta mig fran punkt a till punkt b efter en ko - sa slapper jag egentligen bara "go get'em boy". De tar mig dit jag behover sjalva, utan skankel understod eller minutsiost fipplande med bettet... milsvid skillnad fran att sitta och bli frustrerad over att hasten inte vill vinkla backenet "tillrackligt" och fippla, fippla, fippla for att na nagon "perfektion" pa en dressyrbana.

men... tror inte man kan relatera till det riktigt forran man har mer grund inom bada ridstilarna an nagra spagettiwesterns och nagra GPryttare. :devil: Arligt, mycket i den har traden far mig att undra om dressyrarna har skulle ga till en travkusk och saga at dom hur de ska kora - for sa stora ar skillnaderna bade i hast och i mal med hasten....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det jag mest irriterar mig över är att man missbrukar/ missförstår begreppet samling.

I mångas uppfattning är det att rida lugnt, sakta o i en kort gångart. Då kan man rida på lång tygel där hästen går i framvikt, utan ram för att hjälpa den.
Då kan den ej heller trampa under sig o vinkla korset med bibehållen manke uppe.
Bakbenen håller emot o bär endast upp rumpans vikt. De ska vara under ryttaren. Först via naturlig arbetstrav o senar via lite mer vinklade bakben o kors- bakbene hamnar likväl inunder ryttaren- mer jämnvikt såsom hästen rör sig utan ryttare.
Se skillnaden på en häst som rör sig snålt/ kort med raka bakben. var sätter den bakhovarna? Hästen ska röra sig med SVIKT.

Det ska ju kännas som om man sitter på bakdelen= rider bakdelen- kentaur, fastän man sitter i sadelläget. Bakhjulsdrift.
En viktig sak är ju att gymnasticera bakbenen o det gör man inte genom att hela tiden samla den, utan öva på elasticitet/ rörlighet.

Lipizzanerhästarna har inte några stora gångarter o är därmed lättare att samla extremt mkt..De har en stor bakdel förhållandevis o rids av PROFFS.

att rida Pleasure är ju ngt helt annat där man bara ska färdas bekvämt o långt på Prärien;). Bekvämt för ryttaren= soffa. Vilket markbundet ger. Då handlar ju ridningen om ett transportmedel.

Måhända kommer missförståndet här i S. av de gamla dressyrTR där arbetstrav benämndes som kort trav o gick från det till samlad trav . Jag vet att jag själv inte förstog innebörden av vad arbetstrav innebar. Det tog även många år av att förstå skillnaden till vad samlad är. Då kan man rida med enbart sätet ( på sätet) o små små avstämningar. Hjälpa hästen tillbaka till balans. Påminna...- Var kvar!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vem är din tränare?

Det vet jag iof redan.. men jag vill hänga på ditt övriga citat vad som står om piaffen. Orkar inte citera igen.. så till tuaphua då..

Vad skiljer arbetet mot piaffen om man har skolsprången som slutmål jämfört med om man bara har piaffen som slutmål? Man vill väl ändå ha en sådan bra piaff som möjligt ändå ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

pleasure ar ratt langt fran verkligheten pa prarien.

Det ska vara vagvinnande kliv, huvudet naturligt hallet - hasten ska orka ocksa.

pleasures "smygande" trottar muskler, funkar inte i verkligheten.

..arbetande ryttare star ofta i latt sits vid langtrav dar hasten far valja hastigheten, snallare mot hasten, snallare mot var egen kropp. Viktigare ar vagvinnande skritt och mjuk galopp. Visst foredrar vi en hast som kan langtrava utan en massa uppochnerande med ryggen. Som min unghingst, hans rygg ar sa stilla, sa stilla, men han har en vagvinnande och effektiv trav med huvudet balanserat naturligt. F.o. sonson till hasten jag lankade.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack. Jag tror nog att du förklarat skillnaden förr- sorry o tack o gott nytt År:banana:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Så jag drar slutsatsen iom tystheten att de som alla vi andra mycket väl kan rida med långa tyglar men att de inte kommer någonstans, faktum är att inte ens grundridningen fungerar så som man vill att den ska fungera för fortsatt utbildning.

Kan det vara for att dina dressyrmal inte ar jamforbara med t.ex. mina mal?

Jag ar -skitnojd- med joe! Han ar sa otroligt duktig, rids alltid pa langa tyglar, har alltid friheten att placera sitt huvud var han vill. Saaa duktig pa kor! :love: alltid redo! Han har kommit en saaa lang vag fran nar vi kopte honom - men du kommer inte forsta varfor det ar en vinst att inte langre behova rora bettet nar vi jobbar.

helt enkelt for att det inte AR dressyr, sa ar det ratt onodigt att forsoka forklara malen och meningen - det ar applen med paron. Naturlig balans for att hasten ska orka jobba och urvecklas och bygga -for arbetet- ratt muskler, inte for att det ska se snyggt ut enligt nagon skola.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp