Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?
Ok för att då förtydliga eftersom det verkar finnas olika åsikter om vad en galoppiruett är (eller beror det på vem som frågar?) så menar jag precis så som man rider den i vanlig dressyr, i galopp, runt det inre bakbenet.
Jag menar en vanlig piruett, som hästen stannar i X antal språng/varv.
Vad spin har med saken att göra vet jag inte.
Jag har sett piruetter, centrerade med byte och riktningsändring, två gånger i varje piruett (dvs tex vänster-höger-vänster) och därför undrar jag om det krävs samling för detta eller om det går att göra ändå.
Som jag skrev tidigare, jo, om det ska kallas piruett. Men inte om det bara är en vändning på bakdelen. Och då går det även att växla riktning utan samling. Jag tycker inte att den här hästen är samlad. På bakdelen ja, undersatt ja. Samlad nej. Den varken skrittar, travar eller galopperar. Den bara snurrar runt.
http://www.youtube.com/watch?v=ptMO4eCUtnQ
Har inte sett någon dressyrryttare växla från höger till vänster piruett genom galoppombyte i språnget. Däremot är det inte ovanligt att man rider höger piruett - halt - vänster piruett.
Ok för att då förtydliga eftersom det verkar finnas olika åsikter om vad en galoppiruett är (eller beror det på vem som frågar?) så menar jag precis så som man rider den i vanlig dressyr, i galopp, runt det inre bakbenet.
Jag menar en vanlig piruett, som hästen stannar i X antal språng/varv.
Vad spin har med saken att göra vet jag inte.
Jag har sett piruetter, centrerade med byte och riktningsändring, två gånger i varje piruett (dvs tex vänster-höger-vänster) och därför undrar jag om det krävs samling för detta eller om det går att göra ändå.
Senast ändrad: