"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Okej, jag anade att det var den leden du syftade på (heter sakrolumbal på svenska). Jag har bara läst anatomi (medicinsk) hos människa och där talar man inte så mycket om denna led. Tror inte att den har så stor rörlighet hos människa då den sitter nedanför där skinkan börjar, om man inte har en väldigt rörlig rumpa :p SI-leden har sin rotationsaxel kaudalt ("under") om L5/S1 hos människa. Den talar man mer om vid flera medicinska patologiska tillstånd. Men de anatomiska förhållandena är såklart annorlunda hos häst! Vore kul att se anatomisk/mekaniska bilder och diskutera mer vad som faktiskt händer i lederna vid olika vinklingar.

Intressant det du skrev om tölt, jag tror du har rätt angående samling och mekanik. Jag tror också att det på något sätt är "okej" för hästen att tölta om formen är bra, annars borde liksom alla islandshästar varit halta sedan urminnes tider. Låser de fast sig och vaggar runt i grisepass finns kanske ingen ren gångart kvar iofs, och förmodligen inte en ryttare som skulle uppmärksamma häststackarens hälta heller :cry:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack:)

Ja, absolut har materialet i tygeln stor betydelse för att detta ska funka optimalt. Lite tyngd i tygeln ger bättre effekt helt klart.

Tillägg till mitt tidigare inlägg:
Läste igenom och insåg att jag använde ett ord (ryggarbete) i ett sammanhang som lätt kan missförstås i denna ordprecisa diskussion:D, jag menar så klart processen i arbetet med ryggen, inte själva ryggmusklernas arbete, för dom vilar ju i detta läge....:)

Jag brukar tänka att engelska tyglar är som en torr bomullstråd, inverkar bara vid direkta tygeltag och bör inte ridas med glapp pga av att signalerna tappas "lost in translation". Men om man dränker tråden i vätska får den en annan tyngd och inverkar smygande hela tiden tills tygeln är sträckt. Sitter man sen där på slack blir det inte "lost in translation" utan snarare motsatsen, att ett pyttepill med fingret blir en tydlig signal i bettet (på den skolade hästen). Tänker jag rätt, förklarar jag rätt?

Jag har velat tipsa TS om att testa ett par delade tyglar av bra kvalité...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja vi har förstått att du tycker att rörelsen är onödig, men det är liksom inte intressant för diskussionen öht.

Så om vi tar den beskrivningen av denna "piruett liknande rörelse" piruett -rakriktning - piruett åt andra hållet -rakrikting - piruett åt andra hållet

-så anser du att det inte krävs samling? Ja eller nej?

Jag fattar nog inte beskrivningen.. en piruett på ett ställe och sen rider man fram ur den byter galopp och gör piruetten åt andra hållet? Colaflaska :confused: Är det fläng eller är det galopp i 3-takt runt? Lite svårt att svara på när man inte ser hur det ser ut? Klart det kan vara samling.. eller inte. Är det ens en piruett eller är det bara vändning? Man vill ju gärna se kvaliten först innan någon säger bu eller bä.. det är nog därför ingen vill svara.

Axel: Du menar nog denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8



Den kan nog vända runt åt ett håll, göra ett galoppombyte stillastående eller terra terra på stället och sen vända åt andra hållet. Annars dör dom nog... mot tjuren.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Till alla:

Man behöver faktiskt inte själv leka forskare och söka forskningsartiklar, om man har funderingar kring samling och bärighet. Säkraste sättet är att läsa böcker. Säkraste sättet är INTE att reda ut begreppet bland anonyma inläggsskrivare på ett internetforum.

Exempelvis "Tug of war: classical versus 'modern' dressage" skriven av en veterinär som djupdykt i begreppet samling, med historisk anknytning. Finns inte på svenska men har enormt många bra och tydliga bilder. Det är en hel bok skriven om samling, på 130 sidor. Finns säkert fler böcker.

Bara ett tips för du vet varken ålder eller kompetens på de som skriver inlägg här på forumet.

Det där var riktigt provocerande skrivet. "Leka forskare", förstår du över huvud taget vad ett vetenskapligt synsätt innebär? Att läsa aktuell forskning är en absolut nödvändighet om man arbetar akademiskt (inte "akademiskt" som i akademisk ridning, men det förstod du förhoppningsvis). Jag tycker det är fantastiskt att det forskas så mycket på hästar idag och det finns många områden där det gagnar hästen att man på ett vetenskapligt sätt utreder hur hästen fungerar mentalt och fysiskt. Sedan är hästsporten så gammal att det givetvis finns massor av kunskap värd att ta till sig utan vetenskapliga bevis, och man kan bli en fantastisk hästmänniska och ryttare utan att ha häst en enda studie. Men har man ett akademiskt intresse är det otroligt spännande att ta del av nya rön. Som med all forskning gäller det att granska den kritiskt, men att avfärda forskning överlag var inte särskilt genomtänkt (om man inte är en sann konspiratoriker då).

Att diskutera på nätforum är väl en annan fråga, där var och en måste använda sitt förnuft. Risken är tyvärr större i verkliga livet, skulle jag vilja säga, att orutinerade personer stöter på ett självutnämnt proffs som ska hjälpa till och ställer till mer skada än nytta. För att bli en duktig hästmänniska måste man ha insikt i både teori och praktik och välja sina förebilder väl.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag fattar nog inte beskrivningen.. en piruett på ett ställe och sen rider man fram ur den byter galopp och gör piruetten åt andra hållet? Colaflaska :confused: Är det fläng eller är det galopp i 3-takt runt? Lite svårt att svara på när man inte ser hur det ser ut? Klart det kan vara samling.. eller inte. Är det ens en piruett eller är det bara vändning? Man vill ju gärna se kvaliten först innan någon säger bu eller bä.. det är nog därför ingen vill svara.

Axel: Du menar nog denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8



Den kan nog vända runt åt ett håll, göra ett galoppombyte stillastående eller terra terra på stället och sen vända åt andra hållet. Annars dör dom nog... mot tjuren.

Det jag beskrivit är är galoppiruett (som i dressyr) som byter riktning dvs från högerpiruett till vänsterpiruett - på plats utan att gå ur piruetten framåt.

Men eftersom flera då reagerar på termen och att det inte är en piruett till en annan direkt eftersom det måste innehålla någon form av rakriktning mellan (på plats, fortfarande utan att gå ur/gå framåt) så försökte jag beskriva rörelsen utan att använda det felaktiga uttrycket piruett, vi kan kalla den colaflaska istället.

Men i praktiken tex högerpiruett som med ett språng av rakriktning (språng på stället eller vad det nu ska benämnas som) går över i vänsterpiruett.

Inga vändningar, inga spin, utan helt vanliga galoppiruetter där hästen galopperar runt det inre bakbenet men byter håll.

Naturligtvis varierar kvalitén som den gör med alla rörelser beroende på vem som gör den. Jag undrar om det krävs samling öht för att göra denna rörelse?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Till alla:

Man behöver faktiskt inte själv leka forskare och söka forskningsartiklar, om man har funderingar kring samling och bärighet. Säkraste sättet är att läsa böcker. Säkraste sättet är INTE att reda ut begreppet bland anonyma inläggsskrivare på ett internetforum.

Exempelvis "Tug of war: classical versus 'modern' dressage" skriven av en veterinär som djupdykt i begreppet samling, med historisk anknytning. Finns inte på svenska men har enormt många bra och tydliga bilder. Det är en hel bok skriven om samling, på 130 sidor. Finns säkert fler böcker.

Bara ett tips för du vet varken ålder eller kompetens på de som skriver inlägg här på forumet.

Haha jag tror nog ingen tar diskussioner på ett forum som det "säkraste sättet" utan alla har väl sina tränare får man ju hoppas på, men menar du att det är fel att få input från andra ? Att bara läsa böcker är nog ingen hit.. för alla böcker är ju helt subjektiva.. precis som alla som skriver här på nätet.

Vem vill lära om samling av någon som rider på detta viset ? Hästen var stum i munnen och svarade inte för skänkeln var hans förklaring...

Som alltid så låter det bättre än vad det är.. i verkligheten!





http://i24.servimg.com/u/f24/15/54/44/96/8_heus10.jpg

http://www.pferdplus.com/sites/pferdplus.com/files/imagefield/artikel/Heuschmann_jr_130610_059.jpg

http://horses.nl/wp-content/uploads/2010/08/4606_a8ba9bd5_original.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det borde innehålla samling men som sagt det är svårt att säga utan att se det i rörelse.. men jag förstår fortfarande inte hur en colaflaska kom in i bilden .. jag kan inte relatera det till en piruett som är rund :D

Colaflaska som 33cl
Colaflaska som 50cl
Colaflaska som 1.5 l

??
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Okej, jag anade att det var den leden du syftade på (heter sakrolumbal på svenska). Jag har bara läst anatomi (medicinsk) hos människa och där talar man inte så mycket om denna led. Tror inte att den har så stor rörlighet hos människa då den sitter nedanför där skinkan börjar, om man inte har en väldigt rörlig rumpa :p SI-leden har sin rotationsaxel kaudalt ("under") om L5/S1 hos människa. Den talar man mer om vid flera medicinska patologiska tillstånd. Men de anatomiska förhållandena är såklart annorlunda hos häst! Vore kul att se anatomisk/mekaniska bilder och diskutera mer vad som faktiskt händer i lederna vid olika vinklingar.

Ja det är som sagt annorlunda för häst på den fronten, vissa (som inte är insnöade på enstaka detaljer :angel: ) pratar om SL-leden som minst lika viktig som SI. Korset öht är väldigt "utsatt" på en häst.

skelett.jpg


Eftersom SL-leden inte är (bör vara) särskilt rörlig på en häst heller så kan man ju tänka sig vilken ansträngning vissa moment orsakar.

pic1506.jpg


Men som sagt, bara en av många leder man nog gärna skulle vilja hjälpa till att stödja upp med muskulatur. (Och att utveckla rörelsemekaniken om den är mindre bra från början.)



Intressant det du skrev om tölt, jag tror du har rätt angående samling och mekanik. Jag tror också att det på något sätt är "okej" för hästen att tölta om formen är bra, annars borde liksom alla islandshästar varit halta sedan urminnes tider. Låser de fast sig och vaggar runt i grisepass finns kanske ingen ren gångart kvar iofs, och förmodligen inte en ryttare som skulle uppmärksamma häststackarens hälta heller :cry:

Håller med. Man kan nog klara väldigt mycket, problemen om man har tränat lite mer åt det extrema hållet (tänk gymnaster t ex) brukar först uppstå när man slutar träna. Men tänk vad bra om man hade kunnat börja med "friskvårdstänk" redan från början innan symptomen uppstår i efterhand! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är varken ärtor, morötter eller colaflaskor, utan en häst på bilden!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag brukar tänka att engelska tyglar är som en torr bomullstråd, inverkar bara vid direkta tygeltag och bör inte ridas med glapp pga av att signalerna tappas "lost in translation". Men om man dränker tråden i vätska får den en annan tyngd och inverkar smygande hela tiden tills tygeln är sträckt. Sitter man sen där på slack blir det inte "lost in translation" utan snarare motsatsen, att ett pyttepill med fingret blir en tydlig signal i bettet (på den skolade hästen). Tänker jag rätt, förklarar jag rätt?

Jag har velat tipsa TS om att testa ett par delade tyglar av bra kvalité...

Jag faktiskt funderat på att köpa sådana tyglar. Anledningen till varför jag inte gjort det dock är att jag är lite fundersam över att det blir "effekt hela tiden", om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha någonting som ber honom om något hela tiden, vilket jag är lite rädd att en tung tygel gör. Hade de varit lite tyngd i dom fram till att han sänkt sig och att den tyngden sedan mirakulöst försvinnit, hade det varit den perfekta tygeln för mig! xD Vad tänker du om detta?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja vi har förstått att du tycker att rörelsen är onödig, men det är liksom inte intressant för diskussionen öht.

Så om vi tar den beskrivningen av denna "piruett liknande rörelse" piruett -rakriktning - piruett åt andra hållet -rakrikting - piruett åt andra hållet

-så anser du att det inte krävs samling? Ja eller nej?
Om hästen ska komma runt i galoppiruetten måste den vara böjd åt det hållet.
du kan med andra ord inte vända rakt o samtidigt stå still. När man tränar på piruettgalopp rakt fram så sker det under en aning framåtförflyttning. en hästs normala galoppsprång ligger på cirkus 3,5 så får man den så att ta ca 1 m är det samlat OM den fortfarande bibehåller 3 takten-= galopp.

PÅ det ska du då dessutom byta galopp i svävet....:bump: som inte finns i det läget just p g a den extrema samlingen.

Du får nog visa vad du menar, även om jag inte tror att det finns att få fram- för att inga vettiga människor skulle komma på tanken.

Är hästen supersamlad så kan du inte dessutom få den att göra konster med ett bakben i taget- i galopp.
Inte ens ridskolan i Jerez klarar av det- där...där man t o m galopperar bakåt.:crazy:

Fio. Ja jag menade just Oliveira. Jag ser inget bra alls med den ridningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

men hur fick du nu i jösse namn in ngt så fasansfullt som detta i hela ämnet???

Vad har detta med det ena eller andra att göra?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag faktiskt funderat på att köpa sådana tyglar. Anledningen till varför jag inte gjort det dock är att jag är lite fundersam över att det blir "effekt hela tiden", om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha någonting som ber honom om något hela tiden, vilket jag är lite rädd att en tung tygel gör. Hade de varit lite tyngd i dom fram till att han sänkt sig och att den tyngden sedan mirakulöst försvinnit, hade det varit den perfekta tygeln för mig! xD Vad tänker du om detta?

Det får någon annan i tråden svara på, jag är bara nyfiken och frågar vilt omkring mig om saker och ting. Men jag skulle säga, investera i ett par tunna/smala från Weaver tex och testa. Du kommer nog märka själv hur det känns. Fördelen är ju att du eventuellt slipper att korta upp när du behöver rätta till eller hjälpa till på något vis. Men be någon hålla i ena änden och dutta, röra på tygeln så du i andra änden känner hur signalerna kommer fram, så du vet. Och begagnade tyglar av kvalité är troligen rätt lätta att sälja ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fio. Ja jag menade just Oliveira. Jag ser inget bra alls med den ridningen.

Det gör inte jag heller. Den här filmen gör mig bara beklämd och deprimerad. Vet att det blev väääldigt mycket OT av detta, men kunde inte låta bli... Fattar inte att det här betraktas som så bra av så många människor :confused: Jag ser bara en stressad häst som inte kan komma undan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp