"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om han inte kan rida ett bra GP-program eller ej kanske är orättvist att göra bedömning på en tävling som reds för över 10 år sedan på en PRE inriden i spanien. Den jobbade man då med att få att komma fram t bettet. Den var inte riktigt klar för tävlan.

Han har ju gott om elever som rider GP. Inte fasen tränar man bara tramp! Och visst kan han rida annat. Annars hade de inte fått såna hästar i utbildning inom annat heller, just proffsens hästar.

En dressyrhäst ska vväl kunna bjuda fram även om den är lydig i munnen och bakåt för sitsen?
Det där är en gammal skröna som lever kvar hos en del dressyrmänniskor från förr och även inom travet.
Den ska svara fram oavsett. Gör den inte det har man tränat fel och okonsekvent. Det handlar inte om att de är "för" lydiga fram. Utan att ryttaren är för mkt i fram i bromsande.

Svarar hästen inte fram(både genom kroppen fram och i tempo fram) har man ett jäkla problem. Utan det har man ingenting!
Men om den inte är lydig nog akåt har man också ett jävla problem! Då skiter sig samlingen. Och det skiter sig med bärigheten konstant under ritten. Man får lite, lite extra om man behärskar framåt och bakåt.

Det är tom möjligt att rygga en häst in i mer bjudning. Så ditt argument skiter sig.

Det har gjorts lite laborerande på travhästar också där man varit jävligt noga med att de stannar, ryggat etc. De vann lika fint iaf.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har aldrig skrivit att det tränas för lite piaff.
Jag tycker däremot att de som gör det inte riktigt får kvalitet i den ofta.

Ang skadeproblematiken.. Mina tränare,jag och andra tränar ju en del hästar med fokus på bärighet. Inte fasen har vi behövt behandla i bakkärrorna. Däremot har vi allihop lyckats få hästar med kronisk hälta(som kommer då de rids) fram att bli fria från den genom att arbeta dem lite speciellt(givetvis i samrådan med vet).

Jag har pratat om att folk generellt rider hästarna i framvikt, piaff eller ej. Målet är inte piaff för alla. Men balans bör det vara.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men varför skulle det inte kunna gå att rida en femgångare hyfsat samlat i fyra gångarter? Det framgår inte av studien utan är helt din tolkning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om han inte kan rida ett bra GP-program eller ej kanske är orättvist att göra bedömning på en tävling som reds för över 10 år sedan

Ja, och jag kan också fundera på om alla de användarna som i denna tråd hänvisar till GP-ryttare som jämförelsematerial till TS, själva rider GP.

TS funderar på ridning på lös tygel.
Axel med flera säger att man inte kan rida GP på lös tygel (vilket antagligen är sant; åtminstone är jag övertygad om att man generellt sett inte kan träna en häst från första insittningen till GP dressyr utan att ge hästen stöd i tygeln längs utbildningens väg - eller för den delen westernridning på svår nivå och då är inte jag så enkelspårig att jag anser att westernridningen endast handlar om reining, som ju är den enklaste grenen inom western).

Men då funderar jag på om "alla" ska ha GP dressyr som mål med sin ridning???

Axel, som är mycket kritisk till allt utom GP dressyr i sina inlägg här, kanske kan lägga in en video på sig själv ridande GP dressyr med gott resultat, sägg drygt 70% vilket torde vara den nivå som Axel jämför med?

För övrigt håller jag med Axel om reining som en ganska enkel gren och misstänker att det var Peter Ljungberg som Axel hänvisade till med mycket kort riderfarenhet innan landslagsridning.
Ja, med rätt mängd pengar, en kunnig hjälp vid köp av välutbildad häst så kan man säkert "åka" reining. Om hästen kan spinn, så spinner den när man trycker på den knappen.
Men westernridning är så mycket mer än enbart reining. Det är inte lika enkelt att träna upp en häst till svår nivå i western horsemanship, där vad som helst kan ingå, och där halva bedömningen ligger på ryttarens sists och inverkan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tvivlar inte på det du skriver angående forskning, men om jag tolkar dig rätt så menar du att en islänning inte ska kunna piaffera korrekt. Det finnsju islänningar som rids i hög samling och som piafferar väldigt bra. Jag får får inte ihop det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, och jag kan också fundera på om alla de användarna som i denna tråd hänvisar till GP-ryttare som jämförelsematerial till TS, själva rider GP.

TS funderar på ridning på lös tygel.
Axel med flera säger att man inte kan rida GP på lös tygel (vilket antagligen är sant; åtminstone är jag övertygad om att man generellt sett inte kan träna en häst från första insittningen till GP dressyr utan att ge hästen stöd i tygeln längs utbildningens väg - eller för den delen westernridning på svår nivå och då är inte jag så enkelspårig att jag anser att westernridningen endast handlar om reining, som ju är den enklaste grenen inom western).

Men då funderar jag på om "alla" ska ha GP dressyr som mål med sin ridning???

Så har inte jag uppfattat diskussionen och mina inlägg har väl inte lästs.

Jag undrar i tråden hur man kommer vidare med lång tygel, alltså vidare från grundridningen som är den som sitter eller gör den ens det?

Det har poppat in en del användare som menar sig rida och utbilda med lång tygel men antagligen rider de med lång tygel men utbildningsmässigt är det stopp- om de nu inte gör avsteg från den långa tyglarna och börjar använda dem

Men såklart som alltid så är det massor som kan, men ingen kan visa-inte ens förklara.

Det enda TS visat av hittad film på tuben av bra ridning är vare sig med långa tyglar och inte heller samlat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men då funderar jag på om "alla" ska ha GP dressyr som mål med sin ridning???

Hur ska man annars utbilda hela vägen :confused:

Man måste ju precis som tuaphua säger veta hur målet ska se ut och hur man kommer dit för att kunna rida hästen i samling även om det så bara är på Msv nivå.. det är ju inte så att man byter utbildningsväg på vägen? Även om man inte har som mål att rida GP utan kanske bara msv så bör man ju ändå utbilda hästen så att det skulle kunna gå att rida GP framöver, annars har man ju utbildat den fel :confused:

Att lära in rörelserna är ju inte direkt svårt utan det är ju grunden för att få rörelserna att fungera som är svårt. Det är ju oxå bristerna i grundridningen som fallerar när rörelserna inte fungerar och inte rörelsen i sig.

Det är ju det som är så imponerande med tex Hubertus Schmidt att han faktiskt har tagit hästar med ganska dåliga förutsättningar för dressyr både gångartsmässigt och exteriört till GP och placerat sig högt med dom på stora tävlingar. Det är det som är dressyr för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är ju det som är så imponerande med tex Hubertus Schmidt att han faktiskt har tagit hästar med ganska dåliga förutsättningar för dressyr både gångartsmässigt och exteriört till GP och placerat sig högt med dom på stora tävlingar. Det är det som är dressyr för mig.

Samma sak med Carl Hester. Han fick lära sig att utbilda "vanliga" hästar upp till GP eftersom han inte hade råd att köpa stjärnämnen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

kl


Något jag tänkt på när jag läst tråden är att många refererar till att "i TR står det ditten och datten som samling och form" Vad är TR och vem har sagt att dem har rätt ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Jag har en fråga ni kanske kan enas om?

Kan man utföra en galoppiruett utan samling?
Kan man utföra en galoppiruett med galoppombyte/riktningsbyte i, utan samling?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*kl*

Jag har en fråga ni kanske kan enas om?

Kan man utföra en galoppiruett utan samling?
Kan man utföra en galoppiruett med galoppombyte/riktningsbyte i, utan samling?

Jag skulle absolut säga, att man kan inte kan utföra en galoppiruett korrekt genom kroppen, (centrerad) utan samling, inte heller om hästen inte arbetas enligt utbildningsskalan.

Ett byte kan du utföra utan samling och därefter riktningsbyte, i tex arbetsgalopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man kan vända en häst på bakdelen på stället i galopp utan samling. Men det kallas inte galoppiruett då.

Eller jo, ibland gör det det, för folk får ju ofta godkänt på tävling trots att ytter bak inte är under hästen. Men det ska inte kallas galoppiruett, lika lite som det är passage när hästen travar med höga knälyft i snön eller levad när den stegrar sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

... eftersom det är just energin framåt som man samlar upp.

All form av samling är komprimerad energi och framåtbjudning. Därför börjar man med att skapa energi bakifrån för att sedan fånga upp den; istället för att använda energin till att skjuta iväg sig framåt, använder man den till att bära mer och mer på bakdelen.

Bra bild som illustrerar olika grader av uppsamlad energi i trav och dess ytterligheter; piaff <--> ökad trav:

http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection/trot_continuum.gif
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur ska man annars utbilda hela vägen :confused:

Man måste ju precis som tuaphua säger veta hur målet ska se ut

Ja men alla kanske inte har GP dressyr som mål med sin ridning.
Man kanske - som jag - har en fjording eller en kbl-travare och rider. Målet kanske är, som TS skrev i ett tidigare inlägg, att "komma så långt man kan". För med en islandskorsning och en welshkorsning, eller mina hästar, kanske GP inte är ett realistiskt mål.

Man kanske har Western horsemanship som mål i sin ridning (där ingår ofta exempelvis förvänd galopp på ganska trång yta, byten och liknande övningar).
Eller så kanske man rider för sitt nöjes skull, och för att utvecklas?


Det kanske finns olika mål och olika vägar?

Och därför kanske det inte är självklart att lägga GP dressyr som ribba att jämföra med?
Med målet "så långt jag kan komma" kanske man lägger in bisatsen "utan att behöva hålla hästen i munnen".

Eller man kanske vill rida islandshäst (som exempelvis jag, som har det också) men målet kanske inte är att ha så hård munkontakt som syns på de länkade filmerna. Man kanske tycker att målet att få taktrena gångarter på en bärig häst och minimal munkontakt är det som är eftersträvansvärt?
Det kanske också är att komma långt?

Men som jag tidigare skrivit: jag hör till dem som tror att det krävs en del tygelkontakt för att lära in många moment.

Min invändning handlar om att så många verkar se GP dressyr som det enda rätta att jämföra sig med och att sikta mot.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja men alla kanske inte har GP dressyr som mål med sin ridning.
Man kanske - som jag - har en fjording eller en kbl-travare och rider. Målet kanske är, som TS skrev i ett tidigare inlägg, att "komma så långt man kan". För med en islandskorsning och en welshkorsning, eller mina hästar, kanske GP inte är ett realistiskt mål.


Du och flera andra missförstår och hakar upp er på ordet tävling. Men det gäller att hålla isär vägen och vägens mål och tävlingsmålen.
Det som flera här försöker säga är att utbildningsgången är densamma även om du sen inte alls tävlar öht. Tänk bort tävlingsdelen, det ställer bara till problem i ditt tänk tror jag.

TR dvs tävlingar är uppbyggd utifrån de olika stegen i utbildningsskalan där GP är högsta nivå inom tävlingsridningen. Istället för GP kan du tänka "utföra rörelser i hög grad av samling", tex. Det är samma väg vare sig du tävlar eller inte, det handlar om hästens utbildning. Att man sen inrättat tävlingsklasser för att få bedömt hur långt man kommit, det gör ju inte att alla måste tävla för att rida enligt den utbildningsvägen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp