"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, jag använder ju de ord som finns. Jag är noga med att diskutera kring det och förklara kring det. Men sen använder vi samlad trav, samlad skritt etc iom att det är vad det kallas. Just för att kunna prata med andra, tävla etc. Men jag vill inte att mina elever ska tro att det är samlat och klart vid samlad trav, att det är är slutprodukten och högsta trappsteget sas.

Förr använde man ju just orden skolskritt om den mer samlade skritten och galoppen. Idag med. Men då får man samla lite mer än det som kallas samlad skritt och samlad galopp. Skolgaloppen är ju tex fyrtaktig pga att man samlat så långt att man separerat inner bak och ytter fram till egna steg.

Jag är själv inte så intresserad av att namnge saker. Jag är mer intresserad av den egentliga, första innebörden. Just för att man då i ridning kan tänkas få en aha-upplevelse av en del ord och begrepp. Jag vill få igång en tanke kring varför man först började med vissa övningar. För att man ska förstå hur man kan stärka de 8 bakben som jag anser att en häst har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men om hästen inte är samlad förrän i piaff så finns ju ingen samlad trav alls??

Nej det är fan inte konstigt att folk blir förvirrade!


Men var läste du att jag skrev så?

Jag förstår inte svårigheten, är hästen så stark så i balans o så bärig att den kan samla sig enligt msv B def. så är den samlad, ligger den på nivån under är det balanserade arbetsgångarter.

Det blir väl konstigt när flertal menar på deras hästar ex går samlad trav fast den inte håller LB måttet ens.
Eller att galoppen är samlad fast den egentligen är långsam och oren i rytmen.

Förvirrade blir folk för att det är så många som menar sig rida samlat fast de inte gör det och de ihärdar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Mitt mål är väl att se hur långt vi kan komma helt enkelt. Jag förstår att jag med en islandskorsning och en irish cob-korsning aldrig kommer att kunna "göra något" på tävlingsbanorna på högre nivå, men jag vill kunna utföra rörelser på högre nivå.

Prio är att få en stark och välmusklad häst som är trevlig att rida och som enkelt kan ridas i en hållbar form.

och detta är väl bästa målet man kan ha med sin ridning: bli bättre och få hästen starkare och mer gymnasticerad!
Skriver under.

Och skriver under på vad Tuaphua skrivit flera gånger: det finns olika sätt.

Man behöver, enligt min mening, inte bli så hemmablind och så "indoktrinerad" att man ser en väg som den enda rätta och alla andra därmed fel och sämre.

Jag tycker att man inte behöver jämföra enligt skalan "bättre-sämre" eftersom diskussionen gärna låser sig då, utan enligt skalan "olika där flera alternativ kan vara bra på olika sätt".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Som sagt det blir väldigt förvirrande det här med vad vi ska kalla saker och ting när alla verkar ha sin egen privata definition. Varför anser du att gränsen för samling ligger just vid Msv B och inte vid exempelvis piaff eller första antydan till samling?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bara inflikar eftersom jag har tråkigt....
Jag känner fler sombehandlat hästarna i bakknän och si leder än i frambenen. Faktiskt. Och ingen vet ju hur hälsostatusen på hästar för 200 år sedan var egentligen...
Jag har inte ens någon egen teori i frågan, men jag tycker det är mer komplext än att folk rider för dålig samling
Så säger min Vet oxå att det ser ut mer o mer. Man börjar för tidigt med det det extrema- piaffträning.

Frambensskadorna kommer på lägre nivå o de som inte tränar dressyr på ngn nivå.

Kl
Jag håller inte med thua att det tränas för lite o dålig piaff.

Det är svårt om man vill ha bra bjudning o en dressyrhäst får inte bli för tuktad i munnen. då lägger den ner.

Vill man bara rida piff o puff o inte kan visa alla andra rörelser förutom höga hopp så kan det nog funka.
Din tränare kan ju inte rida ett bra GP-program, men är bra på sitt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja men det är en bra tokig benämning att kalla något samlande om det inte kan leda till samling eller hur? Då bör man ju kalla det något annat eller hur? Och så undrar jag med en dåres envishet, vad ska man kalla resultatet av en samlande rörelse såsom öppna/sluta på stadierna innan namn uppnår samling. Rimligen blir hästen mer och mer samlad innan man uppnår det som man benämner samlad (egentligen oavsett vad man avser för nivå). Jag söker alltså ett adjektiv och inte ett verb.

Vad är det för fel att kalla det "samlande arbete"?

Vad gäller sluta, samling osv relaterat till tölt.

Jag tycker att många islandshästar i Sverige ser ut att vara eller ha varit ridna mycket utifrån medfödd kapacitet. Jag har fått uppfattningen att den sortens ridning har minskat och att det har blivit mer arbete av islandshästarna i de olika gångarterna vilket är en fördel.

Jag tror faktiskt att det finns gott om islandshästryttare som inte töltar sina hästar med sänkt rygg och näsan i vädret. Egentligen, precis som i länken Trötter visade, eftersträvar man ju en form som påminner om dressyrhästens form.
Passen lär inte gå att samla, och det är det nog ingen som eftersträvar heller.

Vad gäller western: många hästar jobbar ju väldigt mycket med bakdelen och har faktiskt framdelen lätt. ska försöka länka till en youtubefilm på ett svenskt ekipage för att illustrera.
Men något bra namn för arbetssättet (utom working cowhorse...) vet jag inte om det finns.http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2uXsdz08T7Y
OK detta är en reklamfilm och det är svårt att se i filmen, men det är inte Per som drar hästen i munnen för att få honom att valla konn.
Hästen i fråga är på filmen ca 20 år gammal.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men var läste du att jag skrev så?

Jag förstår inte svårigheten, är hästen så stark så i balans o så bärig att den kan samla sig enligt msv B def. så är den samlad, ligger den på nivån under är det balanserade arbetsgångarter.

Det blir väl konstigt när flertal menar på deras hästar ex går samlad trav fast den inte håller LB måttet ens.
Eller att galoppen är samlad fast den egentligen är långsam och oren i rytmen.

Förvirrade blir folk för att det är så många som menar sig rida samlat fast de inte gör det och de ihärdar.
:bow:
Det är av en anledning som LA- msv hoppet är så svårt för många- förutom bytena som numera inte ingår i de lättaste msv klasserna- C.

domarna vet vad de ska döma o det är skillnad på kraven hela vägen upp till svår klass,
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Som sagt det blir väldigt förvirrande det här med vad vi ska kalla saker och ting när alla verkar ha sin egen privata definition. Varför anser du att gränsen för samling ligger just vid Msv B och inte vid exempelvis piaff eller första antydan till samling?

Ja, inte är det jag som satt den definitionen, det är allmänt vedertagit om man tävlar, sedan att man visst kan påstå att "ta upp tyglarna" är första fröet till samling håller jag med om , men första fröet är inte samling och det du säger vara antydan till samling så spelar det ingen roll på nivån, som högst kan det bli balanserad arbetsgångarter.

Från msv B nivå-utbildning(och nej, man behöver INTE vara där bara för att hästen kan byta) och uppåt, självklart blir samlingen mer precis men det är ändock samling på olika nivåer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:bow:
Det är av en anledning som LA- msv hoppet är så svårt för många- förutom bytena som numera inte ingår i de lättaste msv klasserna- C.

domarna vet vad de ska döma o det är skillnad på kraven hela vägen upp till svår klass,

Javisst, och om man tänker o gör rätt så är rörelserna inget man rider för att visa upp utan ett kvitto att hästen är tillräckligt balanserad eller då samlad för klassen .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vad är det för fel att kalla det "samlande arbete"?

Vad gäller sluta, samling osv relaterat till tölt.

Jag tycker inte det är fel, men det blir ologiskt att någon som anser att samling är omöjligt att uppnå i tölt anser att man kan hålla på med samlande arbete. Det är ungefär som att kalla hoppning flygträning trots att flygning varken är målet eller det man håller på med. Det är också opraktiskt att inte ha något namn på det man försöker uppnå.

Nu anser jag personligen att man mycket väl kan både rida med höjd rygg och uppnå samling i tölt, men knappast på samma nivå om piaff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, inte är det jag som satt den definitionen, det är allmänt vedertagit om man tävlar, sedan att man visst kan påstå att "ta upp tyglarna" är första fröet till samling håller jag med om , men första fröet är inte samling och det du säger vara antydan till samling så spelar det ingen roll på nivån, som högst kan det bli balanserad arbetsgångarter.

Från msv B nivå-utbildning(och nej, man behöver INTE vara där bara för att hästen kan byta) och uppåt, självklart blir samlingen mer precis men det är ändock samling på olika nivåer.

Uppenbarligen är det inte vedertaget i hästkretsar ens om man tävlar, möjligen om man tävlar just dressyr, men det finns ju andra grenar som använder begreppet utan att ens ha motsvarighet till den klassen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jo jag förstår vad du menar, men för mig så finns inte piaffen med som mål och att reservera ordet samling för något för något jag inte jobbar mot men kalla det arbeta jag utför för samlande känns mest bara ologiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej du har inte sagt det med piaffen, Tua skrev att traven inte var samlad förrän i piaff. Allt annat var samlande. Sen sa du att samlad trav kommer i Msv och det är ju innan piaffen och det var den kopplingen jag gjorde ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för dina tankar, det klargör en del för mig :bow:

Jag har nog tänkt att vi kommer att komma till en nivå på lång tygel, där vi ser att vi inte kommer vidare ifrån, och då blir det dags för bett.
Även om jag fokuserar på att låta bli tygeln i möjligaste mån, så använder jag den självklart när det behövs för att förtydliga vad jag vill. Då kortar jag tygeln mjukt och ger inte hästen något "ryck" som flera verkar tro att man måste om man går från lång tygel till att ge en tygelsignal. Visst, det går inte att göra några snabba korrigeringar med tygeln om den är lång, eller de blir inte så precisa iaf. Jag rider ju i repgrimma och med tung tygel, så jag kan signalera en hel del utan att korta tygeln helt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

det är inte Per som drar hästen i munnen för att få honom att valla konn.
Det de menar med "cowsense" inom western är just att hästen har bra vallinstinkt och kan jobba relativt självständigt när den vet vad som förväntas av den.

Inom western svänger man även hästen mha "neckreining", dvs att man lägger vänster tygel mot halsen för att svänga höger etc, tillsammans med vikthjälper; därmed ingen anledning till sträckt tygel för det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En annan komplikation ska vi återgå till ordens ursprungliga betydelse så blir det stora problem att enas på alla möjliga plan, språket utvecklas hela tiden. När de gamla ridlärorna skrevs reflekterade man knappast över varken våra dagars olika ridstilar eller TR, de var inte ens påtänkta, vi lever idag inte för ettantal 100 år sedan.

Nej men hästen är häst fortfarande. Det har lagts oändligt med tid genom århundradena på stora avancerade ridakademier för att komma fram till hur hästen använder kroppen och måste arbetas för att komma till samling, som precis som tuaphua säger hade syften som var att samla hästens hela kraft för rörelser man ville kunna utföra. Jag håller med tuaphua om att det är väldigt bra att ta reda på bakgrund och ords betydelse för att fatta (ja teoretiskt åtminstone :D)
Sen håller jag inte med om allt och idag talar vi om samlade gångarter i tävlingsprogrammen, men där är fortfarande samma grundtänk ang hur vägen till samling går. För hästar är hästar fortfarande även om det har skett en enorm utveckling avelsmässigt av dressyrhästarna.
Skolor ovan mark är inte vad man ägnar sej åt idag inom dressyren, men spanska ridskolan tex utbildar fortfarande hästar hela den vägen på samma grunder.

Grejen som du och andra måste förstå är att det inte är en massa tyckanden fritt som det handlar om. Det är ofattbart enorm tid i historien som har lagts på att lära sej vad som krävs för att hästen ska nå den samlade styrkan, hela vägen från steg 1 på utbildningsskalan, (som ligger till grund för den utbildningen). Har du inte alla stegen får du inte en äkta samling, dvs den fulla styrkan, som innebär att inte bara kunna sätta hästen på rumpan utan också vara stark nog att komma fram ur det med kraft. Där kan man inte tycka si eller så, det är mera en fråga om kunskap om hästens fysiologi.
Alla dressyrtävlingar följer den skalan i vad som ska vara uppnått på olika nivåer.
Det är otroligt svårt, och vi är på mycket låg nivå de flesta av oss om man verkligen tittar på vad de olika stegen ska innebära.

Den handlar i första delen om att få hästens muskler att samarbeta igenom hela kroppen, kopplas ihop, och det är det som jag inte tror går i tölt, pga av rörelsemönstret i tölten, (därmed inte sagt att inte en isis kan tränas så i övriga gångarter.) Jag har pratat om enbart tölten. Inte rasen. Många raser har sina specifika problem.

Sen att tölta över långa sträckor kan inte göras i samling, det är väl rätt självklart, men det är inte vad jag har pratat om heller.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Uppenbarligen är det inte vedertaget i hästkretsar ens om man tävlar, möjligen om man tävlar just dressyr, men det finns ju andra grenar som använder begreppet utan att ens ha motsvarighet till den klassen.

Ja då kan man undra om de bara slänger sig med uttrycket eller om och hur det är förankrat och förklarat?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

nu är inte samling den stora grejen inom islandshästvärlden men ordet används ganska ofta bland de som tränar. Med definitionerna här skulle man rimligen helt skippa ordet då merparten inte kommer i närheten, det är liksom inte målet att rida Piaff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det de menar med "cowsense" inom western är just att hästen har bra vallinstinkt och kan jobba relativt självständigt när den vet vad som förväntas av den.

Inom western svänger man även hästen mha "neckreining", dvs att man lägger vänster tygel mot halsen för att svänga höger etc, tillsammans med vikthjälper; därmed ingen anledning till sträckt tygel för det.

Vad snällt av dig att förklara för mig...:crazy:

filmen lade jag upp som demonstration av hur en välutbildad westernhäst använder bakdelen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

*lånar*

Just begreppet samling tolkas tydligen olika.... Frågan är om det inte är bättre att använda sig av ordet form för att beskriva var i utbildningen hästen befinner sig...

Fri form..
Grundform...
Arbetsform...
Samlad form....

De olika inriktningarna har ju olika *form* som slutmål....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp